Toon posts:

email server vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er aan te denken iets met een mailserver te proberen in een klein netwerk thuis. Ik lees me momenteel de blubber en wil ff checken of ik het nu goed begrijp voordat ik wat ga bouwen.

Ik wil dus qmail gebruiken. (dit is dan de MTA). Users op mijn interne netwerk hebben een MUA als eudora of kmail.
Inloggen zou via een pop-servertje moeten (qmail-pop).

klopt dit?

En dan nog een vraag:
Heb ik dan nog een MDA als procmail o.i.d. nodig of kan ik met qmail gebruik maken van maildirs en hoeft dat dan niet?

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit klopt. Qmail ontvangt dan mail vanaf het internet, en verstuurt de mail vanaf het lokale netwerk naar het internet. Procmail heb je niet nodig, qmail kan dit zelf.

Om mail te lezen, moet je een pop3 server of imap server installeren.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Topicstarter
Dank je
Procmail heb je niet nodig, qmail kan dit zelf.
D.m.v. Maildirs??? Of mbox'en...Het gebruik hiervan vind ik nog een beetje verwarrend.

Verwijderd

Misscien een beetje ""overdone", maar kijk anders ook eens naar IMP (www.horde.org). Erg leuk voor je thuisgebruikers

Verwijderd

Topicstarter
dank je maar ik ga eerst eens kijken of ik qmail zowiezo aan de praat krijg, daarna zien we wel verder

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op donderdag 04 juli 2002 14:23 schreef Erasmus het volgende:
Dank je
[..]

D.m.v. Maildirs??? Of mbox'en...Het gebruik hiervan vind ik nog een beetje verwarrend.
Qmail dropt zelf al in Maildir's. Daar heb je dus geen procmail voor nodig. Als je wel procmail gebruikt heb je wel wat meer mogelijkheden tot je beschikking, zo kan je dan bijvoorbeeld mail voorsorteren in verschillende Maildir's. Om hier optimaal gebruik van te maken moet je dan wel IMAP gebruiken ipv POP3.
Pagina: 1