Is het mogelijk met een kaart als de haupage wintv theatre direct (on the fly) divx compressie toe te passen? Of moet het volledige bestand dan op de harde schijf staan. De wintv pvc heeft hardware mpeg2 compressie. Dit kost natuurlijk minder processor kracht, maar is de beeldkwaliteit van deze kaart ook beter?
ehm, hardwarematige DivX compressie, forget it! Ik kan me wel één kaart herinneren die hardwarematig decomprimeert.
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
ja,en da's de XCard.. alleen die lust alleen divx 4 en 5, en niet het meest gebruikte 3.11.Op donderdag 04 juli 2002 13:32 schreef DaMorpheus het volgende:
ehm, hardwarematige DivX compressie, forget it! Ik kan me wel één kaart herinneren die hardwarematig decomprimeert.
Je KAN gewoon naar divx compressen, ook realtime..
of je cpu alleen snel genoeg is, is de vraag
Als je een hoge kwaliteit MPG2 capped, en dat naar divx omzet, lijkt me de beste oplossing eik.
Verwijderd
icm een flinke Athlon XP met divx 5 kan je wel realtime compressen lijkt me...Op donderdag 04 juli 2002 13:44 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
ja,en da's de XCard.. alleen die lust alleen divx 4 en 5, en niet het meest gebruikte 3.11.
Je KAN gewoon naar divx compressen, ook realtime..
of je cpu alleen snel genoeg is, is de vraag
Als je een hoge kwaliteit MPG2 capped, en dat naar divx omzet, lijkt me de beste oplossing eik.
Dat hangt helemaal van de instellingen en de gebruikte resolutie af. Als je tv gaat capturen is 352x288 al genoeg, en daar hoef je helemaal geen XP voor te hebben, dacht ik zo.icm een flinke Athlon XP met divx 5 kan je wel realtime compressen lijkt me...
Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."
Verwijderd
nee dan heb ik het over bijna-dvd kwaliteit met 128kb/s mp3 geluid....Op donderdag 04 juli 2002 14:19 schreef Milo het volgende:
[..]
Dat hangt helemaal van de instellingen en de gebruikte resolutie af. Als je tv gaat capturen is 352x288 al genoeg, en daar hoef je helemaal geen XP voor te hebben, dacht ik zo.
Maar 352 is wel ietwat krap..
Hallo, wel eens naar tv gekeken van dichtbij?Maar 352 is wel ietwat krap..
Lol, een tv "Beeld" met een res van 355xnogwat.
Er bestaan nog altijd avi (divx encoded) bestanden van 714xnogwat hoor. Precies wat een analoge "Tv" aankan.
Enuh, clip van 320x200 of iets meer. Tja, de meeste mensen hebben geen zin een clip van 150 mb online te pleuren (640xnogwat of 714x nogwat).
En clip van 355xnogwat is gewoon NIET verlijkbaar met een goede tv clip wat resolutie betreft.
Er bestaan nog altijd avi (divx encoded) bestanden van 714xnogwat hoor. Precies wat een analoge "Tv" aankan.
Enuh, clip van 320x200 of iets meer. Tja, de meeste mensen hebben geen zin een clip van 150 mb online te pleuren (640xnogwat of 714x nogwat).
En clip van 355xnogwat is gewoon NIET verlijkbaar met een goede tv clip wat resolutie betreft.
Wintv is volgens mij gewoon een tvkaart, die komt niet verder dan MJPEG hoogstens eik.. MPG1 lukt alleen met de weet-ik-veel-hoe-die-kaart-heet versie.Op donderdag 04 juli 2002 15:28 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Prima oplossing! Kan die wintv kaart trouwens naar hoge resolutie realtime mpg2 cappen?
MPG2 weet ik niet..
Echt hardwarematig mpg2 lijkt me niet, dat zou dan een erg duur kaartje zijn
Dat zeg ik niet, alleen dat de kwaliteit in de buurt komt.Lol, een tv "Beeld" met een res van 355xnogwat.
videoclips zijn meestal 352x288 omdat dat vcd-maat is, en hoge kwaliteit clips daar meestal vanaf komen. Als je die full screen afspeelt met een beetje redelijke videokaart, ziet dat er heel goed uit. Als je diezelfde clip van een dvd af zou halen, en er dan een even grote divx van zou maken, kan je natuurlijk wel een hogere resolutie gebruiken, en dan heb je op een monitor ook een beter beeld, maar aangezien de bron van lage kwaliteit is, is een hoge resolutie vrij nutteloos.Er bestaan nog altijd avi (divx encoded) bestanden van 714xnogwat hoor. Precies wat een analoge "Tv" aankan.
Jahoor, dat is ie wel. Ga maar eens zo'n clip op de tv afspelen. Je zit gewoon geen verschil, behalve encoding errors of extreem moeilijke stukjes waar de bitrate niet toereikend is.En clip van 355xnogwat is gewoon NIET verlijkbaar met een goede tv clip wat resolutie betreft.
Nou, die kaarten ken ik niet. Maar als je een fatsoenlijke hardware-MPEG2-encoder kaart hebt, dan ben je wel wat duiten kwijt. Voor divx geldt puur de CPU kracht, een goede AthlonXP/P4 doet wonderen
Tevens de opties die je aanzet in de divx-codec zullen veel performance schelen.
Ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee wilt gaan doen:
1) 1 keer kijken en weg flikkeren (dus een videorecorder)
2) archiveren als divxje voor de pc
3) archiveren als dvd
4) archiveren als svcd/vcd
Dit zou ik doen:
1) Gewoon hardware mpeg2 encoden, makkelijk, weinig ruimte en de kwaliteit voor 1x kijken is goed genoeg.
2) archiveren voor divxje. HOGE kwaliteit MJPEG opnemen en daarna rustig met dual-pass omzetten naar divx (5,4,3.11 dat maakt dan niet uit), zorg hierbij dan natuurlijk ook voor de goede crop/resize instellingen!!
3) archiveren als dvd. Als je hardware-encoder een goede kwaliteit levert, dat zul je zelf moeten beslissen. Dan kun je 't gewoon opnemen in goede kwaliteit en hoef je aan 't video gedeelte niet veel meer te doen. Audio waarschijnlijk wel, maar dan moet je andere guides hebben.
4) voor svcd of vcd, zou ik persoonlijk kiezen voor de MJPEG opname in goede kwaliteit, daarna apart resizen en multi-pass encoden...
Wil je inderdaad niet al dat encode gezeik hebben en toch archiveren als divx, dan KUN je realtime opnemen (en zelf croppen/resizen), maar hoe meer je doet, des te meer CPU power je nodig zult hebben. Let wel dat je hiermee NIET de beste kwaliteit zult behalen!
Ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee wilt gaan doen:
1) 1 keer kijken en weg flikkeren (dus een videorecorder)
2) archiveren als divxje voor de pc
3) archiveren als dvd
4) archiveren als svcd/vcd
Dit zou ik doen:
1) Gewoon hardware mpeg2 encoden, makkelijk, weinig ruimte en de kwaliteit voor 1x kijken is goed genoeg.
2) archiveren voor divxje. HOGE kwaliteit MJPEG opnemen en daarna rustig met dual-pass omzetten naar divx (5,4,3.11 dat maakt dan niet uit), zorg hierbij dan natuurlijk ook voor de goede crop/resize instellingen!!
3) archiveren als dvd. Als je hardware-encoder een goede kwaliteit levert, dat zul je zelf moeten beslissen. Dan kun je 't gewoon opnemen in goede kwaliteit en hoef je aan 't video gedeelte niet veel meer te doen. Audio waarschijnlijk wel, maar dan moet je andere guides hebben.
4) voor svcd of vcd, zou ik persoonlijk kiezen voor de MJPEG opname in goede kwaliteit, daarna apart resizen en multi-pass encoden...
Wil je inderdaad niet al dat encode gezeik hebben en toch archiveren als divx, dan KUN je realtime opnemen (en zelf croppen/resizen), maar hoe meer je doet, des te meer CPU power je nodig zult hebben. Let wel dat je hiermee NIET de beste kwaliteit zult behalen!
Dat kan de Hauppauge WniTV PVR wel degelijk. Die kaart kost tussen de €250-350. Er zijn drie versies. De WinTV PVR (eerste versie), de WinTV PVR 250 (iets uitgekleed) en de WinTV PVR 350 (net nieuw, met hardwarematige MPEG-2 decompressie bovenop de MPEG-2 compressie, en dus ook met TV-out)Echt hardwarematig mpg2 lijkt me niet, dat zou dan een erg duur kaartje zijn
Het probleem hierbij is de verticale resolutie van 288 beeldlijnen in plaats van de volledige 576. Een volledig videobeeld (720x576) wordt in twee delen opgebouwd. Eerst de oneven beeldijnen, ietsje later de even beeldlijnen. Hoewel je 25 frames per seconde hebt, bestaat een frame eigenlijk uit 2 fields. Bij een verticale resolutie van 288 wordt hier maar één veld gesampled (en verdubbeld) Dit is dezelfde verticale resolutie als VHS. Ziet er bij een goede compressie goed uit, MAAR...En clip van 355xnogwat is gewoon NIET verlijkbaar met een goede tv clip wat resolutie betreft.
Bij een volledige resolutie (576 beeldijnen) bestaat binnen 1 frame in die beweging een verschil in positie bij veld 1 en bij veld 2. Als je een still van een snelle beweging neemt, zit er in de objecten een positieverschil tussen de oneven en even beeldijnen. Dan krijg je een kameffect te zien. Eigenlijk wordt een snelle beweging in één seconde in 50 halve stapjes opgebouwd. Als je captured op halve verticale resolutie (288 beeldlijnen) 'hakkelt' bij snelle bewegingen het beeld een beetje. De beweging loopt niet zo vloeiend, omdat er van die 50 stapjes maar 25 overblijven.
Zelf heb ik in mijn server een WinTV PVR hangen die als videorecorder dient. Eenmaal per week programmeer ik het ding, en hij neemt series, speelfilms etc. op een 240 GB-volume op.
Op de andere PC's in het netwerk kan ik dan (via een gesharede folder) overal die programma's terugkijken.
edit:
Teveel typevouten
Teveel typevouten
ja, graag!
Willen die mensen die roepen dat MPEG2 slechte kwaliteit levert even hun mond gaan spoelen! Mits goed gebruikt is het heel erg goed. Neemt alleen wel veel ruimte in beslag.
Maar als dat ding echt Hardware matig MPeg2 kan encoden is dat gewoon de beste oplossing. Kun je altijd nog naar Divx;-) toe.
Maar als dat ding echt Hardware matig MPeg2 kan encoden is dat gewoon de beste oplossing. Kun je altijd nog naar Divx;-) toe.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Juist! Sterker: Vrijwel alle televisie die bij ons de huiskamer binnenkomt is op een of ander moment wel MPEG-2 geweest. Het is de standaard voor digitale TV.Willen die mensen die roepen dat MPEG2 slechte kwaliteit levert even hun mond gaan spoelen! Mits goed gebruikt is het heel erg goed. Neemt alleen wel veel ruimte in beslag.
Ikzelf werk onder meer bij het NOS Journaal, en alle satellietwagens (sterker: alle digitale satellietverbindingen) lopen via MPEG-2.
De kwaliteit wordt bepaald door de encoder EN de bandbreedte. Voor bijvoorbeeld intercontinentale sportverbindingen wordt een veel breder datapad gebruikt dan voor nieuwsverbindingen. Bij drukte (veel correspondenten voor de camera) proppen ze bv 4 livestreams in eenzelfde datarate als 1 sport-uitzending.
De encoder op de WinTV-PVR is hardwarematig en die kwaliteit kun je in realtime nooit softwarematig halen. Misschien kan het wel softwarematig, maar NIET realtime.
ja, graag!
Pagina: 1