Thee met melk = geen bacterien?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ik drink zo nu en dan thee met een scheutje (halfvolle) melk erin. En laatst was ik aan het praten met iemand die dat ook deed, en wel om de volgende reden:
volgens hem doodt de melk de bacterien die in de thee zitten.

ik begon natuurlijk direct te lachen enzo, maar ja nu zit ik eignelijk toch wel een beetje te twijfelen (ja vakantie hè = denkvermogen op 25%)

maar ja thee wordt bereidt met kokend water (=100graden) dit zou de meeste bacterien toch moeten doden? dus zitten er uberhaupt wel bacterien in thee?
maar waarom verhitten ze bijv. ziekenhuis instrumenten dan tot 120graden? (Ik dacht door het inkapselen van bep. bacterien/virussen die 100graden dus kunnen overleven)

maar iemand die er wat meer van weet?

lijkt op vaag grapje ofzo, maar ik meen het eigenlijk wel serieus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7195

Wel RECHTSom roeren, die thee, anders is het effect weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53

spacy

+++

dit heeft niks met rechts en linksdraaiend melkzuur te maken ;) (da's trouwens op moleculair niveau)

maar volgens mij zitten er ook meer bacteriën in de melk dan in net gekookt water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

als jij thee opschent is hij allang geen 100 graden meer en zeker niet als je er melk inpleurd.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 15:53 schreef spacy_ het volgende:
dit heeft niks met rechts en linksdraaiend melkzuur te maken ;) (da's trouwens op moleculair niveau)

maar volgens mij zitten er ook meer bacteriën in de melk dan in net gekookt water.
haha ja daar dacht ik ook aan.
maar volgens mij (nog steeds) is het dus kant en klare onzin?
tja reden dat ik twijfel: er zijn zoveel 'vreemde' dingen die op het eerste gezicht niet erg logisch klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33307

Een bacterie op zijn tijd is goed voor elk ... Niet druk om maken ...

Maar ergens zit er wel een kleine vraag in verstopt ... Waar komt een bacterie vandaan ??? Neem nu Calvados ... Deze moet ettelijke jaren in houten vaten staan om kleur en smaak te krijgen ... Dit is een bacterieel proces ... Waarom zou het dan niet mogelijk zijn dat er bacterien in het theezakje zitten die snel overspringen met de theekruiden ... Dit begint zware kost te worden waar melk niet veel mee van doen heeft ... Alhoewel melk er weer voor zorgt dat de thee op bepaalde plekken een koude stoot te verwerken krijgt ... Zou dit dan bacteriendodend zijn ??? Dan zou water ook volstaan ... Wel eerst thee zetten en inschenken ... Maar als dit zo zou zijn, zou melk in thee die al half lauw is geen functie meer hebben ...

Toch kom ik weer bij het eerste principe uit ... Een bacterie op z'n tijd schuurt de maag ... En niets is zo goed als veel bacterien ...

Vanavond na een paar biertjes kom ik vast wel tot een meer zinniger verhaal ... Voor nu wou ik het hierbij laten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[OT]
Gaaf icon :)
[/OT}

In iedere reisgids over tropische landen staat dat je normaal gesproken prima thee kan drinken (water is toch gekookt), en dat je melk moet vermijden (bron van bacterieen dus).

* AlterEgo zou zeggen: vermijd de melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 15:54 schreef pokeran het volgende:

[..]

haha ja daar dacht ik ook aan.
maar volgens mij (nog steeds) is het dus kant en klare onzin?
tja reden dat ik twijfel: er zijn zoveel 'vreemde' dingen die op het eerste gezicht niet erg logisch klinken.
Volgens mij is dit ook klinklare onzin.
En dan nog, wat boeien die bacteriën?
Heel veel mensen vergeten tegenwoordig dat er ook nog goede bacteriën bestaan. (en dat je van "slechte" bacteriën ook echt niet ziek hoeft te worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online
Het is niet dat ik me zorgen maak om die bacterien ofzo hoor, maar ik wilde het gewoon weten.
Als 1 van jullie hier gaat vertellen dat er superveel (slechte) bacterien inzitten, ga ik heus niet ophouden met het drinken ervan, want het is gewoon lekker :P en ik ben er nooit ziek van geworden (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

Dido

heforshe

Dit is denk ik de eerste keer dat ik hoor over een bacteriedodende werking van melk!

Zoals al opgemerkt: die melk bevat waarschijnlijk meer bacterien dan de thee...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I know, was ook niet serieus bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:22
Volgens mij is het je reinste onzin, ik dacht zelfs dat thee met melk beter was omdat de melk het looizuur neutraliseert (door de kalk ws ofzo).
Lekker doorgaan met "babythee" te drinken (of drink anders looizuur vrije kruidenthee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 04 juli 2002 17:03 schreef Red devil het volgende:
Lekker doorgaan met "babythee" te drinken (of drink anders looizuur vrije kruidenthee)
Mja, maar een in die kruidenthee gesopt bisquitje smaakt natuurlijk nergens meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Dit draadje voldoet niet echt aan de policy. Alhoewel het op zich wel wetenschap betreft, is dit natuurlijk geen discussie die bijzonder interessant gaat worden.

Het antwoord op je vraag is echter deze; thee met met melk betekent geen bacterie-vrije thee. Als je gewoon het water kookt dan is het overgrote deel van de bacterien al dood. Wat echter wel zo is, en ik denk dus dat je klok wel hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepen hangt, is dat koffiemelk het schadelijke looizuur in thee neutraliseert. Looizuur is een stof die in de theebladeren zelf zit en het schijnt kankerverwekkend te zijn. Door wat koffiemelk in je thee te doen neutraliseer je dit zuur. Het is op zich niet vreemd, want looizuur is een zuur (what's in a name) en koffiemelk is een base. Gewone melk werkt ook, maar ik heb begrepen dat koffiemelk beter werkt. Bovendien vind ik koffiemelk in mijn thee iets lekkerder dan gewone melk.

Maar goed. Je vraag is beantwoordt door mij en anderen users. Dit draadje gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.