[3Ware/Promise/Adaptec Hardware ATA-RAID] support?

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik ben van plan om een hardware RAID oplossing te gaan gebruiken icm Linux. Waar ik deze aan wil schaffen, kunnen ze geen 3Ware leveren (Nou, niet geinformeerd), maar wel de Promise SuperTrack SX6000 en de Adaptec AAR-2400A. Ze zijn beide even duur, en verschillen verder weinig, behalve dat de 1e 6 kanalen heeft, waar de 2e er maar 4 heeft, maar dat is voor mij voldoende. Maar nu weet ik dus niet voor welk van beide ik zou moeten kiezen. Zijn er al (goede) ervaringen met deze kaarten, hun snelheid en hun linux support? Ik heb bijvoorbeeld voor de SX6000 wel een driver, maar dat is een module, en ik wil wel graag mijn OS op de RAID schijf kunnen zetten, en heb dus kernelsupport hiervoor nodig. Iemand enig idee?

Verwijderd

Ik ben momenteel bezig die Adaptec ATA Raid 2400A aan de praat te krijgen in Debian, maar het wil nog niet echt vlotten. Ik wil ook het OS op de Raid schijven hebben. Het schijnt dat Redhat 7.3 de controller wel al standaard ondersteunt. Ik heb nu tijdelijk een Debian installatie gedaan op een aparte schijf en de support voor de controller in modules bij mijn kernel gestopt. Hij wordt nu geladen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik nu verder moet.

Verwijderd

om van een controller (raid, scsi, whatever) te kunnen booten heb je de drivers 'in' de kernel nodig. losse modules zijn niet voldoende.

• cool_zero
  • Laatst online: 08-07 21:36
Beide controllers worden al ondersteund door linux, zie:
http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/ideraid.html
Ik heb met beide geen ervaring, maar aangezien het hardware raid is zullen ze beide wel goed werken. En voor Nokia, ik had in je vorige post al gezegd dat je de driver diskette's die bij debian zitten moet bekijken, daar staat vast wel drivers voor die raid controller op en dan kun je debian gelijk op je raid schijven installeren.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Idd, van de SX6000 zijn er alleen maar (iig hoe ze stnadaard worden geleverd) kernel-modules, en dus geen kernel driver. Voor de AAR-2400A zijn deze er dus wel, want er zijn iig goede driverdisks voor bij de installatie van RedHat, deze zouden gaan om een Adaptec I2O RAId controller, en deze kan ik in mijn 2.4.18 kernelsource menuconfig vinden, maar hij staat onder de SCSI controllers (ATA-RAID zelf ook, dus het kan kloppen). Ik zoek dus voornamelijk uitsluitsel of inderddad door die reeds in de huidige kernelsources inbegrepen driver ook met de ATA versie van Adaptec RAID controllers compatible is, want ik schroom nooit om mijn installdisk effe met een wel compatible kernel uit te rusten, zodat ik meteen mijn installatie (mijn geval Slack8.1) op de RAID kan starten.

Meteen nog een vraagje overigens. Ik weet van mijn Proliant server RAID setup dat het nogal uitmaakt of je voor je RAID-set aangeeft welk OS je erop draait, Linux werd traag als de controller op NT2000 ingesteld stond. Hoe is dit bij de Adaptec 2400A geregeld? Want ik zou wel graag op 1 RAID5 set (3x80GB dacht ik aan, dus 160GB bruikbaar) een Dualboot tussen XP en linux hebben, voor die paar games die niet in een Linux-Vmware sessie (XP draaien onder Linux dus) draaien.

• cool_zero
Op donderdag 04 juli 2002 14:04 schreef wkamphuis het volgende:
om van een controller (raid, scsi, whatever) te kunnen booten heb je de drivers 'in' de kernel nodig. losse modules zijn niet voldoende.
Dit is helemaal waar, maar het is wel mogelijk om een ramdrive te maken bij het booten en daarin een module te zetten en die te laden bij het starten van de kernel voordat er hardeschijf actieviteiten nodig zijn. Dus je kan een raid-controller wel booten met een module. Dat doe ik namelijk op het moment met mijn highpoint-controller. Dit is natuurlijk wel wat lastiger :)

Verwijderd

Dit is helemaal waar, maar het is wel mogelijk om een ramdrive te maken bij het booten en daarin een module te zetten en die te laden bij het starten van de kernel voordat er hardeschijf actieviteiten nodig zijn. Dus je kan een raid-controller wel booten met een module. Dat doe ik namelijk op het moment met mijn highpoint-controller. Dit is natuurlijk wel wat lastiger :)
waar haal je die module dan vandaan, die moet dan toch ook ergens op harddisk staan?

• cool_zero
Dit topic gaat een beetje off-topic :P , maar ik zal even antwoord op de vraag aan mij gesteld. Net als Redhat standaard doet moet je een file maken die bekend staat als de initrd file. Hier maak je een compleet filesysteem aan en zet je alles wat nodig is om de module te laden en verder te gaan met je opstarten in. Dat betekent dat je er sh(/sash), mount, umount, insmod enz. in de file komt te staan en natuurlijk de module zelf. Daarna geef je in de bootmanager, b.v. lilo aan dat je deze initrd wil gebruiken en wordt deze file net als met de kernel gebeurt(want die komt ook van je hd af :) ) in het geheugen geladen bij het opstarten. Dit gebruik ik dus om met de module van highpoint zelf mijn htp372 raid controller op te starten.

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Topictitel op verzoek gewijzigd.

• cool_zero
Op donderdag 04 juli 2002 14:38 schreef deadinspace het volgende:
Topictitel op verzoek gewijzigd.
Dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde :P ik bedoelde dat ik en wkamphuis een beetje afdwaalde van het eigenlijk topic :) Nu nog antwoorden op de vraag waar het allemaal om begon :) :
Op donderdag 04 juli 2002 14:14 schreef Kippenijzer het volgende:
Idd, van de SX6000 zijn er alleen maar (iig hoe ze stnadaard worden geleverd) kernel-modules, en dus geen kernel driver. Voor de AAR-2400A zijn deze er dus wel, want er zijn iig goede driverdisks voor bij de installatie van RedHat, deze zouden gaan om een Adaptec I2O RAId controller, en deze kan ik in mijn 2.4.18 kernelsource menuconfig vinden, maar hij staat onder de SCSI controllers (ATA-RAID zelf ook, dus het kan kloppen). Ik zoek dus voornamelijk uitsluitsel of inderddad door die reeds in de huidige kernelsources inbegrepen driver ook met de ATA versie van Adaptec RAID controllers compatible is, want ik schroom nooit om mijn installdisk effe met een wel compatible kernel uit te rusten, zodat ik meteen mijn installatie (mijn geval Slack8.1) op de RAID kan starten.

Meteen nog een vraagje overigens. Ik weet van mijn Proliant server RAID setup dat het nogal uitmaakt of je voor je RAID-set aangeeft welk OS je erop draait, Linux werd traag als de controller op NT2000 ingesteld stond. Hoe is dit bij de Adaptec 2400A geregeld? Want ik zou wel graag op 1 RAID5 set (3x80GB dacht ik aan, dus 160GB bruikbaar) een Dualboot tussen XP en linux hebben, voor die paar games die niet in een Linux-Vmware sessie (XP draaien onder Linux dus) draaien.

Verwijderd

dan zal ik maar ff antwoorden, zonder off-topic te gaan :)
Op donderdag 04 juli 2002 14:14 schreef Kippenijzer het volgende:
Ja, de drivers in de 2.4 kernel zijn dezelfde die bij redhat zitten, adaptec maakt namelijk geen drivers voor linux dus die drivers van redhat zijn ook uit de kernel. Gewoon slackware erop, is toch veel beter als redhat :)
weet je zeker dat de controller bij je proliant hardware based is? ik zie geen reden waarom een controller rekening moet houden met het os. Een proliant waar ik ooit mee heb gewerkt was iig software raid5 maar met een soort hardware ondersteuning.

Verwijderd

Ik ben van plan om een hardware RAID oplossing te gaan gebruiken icm Linux. Waar ik deze aan wil schaffen, kunnen ze geen 3Ware leveren (Nou, niet geinformeerd), maar wel de Promise SuperTrack SX6000 en de Adaptec AAR-2400A.
Kijk toch eens of ze echt geen 3ware kunnen leveren, 3ware is zeer actief met linux support en de drivers zijn van zeer goede kwaliteit. De promise zou ik iig niet nemen, promise doet helemaal niets met linux.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 schreef wkamphuis het volgende:

weet je zeker dat de controller bij je proliant hardware based is? ik zie geen reden waarom een controller rekening moet houden met het os. Een proliant waar ik ooit mee heb gewerkt was iig software raid5 maar met een soort hardware ondersteuning.
Nou, het gaat om de SMART SCSI RAID controllers van Compaq, en dat betreft dus inderdaad een hardwareoplossing. Maar inderdaad heb je wel gelijk, ik vergiste me, als je voor de server ZELF het verkeerd insteld kost dit veel performance, hoeveel invloed een verkeerde instelling van de RAID controller heeft, weet ik niet, bedacht ik me.
Kijk toch eens of ze echt geen 3ware kunnen leveren, 3ware is zeer actief met linux support en de drivers zijn van zeer goede kwaliteit. De promise zou ik iig niet nemen, promise doet helemaal niets met linux.
Ik zal idd nog effe een mailtje daarover sturen, maar als mijn doel RAID5 is, wil je dus wel een controller met cache, en de 3Ware 7x50 serie is erg duur vergeleken met de 7x10 die niet RAID5 cache ondersteuning heeft. De Adaptec AAR-2400A (Die zal ik idd kiezen bij gebrek aan 3Ware) heeft gewoon een DIMM slot, en daar gaat dan 64MB in, en als hij gewoon ondersteund word denk ik dat dat de goedkopere oplossing zal zijn. Ik moet al redelijk in mijn systeem schrappen om geld over te houden voor die kaart, dus nog 100 euro ofzo meer kwijt zijn voor een 3Ware word echt erg lastig...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Ik lees net in dit draadje het volgende :
Er zit kwa raid0, raid1 en raid10 performance weinig verschil tussen de 3ware en adaptec. In raid5 is de adaptec wel een stuk sneller, zelfs iets sneller als de 3ware 7450.
De 3ware heeft echter weer 64bit-pci (backwards compatible met 32bit-pci) en kan +160Gb schijven aan, iets wat ik niet bij de adaptec kan vinden. Al met al zou ik voor de 3ware gaan, tenzij je in de toekomst raid5 wilt gaan draaien.
En met het verschil tussen ATA-133 en UDMA-133 bedoel ik dat de 3ware wel +137Gb aankan maar daarbij wel UDMA-66/100 is, niet dat dat iets uitmaakt...
Sta je daar nog steeds achter, wkamphuis? Want ik wil toch heel specifiek RAID5 gaan draaien, en ipv de standaard 32MB gaat er zelfs 64MB op. Dan lijkt me dus de Adaptec intressanter dan de 3Ware 7450, terwijl ze verder dezelfde mogelijkheden hebben.

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 04 juli 2002 14:51 schreef cool_zero het volgende:
Dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde :P ik bedoelde dat ik en wkamphuis een beetje afdwaalde van het eigenlijk topic :)
De titlechange was door Kippenijzer aangevraagd, had dus helemaal niets met jullie te maken :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 17:33 schreef deadinspace het volgende:

[..]

De titlechange was door Kippenijzer aangevraagd, had dus helemaal niets met jullie te maken :)
Jupz, nog bedankt daarvoor, dit reflecteerde idd mijn vraag, beter iig dan de originele topictitel.

Verwijderd

Sta je daar nog steeds achter, wkamphuis? Want ik wil toch heel specifiek RAID5 gaan draaien, en ipv de standaard 32MB gaat er zelfs 64MB op. Dan lijkt me dus de Adaptec intressanter dan de 3Ware 7450, terwijl ze verder dezelfde mogelijkheden hebben.
tja, ik ben fan van 3ware, dat mag duidelijk zijn :) De 2400a is in raid5 iets sneller als een 7450 maar de 3ware heeft weer betere support. Zo heeft de 3ware 3dm wat voor remote servers vaak erg handig is. Ook heeft de 3ware veel meer mogelijkheden zoals smart-support, +137Gb harddisk ondersteuning en hele goede drivers en firmware. De support is ook erg goed, ook gewoon als je linux gebruikt, weet ik uit ervaring.

Wel moet je ff uitkijken met via-chipset-based moederborden, daar heb ik nogal wat performance problemen mee, kijk hier maar eens.

• cool_zero
Op donderdag 04 juli 2002 17:54 schreef wkamphuis het volgende:

[..]

tja, ik ben fan van 3ware, dat mag duidelijk zijn :) De 2400a is in raid5 iets sneller als een 7450 maar de 3ware heeft weer betere support. Zo heeft de 3ware 3dm wat voor remote servers vaak erg handig is. Ook heeft de 3ware veel meer mogelijkheden zoals smart-support, +137Gb harddisk ondersteuning en hele goede drivers en firmware. De support is ook erg goed, ook gewoon als je linux gebruikt, weet ik uit ervaring.
Maar is dat ata raid 5 dan wel lekker snel, ik heb las namelijk dat ide schijven daar niet zo goed in zijn.
Wel moet je ff uitkijken met via-chipset-based moederborden, daar heb ik nogal wat performance problemen mee, kijk hier maar eens.
De Latency patch lost wel aardig wat problemen op. Ik haal met mijn 2x ibm's in raid0 een score van 37000 in sisoft sandra op een via chipset

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 17:54 schreef wkamphuis het volgende:
In alles wat ik tot op heden van de 2400A gelezen heb, heb ik iig gezien dat deze ook smart en +137GB disks ondersteund. En volgens mij valt het ook nog wel redelijk mee met die drivers, dus zodra Nokia hem draaiend heeft een wat mooie getalletjes kan laten zien (benchmarks! :+) weten we iig of dit een goed alternatief zou vormen voor een 3ware kaart...

[edit]
Ik heb het net nog effe nagezocht, hij heeft iig gewoon smart ondersteuning. Weet niet zeker of hij ook +137GB ondersteund, maar die krengen zijn me op het moment toch te duur om er drie of meer van te kopen :7 Wat me verder wel opviel is dat deze kaart als een van de weinigen OCE (Online capacity Expansion) ondersteund... Da's dus werelds, dus ik denk dat dit hem dan toch echt wel word *D

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Heb ik overigens ook nog een verzoekje aan nokia, blijkbaar wil je die 2400A onder debian aan de praat krijgen, zou je misschien eens willen kijken of hij door de adaptec.s bootdisk van Slackware 8.1 standaard inderdaad herkent wordt? Want dan zou hij dus inderdaad compatible zijn met die standaard 2.4.18 driver.

Dit image dus

Verwijderd

In alles wat ik tot op heden van de 2400A gelezen heb, heb ik iig gezien dat deze ook smart en +137GB disks ondersteund. En volgens mij valt het ook nog wel redelijk mee met die drivers, dus zodra Nokia hem draaiend heeft een wat mooie getalletjes kan laten zien (benchmarks! :+) weten we iig of dit een goed alternatief zou vormen voor een 3ware kaart...
Ja, ik heb daar ook wel intresse in. Nokia, wat voor systeem heb je, ga je ext2, ext3 of iets anders gebruiken? Ik ga (misschien) vanavond een nieuwe test draaien, evt. met de low-latency kernelpatch. Ik zal ook eens kijken of ext2/ext3 veel uitmaakt, ik gebruik nu ext3.
Ik heb het net nog effe nagezocht, hij heeft iig gewoon smart ondersteuning. Weet niet zeker of hij ook +137GB ondersteund, maar die krengen zijn me op het moment toch te duur om er drie of meer van te kopen :7 Wat me verder wel opviel is dat deze kaart als een van de weinigen OCE (Online capacity Expansion) ondersteund... Da's dus werelds, dus ik denk dat dit hem dan toch echt wel word *D
OCE is idd iets wat ik ook erug mis. Maar kijk wel ff uit, dit komt uit de adaptec support knowledge base:
Online Capacity Expansion allows you to increase your storage capacity of RAID 0 or RAID 5 array by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller
redistributes the data on the array, placing making new space available at the end of the RAID array.

Requirements :

- RAID 0 or RAID 5 array
- Microsoft Windows NT or Windows 2000
- All the partitions contained by the array should be NTFS ( no FAT partitions).

- Storage Manager or Storage Manager Pro needs to be run locally (not remotely).
- Drives being added to the array need to be the exact size or larger than the drives that are currently part of the array.
- I 2 O operating system module (OSM) supplied by Adaptec (Driver supplied by Adaptec should be loaded on the system).
- The array must have Optimal status before beginning the expansion.
- Only one drive at a time can be added to the array.

Verwijderd

ik ga morgen voor je kijken :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 20:16 schreef wkamphuis het volgende:
OCE is idd iets wat ik ook erug mis. Maar kijk wel ff uit, dit komt uit de adaptec support knowledge base:

[..]
Damn, moet je het nou meteen weer verpesten? :+

Tja, dat zuigt natuurlijk weer, het is dus meer een drivermatig iets dan, ik ging ervan uit dat het gewoon een hardwareoptie in de BIOS van de kaart zou zijn, zoals dat ook met goede SCSI RAID controllers kan, enige wat in dit geval dan gevaarlijk zou zijn is stroomverlies, omdat deze kaart geen backup batterij heeft om te onthouden waar hij in het proces gebleven is, zoals die dure controllers... Tja, dan weet ik dus meteen waarvoor die dualboot erop komt te staan (Jah, I know, ijdele hoop als er ook linux partities op staan, maar ik zou zo graag willen dat het gewoon een hardwarematige oplossing was...)

Verwijderd

ff'tjes een kleine update, Redhat 7.3 ziet de Adaptec ATA Raid 2400A controller direct en heeft geen probleem om het OS op de raid te installeren. Nu Debian nog :)

Verwijderd

Welke kaart gebruikt geen drivers? die van 3Ware?

• cool_zero
Als je debian aan de praat wil krijgen zou je ook een kernel kunnen compilen op je andere computer met de juiste hardware daarin en ramdrive support om het te laten werken op de rescue disk en dan kun je die kernel gewoon over het linux bestand kopieren die al op de rescue flop staat. Moet je alleen aan het eind van de debian setup handmatig de nieuwe kernel even kopieren naar je hd en lilo (met chroot effe switchen) draaien op je harddrive.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 10:39 schreef StephanPHP het volgende:
Welke kaart gebruikt geen drivers? die van 3Ware?
Elke controller gebruikt drivers. Dus ook die van 3Ware. Als het om RAID-drivers gaat: elke kaart die hardware RAID heeft heeft alleen maar normale drivers nodig en niet een driver voor het RAID gedeelte. Dit in tegenstelling tot de meeste Promise/HighPoint controllers.

Verwijderd

cool_zero, klopt. Ik heb het nu voor elkaar. Op een ander systeem een kernel gecompileerd met de support voor de controller en deze ipv linux.bin op de rescue disk gezet.
I'm a happy camper now :)

• cool_zero
Maar wat heb je nu dan draaien raid 0, 1 of 5. Ik ben namelijk wel geintereseerd in de snelheden die je haalt met zo'n hardwarematige raid controller (hdparm -tT /dev/sda2 ofzo), vooral de snelheden van raid 5 met ide zou ik wel eens willen weten.
Ik haal met mijn 2 30 gb IBM's op een highpoint htp372(software sontroller) namelijk deze score:
code:
1
2
3
/dev/sda2:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.66 seconds =193.94 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  1.34 seconds = 47.76 MB/sec

Verwijderd

voor benchmarks moet je geen hdparm gebruiken, hdparm doet test namelijk bijna niets. gebruik bonnie++ om in linux je harddisk te testen, werkt veel beter. ik ben nu ook druk aan het testen (via moederbord wil niet echt meewerken) dus kan ik zo mijn resultaten laten zien, ook in bonnie++

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
s1:~# hdparm -tT /dev/sda3

/dev/sda3:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.38 seconds =336.84 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  2.33 seconds = 27.47 MB/sec

Da's de output

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 17:48 schreef Nokia het volgende:
code:
1
2
3
4
5
s1:~# hdparm -tT /dev/sda3

/dev/sda3:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.38 seconds =336.84 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  2.33 seconds = 27.47 MB/sec

Da's de output
Zoals ik al schreef heb je nix aan de output van hdparm, de buffer-cache reads zijn de snelheden van controller naar cpu en de disk reads zijn veel te kort om echt iets te kunnen vertellen. Zou je met bonnie++ willen testen, bonnie++ is hier te vinden.

Ik heb vandaag ook een test gedaan met bonnie++ op mijn 3ware, de output kan je hier vinden. De benchmarks tonen een duidelijk probleem bij het schrijven, ik heb ooit veel betere schrijfresultaten gehaalt.

Anyway, vandaag deed de 3ware maximaal 18Mb/s schrijven en 70Mb/s lezen. Dat schrijven zou eigenlijk 45Mb/s moeten zijn, de leessnelheid is ongeveer wel wat de controller zou moeten leveren. Misschien dat ik een keer een intel moederbord ga lenen om daar op te testen.

Verwijderd

Ik heb vandaag ook een test gedaan met bonnie++ op mijn 3ware, de output kan je hier vinden. De benchmarks tonen een duidelijk probleem bij het schrijven, ik heb ooit veel betere schrijfresultaten gehaalt.
Ik zal het maandag eens testen. Misschien dan een nieuwe thread openen met ATA Raid 5 onder linux benchmarks?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Schopje, is er al meer bekend?

Verwijderd

ik ga vanavond verschillende kernels testen, plain, low-latency en preemptive. ook kijk ik ff of er verschil zit tussen ext2 en ext3. een raid5 thread in 'Opslagmedia & I/O Controllers' lijkt me wel intressant.

btw, iedereen die benchmarks gaat doen, gebruik bonnie++ en/of iozone, hdparm is nutteloos als benchmark. vertel ook uiteraard wat voor systeem je hebt, qua hardware maar ook software (kernel/patches/fs-system).

Verwijderd

Benchmarks posten in [topic=544899]
Pagina: 1