[P4 2.53 GHz & Asus P4B533] Welk geheugen erbij?

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Een vriend van me heeft zich (op het intern geheugen na) een compleet systeem samengesteld, alleen twijfelen we nog over type geheugen dat het beste gebruikt kan worden. Hij heeft namelijk gekozen voor een Intel Pentium 4 Northwood 2.53 GHz CPU gecombineerd met een Asus P4B533-E moederbord. Alles modern en snel maar zonder het juiste geheugen word de configuratie ook niet echt optimaal benut lijkt mij. We twijfelen tussen een paar Kingston RIMM (RDRAM) PC1066-modules en Corsair DIMM PC400. Ik heb op Tweakers.Net net nog ff een paar recente nieuwspost gelezen, maar echt een duidelijk antwoord word niet gegeven op de kwestie.

Welke is nou het beste om te gebruiken in de Pc hierboven? Of hebben jullie misschien zelf nog suggesties wat beter gebruikt kan worden?

Verwijderd

Ik zou even naar de prijs kijken want ik denk dat dat PC1066 geheugen erg duur is. het ligt er ook aan of je je pc voor spellen of grafische dingen wil gebruiken

grafisch ed --> RIMM
Spellen ------> DDR

Corsair is een beter merk geheugen dan kingston

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
Omdat je het over samenstellen hebt neem ik aan dat je de onderdelen nog niet besteld hebt

Ik zou dan dus een goedkoop ddr mobo nemen met 2 identieke pc2700 modules zodat ik in het najaar het mobo zou vervangen door een dual channel ddr mobo

tenminste dat lijkt mij het wachten waard :P

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Kijk eens op de site van asus bij dan zie je dat je geen rimm geheugen erop kan zetten, maar dat je het beste ddr geheugen erop kan plaatsen veel plezier
directe link: http://www.asus.com/mb/socket478/p4b533-e/specification.htm

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 00:13 schreef thomashull het volgende:
Ik zou even naar de prijs kijken want ik denk dat dat PC1066 geheugen erg duur is. het ligt er ook aan of je je pc voor spellen of grafische dingen wil gebruiken

grafisch ed --> RIMM
Spellen ------> DDR

Corsair is een beter merk geheugen dan kingston
De prijs maakt hem op zich niet zo gek veel uit. De CPU en moederbord zijn al niet van het goedkoopste soort, dus het geheugen kan ook niet echt achterblijven he. Maar het moet dus voornamelijk in games gaan presteren; en aan je reply te zien kan hij dus het beste gaan voor die DDR-reepjes?

Op Alternate.de las ik dus dat je verschillende soorten hebt. Maar dat PC-400 is toch verreweg het snelste wat compatible is met een P4-bord?

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Dan zou ik een ander MB uitkiezen, want deze kan maar pc266 aan

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

de P4S533 kan tot pc333 aan dat komt beter in de buurt
edit:
lijstje met welk asus bordje wat kan http://www.asus.com/mb/overview_p4.htm

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 00:26 schreef MetalfanBlackness het volgende:
de P4S533 kan tot pc333 aan dat komt beter in de buurt
edit:
lijstje met welk asus bordje wat kan http://www.asus.com/mb/overview_p4.htm
Thnx, wel handig linkje.
P4S533 i.c.m. DDR-PC333 lijkt me inderdaad ook wel de beste keuze jah.

edit:

• Ik zie dat dat bordje een SiS Chipset heeft. Is dat te vertrouwen? Want het merendeel heeft toch een Intel Chipset.
• En nog iets.... ik weet dat Abit ook erg goede bordjes maken en ik vroeg me af of er een bepaalde PC333/400 van hun kwaliteit met kop en schouders bovenuit steekt.

• Silent Thunder
http://www.motherboards.com/catalog/product_info.php?category_id=4&index_id=7&subcategory_id=7&products_id=11213&

Ondersteunt die Abit ABIT IT7 PC-400 of PC-333 DDR-geheugen? Ik kan het op die webpage namelijk niet eruit halen. Bij het 'memory-gedeelte' word namelijk niks aangegeven. Alleen bij CPU staat '400/533MHz System Data Bus'.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Jammer genoeg pc266

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Hij heeft namelijk gekozen voor een Intel Pentium 4 Northwood 2.53 GHz CPU
Persoonlijke mening: weggegooid geld! ;)
Zo'n ding kost een dikke 800 euro!

Mijn advies: koop een 1.6A en klok hem op 2.4GHz. Ben je nog sneller dan een 2.53 (FSB/MEM 150 ipv 133) voor een fractie van de prijs. Hou je nog 600 euro over om iets leuks mee te doen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Er is geen enkel board met DDR-SDRAM, zelfs PC400 niet, dat de snelheid van een board met RDRAM kan evenaren.
Een board met een i850 of i850e chipset is dus zowieso nog het snelste.
Daarna krijg je bijv. het ASUS P4S533 board dat officieel ondersteuning biedt voor PC2700 (PC333) geheugen, maar ook onofficieel met PC3200 (PC400) geheugen overweg kan en dus nog meer performance winst kan bieden.
De SIS chipset is echt geen slechte chipset zoals deze vroeger inderdaad waren.
Zelf heb ik dit board gehad met 2 SAMSUNG PC2700 modules en heb deze ook op PC400 snelheid kunnen laten draaien. Hiermee haal je dan een memory snelheid van ongeveer 2900/2900MB/s met sisoftsandra.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 14:55 schreef Rick2001 het volgende:
Er is geen enkel board met DDR-SDRAM, zelfs PC400 niet, dat de snelheid van een board met RDRAM kan evenaren.
Maar m.b.t. games zou je liever ook gaan voor dat DDR-SDRAM Socket-478 bord?
En welke Socket 478-borden kunnen officieel PC400 aan? Ik kan er namelijk niet echt veel vinden. Eigelijk geen....

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Op donderdag 04 juli 2002 00:07 schreef acd het volgende:
Een vriend van me heeft zich (op het intern geheugen na) een compleet systeem samengesteld, alleen twijfelen we nog over type geheugen dat het beste gebruikt kan worden. Hij heeft namelijk gekozen voor een Intel Pentium 4 Northwood 2.53 GHz CPU gecombineerd met een Asus P4B533-E moederbord. Alles modern en snel maar zonder het juiste geheugen word de configuratie ook niet echt optimaal benut lijkt mij. We twijfelen tussen een paar Kingston RIMM (RDRAM) PC1066-modules en Corsair DIMM PC400. Ik heb op Tweakers.Net net nog ff een paar recente nieuwspost gelezen, maar echt een duidelijk antwoord word niet gegeven op de kwestie.

Welke is nou het beste om te gebruiken in de Pc hierboven? Of hebben jullie misschien zelf nog suggesties wat beter gebruikt kan worden?
Maar als het moederbord al vaststaat waarom wil je dan nog advies over welk type geheugen je moet kiezen :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 16:20 schreef Copycat het volgende:

[..]

Maar als het moederbord al vaststaat waarom wil je dan nog advies over welk type geheugen je moet kiezen :?
Hoewel het misschien zo lijkt in me openingspost staat het gelukkig nog niet helemaal definitief vast hoor. Wat ik bedoel met 'Hij heeft gekozen voor...', is dat hij in zijn hoofd en op papier al heeft vastgelegd wat hem het beste lijkt voor zijn nieuwe systeem. Ik was het er ook enigszins wel mee eens. En we wilden alleen hier op GoT nog ff wat advies hebben over het geheugen, maar nu blijkt dus ook dat het mobo niet helemaal de juiste keus was.

Het moet dus eigelijk echt een Game-PC worden. Op dat vlak moet die dus gaan presteren. We hadden in feitelijk al gedachten dat Asus P4B533-E i.c.m. Kingston RIMM (RDRAM) PC1066 de beste oplossing was, maar dat blijkt nu niet zo te zijn; aangezien dat DDR beter presteert in games zo te lezen in een reply. Wat wel vaststaat is de CPU. Dat wordt dus echt namelijk een P4 2.53 GHz. Alleen over de perfecte mobo en geheugen bij de P4 voor de beste game-resultaten zijn nog enigszins wat vraagtekens.

Wat nu het meest aannemelijke is:

Pentium 4 Northwood 2.53 GHz
• Asus P4S533
• Corsair DDR PC-333 (mogelijk PC-400; onofficieel)

Of iemand moet nog een betere combinatie weten met de P4.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

zoek even bij www.tomshardware.com

Daar hebben ze vast wel een paar reviews van moederborden...daar gebruiken ze games bij. Kan je kijken welke de snelste is!

Voor games wel een GF4ti4600 van Leadtech kopen he?!! :D

reserveringshouder Tesla Model 3

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 17:00 schreef Cheese_man het volgende:
Voor games wel een GF4ti4600 van Leadtech kopen he?!! :D
Hmmm.... 'Asus V8460 Ultra/TD GeForce4 Ti 4600 128MB' staat op zijn lijst, verschilt die veel met de Leadtek qua prestaties?

• Silent Thunder
Op: http://www17.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/index.html staat wel een interessant artikel over o.a. DDR en RDRAM geheugen. Bij het gedeelte van 'DDR-SDRAM vs. RDRAM' in Quake III (wat voor mij dus erg belangrijk is) presteert het RDRAM beter als DDR, in tegenstelling van wat iemand net replyde dat DDR beter is in games en RDRAM meer geschikt is voor grafische applicaties....
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/image007.gif

Wat ik wel vervelend vind, is dat bij het onderdeel 'Test Setup and Details' niet het moederbord vermeld staat. Weet iemand misschien toch wat voor een mobo ze voor dat PC-400 DDR gebruikt hebben?

Verwijderd

Ik heb het topic ff doorgelezen en het is wel duidelijk wat je eisen & wensen zijn. Mij lijkt het dat je het beste kan gaan voor de combinatie:

• Intel Pentium 4 Northwood 2.53 GHz (€804) /me * :?
• Asus P4T533-C (€198)
• Samsung PC1066 Rambus DRAM (€139; per 256MB)

Bron van prijs: Tweakers Pricewatch

Weliswaar RDRAM geheugen, maar als je zegt dat geld een beetje op de 2e plaats komt na de prestatie zou ik daar wel voor gaan en het doet volgens mij niet onder voor DDR, wat in games sneller zou zijn; IMHO ofcours.... :)

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 17:05 schreef acd het volgende:

[..]

Hmmm.... 'Asus V8460 Ultra/TD GeForce4 Ti 4600 128MB' staat op zijn lijst, verschilt die veel met de Leadtek qua prestaties?
Mwah.... ik denk niet dat ze fors verschillen van elkaar. Het zijn gewoon 2 dezelfde type's, maar alleen beide van een andere fabrikant. Er zal dan uiteraard wel wat verschil inzitten, maar geen dag en nacht verschil lijkt mij.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Weet ie zeker dat ie geen AMD wil ?

Verwijderd

Nou begrijp ik niet helemaal hoe je dr bij komt dat de Asus P4B533 Rambus(Rimm) mem ondersteunt.

De P4B533 bezit de Intel 845E en ondersteunt dus DDR mem.

Verder: stel je gaat voor Rambus, wat op dit moment de grootste geheugen bandbreedte heeft. Wat levert je dit nu in concreto op??
- 10 extra frames per seconde in Quake (boven op de 300)??? zie jij dat verschil?
- Kun je überhaubt in gaming het verschil merken tussen rambus of ddr? (bv pc2700)? Zo ja...dan heb je onkent talent.

En stel nu. Je kiest voor DDR. Wat levert je het dan op?
- Meer dan voldoende performce (wie kan het verschil merken in een game?)
- En je houdt een hoop geld over vanwege het verschil in aanschaf

Dat waren mijn € 0.02 over dit topic :+

P.S. ik zou voor DDR gaan, sterker nog ik ga het kiezen omdat ik voor dezelde keuze sta en dus kies voor minder geld of meer andere meuk voor dat geld :D

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 20:50 schreef Fairy het volgende:
Weet ie zeker dat ie geen AMD wil ?
Yup, dat weet 'ie zeker.
Plz. verder geen Intel versus AMD-discussies.

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 20:52 schreef swfje het volgende:
Nou begrijp ik niet helemaal hoe je dr bij komt dat de Asus P4B533 Rambus(Rimm) mem ondersteunt.

De P4B533 bezit de Intel 845E en ondersteunt dus DDR mem.
Dat was gewoon slecht research doen. Ik ging er vanuit dat 'ie wel RIMM ondersteunde, maar ik zal het in de toekomst wel wat grondiger nachecken. :)
Op donderdag 04 juli 2002 20:52 schreef swfje het volgende:
Verder: stel je gaat voor Rambus, wat op dit moment de grootste geheugen bandbreedte heeft. Wat levert je dit nu in concreto op??
- 10 extra frames per seconde in Quake (boven op de 300)??? zie jij dat verschil?
- Kun je überhaubt in gaming het verschil merken tussen rambus of ddr? (bv pc2700)? Zo ja...dan heb je onkent talent.

En stel nu. Je kiest voor DDR. Wat levert je het dan op?
- Meer dan voldoende performce (wie kan het verschil merken in een game?)
- En je houdt een hoop geld over vanwege het verschil in aanschaf

Dat waren mijn € 0.02 over dit topic :+

P.S. ik zou voor DDR gaan, sterker nog ik ga het kiezen omdat ik voor dezelde keuze sta en dus kies voor minder geld of meer andere meuk voor dat geld :D
Je hebt inderdaad opzich wel gelijk. Maar aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat er personen zijn die gewoon top-of-the-art willen hebben en de prijs gewoon niet als uiterst belangrijk beschouwen. De configuratie is wel duur, maar als die gene het financieel ruim kan verloven....

Je hebt bijvoorbeeld ook van die 'benchmark-freaks' die steeds de nieuwste hardware aanschaffen, das zelfs nog duurder. Maar als ze daar plezier aan hebben. Maar goed, ik zal 'em dit topic laten lezen en ff kijken hoe hij het allemaal afweegt tegen elkaar, nu op dit moment.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

er zijn nog geen intel MB met meer als pc266 ondesteuning kijk hier maar:
http://www.tweakers.net/nieuws/22419

Verwijderd

Ik heb ongeveer dat systeem dat je vriend aan het samenstellen is, nu is er naast het feit dat het razend snel is en stabiel is het kingston geheugen een probleem probeer samsung geheugen te krijgen want het kingston geheugen is haast niet overklokbaar terwijl die cpu alles aan kan, dat is erg jammer maar ik waarschuw je alvast... ik probeer nu ook om aan samsung pc1066 te komen

• Silent Thunder
Op donderdag 04 juli 2002 22:21 schreef Pulse het volgende:
Ik heb ongeveer dat systeem dat je vriend aan het samenstellen is, nu is er naast het feit dat het razend snel is en stabiel is het kingston geheugen een probleem probeer samsung geheugen te krijgen want het kingston geheugen is haast niet overklokbaar terwijl die cpu alles aan kan, dat is erg jammer maar ik waarschuw je alvast... ik probeer nu ook om aan samsung pc1066 te komen
Ojah, thnx voor 't advies. Ik zal erop letten.
Wat haal jij, btw, voor 'n benchmark-score @ 3DMark 2001 (SE)?

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 23:32 schreef acd het volgende:

[..]

Ojah, thnx voor 't advies. Ik zal erop letten.
Wat haal jij, btw, voor 'n benchmark-score @ 3DMark 2001 (SE)?
Bij de Hall Of Fame-sectie van de Madonion site staat een Top 10 van de hoogste scores. De Top 3 daarvan word aangevoerd door members die volgens mij allemaal wel ongeveer een soortgelijke configuratie hebben als Pulse, uiteraard wel de CPU & GPU zeer fors overgeklokt; en ze halen 16.000 punten. :9

Als je daar een klein gedeelte van af neemt (of Pulse moet zijn Pc ook al zo waanzinnige hebben ge-OC'ed :+ ) voor het forse getweak, zal hij wel rond de 12.000 punten halen denk ik. :P
Pagina: 1