Toon posts:

Help! TV opgeblazen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een 2e hands vcd player gekocht, kwam echter kabels te kort en heb dus als composite video (gele socket) een audio tulp (coax) gebruikt.

De audio heb ik aangesloten met een 'dubbele tulp <> jack' kabel, maar heb die jack per ongeluk in de 'headphone' socket van de TV geprikt, maar beide zijn audio-out.

Probleem:
VCD speelde zo'n 30 seconden af voordat de TV op Stand-By sprong en er niet meer uit wilde. Als ik de stekker eruit trek of de tv met de knop uitzet blijft het stand-by ledje nog zo'n 10 seconden nabranden, dat deed ie anders nooit. Bovendien hoor ik wel een flitsgeluid als ik hem uit standby probeer te halen maar het scherm blijft zwart, alsof ie wel probeert maar niet kan.

Hoe komt dit? Ik dacht dat het niet mogelijk was om een TV met dit soort kabels op te blazen?

Ik heb echt hulp nodig aub, heb geen geld voor een nieuwe TV :(

Thanks.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 13:45
Om te beginnen, wat voorn tv heb je.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, het is een Aiwa C201, een wat ouder model (jaar of 5?), zonder scart en met maar 1 enkele (mono) audio socket, en een headphone uitgang.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 13:45
Ai, zo oud, dan heb je geen poot meer om op te staan bij je zaak. Ik denk dat je het ergste moet vrezen, maar de echte expers kunnen je misschien morgen ff helpen.

Verwijderd

Tja misschien klinkt het gek... maar mijn Hitachi had hetzelfde en de oplossing was:

een paar harde klappen op de achterkant van de TV iedere keer bij het aanzetten :)

zo heeft ie het toch nog 3 jaar volgehouden ;)

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 03:53
Het klinkt alsof de beveiliging continu aanspringt. Heb je misschien een kortsluiting veroorzaakt in de headphone uitgang? Gewoon openschroeven en ff de koptelefooncircuit nalopen. zwarte componenten vervangen. Of gewoon het hele koptelefooncircuit loskoppelen. In principe kun je niet de scherm met deze actie naar z'n grootje hebben geholpen.
Succes met de reparatie!

Verwijderd

ik heb ook op eenzelfde manier eens een tv omzeep geholpen een ingansignaal op de headphone uitgang. na een paar flinke klappen dee ie het weer maar viel dan af en toe uit.

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 23:25
Check de zekering(en) ;)

• cjdijk
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Zoals jij het beschrijft, dus dat je twee audio uitgangen
aan elkaar hebt gehangen, lijkt me sterk dat je tv daarvan
defect is geraakt.
Ten eerste zit bij zo'n koptelefoon uitgang altijd een weerstand in serie,
is eigenlijk gewoon een normale (verzwakte) luidspreker uitgang.
Dus ook al zou je die kortsluiten, gaat er nog niets defect.
Ten tweede als je die audio versterker in je tv zou opblazen,
zou het beeld gewoon nog moeten werken.
Wat had je verder nog foutief aangesloten, naast die audio kabel?
Misschien is die vcd player wel niet helemaal in orde,
geeft hij bijvoorbeeld teveel uitgangsspanning of zo.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat heb ik gevraagd aan de leverancier, het is een 220V input en alle componenten werken onder 8v, dus volgens hun was dit niet mogelij. Rake klappen hebben niet geholpen, maar bedankt voor de tips :)

Trouwens, is het niet gevaarlijk als leek in de TV te sleutelen om de headphone circuit te verwijderen? ivb met stroomstoten etc?

Verwijderd

/me pakt altijd een schroevedraaier en legt die met een dikke koperdraad aan de aarde :)gewoon even voorzichtig doen :D

en wel je schroevedraaier bij het geisoleerdehandvat beetpakken he :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, heb em nu dus opengedraait, maar het lijkt erop dat de hele video-in, oudio-in en de headphone out 1 groot circuit is, ze zitten erg dicht bij elkaar. Dus ik denk dat ik deze optie wel kan schrappen..

Ik zie overigens geen zekering, iemand een idee waar ik moet kijken?

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 19:49 schreef keyDet79 het volgende:

in de buurt waar de voedingsstekker de tv binnenkomt

• cjdijk
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

In dit geval denk ik dat het gewoon toevallig is dat je tv kapot is gegaan
terwijl je met die vcd speler bezig was.
Dus als je op dat tijdstip tv aan het kijken was,
dat hij dan ook stuk gegaan was.
Maarre dat repareren op zich, zou ik toch maar even overlaten aan een reperateur.
Zo'n zekering moet op zich wel te doen zijn.
Je kan hem herkennen, het is een glazen buisje 5 millimeter dik,
met aan beide kanten contacten metaalkleur.
In het buisje zit een dun draadje, die doorgesmolten is,
als de boel overbelast is geweesd.
Let wel even op, dat je dezelfde waarde vervangt.
Staat iets op met 1A/250V of i.d. gaat om die 1A.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 19:49 schreef keyDet79 het volgende:
Oke, heb em nu dus opengedraait, maar het lijkt erop dat de hele video-in, oudio-in en de headphone out 1 groot circuit is, ze zitten erg dicht bij elkaar. Dus ik denk dat ik deze optie wel kan schrappen..

als je erin gaat klooien wat ik jou (leek) niet zou aanraden.
laat 'm lang van de spanning 1-2 uur vanwege de spaning.

ik zou hem wegbrengen, en dan zeggen dat je die audio out niet nodig hebt (hoeft niet vervangen te worden).

Verwijderd

Het is idd heel verstandig (zoals anderen al zeggen) het na te laten kijken en te repareren door een reparateur. Als je er zelf in gaat liggen klooien maak je het alleen maar erger dat zie ik vaag genoeg. Ik werk bij een reparatie bedrijf en zie genoeg apparaten langskomen waarvan ze dachten dat ze het zelf konden repararen ... niet dus! zorgde alleen maar voor dat de reparatie prijs omhoog werd gedreven. Gewoon ff naar een reparatie bedrijf bij jouw in de buurt langs brengen en dan kijken zij wel wat er kapot is aan jouw tv. Met een beetje mazzel komt de reparatieprijs tussen de 50 en 100 euro uit.
Pagina: 1