Toon posts:

hoe warm mag een cffl-buisje worden ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik een glowpad gemaakt en hij is 10x30 cm. Nou ik heb op de lange kant (30 cm) een cffltje geplakt hier over heb ik weer een half door gezaagt alu-buisje gedaan. Ik heb dit aan allen kanten gedaan. Netjes in verstek. Ziet er mooi uit. Maar toen ik hem een tijdje aan had staan werd het buisje waar in het cffltje zat zo heet dat ik bijna mijn poten brande(duh wat er zit haast geen ventilatie in ). Nu is mijn vraag hoe warm mag zoiets worden en als hij dan te heet word hoe kan ik hem koelen zonder dat het er lelijk uit gaat zien en nee ik ga niet met een krant wapperen :D

Mzzls

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 15:08
Man....

zet er is IETS minder voltage op zal je zien dat die een heel stuk kouder word

Verwijderd

Topicstarter
hoi

Ja dat zo kunnen ik weet alleen niet of hij dan nog mooi glowd, maar goed hij is trouwens nu wel erg fel s'nachts is mijn hele kamer groen als ik hem aanzet :)

mzzls

• DjGeRo
Op donderdag 04 juli 2002 20:20 schreef Tha Jaguar het volgende:
hoi

Ja dat zo kunnen ik weet alleen niet of hij dan nog mooi glowd, maar goed hij is trouwens nu wel erg fel s'nachts is mijn hele kamer groen als ik hem aanzet :)

mzzls
He lees btw ff de faq maar goed

Minder voltage maakt niet zo heel veel uit voor de felheid...

Doe dit gewoon ff met een weerstandje lekker klein en je zal zien dat het zeker uitmaakt

Verwijderd

Topicstarter
hoi

of ik pak de 7v op de molex stekker
ik heb zelf ondervonden dat minder voltage wel uitmaakt voor de licht opbrengst want als je meer volt door het buisje jaagt gaan de electronen harder en er zijn meer zodat de fluoriserende laag sterker op licht zodat je meer lichtopbrengst hebt. Maar aangezien preplex bijna de zlefde brekingsindex heeft van glas (erg klein dus) maakt het waarschijnlijk niet er veel uit. Dit geldt dan weer niet voor een cffltje in een case maar ja die heeft genoeg lucht om af te koelen.

Mzzls

• DjGeRo
Op donderdag 04 juli 2002 20:40 schreef Tha Jaguar het volgende:
hoi

of ik pak de 7v op de molex stekker
ik heb zelf ondervonden dat minder voltage wel uitmaakt voor de licht opbrengst want als je meer volt door het buisje jaagt gaan de electronen harder en er zijn meer zodat de fluoriserende laag sterker op licht zodat je meer lichtopbrengst hebt. Maar aangezien preplex bijna de zlefde brekingsindex heeft van glas (erg klein dus) maakt het waarschijnlijk niet er veel uit. Dit geldt dan weer niet voor een cffltje in een case maar ja die heeft genoeg lucht om af te koelen.

Mzzls
met de faq bedoelde ik liever geen gehoi en gemzzls meer :)

Maar 7 volt vind ik erg weinig en zal gevaarlijk kunnen zijn haal gewoon ff zoon dingetje voor 9-10 volt ofzo

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 schreef djgero wat onzin
uhh, een CCFL kan je niet met een weerstandje verlagen, het is geen ledje, en 7v molex mod werkt nie goed, dat vind de ccfl niet zo leuk.
de inverter is gemaakt voor 12v en levert geloof ik 100v op 40000Hertz(correct me if i am wrong).

is wel een mooi idee met een ccfl, maar probeer eens met flink wat ledjes.
die worden niet zo warm :+

Verwijderd

Topicstarter
hmm nou ik heb hem nu op 7v draaien en zie geen problemen alhoewel hij is nu maar gedeeltelijk verlicht. Mijn glowpad ziet er nu vet wiccked uit.
Ledjes zijn geen optie want dan miet ik weer zwaar hard gaan solderen en dan met plakband afschermen te electrische geleiding en dan past het allemaal niet meer in het alubuisje. maar goed zover als ik nu kan zien zijn er geen problemen en hij wordt niet meer zo warm, wordt nu handwarm, dus hij probleem is op gelost.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 22:32

decramy

root@birdie:~#

en in de kast....

als ze echt zo warm worden, gaat dan niet ten koste van de CPU?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 20:59 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

uhh, een CCFL kan je niet met een weerstandje verlagen, het is geen ledje, en 7v molex mod werkt nie goed, dat vind de ccfl niet zo leuk.
de inverter is gemaakt voor 12v en levert geloof ik 100v op 40000Hertz(correct me if i am wrong).

is wel een mooi idee met een ccfl, maar probeer eens met flink wat ledjes.
die worden niet zo warm :+
Een CCFL kan je wel degelijk met een weerstand verlagen. Als je een weerstand in serie zet metg de inverter zal deze een deel van de 12 volt voor zijn rekening nemen waardoor de lichtopbrengst aanzienlijk minder kan worden. Een correcte sturing vind plaats door de spanning over de inverter tussen het ontladingsvoltage en 12V te houden.

Verwijderd

Tot ie -[ *POF* ]- zegt :+

Verwijderd

mijn ccfl wordt anders niet warm. Dus denk eerder dat het ccfl niet helemaal lekker is

Verwijderd

Topicstarter
super vegeta

het klopt wel dat een cffl bijna geen warmte afgeeft, maar mijne zit bijna opgesloten. Er is dus te weinig lucht door stroming langs de cffl waardoor de alu buis die er bijna tegen aan zit als warmte afvoer gaat werken.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Als je je alu met wat koelprut tegen je ccfl maakt, dan heb je een heatsinkje. Zorg dan wel voor voldoende luchtstroming langs je alu...

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 10:51
Ik denk dat die warmte niet zoveel uitmaakt, er was hier pas iemand die die CCFL met ee gasbrander verwarmde om hem te buigen, en daarna deed hij het gewoon nog... ik denk zelf dat ccfl pas zal gaan rotten als het glas smelt ofzo (en das best warm :p)

Arrows are made to fly, so are aeros.

Pagina: 1