Toon posts:

Welke games draaien in dual opstelling ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gister al een topic geopend met de vraag welk systeem ik moet kopen. En het bleem dat een dual systeem alleen voordelen heeft bij vid bewerking.

Maar nu lees ik net dat er ook al games zijn die dual proc ondersteunen. Weet iemand hier bechmarks van te vinden of kan uit eigen ervaring spreken ??? is er dus veel performance verschil tussen een dual en een single config IN GAMES.

Ik heb in de search gekeken maar niet echt iets gevonden.

Alleen dat Q3, MOH:AA en RTCW het wel ondersteunen. En kan mij misschien iemand zeggen welke games eraan komen die dual processor gaan ondersteunen ???.

Alvast bedankt !

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55
de quake engine kan idd dual aan.
Unreal ook.. lithtech weet ik niet zekers (ff zoeken)

Bier, Whiskey en Metal!!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-sommige kunnen er gebruik van maken.
-performance verbetering is nihil, met vaak minder stabiliteit
-Een dual is niet voor games. Afgezien dat games nix doen met een 2de proc, zijn dual borden vaak veiliger afgesteld voor stabiliteit, en is de geheugen en AGP performance wat minder.

Koop lekker een single.

specs

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Op donderdag 04 juli 2002 01:38 schreef Lord_Mithril het volgende:
de quake engine kan idd dual aan.
Unreal ook.. lithtech weet ik niet zekers (ff zoeken)
Maar de quake engine gebruikt het niet. Het kan zeg maar in theorie wel, maar in de praktijk maakt er geen gebruik van. Zo is het ook met de unreal engine, theoretisch kan het, maar in de praktijk maakt ie er toch geen gebruik van.

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
En daarbij komt ook nog eens dat Quake (en varianten) niet werken bij een dual AMD.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Als een dual opstelling voor jou nuttig zou zijn dan wist je dat wel en stelde je deze vraag niet. Uit het stellen van de vraag kan ik je al vertellen dat je er GEEN voordeel van zult hebben. :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 01:54 schreef GA!S het volgende:
Als een dual opstelling voor jou nuttig zou zijn dan wist je dat wel en stelde je deze vraag niet. Uit het stellen van de vraag kan ik je al vertellen dat je er GEEN voordeel van zult hebben. :+
Nou ik ben me gewoon af aan het vragen wat ik wil, ik wil zowel makkelijk video kunnen bewerken maar ook foto's. Ik maak wel eens presentaties met video en dan moet dat een beetje lekker snel gaan. En aangezien ik ook games speel wil ik gewoon een goede combinatie tussen zowel games spelen als video bewerken. Als ik genoeg geld had kocht ik me wel een dual xeon voor vid bewerking en een 2.53 ghz voor spellen. Maar aangezien ik een nieuwe pc koop voor een 1.5 tot 2 jaar wil ik er wel even mee vooruit kunnen.

Het antwoord op de vraag of een dual opstelling sneller is bij het maken of bewerken van video is ja. Maar aangezien ik niet weet hoe games inelkaar zitten wilde ik gewoon weten of games meerdere processoren ondersteunen en of dit sneller is.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Voor games is een dual opstelling over het algemeen in heel klein beetje langzamer dan singe met voor de rest dezelfde apparatuur (minder dan 1 procent).

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 04 juli 2002 02:01 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:

[..]

Nou ik ben me gewoon af aan het vragen wat ik wil, ik wil zowel makkelijk video kunnen bewerken maar ook foto's. Ik maak wel eens presentaties met video en dan moet dat een beetje lekker snel gaan. En aangezien ik ook games speel wil ik gewoon een goede combinatie tussen zowel games spelen als video bewerken. Als ik genoeg geld had kocht ik me wel een dual xeon voor vid bewerking en een 2.53 ghz voor spellen. Maar aangezien ik een nieuwe pc koop voor een 1.5 tot 2 jaar wil ik er wel even mee vooruit kunnen.

Het antwoord op de vraag of een dual opstelling sneller is bij het maken of bewerken van video is ja. Maar aangezien ik niet weet hoe games inelkaar zitten wilde ik gewoon weten of games meerdere processoren ondersteunen en of dit sneller is.
De winst die je maakt met een dual is zo gering voor jouw toepassingen dat je IMHO veel beter kan investeren in andere hardware als beter video(bewerkings)kaarten, VEEL ram, snelle (SCSI / RAID) harddisk en een goede (dual) monitor opstelling.

In games heb je helemaal niets aan een dual, het is heel even "hot" geweest op het moment dat de dual celerons en de Abit BP6 kwam, dat was HET tijdperk van budget dual systemen. In die tijd zijn een aantal engines ontstaan met de mogelijkheid om baat te hebben bij dual procs. De goedkope duals zijn echter weer helemaal uit (Intel alleen nog maar de Xeons en AMD begint ook de SMP mogelijkheden uit de onderkant van de markt te trekken...) dus ga er maar van uit dat het voor game makers voorlopig helemaal niet rendabel is om daar tijd (en dus geld) in te steken. Markt is gewoon te klein en niet doorgestoten na de dual celerons.

de betaler vervuilt

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Dual processor is voor nerds met Linux die compilen enzo. Rendering, CAD, dat soort shit.

Games... Nee. In games heb je er eerder na- dan voordeel van.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 04 juli 2002 03:41 schreef Captain Pervert het volgende:
Dual processor is voor nerds met Linux die compilen enzo. Rendering, CAD, dat soort shit.

... met als enige voordeel is dat als ik op ctrl+alt+del druk op het moment dat hl.exe hangt ik direct een taskmanager voor mijn neus krijg :+
Heerlijk die overkill aan proc power ;)

de betaler vervuilt

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11

Hoor hoor :+

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 01:32 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:
Ik had gister al een topic geopend met de vraag welk systeem ik moet kopen. En het bleem dat een dual systeem alleen voordelen heeft bij vid bewerking.

Maar nu lees ik net dat er ook al games zijn die dual proc ondersteunen. Weet iemand hier bechmarks van te vinden of kan uit eigen ervaring spreken ??? is er dus veel performance verschil tussen een dual en een single config IN GAMES.

Ik heb in de search gekeken maar niet echt iets gevonden.

Alleen dat Q3, MOH:AA en RTCW het wel ondersteunen. En kan mij misschien iemand zeggen welke games eraan komen die dual processor gaan ondersteunen ???.

Alvast bedankt !
FF offtopic:

Woon jij ergens bij Langweer? Daar heb je namelijk ook een cafe dat "het keldertje" heet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit eigen ervaring: alleen maar gamen is sneller op 1 CPU, maar tegelijk gamen en andersoortig zut in de achtergrond doen (branden, comprimeren, downen, etc) is sneller op 2 CPU's :)

De Quake engine ondersteunt inderdaad 2 CPU's. Wanneer je r_smp inschakelt, dan zal Quake de game engine op de ene CPU laten draaien en de audio engine op de andere CPU. Maar doordat ze wel synchroon moeten lopen (lees: de CPU's moeten extra 'opkijken' of ze wel goed samen werken), treedt er tijdverlies op. Deze tijdverlies is dan wel niet merkbaar, maar wel meetbaar. Het was sneller geweest als de volledige Quake engine zogezegd fifty-fifty over de beide CPU's wordt verdeeld, maar dat is helaas niet het geval.

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01 07:18

ik heb er nog nooit merkbaar nadeel van gehad...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 09:00 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:

[..]

FF offtopic:

Woon jij ergens bij Langweer? Daar heb je namelijk ook een cafe dat "het keldertje" heet.
! Nope roermond !

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Je zult er in games zelf geen voordeel aan hebben, het spel gebruikt dan maar één cpu.
Bij het renderen heb je dan wel opeens een groot voordeel,
ik zou dus gewoon lekker dat systeem kopen en dan gewoon leuk spellen spelen, maar verwacht geen hogere prestaties in spellen ten opzichte van een single systeem!

|Specs|

Pagina: 1