i850e + pc1066 instabiliteit

Pagina: 1
Acties:

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
De i850e zou PC1066 moeten ondersteunen. Echter lijkt het erop dat de combinatie toch nog niet geweldig was. Qua snelheid zat het wel vreselijk snor, maar qua stabiliteit scheelde er nogal wat, lijkt. Dit is op veel sites (en ook op de FP) te lezen. Maar wat ervan waar is?

Nu vraag ik me af, ligt dat nou aan de chipset of aan het PC1066 rimmetje dat nu verkrijgbaar is. Als ik namelijk hier kijk:
http://www.gigabyte.com.tw/products/8ihxp.htm
en ook bij asus, zie ik dat PC1066 wordt ondersteund, dus Gigabite en asus ontkrachten dat niet, maar winkels halen PC1066 uit de schappen omdat het niet stabiel zou zijn (zoals ik vanmiddag constateerde bij de plaatselijke computerboer).

Kan de i850e nou werkelijk PC1066 rdram aan of niet, of ligt het juist aan de rimm die niet stabiel zou zijn? Dat is dus mijn vraag. Even de feiten, en dus geen geruchten ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

De 850e ondersteunt wel 533 FSB maar officieel geen PC1066 RDRAM. Zie de link.

http://www.intel.com/design/chipsets/linecard.htm?iid=ipp_850chpst+hlght_compare&

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Het is feit is overduidelijk, zie de o.a. de link hierboven. Verder zijn er genoeg meningen en geruchten over het hoe en waarom; diverse hardware site's proberen toch een reden te achterhalen waarom de Tehema-E officieel geen PC1066 ondersteund. Het laatste wat ik gelezen heb is omdat er gewoonweg te weinig PC1066 voorhanden was destijds zodat Intel het niet kon valideren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Toch raar dan dat de mobo-fabrikanten claimen dat ze wel PC1066 ondersteunen. Die zouden dat toch utigebreid getest moeten hebben zou je zeggen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic maar is er een mobo die 533FSB ondersteund en ook PC1066 ???. Als ik het goed heb zijn mobo's met de I850e chipset wel met 1066 te gebruiken maar wordt door de leveranciers alleen PC800 aangeraden. klopt dit of lul ik uit mijn nek. ???

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 12:52 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:
Misschien een beetje offtopic maar is er een mobo die 533FSB ondersteund en ook PC1066 ???. Als ik het goed heb zijn mobo's met de I850e chipset wel met 1066 te gebruiken maar wordt door de leveranciers alleen PC800 aangeraden. klopt dit of lul ik uit mijn nek. ???
Asus P4T533-C :)

Verwijderd

het beroerde is dat kingston pc1066 rdram, het best verkrijgbaar is maar dat het niet echt goed overklokbaar is, bij mij kan het maar tot pc1120 :( maar het het is wel een stuk sneller dan welk ram dan ook, in sisoft sandra scores van 3410mb/s :7 dat is wel lekker natuurlijk

Verwijderd

Mobo fabrikanten geven aan dat PC1066 RDRAM te gebruiken is, maar de chipset kan het officieel niet. Op zich is deze strategie niet nieuw: De Abit BE6-II moet volgens Abit PIII's tot 1000 Mhz aankunnen. Als je dit wilt doen ga je echter wel buiten de chipset specs en daarmee ook buiten de PCI en AGP specs.
Met de 850e borden waarbij het mogelijk is om geheugen sneller dan PC800 RDRAM te gebruiken moet via een BIOS truc de PCI en AGP snelheid binnen de specs worden gehouden. Hetzij door de snelheid van deze bussen vast te zetten op 33 resp 66 MHZ, hetzij door de deelfactoren t.o.v. de FSB aan te passen. Dit geldt ook voor de hierboven genoemde P4T533-C geloof ik.

Verwijderd

ik kan nergens in mijn bios de deelfactor vinden als ik deze kan instellen is het misschien mogelijk om verder te kloken, iemand een id?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Misschien een beetje vreemd, maar aan de chipset zelf kan het eigenlijk dus niet liggen.
Intel brengt zelf de i850e uit om ondersteuning te bieden aan de 533MHz FSB processoren. Deze chipset is dus 100% okay voor deze FSB. Het moet dus in de memory controller zitten en niet in de chipset.
Natuurlijk zit er een gedeelte van de memory controller in de chipset. Met andere woorden is er dus geen toegevoegde waarde tussen een P4T533-C en een P4T-E. Enige verschil is dus de officieele 533MHz FSB ondersteuning met de juiste dividers voor AGP resp. PCI bus bij het P4T533-C, maar zoals al velen gedaan hebben is de bios van het P4T533-C board gewoon in een bioschip van een P4T-E te flashen.
Natuurlijk is dit niet noodzakelijk om die 533MHz FSB ondersteuning te krijgen.
Bij het P4T-E kun je ook in de bios de 533MHz FSB kiezen, alleen heb je dan dus niet de juiste PCI en AGP dividers, maar stel je nu die 533MHz in door middel van de switches op het board, dan heb je wel met een FSB van 533MHz gewoon een normale PCI snelheid van 33MHz en een AGP snelheid van 66MHz.
Voor mij is het dus duidelijk dat er zeker geen verschillen zijn tussen het P4T-E en het P4T533-C board, afgezien van de bios. Wel moet bekeken worden dat hier dus zo'n 1,5 jaar tijdverschil in zit tussen beide boarden en hier dus eigenlijk gewoon niets in die tijd gebeurd is, afgezien van een nieuwere bios (die je niet eens nodig hebt).
Natuurlijk is het wel zo als je dus een i850 chipset based board aanschaft (zoals het P4T-E oa.) en je toch 533MHz FSB wilt gaan draaien, en je dus PC1066 of overclocked PC800 wilt gebruiken, dat je de juiste clockgenerator chipjes op dat board hebt zitten om boven die PC800 snelheid voor het geheugen uit te kunnen komen stabiel.
Je moet dus de ICS -13 chipjes hebben en niet de CYP W134.
Ook de overclockingspotentie momenteel bij PC1066 geheugen is zeer slecht. Het verschil dat je kunt halen tussen PC1066 en PC800 (van SAMSUNG dan en DOUBLESIDED) is zo minimaal dat het absoluut het geld niet waard is.
Mensen die dus willen upgraden, bekijk de zaak eerst goed en kijk waar je een hele hoop geld op kunt besparen.
Overclocken is en blijft gokken.

Dat waren mijn woorden hierover. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Rick2001 is my new hero !!

• dr snuggles
  • Niet online
De i850E is naar mijn mening dezelfde als de i850. Iemand die een verschil in de praktijk kan opnoemen vind ik knap. Beide kunnen ze hoge fsb snelheden aan (met de juiste geheugen chips & geheugen modules), dus daar zit het verschil niet.

Om even terug te komen op de topicstarter:
Voor de i850E heb je 32ns geheugen reepjes nodig. Terwijl de oude reepjes 40ns zijn (zou dit dan het enige verschil zijn met de i850 :?). Tenminste, iets in die richting. Ik zal ff zoeken waar ik dit op GoT had gevonden :).

edit: Abbadon zei het iets beter; geen Rambus 800mhz-45, wel Rambus 800mhz-40. Dat bedoelde ik dus :).

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 13:16 schreef snelleron het volgende:

[..]

Asus P4T533-C :)
Nee die dus niet. Als je nou even gelezen had waar het topic nou juist over gaat. i850e is dus niet compatible met PC1066.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 18:04 schreef wwillem het volgende:
De i850E is naar mijn mening dezelfde als de i850. Iemand die een verschil in de praktijk kan opnoemen vind ik knap. Beide kunnen ze hoge fsb snelheden aan (met de juiste geheugen chips & geheugen modules), dus daar zit het verschil niet.

Om even terug te komen op de topicstarter:
Voor de i850E heb je 32ns geheugen reepjes nodig. Terwijl de oude reepjes 40ns zijn (zou dit dan het enige verschil zijn met de i850 :?). Tenminste, iets in die richting. Ik zal ff zoeken waar ik dit op GoT had gevonden :).
de I850e die ondersteund standaard een FSB van 533 en dus de Pentium 4B (512/533). De I805 (dus zonder e) ondersteund alleen De Pentium 4A (512/400). Dus een FSB van 400.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Check alleen al de datasheets van de i850 en i850E MCH, da's één document (dus met zowel de i850 als i850E er in), dat zegt mij al genoeg :) Enige wat ik dan een beetje vreemd vind is dat de i850 wel PC800-45 ondersteund en de i850E niet, de laatste 'mag' alleen PC800-40 hebben... Of het is een marketing foefje of het komt doordat in samenwerking met een FSB533 dit tijdens het valideren net wat lekkerder bleek te lopen (of een combinatie van beide).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dr snuggles
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 19:18 schreef mOrPhie het volgende:

[..]

de I850e die ondersteund standaard een FSB van 533 en dus de Pentium 4B (512/533). De I805 (dus zonder e) ondersteund alleen De Pentium 4A (512/400). Dus een FSB van 400.
De abit th7-II slikt ook gewoon 533mhz procesoren hoor (tenminste, die met de ics 13 geheugen chip, maar dat ligt niet aan de intel chipset). Terwijl daar gewoon een i850 chip op zit.

De marketing van intel heeft gewoon goed nagedacht en een oude chip opnieuw uit gebracht met nu officieele support voor 533mhz cpu's. Intel heeft namelijk al naar buiten gebracht te stoppen met rambus geheugen. DDR wordt de toekomst, ook al is Rambus sneller. Waarschijnlijk omdat Rambus wat vervelend werd met de enorme hoeveelheden rechtzaken die ze voer(d)en.

Dat overclocken gokken is, is me wel duidelijk geworden. Ik had dus ook zo'n lief abit moederbordje gekocht met p4 2,2 en 2x256mb samsung geheugen. Is het enkelzijdig :'(. Stabiel draait ie nu maar op 120mhz -> pc-960mhz. Rambus onderklokt trekt mijn cpu het al niet meer bij 127mhz (moederbord met ics-13 chip). Je moet gewoon geluk hebben :z.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 22:24 schreef wwillem het volgende:

[..]

De abit th7-II slikt ook gewoon 533mhz procesoren hoor (tenminste, die met de ics 13 geheugen chip, maar dat ligt niet aan de intel chipset). Terwijl daar gewoon een i850 chip op zit.

De marketing van intel heeft gewoon goed nagedacht en een oude chip opnieuw uit gebracht met nu officieele support voor 533mhz cpu's. Intel heeft namelijk al naar buiten gebracht te stoppen met rambus geheugen. DDR wordt de toekomst, ook al is Rambus sneller. Waarschijnlijk omdat Rambus wat vervelend werd met de enorme hoeveelheden rechtzaken die ze voer(d)en.
Gelukkig zullen we daar broeder SiS nog hebben. Intel mag dan misschien met rambus stoppen, maar SiS niet. Wat zal betekenen dat intel op den duur wel mee _moet_.

Hoe snel DDR ook zal zijn, RDRAM zal altijd nog een stukkie voorop liggen qua snelheid. In ieder geval het komende jaar. Daar rust ik nu een beetje op ;)

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik heb een Gigabyte 8IHXP moederplankje aangeschaft maandag, met 2x 256MB PC1066 geheugen erop, icm met een P4-2.26Mhz. Naast het feit dat het ding bloedsnel is, vind ik hem ook nog erg stabiel: geen crashes, geen vastlopers, geen rare dingen. Ligt het dan misschien aan de Asus?

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:56

ken

Baviaan

welk bios heb jij erop zitten??

F3??

probeer eens in je bios op ctrl+F1 voor extra instellingen

bij mij lukt dit niet

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

in mijn bios zie het nergens staan, ctrl-f1 werkt niet echt :'(

volgens sisoft is dit mijn bios id: SiSoftware Sandra

System Mainboard
Manufacturer : Gigabyte Technology Co., Ltd.
MP Support : 1 CPU(s)
MPS Version : 1.40
Model : 8IHXP
Version : 2.x
BIOS ID : 63-1029-001199-00101111-040201-i850

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 09:10 schreef Baviaan het volgende:
Ik heb een Gigabyte 8IHXP moederplankje aangeschaft maandag, met 2x 256MB PC1066 geheugen erop, icm met een P4-2.26Mhz. Naast het feit dat het ding bloedsnel is, vind ik hem ook nog erg stabiel: geen crashes, geen vastlopers, geen rare dingen. Ligt het dan misschien aan de Asus?
Hmmm, verry, verry, verry(!!) interesting.

Misschien ook wel handig: welk merk geheugen heb jij erop zitten?

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:56

ken

druk op F9 in je bios

dan kan je zien welke bios je hebt

als je geen bios flash heb gedaan dan heb je denk ik bios F1 erin zitten

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

hmm. ik heb de F3 versie van het bios.

ik gebruik overigens 4x 128mb PC1066 Kingston geheugen, slecht overklokbaar naar het schijnt, maar dat was ik dan ook niet van plan.

de rest van mijn config:

Gigabyte 8IHXP
Pentium 4 2,26/533
2x IBM 40Gb in striping mode
Asus Geforce4 Ti 4600
Soundblaster Audigy

en zoals gezegd: zeer stabiel, wat ik er ook mee uithaal.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 22:24 schreef wwillem het volgende:

[..]

Dat overclocken gokken is, is me wel duidelijk geworden. Ik had dus ook zo'n lief abit moederbordje gekocht met p4 2,2 en 2x256mb samsung geheugen. Is het enkelzijdig :'(. Stabiel draait ie nu maar op 120mhz -> pc-960mhz. Rambus onderklokt trekt mijn cpu het al niet meer bij 127mhz (moederbord met ics-13 chip). Je moet gewoon geluk hebben :z.
Ik ga dat binnen kort us proberen een p4 2.53 fsb 533 mhz op asus p4t-e of gaat dat niet lukken ?

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 13:48 schreef Baviaan het volgende:
hmm. ik heb de F3 versie van het bios.

ik gebruik overigens 4x 128mb PC1066 Kingston geheugen, slecht overklokbaar naar het schijnt, maar dat was ik dan ook niet van plan.

de rest van mijn config:

Gigabyte 8IHXP
Pentium 4 2,26/533
2x IBM 40Gb in striping mode
Asus Geforce4 Ti 4600
Soundblaster Audigy

en zoals gezegd: zeer stabiel, wat ik er ook mee uithaal.
Tnx, ik ga _nu_ naar de winkel even wat vraagjes stellen en ideeën opdoen, dus ik zal PC1066 zeker ff meenemen in dat gesprek. toevallig verkoopt die winkelier ook pc1066. Ook van kingston. Van Dane elec heeft hij alleen pc800. En samsung schijnt hij niet te hebben.

Maar bedankt. :)

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Nou, de verkoper had dus ook dezelfde configuratie en garandeerde mij dat PC1066 RDRAM op de Gigabyte 8ihxp zou werken en stabiel zou zijn.

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

gje. je geloofde me niet he? *LOL* >:)

Ome Tom teste hem ook als beste overigens...

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 18:51 schreef Baviaan het volgende:
gje. je geloofde me niet he? *LOL* >:)
Jawel, ik geloofde je wel, maar die winkelier geeft mij strakkies garantie, niet jij :P

Maar volgende week kan ik mijzelf dus de trotse bezitter van een P4 2,26 GHz noemen, met 512 MB PC1066 RDRAM. Met 2 x 40GB 7200 RPM Maxtor op RAID-0. :9
Ome Tom teste hem ook als beste overigens...
Ja, ik weet het, ik had het artikel gelezen. "It can not be more feature rich". And dat is zeker. :) Zelfs, ja zelfS(!!) een cnr ( :{ ) slot :P

• dr snuggles
  • Niet online
Op vrijdag 05 juli 2002 14:00 schreef dune3002 het volgende:

[..]

Ik ga dat binnen kort us proberen een p4 2.53 fsb 533 mhz op asus p4t-e of gaat dat niet lukken ?
Tsjah, als je een asus p4t-e hebt met de goede mem chips (ics-13) & geheugen wat op pc-1066 wil draaien moet het wel lukken. Sterker nog, volgens mij werkt het mobo altijd met 533mhz cpu's.

Als je het zo instelt:
*19x133
*Rambus geheugen instelt op 300mhz ipv 400mhz. Waardoor die bij een fsb van 133 netjes op 400mhz loopt. Geen speciale mem chips nodig, geen speciaal geheugen nodig.
Pagina: 1