[C/C++] Linux AutoRun????

Pagina: 1
Acties:

• Alnitak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
weet iemand of het mogelijk is een autorun te maken onder linux.
ik zat zelf te denken aan een soort programma die op de achtergrond draait en op die manier detecteert als de drive dicht gaat ofzo

het moet wel werken zonder X

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In KDE is er een autorun-tool, deze is volgens mij absoluut niet X-only, maar wordt wel standaard door kde gestart.

Misschien dat je dat tooltje kan gebruiken en/of de source ervan door kan kijken?

Verwijderd

je kan programma's toch zowieso op de achtergrond runnen
door een & achter de filename zetten bij het opstarten uit de shell. Deze laat je dan in een loopje draaien (redelijk inefficient) of interrupts afvangen.

Moet je even verdiepen in de cdrom binnen linux, maar natuurlijk 'moet het kunnen'...

edit: je hebt toch ook programma's die de cdrom automatisch mouten. dan moet je daar even in verdiepen

Verwijderd

X en/of linux heeft geen autorun functie.

Nautilus (Gnome desktop manager) en KDE hebben wel een autorun functie, maar ik betwijfel of deze compatible zijn. Bovendien kun je er niet vanuit gaan dat iemand nautilus of KDE heeft.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 04 juli 2002 16:16 schreef unteraarsch het volgende:
je kan programma's toch zowieso op de achtergrond runnen
door een & achter de filename zetten bij het opstarten uit de shell. Deze laat je dan in een loopje draaien (redelijk inefficient) of interrupts afvangen.

Moet je even verdiepen in de cdrom binnen linux, maar natuurlijk 'moet het kunnen'...
Ik neem aan dat de topicstarter dit wil, voor een programma van zichzelf, dan is het niet handig, om eerst een programma van de cdrom te installeren, om de cdrom automatisch te starten IMHO ;)
Verder vind ik zoiets een groot beveiligingsrisico, aangezien ik meestal mijn cdroms met de root-account mount in een terminal-scherm, en daarna rustig als user op de cd-rom bezig ga.
edit: je hebt toch ook programma's die de cdrom automatisch mouten. dan moet je daar even in verdiepen
Ik denk niet, door bovenstaande stelling, dat iemand dat heeft geimplanteerd, maar dit zou de enige mogelijkheid kunnen zijn..(Overal is een gek voor te vinden tenslotte :o )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 21:59 schreef moto-moi het volgende:
Verder vind ik zoiets een groot beveiligingsrisico, aangezien ik meestal mijn cdroms met de root-account mount in een terminal-scherm, en daarna rustig als user op de cd-rom bezig ga.
Dan ben jij dus het beveiligingsrisico :)
Ik denk niet, door bovenstaande stelling, dat iemand dat heeft geimplanteerd, maar dit zou de enige mogelijkheid kunnen zijn..(Overal is een gek voor te vinden tenslotte :o )
Dat is helemaal niet zo gek (het mounten dus), het is bv. hartstikke handig om network filesystems snel weer up te krijgen na een network outage. En zoals al aangeduid, het ligt eraan met welke rechten je mount of er een beveiligingsrisico ontstaat, niet of dat al dan niet automatisch gebeurt.

Daarom is automounting dan ook bijna standaard in linux aanwezig, doe maar eens een man 5 autofs >:)

<edit>En als je die manpage leest, dan zie je dat autorunnen mogelijk is (Executable Maps)</edit>
Pagina: 1