"Press CTRL-F to enter setup" - tijd verkorten

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb een MSI KT3 333 Ultra ARU moederbord, met onboard een Promise FastTrak133 RAID Controller, welke ik ook gebruik voor RAID. Alleen vind ik de tijd dat die melding

'Press CTRL-F to enter RAID-setup'

(of zoiets dergelijks) op het scherm staat, te lang duren, ik wil dat mijn PC zo snel mogelijk opstart. Nu weet ik ook wel dat ik met spatie meteen verder kan gaan, maar ik wil gewoon zelf zorgen dat die tekst bijvoorbeeld maar 1 seconde op het scherm blijft. Ik bedoel, ik ram gewoon constant die toetsen in dan is 1 seconde wel genoeg, toch! Is er een manier om daarvoor te zorgen?

Mother, will they like this song?

Verwijderd

nee

Verwijderd

nope kan iet, bios moet paar dingen laden, maar smomige biosen hebben fast bios boot, gaat ie alleen de nodige dingen doen duurt nog wel ff maar gaat wel sneller

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Nee het is het em niet dat de bios dingen moet laden, want als je op spatie drukt gaat ie ook gewoon verder. Het is gewoon een moment van pauze om de gebruiker de kans te geven de setup in te gaan. Het gaat hier niet om de bios van het moederbord zelf he, maar die van de raid controller.

Hij hoeft in die tijd dus geen dingen te laden, dat wordt lijkt mij wel bewezen door het feit dat je het zelf ook kunt wegklikken met een druk op de spatie.

Verwijderd

Voor moederbord Bios'en die wachttijden en meldingen hebben zoals "press Del for Setup", gebruik ik altijd bioseditors om deze weg te halen. Je kan op die manier zowel de meldingen onderdrukken alsook de initialisatietijd verkorten - bij een mobo is dat om de drives tijd te gunnen om te initialiseren en om de voedingslijn bij de start te laten stabiliseren - echter bij hedendaagse harddisken en cd/dvd/cdrw spelers heb je geen 4 seconden nodig en heb je aan 250 milliseconden genoeg.

Ik raad je aan om op zoek te gaan naar een editor/tweaktool die biosfiles begrijpt van jouw controller. Afhankelijk van het feit of het een losse controller is, of eentje op je mobo geintregeerd moet je dan opnieuw je controller flashen met de getweakte controller bios - of je moet de getweakte controllerbios intregeren in je mobobios en dan je mobo opnieuw flashen.

Ik zou ook wel willen weten of een dergelijk (Promise)controller-biostweaktooltje bestaat...

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Kijk daar hebben we wat aan ! Heb je enig idee waar ik zo'n programmatje kan zoeken, behalve dan natuurlijk met Google. Met Google levert het namelijk heel veel (eigenlijk alleen maar) hits op die er niets mee te maken hebben.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 16:55

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik ben ook erg geinteresseerd is zo'n aangepaste bios.
Theoretisch moet het gewoon mogelijk zijn.
Zit gewoon een stukje machinetaal/assembler in die bios,
dat hij gewoon een wachtlusje uitvoert,
en kijkt of er iemand op Crl F drukt.
En als je dan de juiste plek kunt vinden waar die wachttijd ingevuld staat.
Dan kun je daar gewoon een lagere waarde inzetten,
door gebruikmaking van een flash programmaatje.

Zie ook mijn topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/521237/

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1