[CM]Gatzaag gat mooi zagen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
ik heb dus 8 fans die ik moet aansluiten. en ook 8 gaten te zagen. Ik ben in het bezit van een mooie gatenzaag gekocht van PureOptical. Maar hoe zagen jullie netjes de gaten??? je moet namelijk echt PRECIES recht op het onderwerp zitten zagen. Dat is onwijs moeilijk... Hoe lossen jullie dat op?? Ik heb het net geprobeerd, maar steeds 1 kant was dieper dan de ander.. Ik heb geen beschikken over een kolomboor. Wel over een gewone boor (bosch *D ) en een workmate..

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
voorboren met 1mm zodat je boor niet wegschiet
je kan voor die 1mm weer een centerpunt gebruiken, waarmee je putjes maakt precies waar het center van de cirkel moet zijn
dus;
centerpuntje putje maken
1mm opboren
evt. noet iets groter opboren
en dan je gatenzaag

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook zo'n gaten boor gebruiken...
ik weet de naam er niet zo snel meer van het is al laat :?
maar dat is een boor waar in het midden een normaal boortje zit en dan een soort zaagblad er omheen waat mee je gelijk grote gaten kan boren hopelijk snap je wat ik bedoel :P

• 418O2
neem er nog 1 Stepzand! die heb ik, lees de topictitel plz.

en voor de Zephyr:

ik heb dus voor geboort en de boor vande gatzaag valt ook in dat gat, maar dan nog precies recht op het werkstuk boren is knap verrot. Ik wou dus weten of iemand tips had daarvoor..

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:23

decramy

root@birdie:~#

ik zal ook ff na 3 uur reply`n:

met zo`n gateboor gaat t niet, omdat die niet voor metaal is geschikt.
Wij doen dat met een dremel/decupeerzaag

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 08:28 schreef decramy het volgende:

jah, het begint laat te worden he lieve jongen :+
kruip maar snel in je bedje

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-12 10:25

die je bij pure optical kan kopen wel :)

Bier, Whiskey en Metal!!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Onder het te zagen voorwerp een (dik) stuk hout leggen wat je met lijmklemmen aan het voorwerp vastzet. Boor dan recht in dat hout (ver genoeg!) en ga dan pas met de gatenzaag aan de gang.

Het hout zorgt ervoor dat de 'voorboor' niet zoveel bewegingsvrijheid meer heeft.

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
ja gewoon een plankje van een cm of 3 voorboren met je gatenzaag
dan dat plankje goed leggen op de plaats waar je je gat in het ijzer wilt hebben en dan boren

heeft de zaag steun van het hout en kan ie ook niet meer verschuiven

wel eerst ff een gaatje voorboren zoals al beschreven is

• 418O2
Op donderdag 04 juli 2002 10:33 schreef pouw0174 het volgende:
ja gewoon een plankje van een cm of 3 voorboren met je gatenzaag
dan dat plankje goed leggen op de plaats waar je je gat in het ijzer wilt hebben en dan boren

heeft de zaag steun van het hout en kan ie ook niet meer verschuiven

wel eerst ff een gaatje voorboren zoals al beschreven is
maarja, je moet nog steeds een recht gat hebben in het hout.... en hoe krijg je dat mooi?

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 15:55 schreef Catch22 het volgende:

[..]

maarja, je moet nog steeds een recht gat hebben in het hout.... en hoe krijg je dat mooi?
op school in het techniek lokaal hadden we van die hendel dingen waar de boormachine vertikaal in stond opgesteld, misschien dat iemand in de buurt zo'n ding heeft, ik heb er een en daar kan je rechter dan recht :P mee boren

Verwijderd

niet als je en gatzaag (want zo heet dat ding) van de gamma gebruikt, die krengen worden op zachtboard al bot.
met en goede kwaliteit gatzaag kun je heel erg goed door staal boren/zagen.
en je hoeft niet helemaal zuiver recht te boren hoor,het gat komt er toch wel mooi rond in, mits je een centerboor erin hebt zitten

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 03:11 schreef Stepzand het volgende:
dat is een boor waar in het midden een normaal boortje zit en dan een soort zaagblad er omheen waat mee je gelijk grote gaten kan boren hopelijk snap je wat ik bedoel
Gatenzaag
Op donderdag 04 juli 2002 21:50 schreef pppeter het volgende:
van die hendel dingen waar de boormachine vertikaal in stond opgesteld
Boorkolom/kolomboor

Zo, nu we de definities aan de kant hebben kunnen we met het gereedschap aan de slag ;)

Ik neem aan dat aftekenen nog we gaat lukken.
- vervolgens pak je de priem en sla je op alle middelpunten een keer met priem en hamer een kuiltje zodat je boor niet wegloopt van de plek waar je wilt gaan boren.
- neem de boor van je gatenzaag en boor de centreergaten (dus nog niet met de gatenzaag, maar alleen met de boor)
- plaats de boor weer terug in je gatenzaag
- neem een stukje hout en zaag met je gatenzaag een gat
- steek de boor van de gatenzaag door het centreergat in je kast (niet boren) en leg het stuk hout met gat er om heen. Nu heb je de 'mal' exact de juiste plaats, dus met wat lijmklemmen zet je hem daar vast.

Op deze manier kun niet missen met het zagen van het gat en je kast en krijg je hele mooie gaten (geen beschadigde lak langs de gaten).

Ik ben niet bekend met de PureOptical gatenzagen, als dat er een is zonder centreerboor zul je echt op zoek moeten gaan naar een boorkolom. Misschien dat het gaat zonder centreergat, maar dan regel eerst maar wat afvalhout/metaal om op te oefenen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Deze gatzagen zijn de proffesionele uitvoering INCLUSIEF centreerboor!!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pureoptical is vast fan van deze zagen :)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• 418O2
leverancier

Verwijderd

yeah, hehe!! >:)

Verwijderd

vergeet geen snij-olie te gebruiken, dat spul is ideaal, alle metaal soorten lijken ineens van boter als je er een scheut snij-olie tussen dondert

• 418O2
Op vrijdag 05 juli 2002 09:38 schreef FrUitSkI het volgende:
vergeet geen snij-olie te gebruiken, dat spul is ideaal, alle metaal soorten lijken ineens van boter als je er een scheut snij-olie tussen dondert
sowwy voow de kick. Maar waar haal je die olie? Kan nog wel es handig zijn.

En voor de search zeg ik maar hoe het WEL goed ging:

Heel rustig zijn is heel belangrijk.

Eerst zorgen dat je een gat hebt

dan zet je de boor er in en houdt het zaag gedeelte een centimeter boven het te zagen object

Dan zet je de boor aan en zorgt dat de zaag op toeren is

en dan zo recht mogelijk op het onderwerp

kijk om de zoveel seconden ff of het nog recht gaat, zo niet, stuur wat bij..

en soms kan het handig zijn om met een dremel nog de laatste stukjes metaal weg te werken zodat het gat perfect is
Pagina: 1