7200rpm nou wel of geen cooling?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik zie het nu veel terug komen op het forum, en het staat ook niet vermeld in de faq.. maar ik heb zelf dus een d740x 40gb zonder koeling. Eigenlijk lijkt mij zelf dat er geen koeling op hoeft, omdat daar niet over geinformeerd wordt bij mijn schijf. Warm wordt hij wel ja. Maar wat heeft deze warmte voor gevolg? performance verlies? meer ratelgeluid?

Wie heeft een paar betrouwbare bronnen, waar dit beschreven staat, want ik wil het liefst niet nog meer fannetjes ivm geluid... maar als het moet denk ik dat ik die blauwe spire koop:
Afbeeldingslocatie: http://www.spire-coolers.com/pics/products/HD05040B.gif
Bearing Sleeve-or Ball bearing
Rated speed 4800 RPM
Noise level 29.0 dBA
Air flow 2 x 9.0 CFM at 4800 RPM

ik denk hem dan wel te modden op 7 volt.

of weten jullie nog een ander koelertje dat STILLER is.. thnx

4015Wp west (Dordrecht)

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Op donderdag 04 juli 2002 13:10 schreef Tutti-frutti het volgende:
Ik zie het nu veel terug komen op het forum, en het staat ook niet vermeld in de faq.. maar ik heb zelf dus een d740x 40gb zonder koeling. Eigenlijk lijkt mij zelf dat er geen koeling op hoeft, omdat daar niet over geinformeerd wordt bij mijn schijf. Warm wordt hij wel ja. Maar wat heeft deze warmte voor gevolg? performance verlies? meer ratelgeluid?

Wie heeft een paar betrouwbare bronnen, waar dit beschreven staat, want ik wil het liefst niet nog meer fannetjes ivm geluid... maar als het moet denk ik dat ik die blauwe spire koop:
[afbeelding]
Bearing Sleeve-or Ball bearing
Rated speed 4800 RPM
Noise level 29.0 dBA
Air flow 2 x 9.0 CFM at 4800 RPM

ik denk hem dan wel te modden op 7 volt.

of weten jullie nog een ander koelertje dat STILLER is.. thnx
Waar kun je die kopen??
Ik denk niet dat het noodzakelijk is, maar ook zeker
niet iets om af te raden. Hij draait dan zeker stabieler.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Bij Exile dacht ik.
Ik heb er ook zo een...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb ongeveer een jaar lang een stapeltje gehad met 2x 7200rmp en 1x5400 rpm, met telkens 0,5 centimeter ruimte ertussen. Je kon nog maar net je hand er tegenaan houden zonder 'm te branden, maar de schijven zelf hebben nooit een krimp gegeven, en draaien nog steeds dagelijks hun rondjes.

(IBM 22GB 7200, Maxtor 27GB 7200, IBM 8GB 5400)

Siditamentis astuentis pactum.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Volgens mij was t zo dat t voor een groot gedeelte ligt aan de constante temperatuur.
Ofwel telkens aan/uitzetten was funest voor zo'n ding, maar als je em constant aan laat schijnt dat beter te zijn, zelfs op de iets hogere temperaturen.

XBO: Michaël#3318

Verwijderd

Nee, niet nodig (tenzij je een IBM hebt).

Heb zelf ook een Maxtor D740X, deze hangt recht boven m'n Western digital.. beide schijven worden na normaal gebruik zo'n 39 graden, en da's heel normaal voor een 7200 RPM schijf.

Dus, ik zeg niet nodig.

Kleine edit, er zit GEEN ruimte tussen de beide hd's..mischien 1 MM ofzo, maar meer niet.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Die koeler lijkt erg veel mijn alaska (uit de inkoopactie)

en die is zelfs op 5 volt te modden. Er waren wat tweakers die zeiden dat die alaska weinig lawaai op 12 volt maakten. Maar dat ben ik niet helemaal met ze eens. Het ding was de grote lawaai maker in mijn systeem (het systeem is verder ook wel stil)

Een 5 volt mod met dat ding is overigens heel makkelijk, gewoon even het stekkertje omdraaien (met wat geprop)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alleen de IBM 75GXP serie heeft er wel 1 nodig.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Volgens mij heeft de warmte van je harde schijf geen enkele invloed op de performance. Die coolertjes zijn er alleen maar om zakken te vullen.

Als je 'm wil kopen dan moet je het zelf weten, maar ik raad 't af.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 13:26 schreef OVERLORD_1982 het volgende:
Volgens mij heeft de warmte van je harde schijf geen enkele invloed op de performance. Die coolertjes zijn er alleen maar om zakken te vullen.

Het komt er wel een beetje boerig uit ;) ,maar ik ben het wel met je eens! Als die dingen nodig waren hadden ze er idd wel opgezeten.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb deze koeler op m'n 40gb 7k2 tpm ibm schijf
http://www.coolermaster.com.hk/en/products/hdcooler/main.html

Koelt heel goed ,heb um al een jaar zonder crash ;)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
ok dan... hoef ik glukkig geen hddkoeler te kopen :)

4015Wp west (Dordrecht)

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

De cooling voor de HD is enkel nodig waneer men ofwel constant toegang tot de schijf heeft, of een hogere FSB heeft.

In het geval van constante data kun je beter over naar SCSI.

Voor de hogere FSB, zet betere cooling op je pc. In het geval van FSB overclocking wordt je hele systeem heter. (HS's, pci kaarten, agp kaart).

Bij grotere hitte HD leeft je schijf minder lang.

Maar standaard is geen extra cooling nodig.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
Het staat natuurlijk hartstikke stoer als je een window in je kast hebt of zo, maar echt nut heeft het in mijn ogen niet.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 13:47 schreef Four het volgende:
De cooling voor de HD is enkel nodig waneer men ofwel constant toegang tot de schijf heeft, of een hogere FSB heeft.

In het geval van constante data kun je beter over naar SCSI.

Voor de hogere FSB, zet betere cooling op je pc. In het geval van FSB overclocking wordt je hele systeem heter. (HS's, pci kaarten, agp kaart).

Bij grotere hitte HD leeft je schijf minder lang.

Maar standaard is geen extra cooling nodig.
fsb is 145, maar bij welke temp van mijn hdd moet ik ongeveer een hddcooler aanschaffen ?

4015Wp west (Dordrecht)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koeling hoeft maar weinig te kosten en is altijd beter dan geen koeling. ik heb 1x 80mm antec fan van een paar euro die 3 schijven koelt. ik zou gewoon zo'n fannetje halen.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
Ik heb geen koeling en hij is rond de 43 graden.
ik vind het ietsie overbodig die koeling, dan kan je alles weg gaan koelen.

• DarkTide
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
En als je nu dingen zoals een koetje of seti@Home client draait continu (en NIKS anders)? Is dan een koeling ook gewenst???

* DarkTide is benieuwd naar de antwoorden op deze vraag!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
T.net betrouwbaar genoeg? :7

http://www.tweakers.net/nieuws/22286

[edit]
Voor koelers zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/528053/1?limit=100.

[edit2]
Op donderdag 04 juli 2002 15:00 schreef BlackTide het volgende:
En als je nu dingen zoals een koetje of seti@Home client draait continu (en NIKS anders)? Is dan een koeling ook gewenst???

* ludo is benieuwd naar de antwoorden op deze vraag!
Ja ook dan is koeling waarschijnlijk aan te bevelen. Want je harde schijf draait gewoon op volle toeren verder... en daar wordt hij behoorlijk warm van.
Ik heb nu ook maar zo'n koeler besteld, m'n HD is nu constant 39 graden...

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:02 schreef lOdUde het volgende:

[edit]
Voor koelers zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/528053/1?limit=100.

[edit2]
Ja ook dan is koeling waarschijnlijk aan te bevelen. Want je harde schijf draait gewoon op volle toeren verder... en daar wordt hij behoorlijk warm van.
zonder koeling 39 graden bdoel je , ofnie...

heb je nou koeling besteld naar aanleiding van dit topic ;) ?

4015Wp west (Dordrecht)

• ludo
Op donderdag 04 juli 2002 15:07 schreef Tutti-frutti het volgende:

[..]

zonder koeling 39 graden bdoel je , ofnie...

heb je nou koeling besteld naar aanleiding van dit topic ;) ?
Ja zonder koeling 39 graden :).
Ik zat al een tijdje na te denken over koeling voor m'n hd, maar dat artikel op T.net heeft de doorslag gegeven :)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:08 schreef lOdUde het volgende:

[..]

Ja zonder koeling 39 graden :).
Ik zat al een tijdje na te denken over koeling voor m'n hd, maar dat artikel op T.net heeft de doorslag gegeven :)
welke schijf ?

4015Wp west (Dordrecht)

• ludo
Op donderdag 04 juli 2002 15:09 schreef Tutti-frutti het volgende:

[..]

welke schijf ?
Een IBM 60GXP 60 GB zo'n probleemschijf ja :X
Het zijn vooral voorzorgsmaatregelen...

[ot] Leuke collage trouwens van je nieuwe pc :7

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:10 schreef lOdUde het volgende:

[..]

[ot] Leuke collage trouwens van je nieuwe pc :7
lol ;) en hoe vind je mijn kastcollage :P:
[topic=541793/1/25]

genoeg offtopic nu :)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Doe eerst eens gewoon een casefan in je kast. Kost maar 10 Euro en misschien is dat al voldoende.

• DarkTide
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 15:02 schreef lOdUde het volgende:

[edit]

[edit2]
[..]

En als ik dan een 5400 rpm schijf erin hang... dan is het helemaal geen probleem meer??

• Fire69
  • Laatst online: 22:08
Ik heb gewoon in mijn HQ-08 2x 8 cm's achter mijn schijfjes gehangen, op 7v geen lawaai, geen hitte. :)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
naja.. kgaat toch maar ff naar de stad kijken of ze hier wat hebben, en anders maybe online, maarja, dan is de verzendkosten duurder dan het ding zelf :(

4015Wp west (Dordrecht)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik heb zelf passive koeling door middel van 2 grote TO220 koel elementen (te verkrijgen bij bijna elke elektronica shop) die ik tegen de zij kanten heb gemonteerd van de schijven. Deze zijn zonder fan wat weer wat dB's scheelt

Ziet er trouwens ook nog leuk uit als je een window hebt >:)

Hier ongeveer het koelelement wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.powerlabs.org/images/heatsink.jpg

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 16:02 schreef eth0 het volgende:
Ik heb zelf passive koeling door middel van 2 grote TO220 koel elementen (te verkrijgen bij bijna elke elektronica shop) die ik tegen de zij kanten heb gemonteerd van de schijven. Deze zijn zonder fan wat weer wat dB's scheelt

Ziet er trouwens ook nog leuk uit als je een window hebt >:)

Hier ongeveer het koelelement wat ik bedoel:

[afbeelding]
wat is de breedte dan.. dus van hdd tot zijkant kast, en voor hoeveel heb je ze gekocht ?
Maar volgens mij ist beter je onderkant te koelen hoor

4015Wp west (Dordrecht)

• mlevd
Op donderdag 04 juli 2002 15:00 schreef BlackTide het volgende:

* mlevd is benieuwd naar de antwoorden op deze vraag!
Is processorbelasting, heeft in principe niets met een HD te maken. Hierdoor draait je processor constant op 100 %, het is dus wel zaak om deze goed te koelen wanneer je dat doet. }:O

• eth0
  • Laatst online: 15-09-2025
Op donderdag 04 juli 2002 16:07 schreef Tutti-frutti het volgende:

[..]

wat is de breedte dan.. dus van hdd tot zijkant kast, en voor hoeveel heb je ze gekocht ?
Ik heb die niet gekocht gewoon uit een een of andere oude versterker gesloopt en in mijn kast heb ik ongeveer 4 a 5cm ruimte tussen hd en kast en aan de andere kant van de hd zeker wel 10

• DarkTide
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 16:10 schreef mlevd het volgende:

[..]

Is processorbelasting, heeft in principe niets met een HD te maken. Hierdoor draait je processor constant op 100 %, het is dus wel zaak om deze goed te koelen wanneer je dat doet. }:O
Ja, ok, dat snap ik... maar je HD blijft toch continu aanstaan... moet ie dan ook gekoelt worden?

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23
volgens mij stond ergens op internet dat de betrouwbaarheid en de levensduur van je harde schijf erop vooruit gaat als ie goed gekoeld is
dus als je helemaal zeker wilt weten dat je data veilig zijn dan moet je er een koeler op zetten, maar de kans dat ie het begeeft is natuurlijk vrij klein, dus als je dat het niet waard vindt dan doe je het niet
o ja, ik heb er dus wel een koeler op

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• mlevd
Op donderdag 04 juli 2002 16:13 schreef BlackTide het volgende:

[..]

Ja, ok, dat snap ik... maar je HD blijft toch continu aanstaan... moet ie dan ook gekoelt worden?
Hierdoor worden je schijven niet belast, ze staan gewoon idle, ze zullen hierdoor dus niet echt warmer worden.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 16:17 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
volgens mij stond ergens op internet dat de betrouwbaarheid en de levensduur van je harde schijf erop vooruit gaat als ie goed gekoeld is
dus als je helemaal zeker wilt weten dat je data veilig zijn dan moet je er een koeler op zetten, maar de kans dat ie het begeeft is natuurlijk vrij klein, dus als je dat het niet waard vindt dan doe je het niet
o ja, ik heb er dus wel een koeler op
gaat tutti dan ook maar doen :) alst maar geen herrie maakt... k wil het zo silent houwen :)

en dat versterkerblokje... denk niet dat dat gaat passen en netzo goed werkt als echte hdd koeler vanonder....

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 13:42 schreef Bartjuh het volgende:
Ik heb deze koeler op m'n 40gb 7k2 tpm ibm schijf
http://www.coolermaster.com.hk/en/products/hdcooler/main.html

Koelt heel goed ,heb um al een jaar zonder crash ;)
Ik zonder cooler en ook een jaar zonder crash. En hij wordt warm!!! Heel warm!!!!!

WB

• ludo
Op donderdag 04 juli 2002 16:18 schreef mlevd het volgende:

[..]

Hierdoor worden je schijven niet belast, ze staan gewoon idle, ze zullen hierdoor dus niet echt warmer worden.
Dat is dus niet waar. Je harde schijven blijven gewoon op de volle toeren doordraaien. Ook als je verder niks doet.
Op donderdag 04 juli 2002 15:18 schreef HotDenio het volgende:
Doe eerst eens gewoon een casefan in je kast. Kost maar 10 Euro en misschien is dat al voldoende.
Ik heb dus ook al twee casefans in m'n kast hangen...

Verwijderd

Koelen is niet altijd nodig, maar kan zeker nooit kwaad.

Ik koel mijn harde schijven alleen in de fileserver, verder niet.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 20:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Zou hem wel koelen.. m'n 5400 rpm hdd van seagate is atm 35 graden (zonder koeler)

De 7200 van IBM is 29 met koeler :9~

Twitter

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

K ben nu ook maar mijn schijven van IBM gaan koelen, zie [topic=542393/1/100]

Nu met koeling maakt de 60GXP geen herrie meer als ie ff aanstaat. Temp is nu 42 graden nu de kamerventilator uitstaat, dat vind ik nog vrij warm voor koeling met een fan en 2 koelblokken erop

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Mijn Western Digital 80GB 8mb cache zit helemaal in de top van me kast (aopen-hq08)
Hij zit op de plek waar normaal de floppy drive zit :) daar blijft hij lekker koel, zelfs na 3 uur volle belasting en gesloten kast blijft hij lekker koud/lauw

39

• Marcus Aurelius
  • Laatst online: 03-10-2023
Op donderdag 04 juli 2002 16:07 schreef Tutti-frutti het volgende:
Ik had juist van iemand dat koelen aan de onderkant niet veel zin heeft, maar dat het voornamelijk om de bevenkant gaat? :? :? :?

Daarom heb ik deze gekocht: http://www.coolermaster.com.hk/en/products/hdcooler/main.html

In the end nothing really matters.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 13:36 schreef Marcus_Aurelius het volgende:

[..]

Ik had juist van iemand dat koelen aan de onderkant niet veel zin heeft, maar dat het voornamelijk om de bevenkant gaat? :? :? :?

Daarom heb ik deze gekocht: http://www.coolermaster.com.hk/en/products/hdcooler/main.html
maar kheb geen 5,25 meer vrij :)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

K'heb 2 IBM's in slays dus lekker ver van elkaar af en een
samsung boven in mijn bigtower
elke slay heeft een fan.en ik heb nog 6 case fans ;)
lekker cooool

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb nog nooit een hdd crash gehad en nog nooit koeling erop gedaan. M'n PC staat zo'n 10 uur per dag aan en de rest van de tijd gaat ie uit (behalve dan als ik wat leuks 's nachts download ;)). Van die 10 uur moet ie ook echt wel 9 uur werken. Nog nooit een hdd crash gehad, ook nooit dat ie ineens trager ging door warm weer oid. Dus inderdaad; IMO is koeling er niet echt voor nodig.

🌞🍃

• Stropdas
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op zaterdag 06 juli 2002 19:39 schreef DataBeest het volgende:
Ik heb nog nooit een hdd crash gehad en nog nooit koeling erop gedaan. M'n PC staat zo'n 10 uur per dag aan en de rest van de tijd gaat ie uit (behalve dan als ik wat leuks 's nachts download ;)). Van die 10 uur moet ie ook echt wel 9 uur werken. Nog nooit een hdd crash gehad, ook nooit dat ie ineens trager ging door warm weer oid. Dus inderdaad; IMO is koeling er niet echt voor nodig.
Dat heb jij meegemaakt, maar dat betekend niet dat het niet nodig is. Ik heb vroeger ook een 10GB 7200rpm gehad van IBM toen er net 7200rpmschijven kwamen, als ik mijn hand er op legde verbrandde mijn hand ook bijna, k schat 60graden. Daarop zat geen cooling en die zat in een plastic HDbracket. Die heeft het ook een paar jaar goed gedaan 24/7 totdat ik m verkocht.

Het betekend niet dat je schijven altijd kapot gaan als je ze niet koelt, maar het is zeker aan te raden om ze wel te koelen omdat je daarmee de kans op dataverlies sterk verminderd

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Saekerhett
  • Laatst online: 14:13
Nouja, mijn topic ging dicht, dus dan maar ff hier vragen:

Als je 2 Maxtors (zie sig) boven elkaar hebt (dus dat er hooguit 2 mm ruimte tussenzit), hoe bevestig je dan een HD koeler? Ik twijfel om er een te kopen, de een zegt van wel, de ander van niet, maar ik wil gewoon zekerheid hebben :)

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 21:00 schreef Saekerhett het volgende:
Nouja, mijn topic ging dicht, dus dan maar ff hier vragen:

Als je 2 Maxtors (zie sig) boven elkaar hebt (dus dat er hooguit 2 mm ruimte tussenzit), hoe bevestig je dan een HD koeler? Ik twijfel om er een te kopen, de een zegt van wel, de ander van niet, maar ik wil gewoon zekerheid hebben :)
Grotere kast kopen

Verwijderd

De mijne ga ik binnekort ook wel koelen.. heb nu een nieuwe 7200 rpm hdd (120gb) bij me 5400 rpm (30gb) hangen met 1 cm ruimte. Brande me fikken er bijna aan, dus heb nu de casefan in me zijplaat er maar ff voorgezet.. ik houd het zooitje liever aan de koele kant :)

• Saekerhett
Op zondag 07 juli 2002 21:04 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Grotere kast kopen
Tja zo blijf je aan de gang... Moet een HD koeler altijd in een 5,25" bay?

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 21:11 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Tja zo blijf je aan de gang... Moet een HD koeler altijd in een 5,25" bay?
idd, zo blijf je bezig: kan je net zo goed zeggen: ga op de noordpool wonen met je PC.. dan blijft ie zeker koud >:)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
hoef helemaal niet ion een 5,25 hoor... die spire (plaatje) is 3,5

dus als je er 2 boven mekaar hebt...dan zou ik de warmste onder doen met die koeler eronder

4015Wp west (Dordrecht)

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ik heb zelf een Chieftec kast waarin ik dus een casefan voor mijn Hd heb gehangen

de zelfde HDD als jij hebt met liqued bearing alleen dan 60Gb blijft koud!

ik voel geen warmte van dat ding komen echt perfect

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Ik heb er 1 besteld uit de inkoop actie HIER.

Kost 7 euro ....das geen geld toch als ie teveel geluid maakt gooi ik hem eraf.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Saekerhett
Op maandag 08 juli 2002 09:40 schreef Roeligan het volgende:
Ik heb er 1 besteld uit de inkoop actie HIER.

Kost 7 euro ....das geen geld toch als ie teveel geluid maakt gooi ik hem eraf.
Aha, die zou ik ook wel willen hebben... Waar plaats je die? In een 5,25 bay?

• Vodgen
  • Laatst online: 15:25
Vorige week is mijn Maxtor 740X 60GB 7200 overleden. Was 4 mnd oud.
Temperatuur lag constant rond de 43 graden.
Ik heb een nieuwe gekregen en deze werd ook 43 graden.
Ik heb eergisteren een 8 cm casefan aan de onderkant bevestigd (bovenkant geen plaats). Temeratuur is nu constant 29 graden. Scheelt dus 14 graden met een simpel casefannetje van een paar euro.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 16:24 schreef vweereld het volgende:
Vorige week is mijn Maxtor 740X 60GB 7200 overleden. Was 4 mnd oud.
Temperatuur lag constant rond de 43 graden.
Ik heb een nieuwe gekregen en deze werd ook 43 graden.
Ik heb eergisteren een 8 cm casefan aan de onderkant bevestigd (bovenkant geen plaats). Temeratuur is nu constant 29 graden. Scheelt dus 14 graden met een simpel casefannetje van een paar euro.
Ik heb er ook een casefan ingedouwd, maar mijn HDD wordt gewoon 42 graden. (Maxtor 40Gb 7200RPM). Ik heb de HDD 2 weken en hij doet het (nog) perfect :)

• Vodgen
Op maandag 08 juli 2002 16:30 schreef HotDenio het volgende:

[..]

Ik heb er ook een casefan ingedouwd, maar mijn HDD wordt gewoon 42 graden. (Maxtor 40Gb 7200RPM). Ik heb de HDD 2 weken en hij doet het (nog) perfect :)
Heb je de casefan er vast opgezet of van een afstandje richting schijf laten blazen?
Ik heb de fan met tape direct plat op de onderkant van de schijf bevestigd. Beetje knullig maar ik wil het ook nog eens proberen van de bovenkant. Kijken wat het meest effect heeft maar dan moet ik nog het een an ander verplaatsen in mijn kast. De temp zakt hier echt want als ik de fan ff uit zet gaat gelijk de temp weer richting de 43 grd.

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb 2 maxtors 5400 toeren (540DX) vlak boven elkaar (2 mm ruimte) onderaan in de case en 1 maxtor 7200 toeren helemaal bovenaan in de case.

Tot voor kort was er maar 1 HD met veel ruimte boven (1,5 cm) en onder (1,5 cm).
De temperatuur was redelijk laag, MAAR sinds de 2 HD's vlak boven elkaar zijn is de temperatuur werkelijk ONTZETTEND toegenomen! Je kan de HD's nog amper aanraken.

Mijn probleem:
- er is bijzonder weinig plaats in de bigtower om alle HD's mooi te spreiden. Heb al geprobeerd met een extra lange afgeshermde IDE kabel, maar die zorgt voor data corruptie.

Wat denken jullie? Toch nog proberen de HD's anders te schikken?

pikant detail: de computer draait gemiddeld 20 uur per dag!

• DeadMetal
  • Laatst online: 19:19
Op maandag 08 juli 2002 22:25 schreef Genius2000 het volgende:
Ik heb 2 maxtors 5400 toeren (540DX) vlak boven elkaar (2 mm ruimte) onderaan in de case en 1 maxtor 7200 toeren helemaal bovenaan in de case.

Tot voor kort was er maar 1 HD met veel ruimte boven (1,5 cm) en onder (1,5 cm).
De temperatuur was redelijk laag, MAAR sinds de 2 HD's vlak boven elkaar zijn is de temperatuur werkelijk ONTZETTEND toegenomen! Je kan de HD's nog amper aanraken.

Mijn probleem:
- er is bijzonder weinig plaats in de bigtower om alle HD's mooi te spreiden. Heb al geprobeerd met een extra lange afgeshermde IDE kabel, maar die zorgt voor data corruptie.

Wat denken jullie? Toch nog proberen de HD's anders te schikken?

pikant detail: de computer draait gemiddeld 20 uur per dag!
Ook geen plek in een 5.25" bay (in een speciale koeler van die grootte)?

• The_Yeti
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2014

The_Yeti

bibo ergo sum

Op maandag 08 juli 2002 16:55 schreef vweereld het volgende:

[..]

Ik heb de fan met tape direct plat op de onderkant van de schijf bevestigd. Beetje knullig maar ik wil het ook nog eens proberen van de bovenkant. Kijken wat het meest effect heeft maar dan moet ik nog het een an ander verplaatsen in mijn kast. De temp zakt hier echt want als ik de fan ff uit zet gaat gelijk de temp weer richting de 43 grd.
Met de onderkant bedoel je de kant waar de printplaat opzit ??

• Vodgen
Op dinsdag 09 juli 2002 12:40 schreef The_Yeti het volgende:

[..]

Met de onderkant bedoel je de kant waar de printplaat opzit ??
Zo ongeveer wel ja.
De harddisk zit onderin de bay. Aan de onderkant van die bay zitten vier ronde ventilatieopeningen. Aan de buitenkant van de bay zit dus de casefan. Hij koelt dus door de gaten van de bay heen, en blaast op de printplaat.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 05:05
Ik bestel zelf een WD 7200 rpm 8 mb cach en ik koop daar wel een koeler bij gewoon om de performance langer te behouden bij wd is het niet nodig ik weet het maar ik moet en zal er een hebben

Heb overigens hele nieuwe pc besteld *D

Zie http://home.kabelfoon.nl/~polet/nieuwepc.htm :)

Let niet op de prijzen die zal ik zo weghalen :)

Editje :P

Heb nu maar vast besteld anders word het geheugen zo duur |:(

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 10:00

DaRoot

Some say...

Op donderdag 04 juli 2002 14:58 schreef Rody het volgende:
Ik heb geen koeling en hij is rond de 43 graden.
ik vind het ietsie overbodig die koeling, dan kan je alles weg gaan koelen.
Op donderdag 04 juli 2002 13:26 schreef OVERLORD_1982 het volgende:

Die koeling is zeker niet overbodig. De performance wordt er dan wel niet beter van ofzo, maar mijn IBM 40 GB (een 60GXP ja, heb ook nog een 120GXP) werkt alleen stabiel als er zo'n koelertje onderhangt. Nu zul je misschien zeggen, dat is typisch voor die IBM schijven. Zou kunnen, maar ik heb gewoon een flink warme systeemkast, waar ook 2 casefans weinig aan kunnen doen.

Wat ik wil zeggen is dat die koeling in zoverre overbodig is, als je schijf goed draait zonder dat ie je bestanden vernaaid. Anders moet je er toch eens aan gaan denken.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 15:21
Why the #### maakt de FSB uit voor de warmte zoals op page 1 gesuggereerd wordt. Het gros van de warmte komt gewoon door de luchtweerstand in de schijf waar de draaiende platen hinder van ondervinden, waardoor ze warm worden en het motortje dat ze aandrijft. De logica op de schijf met een hogere FSB maakt de warmte niet lijkt mij zo. Over koele bestaan ook vele theorien, maar volgens mij kan het nooit kwaad een schijf extra te koelen tot rond kamertemperatuur (zeker met dit weer).

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 15:10 schreef lOdUde het volgende:

[..]

ik ben/was van plan een IBM 120GXP 80 GB aan te schaffen, staan die soms slecht bekend ofzo? (als in "probleemschijf")

Gelijk een ander vraagje: heeft het zin om twee kleinere schijven te nemen i.p.v. 1 grote of levert dat in de praktijk geen voordelen op.

bvd.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Op dinsdag 09 juli 2002 14:37 schreef BruTor het volgende:

[..]

ik ben/was van plan een IBM 120GXP 80 GB aan te schaffen, staan die soms slecht bekend ofzo? (als in "probleemschijf")

Gelijk een ander vraagje: heeft het zin om twee kleinere schijven te nemen i.p.v. 1 grote of levert dat in de praktijk geen voordelen op.

bvd.
voordeel van 2 kleine is dat als je toevallig wat data oproept waarvan de ene helft op de ene hd staat en de ander op de ander, dit natuurlijk 2x zo snel gaat.
een nadeel is dat 2 hd's van 20 gb duurder is dan 1 van 40 gb

Verwijderd

Koeling ok, let echter wel op dat het soms beter is om niet te koelen, dan om maar een gedeelte van de HD goed te coolen. Als een hd maar op 1 plek flink gekoeld wordt zal de HD bij temp wisselingen ongelijkmatig uitzetten en krimpen. Dit is 1 van de grootste doodsoorzaken onder HD's.

Verwijderd

Je kan een harde schijf niet echt koelen tot kamertemperatuur, om te beginnen blaas je alleen warme lucht rond (koudste = kamertemperatuur), dus je zit altijd ietsje boven kamertemperatuur.

Daarbij moet een HDD ook niet te koud zijn, sommige schijven hebben een optimale werktemperatuur op 40 graden.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 20:25 schreef Homedisc het volgende:
Mijn Western Digital 80GB 8mb cache zit helemaal in de top van me kast (aopen-hq08)
Hij zit op de plek waar normaal de floppy drive zit :) daar blijft hij lekker koel, zelfs na 3 uur volle belasting en gesloten kast blijft hij lekker koud/lauw
Die WD800JB schijven worden sowieso veel minder warm dan veel andere 7200 RPM schijven - mijn 25GB 5400 RPM Maxtor schijf wordt bijvoorbeeld al een stuk warmer. Maar het kan zeker geen kwaad de boel enigszins te koelen; het gaat tenslotte toch om dataopslag en dan kun je niet voorzichtig genoeg zijn, imho. Ik heb zelf twee 8cm inlaatfans aan de voorzijde van de kast (beide op laag toerental) met direct daarachter de beide HD's vertikaal in een rek. Zo is er altijd airflow rondom de schijven, terwijl de airflow in de rest van de kast nauwelijks wordt beïnvloedt.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 22:18 schreef MORA het volgende:

[..]

mijn 25MB 5400 RPM Maxtor schijf wordt bijvoorbeeld al een stuk warmer. Maar het kan zeker geen kwaad......
poe.. bestaan die ook ?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Tutti-frutti:
poe.. bestaan die ook ?
Ja, natuurlijk. Hij is al een paar jaartjes oud, dat wel.

(Snel ff geedit naar GB, haha)

Verwijderd

Ik heb een koeler voor mijn SCSI 10K schijf maar mijn 400BB heeft die niet nodig en die wordt overigens wat warmer dan die maxtor waar jij het over hebt, maar als je dol bent op lawaai kan het geen kwaad

Verwijderd

Koeling bij 7200rpm harde schijven is voor zover ik weet niet echt een overbodige luxe, maar het ligt helemaal aan je kast. Duurdere kasten hebben een betere airflow, en dan zijn die speciale HDD koelers niet nodig.

Zelf heb ik een goedkoop kastje met 2 5400rpm HDD's (beide Maxtors. 1x 80GB, 1x 40GB).
In mijn kast werden die dingen loeiheet. Het was zelfs zo erg dat de gehele kast na een uurtje bijna 50 graden was.
Ook CD's en diskettes werden akelig heet en dat gaf de doorslag om maar eens maatregelen te nemen.
Na plaatsen van 3 casefans (1x top (intake), 1x front (intake) en 1x rear (outtake)) was het probleem verholpen. CD's ed. worden nu iets warmer dan kamertemp. en ook de HDD's worden niet veel warmer.

Probleem met 'echte' HDD coolers is dat ze vaak zo lastig te monteren zijn (of in een 5.25 inch bay die je eigenlijk voor iets anders nodig hebt, of onder je 3.5 inch bracket in de kast, waarbij de je eerst je hele kast moet slopen om bevestigingsgaten ed. te maken :( ).

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Als je hardware je lief is koel je je shit gewoon.
Verkomen van Data loss d.m.v. een HD crash is de moeite wel waard om effe zo'n koelertje te plaatsen.

En dat je 'm niet aan 1 kant moet koelen is onzin, waar diegene dat nou weer vandaan haalt snap ik niet.

Beste is gewoon zo'n HD rack met een 80mm fan ervoor/achter zoals bij Aopen/Chieftec.
De chips aan de onderkant worden erg heet.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09
Ik heb der gewoon een 80mm fan voor hangen. Die houdt samen met me andere 3 80mm fans en 1x 92mm fan de kast op een lekker tempje. Alleen ik moet smart eigenlijk nog aanzetten om me HD temps af te kunnen lezen via Speedfan ofzo. Maar SMART is dacht ik niet zo goed voor de prestatie :?