Toon posts:

Wacom tablet voor LightWave 3D, is dat wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg weleens een beetje lamme arm van mijn muis... Heeft er iemand ervaring met werken met een tekentablet in LightWave, of is zo'n pen niet praktisch?

Ik heb mijn oog laten vallen op de Intuos2 A6.

Waar deze tablets veel voor aangeprezen worden, 2D tekenen (photoshoppen), doe ik praktisch niet. Autocad wordt wel genoemd, maar dan is dat weer een speciale dure versie. Andere 3D paketten worden eigenlijk niet genoemd.

Is er hier iemand met ervaring?

Verwijderd

ja, Lightwave + Wacom gebruiker meldt zich :)

Het kan gewoon, werkt ook lekker hoor, je hebt een optie in Lightwave om voor een muis of een tablet te kiezen.
dus gaan voor die banaan. :P

natuurlijk moet effe wennen om met die pen te werken

Ik had ook problemen met m'n pols en arm.....

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik werk ook alleen maar met een graphire, veel met 3dsMAX.

Als je al veel last van je arm hebt zal het niet overgaan, maar ik merkte wel dat het veel lekkerder werkte, andere bewegingen, en ik kan er langer mee werken. Kopuh.

specs

Verwijderd

afwisselen is de truc, ikke ook wacom ivm rsiklachten. In max werk ik er nauwelijks mee (met een muis kan je preciezer werken). in photoshop wel alles pen.

trouwens ik pen rechts en muis links, dus ik ben vaak dubbel bezig :P

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 17:32

Pelle

🚴‍♂️

Een Wacom is voor alles aan te raden, behalve voor gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 14:01 schreef Pelle het volgende:
[off-topic]
Pirouettes draaien?...
[/off-topic]

Jongens, bedankt voor de feedback!

Er is nog een dingetje wat ik me afvraag: de meerwaarde van de Intuos2 A5 boven de A6? En de meerwaarde van de Intuos A6 boven de Graphire2 (ook A6 formaat)?
Het menu van de Intuos2 + uitbreidingsmogelijkheden met andere tools leek me wel heel handig. Ervaring?

Of is de A6 dan eigenlijk te klein om lekker te tekenen met LightWave? Ik wil me in LightWave vooral richten op gedetailleerde landschappen (verschillende planten/grassen, mist, stromend water, etc, etc. - om jullie een idee te geven van het soort werk (animaties dus, geen stills)) en architectuur.

Eigenlijk is momenteel 200 Euro de limit voor deze uitgave. Ik heb nog geen last van RSI, maar merk wel dat mijn hand/arm/schouder meer behoefte heeft aan afwisseling. Een voorgevormde Logitech muis is ook niet alles...
Welke gebruiken jullie?

Verwijderd

behalve Bryce ofzo, en dualheads, daar gaat de mijne (kheb dezelfde als jij Pelle (maar dan in t oranje ipv groen, toch?) wel eens van flippen.

enneuh strategy spellen spelen met mn wacom vinnik wel koel hoor :P

//edit:
ohja Sir_Black wou nog weten watvoor wacom:

Graphire (ouwe) in t oranje :) die paste toen mooi bij mn oranje iMac :)
kheb nu alleen n G4 hier staan.. en mn Graphire uitgeleend :Y)
vraag me af of ik m nog n keertje terug krijg :P

• maratropa
  • Niet online
als je echt met painter gaat schetsen dan kun je beter a4 of groter kopen. Maar een graphire is echt groot genoeg om lekker in een 3d prog te werken. intuos hebben iig meer drukgevoeligheid, iets wat je in lightwave niet gebruikt.

specs

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 04 juli 2002 14:18 schreef Akira het volgende:
behalve Bryce ofzo, en dualheads, daar gaat de mijne (kheb dezelfde als jij Pelle (maar dan in t oranje ipv groen, toch?) wel eens van flippen.
* Pelle heeft hier op z'n werk een Matrox G450 Dualhead met 2 monitoren en dat gaat prima

Thuis 2 videokaarten en 2 monitoren, gaat ook zonder probleem.
enneuh strategy spellen spelen met mn wacom vinnik wel koel hoor :P
Daar heb je gelijk in :)
Mijn gaming-wereldje beperkte zich tot voor kort tot UT / TacOps, maar sinds 3 dagen zit ik aan Warcraft 3 en dat gaat prima met Wacom i.c.m. pijltjestoetsen voor scrollen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 14:21 schreef gladiool het volgende:
als je echt met painter gaat schetsen dan kun je beter a4 of groter kopen.
Helaas te duur! Maybe later.
En gelukkig schets ik meestal heel klein. Of soms heel groot (op A2 - toch niet leverbaar, en zou ook niet op mijn bureau passen). Dus wat dat betreft kan ik met een kleiner oppervlak.
intuos hebben iig meer drukgevoeligheid, iets wat je in lightwave niet gebruikt.
En dat menu van de Intuos2, is dat niet handig in LightWave? Om dingen aan te koppelen?

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 14:27 schreef Pelle het volgende:

[..]

* Pelle heeft hier op z'n werk een Matrox G450 Dualhead met 2 monitoren en dat gaat prima

Thuis 2 videokaarten en 2 monitoren, gaat ook zonder probleem.
[..]

Daar heb je gelijk in :)
Mijn gaming-wereldje beperkte zich tot voor kort tot UT / TacOps, maar sinds 3 dagen zit ik aan Warcraft 3 en dat gaat prima met Wacom i.c.m. pijltjestoetsen voor scrollen.
ik heb maar 1 monitor thuis maar, volgens n vriend van mij die nu mijn wacom in zijn bezit heb vind wacom t niet zo leuk dat hij twee monitoren heb..

naja tzal wel :)

/me moet eigenlijk heel snel zn wacom halen en Warcraft 3 kopen

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

je KAN er mee Quaken, 1x gedaan, nog nooit zo gelachen. Verder inderdaad goed kansloos.

Maar ff on-topic, gebruik al jaren Wacoms voornamelijk om te modellen. Eerst de penpartner, daarna een Graphire (i.v.m. 3e muisknop) en nu nog een Graphire 2 (pen van de 1 kwijt en nu dus zowel een tablet aan mijn workstation als aan mijn laptop).

Intuos is overkill als je alleen gaat modellen, resolutie is alleen handig als je super nauwkeurig zou moeten werken op een grote monitor (photoshoppen op een 21"). Ik zou gewoon voor de Graphire 2 gaan.

de betaler vervuilt

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 16:20

Murphy

(2B||!2B)?

* Murphy = klikte net met een Dynalink Freedraw op 'reply'[/me]

Grappig dat er juist nu een topic in W&G staat over tablets :)
Ik ben de laatste dagen namelijk ook op zoek geweest en heb van de computerboer op de hoek even een Dynalink kunnen krijgen op proef. Wat een ge-etter zeg!! :(
Het is echt wel even wennen en met de instellingen kloten voordat je er een beetje goed mee om kunt gaan. Omdat dit ding alleen een kaal plaatje heeft, weet ik ook niet zo goed de randen van het scherm te vinden. Bovendien zit er een verzonken ledje in de rechterbovenhoek en daar zit ik steeds met me pen in te porren als ik een scherm wil sluiten :(
Die draadloze pen is wel handig. Ik moet oppassen dat ik 'm niet in me bek stop want ik ben een hardcore-pennenkouwer :P
Dit ding heeft ook pressure-sensitivity van 512 levels. Handig, want dat zul je met een muis nooit kunnen bereiken.

Wat ik zelf een groot nadeel vind aan dit ding is dat de sensor niet in de tip zelf zit, maar een paar millimeter er boven. Als je dus iets van een papiertje wilt overtrekken, wat op de tablet ligt, moet je je pen dus absoluut in één bepaalde hoek houden, anders klopt er op een gegeven moment niets meer van.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Er is een oude wijsheid die zegt:
Al is een tablet nog zo 1337, als het geen Wacom is koop hem dan n137.
Die dynalinks zuigen gewoon als een Nilfisk. Als je een tablet koopt, koop dan een Wacom, anders is het zonde van je geld.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 04 juli 2002 16:55 schreef Pelle het volgende:
[..]

Die dynalinks zuigen gewoon als een Nilfisk. Als je een tablet koopt, koop dan een Wacom, anders is het zonde van je geld.
Afbeeldingslocatie: http://huischkamer.tweakers.net/imgstore/icons/worshippy.gifAfbeeldingslocatie: http://huischkamer.tweakers.net/imgstore/icons/worshippy.gif amen Afbeeldingslocatie: http://huischkamer.tweakers.net/imgstore/icons/worshippy.gifAfbeeldingslocatie: http://huischkamer.tweakers.net/imgstore/icons/worshippy.gif

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 16:55 schreef Pelle het volgende:
Al is een tablet nog zo 1337, als het geen Wacom is koop hem dan n137.

ik kan je niets anders dan groot gelijk geven :)
tekentablet = wacom
en
wacom = tekentablet

en pennen met een draadje zijn kneuzerig, of gejat uit een bank (weetjewel, als je overschrijvingskaarten invult..) :+

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 04 juli 2002 17:10 schreef Akira het volgende:

[..]

ik kan je niets anders dan groot gelijk geven :)
tekentablet = wacom
en
wacom = tekentablet

en pennen met een draadje zijn kneuzerig, of gejat uit een bank (weetjewel, als je overschrijvingskaarten invult..) :+
JAAAA, zo'n ding heb ik ook nog, staat heel groot op "DEZE PEN IS GEJAT IN DE GRAANBEURS BREDA" :+

de betaler vervuilt

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A heeft een Intuos A5 (phatte ol' skool weeje :))

Het werkt wel in lightwave en inderdaad de recentere versies van lightwave hebben een mooie pen optie. Ik ga nog een nieuwe wacom bestellen voor thuis (mag die van me werk niet stelen kennelijk :'()

|{ brrr }] |

Pagina: 1