Hoe maak ik een stabiel audio systeem

Pagina: 1
Acties:

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb nu de volgende pc:

AMD T-BIRD 900
Met Kingston 256mb sdram
en een Elitegroups K7VZA met een VIA (ole ole) chipset
Verder een Geforce 200MX

Nou ben ik van plan om de Hoontech DSP2000 te kopen, maar ik hoorde dat er regelmatig problemen zijn met de via chipsets en pci kaarten. Nu lijkt het me handig om voor ik een goede geluidskaart koop eerst er voor zorg dat mn systeem een beetje stabiel is.

Welk moederbord is wel stabiel ?? En is het verstandig om een AMD te gebruiken voor audio of is de pentium toch beter.

Wie kan mij helpen een goed en stabiel moederbord te vinden.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Je moet gewoon een goed moederboard kopen met allemaal merk spullen. :).

Ik weet niet of je die Elitegroups boardje kan vervangen door een Asus/Abit/Msi/Epox. Want dan zit je goed met bios support. Ik heb zelf sb live! met 686B en in het begin had ik veel problemen maar na veel patches cracht hij nooit :7. Ik draai nu zelfs win XP :+.

Verwijderd

Tja, het is allemaal heel wisselend. Bij de een is er niks aan de hand, terwijl de andere met precies dezelfde spullen crashes heeft. Je kan idd het beste een bekend mobo nemen (Die oudere ECS'jes willen nog wel eens flink crashen) en een proc die niet te warm wordt, en em genoeg voltage geven. Dan een reepje goed geheugen (128 MB is zat!) en een goede geluidskaart. Dan zou er in principe weinig mis mogen gaan.
De bekende VIA/SB problemen zaten er pas vanaf de KT133 in zo'n beetje, dus bij de eerdere valt het wel mee geloof ik. Verder is het een beetje uitproberen, klooien met patches en ev. een mobo vervangen..

• emkedouwe
Ik hoorde goede verhalen over de Abit KT7A. Werkt deze ook met een VIA chipset ?

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33
<quote>
Ik hoorde goede verhalen over de Abit KT7A. Werkt deze ook met een VIA chipset ?
</quote>

Probeer voor de gein eens de search over de Abit KT7a, dan denk je er wel anders over.

Maar hij heeft idd een via kt133a chipset.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Verwijderd

stabiel lopen is altijd een moeilijk onderwerp, ik heb gehad dat de meest merkloze spullen perfect stabiel liepen en de meest betrouwbare merken instabiel,

Daarnaast gaat het ook om welke software je gebruikt, en hoe lang het systeem steeds achter elkaar aan moet staan, als dat erg lang is, gaat mijn persoonlijke mening uit naar een pentium, iets stabieler.

(ik zelf geef voor een gewone pc wel de voorkeur aan AMD)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Voor een stabiel audio systeem zou IK gaan voor een P4 plank met bv. een i850(e) chip met RDRAM.

Heb zelf een KT7 gehad en niks dan drama, moest er uiteindelijk kaarten(SCSI, 2e NIC) uitlaten wilde het stabiel draaien.

Met de P4 werkte alles zonder ook maar in het manual te kijken, alle kaarten erin(5 totaal), zegt voor mij genoeg.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 04 juli 2002 09:26 schreef Redje het volgende:
Voor een stabiel audio systeem zou IK gaan voor een P4 plank met bv. een i850(e) chip met RDRAM.

Heb zelf een KT7 gehad en niks dan drama, moest er uiteindelijk kaarten(SCSI, 2e NIC) uitlaten wilde het stabiel draaien.

Met de P4 werkte alles zonder ook maar in het manual te kijken, alle kaarten erin(5 totaal), zegt voor mij genoeg.
Waarom met RDRAM? Is slecht te krijgen en gaat uit de markt. Een DDR chipset van Intel de E845 is ook heel snel en DDR is veel beter te krijgen :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Op donderdag 04 juli 2002 10:17 schreef FastBunny het volgende:

[..]

Waarom met RDRAM? Is slecht te krijgen en gaat uit de markt. Een DDR chipset van Intel de E845 is ook heel snel en DDR is veel beter te krijgen :)
Er stond ook bv. voor ;)
Een i845E zal het ook prima doen, overhet algemeen maakt Intel prima chipsets.

• emkedouwe
Ik zoek nu een beetje goed moederbord, Maar de meesten die ik tegenkom is allemaal met de !@#$%^&* VIA chipset. Welke chipsets zijn er nog meer voor amd en welke zijn het stabielst.

Het liefst had ik ook een pentium gehad, maar jah dan moet ik ook de processor vervangen en dan hou ik geen geld meer over voor de geluidskaart die ik wil kopen

Verwijderd

of een mobo goed is weet je nooit zeker van te voren, het beste advies is naar mijn idee, test je huidige systeempje wat je had liggen door hem gewoon op 80%-100% bezetting te laten werken voor 3 dagen nonstop, als ie het dan nog redelijk stabiel loopt, zit je naar mijn idee goed.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 04 juli 2002 12:51 schreef emkedouwe het volgende:
Ik zoek nu een beetje goed moederbord, Maar de meesten die ik tegenkom is allemaal met de !@#$%^&* VIA chipset. Welke chipsets zijn er nog meer voor amd en welke zijn het stabielst.

Het liefst had ik ook een pentium gehad, maar jah dan moet ik ook de processor vervangen en dan hou ik geen geld meer over voor de geluidskaart die ik wil kopen
Zeer goedkope en stabiele optie waar je alleen mobo voor hoeft te vervangen en geen Via heeft:

de ECS K7S5A :)

SiS 735 chipet, slikt SDR & DDR SDRAM (dus nu kun je nog je oude module gebruiken), mocht je later CPU willen upgraden kan het alles tot aan de Thoroughbred accepteren. Het is een enorm populaire en ondertussen goed uitontwikkelde mobo- aanvankelijk waren er een paar (BIOS) bugs, maar die zijn er al lang uit. En als je problemen hebt zijn er letterlijk duizenden anderen op een x-aantal fora om te helpen (toen ik interrupt problemen had heeft iemand nota bene de BIOS voor me herschreven :D ). Iig nooit problemen gehad met m'n SBLive.

Grootste voordeel- het is zowat het goedkoopste mobo op de markt, €64 in pricewatch.

Performance is ondertussen niet absolute top (zeg maar een procent of 10 onder de nieuwste Via chipset), maar zeker beter dan de KT133A chipser op de K7VZA (waar ik trouwens ook goede ervaringen mee heb), maar betere non-Via performance zul je alleen in SiS 745 mobo's vinden, en daar kun je je oude RAM niet in kwijt.

De AMD760 chipset is niet echt een alternatief omdat het bijna altijd aan een Via 686B southbridge gekoppeld wordt, wat precies de chip is die het meeste gedonder opleverde :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1