[mb] A7M266-D boot niet, loopt vast en nog meer pr

Pagina: 1
Acties:

• JAPie01743
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11-2013
Even vooraf: ik heb erg veel gezocht, en dat heeft niet geholpen.

Ik heb al vele malen over dit moederbord gepost (een keer of 6 gok ik), en ik heb enkele maanden mogen genieten van de snelheid van mijn dual XP systeem. Maar nu lijkt het definitief afgelopen te zijn met de pret.

Bij mijn eerste mobo deed het ps/2 toetsenbord het niet, maar dat ligt aan de ide-led aansluiting zoals we nu weten. Ik heb toen echter een nieuw mobo gekregen. Met mijn nieuwe mobo heb ik een paar maand gewerkt. Maar mijn systeem is een aantal weken geleden erg heet geweest, toen het warm weer was heb ik op een gegeven moment mijn kast verkeerd gesloten en daardoor was de airflow compleet verdwenen (voeding zoog niet meer af). Het systeem heeft zo een nacht gedraaid, en is de volgende dag vastgelopen (BSOD: irql_not_less_or_equal of iets dergelijks). Ik heb toen opnieuw gestart, maar dat ging niet goed. Pas bij de 4e keer ofzo startte het weer. Alles werkte toen weer (soms met één processor). Sinds die tijd ongeveer een keer of 15 dit BSOD gehad, maar alles bleef werken.

Een week of twee geleden is mijn systeem opnieuw vastgelopen, maar het wilde daarna niet goed meer starten. Eerst vond hij maar één processor, later startte hij helemaal niet meer of gaf hij aan dat hij geen videokaart kon vinden (beeeeep - beep beep beep). De processoren waren goed (heb ik laten testen), dus ik dacht dat het aan mijn mobo lag en dus heb ik onder garantie een nieuwe gekregen.

Nu heb ik mijn 3e mobo. Eerst startte hij min of meer gewoon (na een paar keer 'aandringen'), windows startte en alles deed het. Tot het een minuut draaide, toen liep alles vast. Ik rebootte, maar kreeg vanaf toen maar af en toe het bios te zien, verder alleen maar zwart scherm of geen videokaart gevonden. Andere voeding helpt niet, alle randapparatuur loskoppelen helpt niet, mobo los op de doos gezet met alleen maar videokaart, geheugen en één processor werkt ook niet. Heb ook een andere videokaart gebruikt, heb met één of beide processoren getest. Ik ben ten einde raad.

Waar kan dit aan liggen? Wat zou er kapot zijn?

[Edit]
Mijn hardware:
400 watt voeding (AMD/Intel recommended, van Norrod)
512 MB DDR ValueRam geheugen (by Kingston)
2 x 1800+ AMD Athlon XP met intacte L5 bruggen
ASUS GeForce 256

De symptomen.
Meestal dit:
Ik zet het systeem aan.
Ventilatoren gaan draaien.
De 3 lampjes van het toetsenbord gaan branden en weer uit, CapsLock, NumLock en ScrollLock werken.
Geen beeld, geen piep.

Soms:
Ik zet het systeem aan.
Ventilatoren gaan draaien.
Toetsenbord werkt zoals hierboven beschreven.
Geen beeld, beeeeep - beep beep beep: geen videokaart gevonden.

Soms ook:
Ik zet het systeem aan.
Alles gaat goed, ik ga in het bios.
Ben wat aan het prutsen, ineens allemaal uitroeptekens in mijn beeld. Na ongeveer 30 seconden gebeurt dit, soms eerder of later.
Systeem loopt totaal vast.

En, heel sporadisch:
Ik zet het systeem aan.
Alles gaat goed, ik start Windows.
Windows is gestart alles prima.
Het systeem draait een minuut, en loopt vervolgens muurvast (althans: het beeld, ik weet niet of de rest gewoon draait).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 03 juli 2002 22:31 schreef JAPie01 het volgende:
(voeding zoog niet meer af)
Met dit in achterhoofd en kijkend naar de symptomen die je beschreef, dan zou ik niet vreemd opkijken als blijkt dat de voeding brak is. De fan van de voeding is niet alleen voor de airflow, maar ook om de voeding zélf te koelen. Misschien dat er dus enkele componenten van de voeding zijn oververhit cq beschadigd.. :{

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Tsjees, pechvogel. Heb je al eens een andere DIMM geprobeerd? Dat zou ik zo langzamerhand toch eens doen (sowieso als een v.d. eerste stappen). CPU's zijn het blijkbaar niet, dit is al je 3e bord (!) en je hebt al een andere grafische kaart gebruikt, dus blijft de DIMM over. Andere PSU heb je geloof ik zover ik me kan herinneren ook al geprobeerd toch?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 22:02
Ik zou inderdaad eens ander geheugen proberen. Als je zeker weet dat het niet aan proc/mobo/psu/video ligt is dat eigenlijk de enige optie. Heb je niet een ander reepje liggen waar je even mee kan testen ?

• JAPie01743
Heb geen ander reepje liggen. ik ga ermee naar funprice, misschien willen die voor mij kijken of ze het probleem kunnen vinden, omdat zij er de spullen voor hebben (processoren, geheugen en voedingen genoeg). Ikzelf heb al een andere voeding geprobeerd, maar het helpt allemaal geen steek.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Ik had dat irq_not_less_or_equal gezever met mijn enermax eg365p-ve, toen ik een 651 erin heb gehangen waren alle problemen weg.

Ik heb nu wel vaker tijden het booten dat er staat CPU0: not available. CPU1: mp capable. [cpu1 is geleent van iemand die zijn tyan door heeft gefikt, xp2000+ met l5 brug intact]

Dat laatste probleem lijkt me te komen door de xp's, zal dus wel weg zijn met mp's, hoop ik.

[topic=534573]

Verwijderd

Als ik dit alles zo lees kan ik twee hoofdoorzaken bedenken.

1. De (BSOD: irql_not_less_or_equal) duidt vaak op een IRQ conflict.

2. Je gebruikt 2 XP processoren, ondanks dat de XP en de MP technisch gezien gelijk zijn, verkoopt AMD deze processoren niet voor niets als verschillende en wordt van de MP gegarandeerd dat ie werkt in een MP opstelling.

maar ik ben ook niet al-wetend ...

in iedergeval veel suc6

P.s. Ik ben ook vanplan een dual systeem aan te schaffen allen dan met een Tyan MPX Board en 2 X 1800+ MP processoren. :)

• Morty
Op donderdag 04 juli 2002 23:21 schreef malfa het volgende:
Als ik dit alles zo lees kan ik twee hoofdoorzaken bedenken.

1. De (BSOD: irql_not_less_or_equal) duidt vaak op een IRQ conflict.
Omdat er irq in de foutmelding staat hoeft het probleem daar nog niet iets mee te maken te hebben, vaker niet dan wel volgens mij.
irql_not_less_or_equal kan heel veel verschillende oorzaken hebben, dit kan ook heel goed betekenen dat het geheugen brak is wat mij het meest waarschijnlijk lijkt.
2. Je gebruikt 2 XP processoren, ondanks dat de XP en de MP technisch gezien gelijk zijn, verkoopt AMD deze processoren niet voor niets als verschillende en wordt van de MP gegarandeerd dat ie werkt in een MP opstelling.
Hij zegt dat hij ook met 1 processor getest heeft, dit zou dan wel moeten werken. Als de xp's gelockt zouden zijn zou je een melding moeten krijgen, not mp capable ofzo, en zou het bord gewoon met 1 cpu moeten werken. dan krijg je dus niet dit soort vage fouten.

Verwijderd

Heb hier in mindere mate het probleem ook. Windows XP loopt af en toe vast met de IRQ_not_less_or_equal melding, vooral tijdens het spelen van spelletjes. Ook de setup van XP loopt nu consequent vast.

Mijn config:
2X AMD Athlon XP 1800+ met Tt-Volcano 7 coolers
Asus A7M266-D, Bios revision 1004 (Ik ga dus nog 1006 proberen)
Dane-Elec 512MB ECC Registered DIMM
Promise FastTrak100 TX2 RAID controller
Adaptec AHA-2930U SCSI adapter
Realtek Fast Ethernet kaart
ASUS Geforce 2 GTS 32MB
Antec kast met bijgeleverde 400Watt voeding

Boot problemen heb ik gelukkig (nog) niet.
Ik had wel enige problemen met de pci sloten, vooral omdat er dus 2 64-bit en 3 32-bit sloten in zitten en de USB2 kaart ook een PCI slot in beslag neemt.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25

Shunt

Boe

ben ik nu gewoon achterlijk of KAN JE GEEN AMD XP in DUAL hangen :? anders zou de AMD MP tog niet hoeven te bestaan |:(

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Falconey
Op vrijdag 05 juli 2002 20:26 schreef Shunt het volgende:
ben ik nu gewoon achterlijk of KAN JE GEEN AMD XP in DUAL hangen :? anders zou de AMD MP tog niet hoeven te bestaan |:(
Gaat wel, als de L5 brug nog intact is. Als deze verbroken is moet je em weer opnieuw verbinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/articles/img/2002/393/xp_already_mod.jpg

Verwijderd

Ik had/heb een een Tyan K7 met 2x 1200MP, en die deed het ook een tijdje (na lang wachten op een echte bios :( ), maar daarna begonnen de spontane reboots, en toen dezelfde problemen. Alleen nog nooit oververhit geweest (onmogelijk met de straaljetfan's die werty geknutseld had >:) ), maar wel helemaal aan barrels. Dus blind zeggen dat het hier door de XP's komt... kweetutniet!

Verwijderd

Klinken allemaal als probs die ik reeds nben tegengekomen met A7M266-D:

Punt 1: naar mijn redenatie is 400W genoeg voor alleen mobo en dual proc: Neem een iets zwaardere voeding als je SCSI e.d. gaat gebruiken. En neem "gewoon" een goed voeding, Enermax e.d. geniten de voorkeur (!).

Punt 2: trek je hele bord leeg, en ga dan testen. Bij mijn config bleek het een (tot nu toe) onoplosbaar conflict te zijn tussen mijn fasttrack en mijn 29160 controller(s).

Punt 3: geheugen is de "key to succes", suffe lijkt te zijn dat niet ieder "a-merk" het goed doet: Heb zelf sommige Samsungs gehad die het niet deden, anderen helemaal perfect. In een standaard KT266A bord deden ze het allemaal prima.

Punt 4: Dual AMD legt veel belasting op voeding....die "watts" gaan aan een ding op: warmte :(
Hou daar rekeing mee. Hou de procs in een dual AMD bij voorkeur onder de 60 full stress. Heb een A7M266-D gehad die bijna alleen maar door warmte om het leven is gekomen (slecht, ik weet het...). De procs op dit mobo waren volgens eigenaar nooit onder de 60 geweest. In een goede kast en met een nieuw mobo, en goede koelers kwamen deze niet boven de 50...

Hoop dat jullie hiet iets aan hebben....anders hebben we ICQ....

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 01:06 schreef werty het volgende:
Klinken allemaal als probs die ik reeds ben tegengekomen met A7M266-D:

Punt 1: naar mijn redenatie is 400W genoeg voor alleen mobo en dual proc: Neem een iets zwaardere voeding als je SCSI e.d. gaat gebruiken. En neem "gewoon" een goede voeding, Enermax e.d. genieten de voorkeur (!).

Punt 2: trek je hele bord leeg, en ga dan testen. Bij mijn config bleek het een (tot nu toe) onoplosbaar conflict te zijn tussen mijn fasttrack en mijn 29160 controller(s).

Punt 3: geheugen is de "key to succes", suffe lijkt te zijn dat niet ieder "a-merk" het goed doet: Heb zelf sommige Samsungs gehad die het niet deden, anderen helemaal perfect. In een standaard KT266A bord deden ze het allemaal prima.

Punt 4: Dual AMD legt veel belasting op voeding....die "watts" gaan aan een ding op: warmte :(
Hou daar rekeing mee. Hou de procs in een dual AMD bij voorkeur onder de 60 full stress. Heb een A7M266-D gehad die bijna alleen maar door warmte om het leven is gekomen (slecht, ik weet het...). De procs op dit mobo waren volgens eigenaar nooit onder de 60 geweest. In een goede kast en met een nieuw mobo, en goede koelers kwamen deze niet boven de 50...

Hoop dat jullie hiet iets aan hebben....anders hebben we ICQ....
/edit: typos /edit

whoops...dat was geen edit :P

• Morty
Op zondag 07 juli 2002 01:06 schreef werty het volgende:

Punt 1: naar mijn redenatie is 400W genoeg voor alleen mobo en dual proc: Neem een iets zwaardere voeding als je SCSI e.d. gaat gebruiken. En neem "gewoon" een goed voeding, Enermax e.d. geniten de voorkeur (!).
400W voor alleen mobo en dual proc is een beetje overdreven volgens mij. Ik draai hier een dual XP 1800+ met radeon 8500 en nog wat zooi op een 350W enermax zonder problemen, de 5 volt blijft nog mooi boven de 4,9.
Een zware voeding is inderdaad wel aan te raden, maar je hoeft het ook niet te overdrijven.

• JAPie01743
alle jumpers e.d. getest, hielp allemaal niks
met/zonder videokaart maakt geen verschil: beeeeeep beep-beep-beep blijft en verdwijnt niet meer

de proc's zijn (misschien behalve die ene keer) altijd onder de 57 graden celsius gebleven, altijd zo rond de 51 - 55 graden, met die goedkope coolermastertjes van me. dus misschien zijn ze een keer heet geweest, maar verder nooit meer. ik ga vandaag met het hele zwikje (mobo, geheugen, proc's, voeding, koelers) naar funprice, kijken of zij het kunnen vinden

allemaal erg bedankt voor de tips, ik hoop nu definitief van de problemen af te komen, anders neem ik gewoon andere spullen (mobo/proc's/geheugen/voeding, whatever) en claim de kosten bij de winkels (norrod/funprice) (na overleg uiteraard). ik ben het helemaal zat.

• JAPie01743
nog even iets: ik heb nog nooit eerder zoveel ellende gehad met een computer, en al helemaaaaaaal niet met mijn eigen computer. ik wens dit niemand toe, dit is echt te erg. dit is echter mijn eerste amd-systeem, geeft mij toch te denken....... (fleem fleem fleem :P)

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-07 10:25

BlueByte

Toxic hypoxic

Ik heb hetzelfde mobo, en ik kan vertellen dat na veel trouble shooten hij nu foutloos loopt. Ik heb een 400W voeding (die ik toch voor mijn gevoel graag wil vervangen voor 500W) Hieraan hang een DVD speler, een CD RWRiter, 2 hdisks,een geforce 2 kaartje, een netwerk kaart en het bijgelevrder usb kaartje!!!! Het geen wat ik kan aanraden is om op het forum van www.2cpu.com te kijken. En daar de search te gebruiken. Ze hebben daar nu een hotspot gevonden op de klock generator die mogelijkerwijs veel stabiliteitsproblemen veroorzaakt. De IRQ_not les equal,blabla error is tot nu toe bij iedereen die ik ken met dit bordje te wijten geweest aan slecht geheugen. Het moederboard is erg geheugen gevoelig. Grappig is dat ik hier 2 reepjes heb ligen waarvan hij het bij de ene niet red met een fsb van 133 en bij de andere wel. Als ik ze er allebij indruk en ook benut, dan is er opeens geen probleem op 133Mhz.
Zelfs het onboard geluid is te gebruiken, maar dan moet je erg goed op je indeling van je IRQ's letten en de plaatsing van je PCI kaarten in de PCI sloten. In 3.7.2 van de user manual staat een tabel waar de gesharde interupts worden uitgelegd. Ook die is erg handig om hierbij te gebruiken. Ik kan je wel vertellen dat als je hem hebt lopen hij echt rete relaxed werkt. Je kunt echt alles tegelijk draaien en hij heeft echt nergens moeite mee. :9~
Probeer hem eerst anders eens draaiend te krijgen op een fsb van 100 dan kun je al een klein beetje genieten van je systeempje. En je kan er dan donder op zeggen dat het het geheugen is!! :(

edit: ik heb wat gedronken dus het staat er mischien wel een beetje brak! :+

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

• Falconey
Ik had ook vaker dat ik BSOD's kreeg, ligt denk ik ook aan het geheugen [2x 256 mb Infineon cl2]. Nu heb ik de fsb op 130 gezet, merk er niks van, alleen de BSOD's zijn weg.

Eerst had ik een enermax EG365P-VE, kreeg nog niet eens een os erop. Toen een enermax EG651P-VE erin gepleurt, werkt als een zonnetje...

Multitasking-hemel...

• JAPie01743
Heel erg bedankt voor die laatste twee tips, hopelijk hebben jullie gelijk. Ik heb mijn hele setje naar de winkel gebracht (maandagmiddag), dus ik zal wel snel gebeld worden. Met het onboard geluid heb ik gek genoeg geen problemen gehad, blijkbaar ben ik gewoon heel netjes met de IRQ's :P

Ik wist dat 2cpu.com ook erg bekent is met dit boardje, ik heb er al veel op gekeken, maar ik moet zeggen dat die site niet zo erg overzichtelijk is als deze :) en dus vind ik het lastig om er de juiste informatie vandaan te halen. Maar we zullen zien wat er gebeuren gaat...

• JAPie01743
Ik heb alle spullen nu weer terug. Bij Funprice bleek dat het moederboard alleen maar goed boot met een PCI-videokaart, met een AGP-videokaart wil hij gewoon niet booten. Maar zelfs met een PCI kaartje kreeg ik nog een keer een blauw scherm met de melding IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL...

Het geheugen is ook getest met memtest86 ofzo, hoe heet dat proggie ook weer, en het geheugen bleek gewoon helemaal goed te zijn.
Ook zijn beide processoren ok, want die worden allebei gewoon herkend in het bios, de frequentie klopt en alles werkt normaal.

Maar hoe kan het nou dat AGP gewoon niet werkt? Iemand een idee?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op woensdag 17 juli 2002 15:17 schreef JAPie01 het volgende:

Het geheugen is ook getest met memtest86 ofzo, hoe heet dat proggie ook weer, en het geheugen bleek gewoon helemaal goed te zijn.
Maar dat zegt niks, is dit bord nu wél of niet met een andere DIMM getest? Ik kan dat totaal niet uit je verhaal opmaken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JAPie01743
nee, dat niet, niet met ander geheugen getest, zou dat toch de oorzaak nog kunnen zijn dan? ook als 'ie goed boot met een pci-kaart?
Pagina: 1