Hub opgeblazen -> hoe kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nou topic zegt het al, ik heb m'n hub naar z'n grootje geholpen. Maar nu vraag ik me af natuurlijk hoe dit gebeurd is. Ik heb al een paar topics over iets dergelijks gelezen, maar ben er niet helemaal uit.

Inrichting van netwerk is als volgt (zou eventueel reden kunnen zijn):

Inet komt binnen op kabelmodem beneden in de meterkast. In de meterkast staat klein peeceetje, P75 met smoothwall, 2 netwerkkaarten. Daarvan eentje gaat met utp naar zolder waar een mooie inbouwdoos met 2 netwerkaansluitingen zitten, eentje voor ingaand verkeer. Die gaat naar switch en daar zitten de compu's aan. Eentje gaat weer naar die inbouwdoos weer naar beneden (vraag me niet waarom enzo). Dus in meterkast hangt (hing) de hub op uplink. Ik ben nog bezig geweest in de meterkast en heb kunnen internetten met laptop. Tijdje later zijn we weer bezig geweest met het wegwerken van de bekabeling en toen hebben we geprobeerd om andere inbouwdoos in de woonkamer aan te sluiten (hadden we nog niet gedaan). Dus hub aangezet, geeft mooie power aan lichtje. Nu netwerkkabel erin en gaat er op die poort niet mooi een lampje branden maar krijg nu een stobo-effect op die poort, hard knipperen. Op elke poort hetzelfde. Tuurlijk alles bekeken of er iets aan de hand was met bekabeling, maar (geloof me) het is de hub. Ander hub geprobeerd van maat van me en die werkt wel goed en in woonkamer gewoon internetten via inbouwdoos. Hub mee naar boven genomen en daar nog getest (misschien storing oid) en werkt ook niet. Dus hierbij dood (of niet?). Ik heb dat ding niet laten vallen oid. Merk van dat ding weet ik niet, het is een 10/100 van 5 jaar gelee en heeft altijd goed gewerkt. Heb nu ff voor internet in woonkamer een koppelstuk gehaald om toch te kunnen en dat werkt....

Enig idee waarom het nu kan dat dat ding nu niet meer doet en is het (denk het niet) te repareren oid?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Spijker door de kabel en kortsluiting gemaakt in de HUB?

Wanbeleid is ook beleid.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:07 schreef agent327 het volgende:
Spijker door de kabel en kortsluiting gemaakt in de HUB?
Nope, ik denk het niet want UPT loopt netjes door buizen heen en alles zit netjes vast zonder spijkers etc. Kortsluiting denk ook niet want power on ledje staat gewoon aan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt alsof je je hub ongemerkt in een loop hebt gezet. Kunnen die oude bakken niet zo goed tegen... Koop maar een nieuwe, en teken je schema ff uit voor je het aansluit

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
een hub kan niet zo goed tegen kortsluiting das het mindere ervan :7

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Tzou kunnen ja dat ik 'per ongeluk' utp verkeerd heb aangesloten. Als die oude bakken het niet trekken dan leg ik me daarbij neer. Maar elk topic dat ik erover gelezen heb zegt men dat het bijna niet mogelijk is om door een loopje te veroorzaken een hub te mollen. Kijk tis ook een soort van kindje van me die me al die jaren veel plezier heeft gegeven.....<zucht>

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je toevallig ISDN, en een kabel daarvan per ongeluk op je HUB aangesloten? ZIjn weliswaar zelfde kabels, maar hebben ander (volgens mij hoger) voltage. Als je die op een HUB zet kun je het wel vergeten

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:29 schreef The_Eagle het volgende:
Heb je toevallig ISDN, en een kabel daarvan per ongeluk op je HUB aangesloten? ZIjn weliswaar zelfde kabels, maar hebben ander (volgens mij hoger) voltage. Als je die op een HUB zet kun je het wel vergeten
Nee, geen ISDN.

Verwijderd

Heb je niet per ongeluk bij het opnieuw kabels leggen cross en straight UTP-kabeltjes door de war gehaald?
Kan namelijk ook kortsluiting veroorzaken

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

Reptile209

- gers -

Al eens geprobeerd om:
* de stekker er een uurje uit te houden
* een pc er op aansluiten, verder niets
en dan eens naar de lampjes kijken? Als dat er rustig uitziet, prik er dan eens een tweede pc bij en sluit hem vervolgens helemaal aan.
Verder:
instructieboekje / website fabrikant?

* Reptile209 heeft ook eens een switch laten crashen, na grondige reset doet hij het nog steeds prima. :D

Zo scherp als een voetbal!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:34 schreef Red_rocketeer het volgende:
Heb je niet per ongeluk bij het opnieuw kabels leggen cross en straight UTP-kabeltjes door de war gehaald?
Kan namelijk ook kortsluiting veroorzaken
Het zou kunnen zijn dat de aansluiting van inbouwdoos de draadjes niet helemaal goed zaten. Het heeft namelijk gewerkt, dus zou kunnen zijn. Ik heb tot paar weken geen crosscable in mn bezit gehad en die nog nooit gebruikt.

Maar wat bedoel je precies met kortsluiting, hou zou dat dan kunnen want als je per ongeluk crosscable gebruikt dan geeft ie niets door volgens mij.
Op donderdag 04 juli 2002 15:35 schreef Reptile209 het volgende:
Al eens geprobeerd om:
* de stekker er een uurje uit te houden
* een pc er op aansluiten, verder niets
en dan eens naar de lampjes kijken? Als dat er rustig uitziet, prik er dan eens een tweede pc bij en sluit hem vervolgens helemaal aan.
Verder:
instructieboekje / website fabrikant?

* Reptile209 heeft ook eens een switch laten crashen, na grondige reset doet hij het nog steeds prima. :D
1) Ja, werkt niet :( Heeft dagen uitgestaan. Bij het insteken van de kabels gaat die poort heel hard knipperen.
2) Ook geprobeerd, op laptop proberen aan te sluiten en precies hetzelfde probleem.

instructieboekje: dat ding is 5 jaar oud en inmiddels in verhuizing kwijtgeraakt. Website fabrikant: staat er niet op wat voor merk het is :(

Verwijderd

Als je cross (wat rechtstreeks naar je hub toe moet) verwisseld met straight (directe verbinding tussen 2 pc's of adsl-modem) kan ut zo zijn dat je je hubje opblaast (dit doordat er een andere spanning door straight- en crosskabels loopt). Nieuwe hubjes zijn hier in de meeste gevallen tegen beveiligd (er zijn meerdere hubjes in de loop der tijd gesneuveld door deze vergissing in kabels), maar oudere (zoals die van jou: 5 jaar!)kunnen crashen. Dus daarom de logische vraag of je niet toevallig cross met straight hep verwisseld....

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op donderdag 04 juli 2002 15:50 schreef Red_rocketeer het volgende:
Als je cross (wat rechtstreeks naar je hub toe moet) verwisseld met straight (directe verbinding tussen 2 pc's of adsl-modem) kan ut zo zijn dat je je hubje opblaast (dit doordat er een andere spanning door straight- en crosskabels loopt). Nieuwe hubjes zijn hier in de meeste gevallen tegen beveiligd (er zijn meerdere hubjes in de loop der tijd gesneuveld door deze vergissing in kabels), maar oudere (zoals die van jou: 5 jaar!)kunnen crashen. Dus daarom de logische vraag of je niet toevallig cross met straight hep verwisseld....
De spanning is op straight en op cross gelijk....alleen komen ze op andere pinnetjes van je hub binnen. De meeste hubs hebben hier idd geen probleem mee en geven het signaal simpelweg niet door....kan soms wel eens gebeuren dat je je poort ermee sloopt, maar heb dat zelf nog nooit meegemaakt...nu is 5 jaar idd wel een fossiel van een hub

iRacing Profiel

Verwijderd

Lampje aan en uit? Geen conflict met de netwerkkaart???
In WinNT had ik dat wel eens, shared IRQ dan ging mn netwerkkaart steeds aan en uit...

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
waarschijnlijk is hij in dit geval dood en zul je een nieuwe aan moeten schaffen.. door middel van een verkeerd geknepen cq aangesloten kabel kun je een (goedkope) hub gemakkelijk naar de t*ring helpen... vaak zijn duurdere hubs ertegen beveiligd (tegen kortsluiting en verkeerd geknepen kabels), maar als je bv een isdn kabel erin steekt ging het d8 ik weer wel kapot..) ach, whatever.. ik denk dat je het beste die kabel nog eens na moet lopen voordat je er een nieuwe hub aan hangt, anders blaas je die meschien ook op...

If it ain't broke, fix it till it is...

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

hmm ik wist niet dat een hub zo fragiel was.
ik heb nooit zo opgelet met kabels.

mijn lampjes flikkeren altijd als een stroboscoop. maar ik heb geen netwerkproblemen.

Is dat niet normaal dan dat die lampjes flikkeren? :?

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Op vrijdag 05 juli 2002 09:51 schreef dread het volgende:
Is dat niet normaal dan dat die lampjes flikkeren? :?
Dat dacht ik dus ook. Lampje aan is dat de kabel in de netwerkkaart zit en lampje knipperen is dat er ook daadwerkelijk data over de lijn gaat.

Battle.net tag

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Ik heb nog nooit meegemaakt dat als je een cross-kabel in een hub stopt, dat je hub kapot gaat. Het enige wat gebeurt is dat je een loop hebt, en dat daardoor je netwerk hangt. Zodra je de kabel er weer uit haalt, komt je netwerk weer bij (afhankelijk van de grootte van het netwerk kan dit effe duren, maar er gaat niets kapot. Nou werk ik in de regel ook niet met de super-low-cost zooi die iedereen voor thuis koopt, maar een 10 jaar oude BICC Multiport-repeater kan zon cross-kabel gemakkelijk hebben, hij gaat er echt niet van kapot!
effe proberen ...... nee hoor, zie je wel, alles blijft werken.
Waarschijnlijk is de spanning van de voeding door de oude elco's in elkaar gezakt, net onder het toegestane minimum, als je diekleine elcotjes vervangt kan het goed zijn dat hij het weer doet. Garantie heb je natuurlijk nooit!

scn

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
:? Nou moe....... Ik denk dat ik het ben. Echt vaag wat er gisteren gebeurde.

Zat bij een vriend thuis en we zaten samen te zoeken naar servers voor Mohaa en ging op een gegeven moment goed totdat gamespy niet meer werkte/internet deed het stroef. Kijken we naar zijn hub en zien we ontzettend veel collisions, knipperen dat ding niet te kort. Dus we zetten de hub uit en ffies later weer aan. Ding stuk!! Power on aan, kabels erin en duz geen netwerkverbinding meer he? Alles geprobeerd te hebben.... R.I.P. ;( Dat ding van hem staat al tijden zo aangesloten en nooit nergens last van en nu ineens ook dood. Dit was volgens mij een nieuwer modelletje dan die van mij, dus zou niet zo snel stuk moeten gaan dan toch?

Nu krijg ik echt het gevoel van hoe dit nu in godsnaam kan gebeuren. Eéntje ok, gevalletje jammer, maar 2 zo kort opelkaar?

Wazig....

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 12:51 schreef M.I.G. het volgende:
:? Nou moe....... Ik denk dat ik het ben. Echt vaag wat er gisteren gebeurde.

Zat bij een vriend thuis en we zaten samen te zoeken naar servers voor Mohaa en ging op een gegeven moment goed totdat gamespy niet meer werkte/internet deed het stroef. Kijken we naar zijn hub en zien we ontzettend veel collisions, knipperen dat ding niet te kort. Dus we zetten de hub uit en ffies later weer aan. Ding stuk!! Power on aan, kabels erin en duz geen netwerkverbinding meer he? Alles geprobeerd te hebben.... R.I.P. ;( Dat ding van hem staat al tijden zo aangesloten en nooit nergens last van en nu ineens ook dood. Dit was volgens mij een nieuwer modelletje dan die van mij, dus zou niet zo snel stuk moeten gaan dan toch?

Nu krijg ik echt het gevoel van hoe dit nu in godsnaam kan gebeuren. Eéntje ok, gevalletje jammer, maar 2 zo kort opelkaar?

Wazig....
misschie nje wel negatieve krachten :P

Verwijderd

Hi,

Hubjes of poortjes daarvan kunnen "zomaar" stuk gaan. We hebben hier een 3Com officeconnect, en maar een poortje doet raar. Waarom het gekomen is? Geen idee. Maar dat poortje doet het niet goed meer, dus hebben we die poort afgeplakt. Werkt al maanden goed zo.. ;-)

En bij een klant heb ik ook weleens poortjes opgeblazen gehad. Bleek dat bij de klant sommige computers een valse aarde hadden / kortsluiting op de aarde gehad (er stond water in een lichtbak die op dezelfde groep was aangesloten). Gaf leuke fouten op het netwerk: zo was de novell er wel, en toen weer niet..

Alle hubs en netwerkkaarten vervangen en alles deed het weer goed. Het kan ook zijn dat een netwerkkaart iets heeft opgeblazen.
En ethernet maakt gebruik van kleine negatieve stroompjes, dus iets meer dan 5V plus en je hangt (meestal).

offtopic:
ISDN heeft ander voltage en pinaansluiting (voltage = 96V (2*48V)). Maar omdat de plusjes precies goed zitten (ethernet is 1,2,3 en 6) en ISDN is (3,4,5,6) gaat het geloof ik net goed. RJ45 is indertijd ook dusdanig bedacht dat je over 1 UTP kabel zowel je 10/100 ethernet als je ISDN /telefonie kon laten lopen. Dat scheelde weer bekabeling in de gebouwen..
Je kan met splitters (op beide zijden) ISDN over 4,5,7,8 en standaard ethernet laten lopen..
Op donderdag 04 juli 2002 15:02 schreef M.I.G. het volgende:
Nou topic zegt het al, ik heb m'n hub naar z'n grootje geholpen. Maar nu vraag ik me af natuurlijk hoe dit gebeurd is. Ik heb al een paar topics over iets dergelijks gelezen, maar ben er niet helemaal uit.

Inrichting van netwerk is als volgt (zou eventueel reden kunnen zijn):

Inet komt binnen op kabelmodem beneden in de meterkast. In de meterkast staat klein peeceetje, P75 met smoothwall, 2 netwerkkaarten. Daarvan eentje gaat met utp naar zolder waar een mooie inbouwdoos met 2 netwerkaansluitingen zitten, eentje voor ingaand verkeer. Die gaat naar switch en daar zitten de compu's aan. Eentje gaat weer naar die inbouwdoos weer naar beneden (vraag me niet waarom enzo). Dus in meterkast hangt (hing) de hub op uplink. Ik ben nog bezig geweest in de meterkast en heb kunnen internetten met laptop. Tijdje later zijn we weer bezig geweest met het wegwerken van de bekabeling en toen hebben we geprobeerd om andere inbouwdoos in de woonkamer aan te sluiten (hadden we nog niet gedaan). Dus hub aangezet, geeft mooie power aan lichtje. Nu netwerkkabel erin en gaat er op die poort niet mooi een lampje branden maar krijg nu een stobo-effect op die poort, hard knipperen. Op elke poort hetzelfde. Tuurlijk alles bekeken of er iets aan de hand was met bekabeling, maar (geloof me) het is de hub. Ander hub geprobeerd van maat van me en die werkt wel goed en in woonkamer gewoon internetten via inbouwdoos. Hub mee naar boven genomen en daar nog getest (misschien storing oid) en werkt ook niet. Dus hierbij dood (of niet?). Ik heb dat ding niet laten vallen oid. Merk van dat ding weet ik niet, het is een 10/100 van 5 jaar gelee en heeft altijd goed gewerkt. Heb nu ff voor internet in woonkamer een koppelstuk gehaald om toch te kunnen en dat werkt....

Enig idee waarom het nu kan dat dat ding nu niet meer doet en is het (denk het niet) te repareren oid?

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik zat nog even te denken, maar laatste wat aan beide hubs hebben gehangen (dus extra erbij gehangen) is een laptop. Wel twee verschillende laptops, thuis bij mij ook een laptop die op een gegeven moment hing en bij die vriend zat ik achter die laptop van hem.....

Maarre dat hubs eventueel stuk gaan, ok. Switches ook toevallig?

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nog even een update. Het schijnt namelijk dat door de 2e actie bij die vriend van me waarschijnlijk z'n geintegreerde netwerkkaart naar z'n grootje geholpen is. Hij kon namelijk later wel downloaden, maar uploaden ging zo brak als een konijn. Pingen ging ook niet meer goed want veel packet loss bleek het geval. Toch waarschijnlijk iets met spanningen te maken gehad. Maar kan het dus zijn dat het netwerkkaartje nu de boosdoener is geweest of de hub? Iig lekker een geintegreerde netwerkkaart naar zn mallemoer geholpen, zonde dus.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou voor de grap eens een spanningsmeter in de stekkerdoos van die hub steken. Kijken of de spanning wel stabiel is. 2 hubs achter elkaar naar zn grootje is niet echt normaal.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hangen alle pc's wel aan randaarde ?
Randaarde op slechts 1 van de pc's, of op geen een wil ook wel eens vuurwerk op het netwerk geven....

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Ik denk dat gewoon zijn hub aan het einde van zijn latijn was, omdat hij het ook geprobeerd heeft met de hub van zijn maat en dat werkte allemaal wel goed :?

Be Stronger Than Your Excuses

Pagina: 1