Win2k als server, welke firewall?

Pagina: 1
Acties:

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 12:25
Als eerste een kleine disclaimer:
Ja, ik heb de search gebruikt. Nee, ik heb niet gevonden wat ik zocht aangezien een firewall erg persoonlijk is en afhangt van de specifieke eisen waar de computer met de firewall op, aan moet voldoen. Daarnaast waardeer ik de kennis van de mensen op GoT erg en vraag ik dus graag om advies op GoT.

Ok, en dan nu mijn probleem/vraag.

Ik heb een oude PII 300Mhz, 64Mb compu op de kop weten te tikken. Ik zet er een nieuwe voeding in (oude is kapot) en een 6Gb HD.

De bedoeling is dat deze computer als server gaat werken voor mijn thuis netwerk met 2 computer achter deze server. Daarnaast deel ik dan mijn chello internetverbinding via deze server.
Verder wil ik er ook een HTTP en FTP server op gaan draaien alsook een mail server zodat op iedere computer in het netwerk de mail gelezen kan worden via Outlook Express.
Ik ben dus niet van plan om op de clients nog een firewall te zetten aangezien de firewall op de server deze taak moet overnemen.

Ik zit zelf te denken om er Windows 2000 op te zetten aangezien ik hier nog een CD-ROm van heb liggen en aangezien ik absoluut geen ervaring heb met Linux.

Dit zijn dus de specificaties waaraan de server gaat voldoen. Nu rest de vraag: Welke firewall te gebruiken?

Ik zoek een firewall die ik na 1 keer installeren in feite niet meer hoeft te onderhouden. Anders moet ik de server namelijk op een bereikbare plaats neerzetten en ik zet hem liever uit het zicht.
Ook zou een firewall die te configureren is via een HTTP pagina erg makkelijk zijn.

Ik zit sterk te denken aan Winroute Pro aangezien deze ook een mailserver heeft. Wel een programma met erg veel mogelijkheden in mijn ogen.

Daarnaast is Zonealarm een optie, Tiny firewall en Norton Internet Security. Probleem met deze firewalls is dat ze geen van alle eigenlijk bedoeld zijn als firewall op een server maar als personal firewall.

Advies wat voor mij een goede firewall is voor op de server?

Verwijderd

neem winroute
heeft onderandere aan boord:

nat
vuurmuur
mail/pop server

Verwijderd

Heb je niet ergens een oud pc'tje staan, je zou hier dan eventueel smoothwall of freesco op kunnen draaien. Benaderbaar via http en https.

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

om je hhtp te configureren kun je ook vnc gebruiken

lijkt me zowieso wel handig als je de server op een moeilijk bereikbare plek zet

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 10:39 schreef dread het volgende:
om je hhtp te configureren kun je ook vnc gebruiken

lijkt me zowieso wel handig als je de server op een moeilijk bereikbare plek zet
Kun je beter Remote Admin gebruiken. Werkt sneller en je hebt bv. de mogelijkheid om bestanden over te sturen van client naar server.
RemoteAdmin is alleen niet gratis, WinVNC wel.

zie http://www.radmin.com/

Verwijderd

Kijk ook eens even op http://www.proxyplus.net/

Dit is een firewall met geintegreerde mailserver en is op afstand te bedienen. Het heeft trouwens ook nog andere interessante functies.

Voor de FTP server zou je trouwens Serv-U kunnen gebruiken.

Succes!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

Gratizz ja

maar eh volgens mij is er nog een hele discussie wat het snelste is vnc of remote admin, maar die file transfer is wel handig idd, soms.

want je zit wel op een netwerk waar je gewoon op elkaars schijven kan schrijven.
het is voor een thuisnetwerk

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Vergeet Tiny Firewall. Op het moment dat het crasht, zet het je hele machine open... :( Ik ben weer terug gegaan naar AtGuard.
Dit bestaat niet meer, want het is opgekocht door Symantec.
Norton werkt erg goed, alleen het handmatig aanmaken van rules is even diep zoeken (maar het kan wel).

PS. Ik ben nu FreeBSD aan het leren en dat ziet er _erg_ goed en transparant uit.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op donderdag 04 juli 2002 10:46 schreef Noisema het volgende:
Kijk ook eens even op http://www.proxyplus.net/

Dit is een firewall met geintegreerde mailserver en is op afstand te bedienen. Het heeft trouwens ook nog andere interessante functies.

Voor de FTP server zou je trouwens Serv-U kunnen gebruiken.

Succes!
Heeft dat proxyplus ook NAT ondersteuning ?
Ik weet er staat proxy in de naam, maar ik wil geen proxy :)
Dit progje lijkt me opzich wel wat.

• Jofel
FreeBSD en elke ander linux distro hebben als nadeel dat als ik er dan ook een HTTP server, FTP server en mailserver op wil draaien dat het een stuk ingewikkelder wordt. Terwijl er voor windows een ruime keuze is aan programma's voor deze functies.

Ik ben trouwens niet van plan om IIS te gaba gebruiken voor de HTTP server. Waarschijnlijk wordt het Sambar voor de HTTP server.
FTP server wordt waarschijnlijk BulletProof FTP server omdat ik daar wel positieve ervaring mee heb.

Ik zal eens kijken op http://www.proxyplus.net/
Klinkt wel goed!

Trouwens al bedankt voor de snelle reacties!

Verwijderd

Wat dacht je van Zonealarm, je hoeft alles maar 1 keer in te stellen en je bent klaar. Heeft zelf een ics functie.

Succes

• Jofel
Zoals ik ook aangaf heb ik Zonealarm Pro ook als potentiële kandidaat staan.
De minpunten van Zonealarm zijn in mijn ogen dat als je hem eenmaal hebt draaien en je besluit om een ander programma te installeren wat ook internet toegang nodig heeft ik mijn server weer te voorschijn moet halen, monitor tevoorschijn halen, aansluiten op de server en dan dat progje toestemming moeten geven in Zonealarm om verbinding te mogen maken. Dus eenmaal draaien betekent bij Zonealarm niet nooit meer naar omkijken. Als Zonealarm nu benaderbaar was via HTTP over het netwerk dan zou dit niet zo'n probleem zijn.

Of vergis ik mij en kan Zonealarm Pro meer dan ik dacht?

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op mijn server (PII 333Mhz, 256MB) heb ik geen firewall. Is niet nodig. Ik heb winxp, Apache, G6 Server, Remote Admin en nog wat meuk erop. Het schijnt niet nodig te zijn om er nog een firewall op te zetten. Ik had het eerst wel geprobeert, maar dan moet je superveel instellen, want hij ZoneAlarm Pro gooit echt alles dicht als je niet uitkijkt :) Ik zou geen firewall gebruiken... :{

• Jofel
Euhmmm... server met webpagina's, FTP server, mail server en de toegang tot mijn netwerk en er dan geen firewall op zetten? Sorry, maar dat risico neem ik toch echt niet.

Even een updateje... een vriend van mij wees me erop dat een router ook wel een makkelijke oplossing kan zijn.
Voor het firewall gedeelte dan. En aangezien ik toch nog een switch moet kopen voor mijn netwerk kan ik voor ongeveer €50,- extra een router met switch kopen.
Bijvoorbeeld deze:
E-tech ADSL/Kabel router Euro 102,34 incl bij www.routershop.nl

Wellicht dat dit ook een optie is. Maar dat laat ik nog even afhangen van de replies hier.

Ondertussen blijf ik informatie vergaren... :+

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Met Tiny moet ik Egeltje gelijk geven. Maar geldt dat ook voor Kerio?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Checkpoint :)

(was toch gratis ?) ;)

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 10:29 schreef Jofel het volgende:

Ik heb een oude PII 300Mhz, 64Mb compu op de kop weten te tikken. Ik zet er een nieuwe voeding in (oude is kapot) en een 6Gb HD.
Ik zou wel effe naar 256 MB gaan als W2K en mailserver gaat draaien

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou wel effe naar 256 MB gaan als W2K en mailserver gaat draaien
Mwah, zolang je er niet op hoeft te werken draait het best hoor. Zelfs exchange gok ik (met 2 users).

Over een firewall: kijk eens naar ISA server. Werkt als een speer, als je hem eenmaal geconfigged hebt, heeft mooie publish regels e.d., kan als proxy gebruikt worden (zelfs zo, dat de clients er niet voor ingesteld voor hoeven te worden), en is secure. De paar gaatjes die erin ontdekt zijn het afgelopen jaar+ dat ie er is, waren marginaal, en zijn weer netjes dichtgetimmerd. Is toch een ietwat proffesionelere oplossing dan zonealarm :r.

Over control: gebruik gewoon Terminal Services, zit ingebouwd in w2k server, en werkt het allersnelst, zelfs via een browser als je dat wil.

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 14:06 schreef Jofel het volgende:
Zoals ik ook aangaf heb ik Zonealarm Pro ook als potentiële kandidaat staan.
De minpunten van Zonealarm zijn in mijn ogen dat als je hem eenmaal hebt draaien en je besluit om een ander programma te installeren wat ook internet toegang nodig heeft ik mijn server weer te voorschijn moet halen, monitor tevoorschijn halen, aansluiten op de server en dan dat progje toestemming moeten geven in Zonealarm om verbinding te mogen maken. Dus eenmaal draaien betekent bij Zonealarm niet nooit meer naar omkijken. Als Zonealarm nu benaderbaar was via HTTP over het netwerk dan zou dit niet zo'n probleem zijn.

Of vergis ik mij en kan Zonealarm Pro meer dan ik dacht?
Sorry dan had ik er overheen gelezen, maar met zonealarm kan je ook instellen dat het niet elke keer vraagt of het programma toegang met internet mag. en hij vraagt dat pas als het programma op de server zelf staat. Als een Cliënt een nieuw programma heeft die met internet wil connecten, dan reageert de firewall op de cliënt en niet de server.

Verwijderd

Gebruik voor remote administration gewoon Terminal Service, zit in w2000 server ingebouwd.

Neem als Firewall of een hardwarematige oplossing (router, 3com firewall) of een softwarematige, zoals IsaServer, Proxy II Server.

Verwijderd

De beste router in dit geval vind ik de R9100 van Netopia heeft een zeer goede fierwall en dan stel je de rest in zoals je zelf wil,ik zou zeggen hou het simpel.
Pagina: 1