Toon posts:

Welke soldeerbout ?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een soldeerbout nodig om wat draadjes in een datakabel van plaats te veranderen, ook wil ik dit ding ook weleens voor andere kleine dingetjes gebruiken, zoals iets op een videokaart solderen ofzo..
Welke kan ik het beste nemen ?.. niet al te duur.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 18:33
Weller soldeerbout! 8-) Klik!

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32
Weller als je het goed wilt.... heb ik ook, perfect ding.

Als je budget wat lager is: Gewoon een simpel boutje. Let alleen op dat het snoer niet dermate lomp is dat ie het halve boutje omtrekt, erg lastig als je fijn wilt solderen.

Suggestie: Neem ook een longlife punt icm een sponsje. Werkt stuk beter dan inbrandende goedkope punten.

Wattage? 25W is ZAT voor kabeltje solderen en printplaatjes ...

Vooral voor klein soldeerwerk: neem een kleine punt. nix is erger dan 4 polen tegelijk solderen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 10:16 schreef BigEagle het volgende:
Weller soldeerbout! 8-) Klik!
Welke kan ik het beste nemen ? voor de dingen die ik wil gaan doen/

• joca
  • Laatst online: 12-07-2025
Niet al te duur??? Dan vallen die Weller's buiten je prijsklasse denk ik. Ik zou gewoon even bij een electronica boer langsgaan, die heeft vast wel een simpel niet al te duur boutje liggen.

Voor electronica is 15-25Watt aan te raden.

Verwijderd

Topicstarter
Wil er niet meer dan € 30 aan uitgeven

Verwijderd

Ik zou gewoon een standaard (ev. Weller) soldeerbout met een scherpe punt! van ong 15W nemen. Maar als je meer dan elektronica wilt moet je een andere nemen. Deze is echt alleen voor elektronica! Voor de rest was dit ook wel via de search te vinden

[search=soldeerbout]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vraagje in het verlengde hiervan dan.

Hoe moeilijk is dat solderen nou eigenlijk? Ik heb regelmatig van die soldeerklusjes (andere connectors op fans, etc) waar ik even voor langs m'n pa rijd, die dat supernetjes kan enzo. Maar eigenlijk moet ik dat natuurlijk zelf ook kunnen, lijkt me. Verder heb ik van elektronica niet zoveel kaas gegeten hoor, maar als het ergens duidelijk beschreven staat, wil ik best een gok wagen.

Wat zijn jullie ervaringen?

• joca
  • Laatst online: 12-07-2025
Het is echt super simpel, je neemt een soldeerbout, wat tin(liefst met harskern), vertint de te solderen oppervlakken(=dun laagje tin opbrengen), houdt de 2 delen tegen elkaar, verwarmen met je soldeerbout, dan klein beetje tin erbij en klaar.

Je moet zorgen dat je soldering goed vloeit, dus gelijkmatig verwarmen.

Ik zou gewoon een paar draadjes nemen om mee te oefenen, let wel op met sommige ic-tjes, deze kunnen namelijk niet al te lang tegen die warmte.

Vraag anders wat tips, een korte cursus aan je pa?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ok, voorlopig zal het niet veel verder komen dan een paar draadjes hoor, aan IC's wou ik me voorlopig maar niet wagen. 'k Zal m'n ogen eens openhouden voor een niet al te dure soldeerbout dan. Thanks.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Goedkope bout: Antex 26W (eurootje of 25)
Goede bout met temperatuurregeling: Weller W61B (eurootje of 60)

En verder is dit al een paar keer eerder aan de orde geweest: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=soldeerbout&data%5Border%5D=relevance#hitstart]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=soldeerbout[/url]&data%5Border%5D=relevance#hitstart
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.