Hulp bij het maken van een Flowchart/Stroomschema

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8417

Topicstarter
Ik ben dus voor het eerst bezig met het maken van een flowchart/stroomschema voor een website. Ik wil graag weten of ik op de goede weg ben voordat ik verder ga.

Ik heb een flowchart gemaakt van een deel van de navigatie. Het is de bedoeling dat wanneer men in de hoofdnavigatie op Service klikt dat men vervolgens kan inloggen. Gebeurt dit correct dan krijgt men een subnavigatie bestaande uit:
* Q&A
* Probleemregistratie
* Downloads
Logt men verkeerd in blijft men op de 'mainpage'van Service waar men opnieuw kan proberen in te loggen.

Hier is de flowchart:

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~a.wulder/FCD%20-%20Service2.GIF

het plaatje is niet echt duidelijk maar HIER is een betere versie van de flowchart te bewonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik denk niet dat flowcharts het aangewezen middel is om een navigatie-structuur van een website te representeren. (mijn mening natuurlijk).
Flowcharts zijn imho wel goed om de flow van instructies weer te geven in een programma dat een duidelijk begin en een duidelijk einde heeft. (Event-driven programma's vallen hier dus niet onder.)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, ok

Wat zijn dan wel geschikte diagrammen om dit soort situaties in kaart te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3057

Die zijn er imho niet. Veelal zijn er toch te veel navigatie elementen op een pagina om dat goed in een diagram weer te geven. Wel kun je grofweg de logica van een website weergeven, maar da's dan ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59387

Ik maak zelf de strukturen altijd in Excel.

Begin bij kolom A met het eerste niveau, in kolom B met het tweede niveau... etc

Rijen 1, 2, 3 etc zijn dan de keuzes uit ieder niveau...

Vind ik persoonlijk best fijn werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 07:03
Petri-net is een manier om de stromen van een website te schetsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Het kan zeker wel in een flowchart, maar de kans dat je een onoverzichtelijke website bouwt is best groot. Een goede site heeft een logische opbouw, die gebruikers meteen begrijpen. Een goed opgezette boomstructuur ofzo is meestal de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Euhm, ik denk dat je voor de juiste ontwerptechnieken voor je structuur van een website beter bij de buren kunt zijn..

PW -> WG

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
Petrinet ja,
of (tis een wat lastige schemamethode) zoals je al gemaakt hebt een flowchart.....

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus het is mogelijk om het in flowcharts te zetten.
Ben ik dan goed bezig zoals ik het 'probleem' eerder heb neergezet of klopt de flowchart niet met de omschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

UML, ook al vind ik persoonlijk UML een beetje over den top voor een website. Als je echt applicaties gaat maken is het wel geschikt. Anders werkt GUIDE well voor het documenteren van interactie binnen iets als een website.

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04-2022

Ettie

Met M$ Vsio kun je veel schema's maken. Er zit ook een sjabloon in voor website diagrammen.

Officiële technieken voor een GUI zijn bijv. een Control Flow Diagram of een Scherm Verloop Schema.

Maar ik zou voor een webomgeving het niet al te moeilijk maken en gewoon een tekenprogrammaatje of bijv. Excel gebruiken, tenzij je iets zoals Visio hebt.

Je moet vooral erop letten dat je navigatie niet verwart met functies. Aangezien je in een webomgeving zo flexibel bent (hyperlinks, cross-referencing), zijn die twee geheel losstaand.

Kortom, maak verschillende diagrammen. :7

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Heeft iemand een petri-net van een website voor me zodat ik kan afleiden hoe zo'n petri-net in elkaar steekt? TIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Op donderdag 04 juli 2002 12:35 schreef wacko@tweakers het volgende:
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Heeft iemand een petri-net van een website voor me zodat ik kan afleiden hoe zo'n petri-net in elkaar steekt? TIA
Ja, ik zal 'm je ff mailen.. Tis wel een Visio bestand, heb je dat?

Heb er ff een JPG van gemaakt.. Klik voor full-size :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/petrinet.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja graag
Ben ook in het bezit van Visio
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO