[FreeSCO] "Dichtslippende" router???

Pagina: 1
Acties:

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58
Geachte allemaal!

Ik heb bij mij thuis Cistron ADSL dat ik deel met 2 huisgenoten. Dit doe ik met behulp van een oude PC (P90/16MB) die op de gang staat. Deze heeft 2 Realtek 8139 PCI NIC's en is direct verbonden met internet met de een en aangesloten op het netwerk op de ander (dmv een crossed kabel op de uplink poort van de Sitecom 10 MBits hub).
Eerst draaide ik hier Win98SE met ICS van MS erop om internet te delen. Omdat ik een FTP server draai op mijn PC, die dus niet direct op internet zit, had ik hier WinRoute Lite op geinstalleerd, wat zeer redelijk werkte. Maar naar verloop van tijd was de trial afgelopen en had geen zin om hier geld aan uit te geven (:P). Ik moest toen ongeveer één keer in de 2 weken rebooten, anders hadden we geen internet meer... Ik ben dus op zoek gegaan naar een alternatief en kwam op FreeSCO. Deze heb ik op floppy gezet en geconfigureerd. Om te testen zat er toen een kort crossed kabeltje tussen mijn PC en de router. Meteen viel op dat FreeSCO een stuk efficienter was met de verbinding dat ICS.. ik ging van ~650 kbps naar ~780kbps (gemeten met http://www.speedsuite.net/speedsuite). Echter na aansluiten op de HUB was deze snelheid weer teruggelopen naar ~680. Maar nu merk ik dat soms na een uur en maximaal na twee dagen m'n verbinding totaal "dichtgeslibd" is. M'n downstream wordt ~16 kbps en m'n ping ~1.5s !!!! Dat is wel heel erg triest!!!
Mijn vraag is, is dit nou een instelling ofzow of moet ik het in de hardware zoeken???

N.B. Het gaat om de nieuwste FreeSCO versie (op floppy)

Alvast bedankt!:)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je schrijft dat de snelheid lager was toen je hem aansloot op je hub, lees ik dat goed?
Dan moet je dus hardware matig kijken, want software matig is er dus niets fout.
Probeer (met een normale kabel) eens een normale poort van je hub, dus niet de uplink.
Kijk of je veel collision heb zo ja, zoek de oorzaak, maw disconnect alle pc's totdat het probleem verholpen is.
Lukt dat niet, kijk of er geen storing is in de buurt van je utp kabeltjes.

• dlmh
Helemaal geen collisions... de hub wordt ook echt alleen gebruikt om internet te delen. M'n huisgenoten emailen en surfen voor al veel, maar downloaden niet zo veel. Kabels zou 't eventueel wel aan kunnen liggen, deze zijn zelfgemaakt (cat4, geen cat5 (das ook nog een leuk verhaal overigens!!!)).
Maar dan snap ik niet waarom een reboot van de router ervoor zorgt dat de verbinding weer goed is... ??? :?

edit:

Die zelfgemaakte kabels draaien niet op 100Mbits en zijn niet superkwaliteit... het kan dus zo zijn dat er wat storing op treedt ín de kabels wat resulteert in lagere downstream. Dit vind ik op zich niet zo'n ramp... Maar 16kbps vind ik natuurlijk niet kunnen!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op woensdag 03 juli 2002 23:18 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Helemaal geen collisions... de hub wordt ook echt alleen gebruikt om internet te delen. M'n huisgenoten emailen en surfen voor al veel, maar downloaden niet zo veel. Kabels zou 't eventueel wel aan kunnen liggen, deze zijn zelfgemaakt (cat4, geen cat5 (das ook nog een leuk verhaal overigens!!!)).
Maar dan snap ik niet waarom een reboot van de router ervoor zorgt dat de verbinding weer goed is... ??? :?

edit:

Die zelfgemaakte kabels draaien niet op 100Mbits en zijn niet superkwaliteit... het kan dus zo zijn dat er wat storing op treedt ín de kabels wat resulteert in lagere downstream. Dit vind ik op zich niet zo'n ramp... Maar 16kbps vind ik natuurlijk niet kunnen!
geen super kwaliteit, dus veel storing, test het eens tussen je clients in, ook met pingen naar je router

• dlmh
Op donderdag 04 juli 2002 12:14 schreef erkens het volgende:

[..]

geen super kwaliteit, dus veel storing, test het eens tussen je clients in, ook met pingen naar je router
Pingen is <10ms, dus heel snel....

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op donderdag 04 juli 2002 17:47 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]

Pingen is <10ms, dus heel snel....
en als je pingt vanaf je router naar je netwerk en naar internet?
dus ff met telnet inloggen op je router, of op de console

Verwijderd

zoiets had ik ook met Linux en met Freesco.
Het feit dat ik een relgematige ping naar Chello aan had staan deed de zaak al dichtslippen. Een regelmatige ping naar Google deed dat niet.... Ook het goed invullen van de gateway geeft bij Freesco een veel betere reaktie van de DHCP server en een stabielere verbinding. Als je geen gateway invult dan kun je ook nog blijven hangen bij het verkrijgen van een IP.

• dlmh
Ik heb FreeSCO idd als een DHCP server ingesteld, maar heb mezelf een static IP gegeven omdat ik een FTP server draai (en FreeSCO een port naar mijn computer moet mappen). Gateway
Instellingen:
IP: 192.168.0.2
Subnet : 255.255.255.0
Gateway : 192.168.0.1
DNS : 192.168.0.1

Pagina: 1