Dit is toch echt wel enorme basiskennis en ook nog eens een onderwerp, dat al vele malen behandeld is. Ik zal hem voor deze keer open laten, maar eigenlijk zou ik deze topic normaliter sluiten. Ik wil je sowieso welkom heten op GoT
Ik zal het nog maar eenmaal herhalen.
/etc/resolv.conf is het bestand waarin je o.a. de nameservers (DNS-servers) voor je machine definieert. Het is de configfile van de resolver libs, wat ook meteen de naam verklaart. Deze zetten ip-adressen in hostnamen om en viceversa. Die nameservers zijn dus de DNS-servers van je internet provider.
Om meer over /etc/resolv.conf te weten te komen, tik je het volgende in
In je /etc/resolv.conf wil je minimaal 1 nameserver hebben staan op de volgende manier:
code:
1
| nameserver IP_adres_van_nameserver |
DHCP is een protocol voor het automatisch weggeven van Ip's aan clients, en daarnaast ook nog eens het configureren van deze clients op netwerk gebied.
Daar valt dus ook het resolven onder. Een DHCP-client haalt de gegevens op bij een DHCP-server. Normaliter geeft die DHCP-server ook waardes mee voor de te gebruiken DNS-server (ip in hostnamen omzetten en andersom). Dat is dus ook de reden waarom je DHCP-client je resolver config /etc/resolv.conf wil overschrijven.
Nu heb je 2 mogelijkheden. Je zorgt ervoor dat het bestand /etc/resolv.conf niet meer aan te passen is (door niemand). Dit doe je door de immutable flag te zetten op het bestand (man chattr, man lsattr):
code:
1
| chattr +i /etc/resolv.conf |
Uiteraard is dit een enorm lelijke oplossing. Ook als je zelf veranderingen aan wil brengen zul je die imutable flag eraf moeten halen (zelfs als je het bestand als root verandert). Dit doe je door "chattr -i /etc/resolv.conf" in te tikken.
De 2e een mooiste oplossing moet je zoeken in je DHCP-client. Die hebben namelijk allemaal een optie in hun configuratie/binary om op te geven dat /etc/resolv.conf niet aangepast moet worden. Dit is echter afhankelijk van de gebruikte DHCP-client en op afstand kan ik dus niet zeggen welke dat is
Hiervoor moet je in de manpages en documentatie van je systeem zijn.
Ik hoop dat het een beetje duidelijker geworden is.