Ik gebruik het cbq.init script onder linux om de bandbreedte te beperken, dit alles werkt goed om diverse servers een maximaal bandbreedte tegeven.
Maar nu komt het probleem, ik moest laats een server op 256 Kbit zetten met een burst van 1mbit. Ik had nog nooit bursting gebruikt maar naar de erg simple voorbeelden in het script heb ik het volgende er ingezet:
Alleen de buffer en de peak verschild hier met de normale config zonder busting.
Nu herstart ik cbq dit gaat goed, maar als ik wil ftp naar de server kan ik alleen maar kleine bestandje uploaden 600 bytes enzo maar als ik groote bestanden wil uploaden 50 kbyte ofzo slaat de ftp vast, na wat onder zoek kwam ik er achter dat het aan de mtu lag deze mocht maximaal nog maar 1461 zijn ipv 1500
. Zet ik de burting regels nu weer uit en zet hem hard op 265kbit dan werkt alles wel weer goed en is de mtu gewoon weer 1500. Nu kan ik op de server (w2k) in het register de mtu hard op 1461 zetten dan werkt alles wel goed. Maar ik vind dit geen oplossing omdat veel systemen ook van klanten zijn en niet door mij beheerd worden dit is allemaal wat lastig als deze ook bursting willen gebruiken.
Nu is mijn vraag komt dit door een foute config of zie ik iets helemaal over het hoofd
Ik heb al gezocht op google en op dejanews maar kan niets vinden en kan ook geen mailinglist vinden van cbq dus daarom post ik het hier.
Maar nu komt het probleem, ik moest laats een server op 256 Kbit zetten met een burst van 1mbit. Ik had nog nooit bursting gebruikt maar naar de erg simple voorbeelden in het script heb ik het volgende er ingezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| outgoing config file: DEVICE=eth0,100Mbit,10Mbit RATE=256Kbit WEIGHT=25Kbit BUFFER=1000Kb/8 PEAK=1Mbit PRIO=5 RULE=213.xxx.xxx.xxx, incoming config file: DEVICE=eth2,100Mbit,10Mbit RATE=256Kbit WEIGHT=25Kbit BUFFER=1000Kb/8 PEAK=1Mbit PRIO=5 RULE=213.xxx.xxx.xxx |
Alleen de buffer en de peak verschild hier met de normale config zonder busting.
Nu herstart ik cbq dit gaat goed, maar als ik wil ftp naar de server kan ik alleen maar kleine bestandje uploaden 600 bytes enzo maar als ik groote bestanden wil uploaden 50 kbyte ofzo slaat de ftp vast, na wat onder zoek kwam ik er achter dat het aan de mtu lag deze mocht maximaal nog maar 1461 zijn ipv 1500
Nu is mijn vraag komt dit door een foute config of zie ik iets helemaal over het hoofd