HD 2 werkt niet meer na format HD 1

Pagina: 1
Acties:

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 03:08
Toen ik een format op primary master deed om vervolgens windows XP er opnieuw op te zetten kreeg ik onder de installatie van win XP te zien dat hij drive D (mn 2e HD) als unpartitioned zag. Dit is niet waar, want dit is gewoon een FAT 32 disc waarop al mn shit gebackup-ped staat.
Het BIOS ziet de HD wel als de juiste schijf, maar nu in windows zie ik hem niet eens meer. In my computer zie ik alleen mijn C schijf.
Nou is mijn vraag kan ik dit oplossen of moet ik mn schijf opnieuw formateren (en ben ik dus al mn data kwijt :(

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aargh. :( Windows setup die n schijf verziekt, ik heb t vaker gehoord. Kan je de data wel zien als je vanaf een DOS-diskette start, of is de hele partitie echt weg? Let op: een gewiste partitie betekent niet altijd weg data, ik heb eens met Linux fdisk een partitie met dezelfde grootte/plaats en type ID teruggeplaatst na zo'n ramp en toen was alles er weer, alleen een entry in de partitietabel was weg. De data stond er nog gewoon.

Wat je ook doet, schrijf even NIET meer naar de bewuste schijf. Hoe zag de indeling eruit... gewoon 1 primaire partitie over de hele schijf? In dat geval is het aanmaken van een schijfvullende primaire partitie met hex ID B (win32 FAT32) met fdisk voor Linux genoeg. Doe t a.u.b. niet met partition magic o.i.d, die gata direct de boel formatteren en dan ben je alles kwijt... die linux tool zet alleen n entry neer in de tabel, meer niet.

Als je n Linux opstartflop wil met fdisk, stuur me dan even een mail naar mn profieladres.

• Snowdog
Hey bedankt ik ga t zometeen meteen proberen...
als t goed is heeft huisgenoot nog wel n linux opstart diskette dus dan zou t misschien moeten lukken...
was idd 1 grote primaire partitie, dus wie weet gaat t lukken :P

• Snowdog
Naja heb nu met een DOS bootdisc geboot en daarna fdisk gerunned.
In fdisk ziet hij beide schijven wel, met de juiste grote alleen als ik de 2e HD selecteer (die het niet doet), dan zie je iets staan in volgorde van (van links naar rechts):

2 (HD nummer)
A (active)
Non DOS (filetype ofzo)
13448 MB (geen id wat dit is de schijf is maar 6 GB groot)
FAT 32 (file system ofzo)

en dat was t ongeveer geloof ik :p
hoop dat iemand me kan helpen want dit zuigt wel en zelf heb ik er de ballen verstand van :D

Verwijderd

Volgens mij werd er gezegd LINUX fdisk, die is dus anders dan DOS fdisk. (Tenminste dat is wat ik ervan begrepen heb :))

• Snowdog
ja dat weet ik die heb ik ook al gevraagd via de meel maja die heb ik dus nog niet, dus ff afw88 :P

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
eindelijk gelukt de linux diskette in te lezen ... werkte niet helemaal lekker meer die flop :(

fdisk /dev/hda voor primary master inrammen, of
fdisk /dev/hdb voor primary slave...

roep maar als t niet lukt

• Snowdog
hehe bedankt ik heb de bootdisk inmiddels gemaakt en linux /dev/hdb gedaan maar dan word ik nog niet heel veel wijzer...
kan ik de huidige partities niet bekijken ofzo?
naja heb t heel ff vlug gedaan (aangezien in internet deel heel kan ik niet al te lang mn comp uit hebben/niet in windows hebben zonder gezeik)...
maja wat moet ik dan pcies doen?
gewoon doen alsof ik een nieuwe partitie aanmaak of moet ik wat editen of???
zoals je al ziet ben ik een grote n00b dus kweenie of ik hier wijzer uit word :D

• Snowdog
Naja lama ik heb de partitie met linux fdisk eerst fat 32 gemaakt
en table gewrite werkte niet daarna partitie erased en opnieuw gemaakt gewoon hele schijf fat32 werkte weer niet dus ik heb m geformat
kanker windows :|
Pagina: 1