Toon posts:

wel verbinding, maar 'unknown host'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer in Linux verbinding te maken met Mxstream (Planet Internet) en dat lukt ook (dankzij het handige ADSL4Linux). Maar als ik dan het internet op wil, zegt'ie 'unknown host'. Wat doe ik verkeerd??

Pingen naar 10.0.0.150 en naar 10.0.0.138 lukt. Ik ben een newbie op het gebied van Linux, wat inhoudt dat ik er echt helemaal geen verstand van heb.

• Donuts
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 07:57
DNS Server instellen lijkt me, hoe je dat onder Linux doet dat zal iemand anders je mogen vertellen hier...

:)

Women who seek to be equal with men lack sense of reality

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

simpel,

in je /etc/resolv.conf

nameserver ip.ip.ip.ip

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 16:22 schreef Apache het volgende:
simpel,

in je /etc/resolv.conf

nameserver ip.ip.ip.ip
Dat werkt slechts eenmalig aangezien /etc/resolv.conf steeds overschreven wordt. Just to note. Had er zelf ook last van maar niet voor lang. Heb nl. later ADSL4Linux eraf gekicked. Ik weet het dus ook niet, ik vind ADSL4Linux nl. niet zo geweldig.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

chattr met i flag kan wonderen doen :)

heb ik zelf ook al eens toegepast daarvoor, maar desnoods kan je scriptje runnen @ startup, als het een router is maakt het weinig uit die dingen worden normaal niet gereboot.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 04 juli 2002 16:27 schreef Apache het volgende:
Bah :P

Er is een reden dattie overschreven wordt: overschrijvende prog (bijv dhcp client) denkt dat dat nodig is.
Kwestie van overschrijvende prog schoppen dus ;)

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 16:27 schreef Apache het volgende:
Hou ik zelf niet zo van maar is idd een optie. Met bijv. DHCPcd kun je flag -R meegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk. Ik ben echt een newbie op het gebied van Linux. Zou iemand mij in normaal Nederlands ajb kunnen helpen? Mijn dank is groot!

Verwijderd

Dit is toch echt wel enorme basiskennis en ook nog eens een onderwerp, dat al vele malen behandeld is. Ik zal hem voor deze keer open laten, maar eigenlijk zou ik deze topic normaliter sluiten. Ik wil je sowieso welkom heten op GoT :)

Ik zal het nog maar eenmaal herhalen.

/etc/resolv.conf is het bestand waarin je o.a. de nameservers (DNS-servers) voor je machine definieert. Het is de configfile van de resolver libs, wat ook meteen de naam verklaart. Deze zetten ip-adressen in hostnamen om en viceversa. Die nameservers zijn dus de DNS-servers van je internet provider.

Om meer over /etc/resolv.conf te weten te komen, tik je het volgende in
code:
1
man resolv.conf

In je /etc/resolv.conf wil je minimaal 1 nameserver hebben staan op de volgende manier:
code:
1
nameserver IP_adres_van_nameserver

DHCP is een protocol voor het automatisch weggeven van Ip's aan clients, en daarnaast ook nog eens het configureren van deze clients op netwerk gebied.

Daar valt dus ook het resolven onder. Een DHCP-client haalt de gegevens op bij een DHCP-server. Normaliter geeft die DHCP-server ook waardes mee voor de te gebruiken DNS-server (ip in hostnamen omzetten en andersom). Dat is dus ook de reden waarom je DHCP-client je resolver config /etc/resolv.conf wil overschrijven.

Nu heb je 2 mogelijkheden. Je zorgt ervoor dat het bestand /etc/resolv.conf niet meer aan te passen is (door niemand). Dit doe je door de immutable flag te zetten op het bestand (man chattr, man lsattr):
code:
1
chattr +i /etc/resolv.conf

Uiteraard is dit een enorm lelijke oplossing. Ook als je zelf veranderingen aan wil brengen zul je die imutable flag eraf moeten halen (zelfs als je het bestand als root verandert). Dit doe je door "chattr -i /etc/resolv.conf" in te tikken.

De 2e een mooiste oplossing moet je zoeken in je DHCP-client. Die hebben namelijk allemaal een optie in hun configuratie/binary om op te geven dat /etc/resolv.conf niet aangepast moet worden. Dit is echter afhankelijk van de gebruikte DHCP-client en op afstand kan ik dus niet zeggen welke dat is ;)

Hiervoor moet je in de manpages en documentatie van je systeem zijn.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker geworden is.
Pagina: 1