koelpasta athlon classic vs. standaard pasta

Pagina: 1
Acties:

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Om de (functionele) levensduur van mijn Athlon Classic 700 te verlengen, heb ik hem opengesloopt om te zien wat voor core en cache-chips erin zitten. er blijkt een 800 mhz core in te zitten en het cache is van motorola. om de specs te kunnen lezen moest ik wat grijze koelpasta van de cache-chips afhalen. ik heb het ontbrekende pasta aangevuld met gewone, witte pasta. Weet iemand of dit de warmte beter/slechter geleid dan de pasta die er standaard op zit?

de ruimte die de koelpasta moet opvullen (tussen de cache en de heat transfer plate) is btw wel erg groot, ruim 1/2 mm schat ik. heeft de koelpasta dan nog wel effect?

ook tussen de core en de heat transfer plate heb ik wat extra pasta gedaan. toen ik de core bekeek (voordat ik wat van de pasta eraf haalde) zag ik dat de pasta niet overal aansloot. met de toegevoegde pasta is dit wel het geval. toch twijfel ik of de proc nu nog net zo goed de warmte geleid.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
Je moet ervoor zorgen dat de heatsink zo dicht mogelijk bij de core zit, en de ruimte en oneffenheden die dan open blijven vul je op met koelprut.
Dit spul moet er echter maar erg dun op, 1-2 mm is echt veel te veel. Probeer de heatsink strakker op de core te krijgen.
Ik kan niet zetten welke koelprut de beste is, maar als ik jou was zou ik gewoon al die koelprut eraf halen er er artic silver tussen doen. Dit spul is zeker beter dan de standaard koelprut.
AS is echter wel prijzig

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 21:00
HuH? Coolpasta naast de core?

Ik denk toch beter dat je de coolpasta "op" de core kan zetten van je cpu, en dan maar een "rijstenkorrel" en niet meer.

(of ben ik de enige die hier _GEEN_ oneffenheden heeft in z'n core? de oneffenheid zit naast je core)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op donderdag 04 juli 2002 20:32 schreef RedHat het volgende:
HuH? Coolpasta naast de core?

Ik denk toch beter dat je de coolpasta "op" de core kan zetten van je cpu, en dan maar een "rijstenkorrel" en niet meer.

(of ben ik de enige die hier _GEEN_ oneffenheden heeft in z'n core? de oneffenheid zit naast je core)
Hallo de de athlon classic heb cache chippies naast de core |:(

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• cashewnut
K zal het nog eens uitleggen: het gaat dus om een athlon classic. de heat transfer plate zit wel strak op de core, hoewel er nog koelprut tussen zit voor oneffenheden (ja die zijn er ALTIJD, ook als je ze niet ziet/voelt). de cache chips zitten er ongeveer 1/2 mm vanaf. toen ik de proc openmaakte zag ik daar dus een klodder pasta tussen zitten. ik heb een deel van de pasta eraf gehaald en met normale pasta aangevuld.

tussen de heat transfer plate en het koelprofiel zit idd een dun laagje van hetzelfde (standaard) koelprut.

in een ander topic las ik btw dat het beter is als de cache chips helemaal geen contact maken met die transfer plate. de cache chips zouden nl nouwelijks warm worden en daardoor zou de hitte van de core zelf, via de heattransfer plate, de cache verwarmen. kan iemand dit bevestigen?

Bij oc-shop.com zag ik "Arctic Silver Alumina Thermal Compound" voor 4 euro, iemand hier ervaring mee?

zo ziet het er btw uit:

heat
transfer
chips plate
\/ \/
cache 1 ]**[ |*|----
| |*| |
| |*| |
core ]*| |*| |
| |*| |
| |*| |
cache 2 ]**[ |*|----
/\
koelprofiel

* = koelprut

[edit: ascii-art]

• cashewnut
ok dan... ascii-art is nogal mislukt, en ik kan het bericht niet meer editen.
ik hoop dat je het een beetje snapt :)

Verwijderd

Bedoel je met 1/2 mm
a. 0.5 mm?
b. 1 tot 2 mm?
:)

Verwijderd

Wat heeft dat ermee te maken? Hij stelt een vraag over zijn pasta, wat maakt die afstand nou uit?

Verwijderd

whehhe...... jongens.....niet zo druk maken.

Ik ben zelf een aardige Athlon classic (slot A) expert.
zelf heb ik ook een athlon 800@1040...... en bij mij is al meer dan 5x die plaat eraf geweest.

Die chache chips warmen alleen maar op....zelf met de standaard koelprut er tussen.
Dus de simpelste oplossing : geen koelpasta.... kheb het zelf ook niet en helemaal geen problemen niet eens stabeliteids problemen.
Die dingen worden helemaal niet zo warm en dus hebben ze geen koeling nodig !

Suc6 ! Voor vragen kan je me altijd mailen !

PS : haal al dat paste als de weerlicht eraf als dat opwarmt.....word het vloeibaarder en dan heb je het straks overal zitten.
en dan heb je 1 grote smeerboel !

Verwijderd

Eff wat plaatjes dan weten jullie waar we over praten :

Afbeeldingslocatie: http://www.subzeropc.com/images/slota.jpg

Op dit plaatje staan de classic en de Tunderbird outvoering :

Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/00q2/000605/images/slota_t-bird_core_vs_athlon-core.jpg

• cashewnut
Op zaterdag 06 juli 2002 08:12 schreef stanley het volgende:
Die chache chips warmen alleen maar op....zelf met de standaard koelprut er tussen.
Dus de simpelste oplossing : geen koelpasta.... kheb het zelf ook niet en helemaal geen problemen niet eens stabeliteids problemen.
Die dingen worden helemaal niet zo warm en dus hebben ze geen koeling nodig !
Dus ze warmen op doordat de core zelf warm wordt? ok, dan haal ik daar de koelprut tussen weg. denk dat ik die arctic silver alumina op de core doe, en ook tussen de heatplate en het koelblok. Tnx everybody.

[edit: jackmcfox ik bedoelde 0.5 mm, maar dat maakt idd niet veel uit.]

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 14:40 schreef Starbase218 het volgende:

[..]

Dus ze warmen op doordat de core zelf warm wordt? ok, dan haal ik daar de koelprut tussen weg. denk dat ik die arctic silver alumina op de core doe, en ook tussen de heatplate en het koelblok. Tnx everybody.

[edit: jackmcfox ik bedoelde 0.5 mm, maar dat maakt idd niet veel uit.]
Niet door de core.... kijk....doordat er zoveel koelprut op de cache chips zitten..... wrod die witte massa alleen warm.
Mja die chips worden wel wat warm maar niet mega...... dus ze worden betergekoeld door de lucht die langs een chip stroomt dan doordat er een lading koelprut ligt te bakken :P

• cashewnut
ok dan... ik heb net mijn proc opengehaald om de koelprut weg te halen en de cache divider van 1/2 naar 2/5 te zetten (solderen). dat is niet goed gegaan... de proc was bijna kapot geweest :'(. ik heb namelijk per ongeluk een via (dat is zo'n rond busje in de print) eraf getrokken |:(. op deze via moest 1 kant van de weerstand aangesloten worden. gelukkig kon ik de weerstand terugzetten naar de originele positie maar verder overklokken kan ik nu waarschijnlijk wel vergeten...

edit: ik kan de divider nog naar 1/3 zetten, maar of ik dat doe na wat er is gebeurd door mijn eerste poging.....

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 02:24 schreef Thorry het volgende:
Wat heeft dat ermee te maken? Hij stelt een vraag over zijn pasta, wat maakt die afstand nou uit?
De afstand maakt wel degelijk uit, want hoe groter de afstand, hoe belangrijker het is dat de pasta goed geleidt.
Op basis van de afstand kun je dan overwegen of je artic-silver gebruikt of standaard prut (zie ook de tweede post).
Zo, nu ben je up to date. :+

• cashewnut
het is toch nog gelukt om de divider op 2.5 te krijgen... ik heb het benodige signaal (vcc-core) van een van de andere weerstands-aansluitingen afgehaald. maar ik denk dat het nu nogal off-topic wordt dus ik kap ermee. iedereen bedankt voor het advies.
Pagina: 1