Toon posts:

frea air sub?? wat is dat precies?+ vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 30cm pioneer 600watt frea air sub liggen voor de auto

nu wil ik deze in een gesloten kist doen ?
kan dat zonder problemen ?

en wat is het verschil dan precies
tussen een normalen en een frea air sub?

hoeveel liter inhoud moet de kast ween ongeveer?

de woofer is dus 30cm
300watt cont
600watt maxi
begint van af 20hz

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 09:41

NaWA

Hai, I Copy desu!

een free air sub is zoals de naam al zegt iets wat gewoon buiten een kist hangt.. je kunt deze plaatsen in bijv. de hoedenplank van je auto.. zodat ie de kofferbak als grote kast gebruikt..

Wat ie doet als je er een kist omheen bouwt weet ik niet.. maar ik denk niet dat ie er geschikt voor is...

btw "Free Air" vind ik persoonlijk niet zo'n goede naam.. Want in de vrije lucht klink een speaker nooit goed en issie snel stuk... Je kunt het beter zien als een woofer met een oneindig grote wand of kist :7

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Verwijderd

Topicstarter
aha maar dan heeft deze sup toch wel een liter inhoud nodig?

ik zelf dacht aan ongeveer 45liter gesloten vierkanten kist met demping materia van binnen (die stoffige noppen)

of moet ik toch twee basspijpen er in zetten van ongeveer

diameter 6cm
lengte 20@25cm

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

mr_petit

opperprutser

Zonder Thiele/small parameters is het toch koffiedik kijken.

Ik zou een mailtje sturen naar pioneer voor de parameters (misschien staan ze wel op de doos :+ ), en het kassie daarna met één van de diverse programmatjes berekenen.
De parameters die je in ieder geval moet weten zijn:
Qts ,Fs ,Vas en het liefst Re

Als proggie kan je bijv winISD gebruiken

Als je niet achter de parameters kan komen dan zou ik voor een gesloten kast (ong. 60liter) gaan.
dan kan je het minst fout doen.

"man is not truly one, but truly two,"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

een free air presteerd et beste als je 'em (hoe raad je het) free air laat spelen. Je hebt dan een kist zo groot als je kofferbak...

-Je kan een hoedenplank bouwen met een goot gat er in.

- Je kan een plaat MDF tegen je achterbank aan zetten met dat ding er in.

Wil je 'em per sé in een kist... tja.
Dan is er weinig over te zeggen...

Kan je niet ff een picje posten van dat ding?

Wise enough to play the fool

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Gesloten kan je wel doen zonder al te veel risico. Free-air woofers zijn vaak ook goede all rounders en deze zal bas reflex wellicht ook nog wel lekker vinden. Dat betekent alleen wel dat het niet optimaal is voor hele kleine bekistingen. Met 45 liter zit je al redelijk krap, ik zit meer aan 55-60 te denken (standaard waarde voor 30 cm), maar goed, dat is gewoon een kwestie van proberen.

Zonder parameters van de sub hoef je aan bas reflex niet te denken. Het is niet te voorspellen wat die speaker gaat doen in een basreflex kist met een willekeurige maat. Hout is niet duur, probeer die gesloten kist desnoods eerst met (dun) spaanplaat..
Pagina: 1