Pc wordt na verloop van tijd trager

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn pa's pc heeft een probleem. Nadat je alles hebt geinstalleerd, draait het systeem snel. Maar na een paar dagen wordt het systeem trager (echt merkbaar trager).

Zijn specs:

Amd xp1800+
Msi kt3 ultra non-raid
256mb ddr pc2700
Diamond monster fusion 16mb agp
Soundblaster live 5.1
Pinnacle tv-kaart (tv + radio stereo)
10gb 7200rpm maxtor hdd
floppydrive :)
Dvd speler
Philips 4x4x32 brander

We hadden het zelfde probleem ook al met een p3 450mhz, en na zowat 500 euro en vele uren installeren door mij zijn we het allebij helemaal zat met dat k*tding.

Wat kan hier aan de hand zijn?

iStockphoto

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Welk OS draai je?

• BlizzarD
  • Niet online
Windows 98se NL

iStockphoto

• smashnl
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06-2023
heb je soms systeem hersteel aanstaan dat gaat op de duur de boel vertragen.

yep it's me

Verwijderd

hoe vol staat die schijf? dat kan het probleem nog wel eens zijn

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Toch wel een goede virusscanner geinstalleerd?

Verwijderd

Ja net als bovenstaande post. Kijk ff of je geen virus hebt. Dat kan het nog wel eens zijn.

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 21:53 schreef smashnl het volgende:
heb je soms systeem hersteel aanstaan dat gaat op de duur de boel vertragen.
Waar kan ik dat aan/uit zetten? Is toch pas met win ME?
Op woensdag 03 juli 2002 21:54 schreef Djoeba het volgende:
hoe vol staat die schijf? dat kan het probleem nog wel eens zijn
Hd staat voor ong. 1/3 vol, dus dat moet het denk ik niet zijn.
Op woensdag 03 juli 2002 21:55 schreef Brakius het volgende:
Toch wel een goede virusscanner geinstalleerd?
Op woensdag 03 juli 2002 21:58 schreef man of the drums het volgende:
Ja net als bovenstaande post. Kijk ff of je geen virus hebt. Dat kan het nog wel eens zijn.
Heb norton antivirus 2002 met alle updates geinstalleerd, maar geen virus te bekennen

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Nog ff 1 note:

Als me pa zijn hd defragmenteerd, staat alles weer goed (die blokjes). Maar als je na 3 dagen weer gaat defragmenteren zitten er overal grote gaten enz. in. Maar hij installeerd/deinstalleerd (zowat) niks :?

iStockphoto

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

We hadden het zelfde probleem ook al met een p3 450mhz, en na zowat 500 euro en vele uren installeren door mij zijn we het allebij helemaal zat met dat k*tding.
Je zet te veel rotzooi op dat ding. Schoon, en met weinig software erop is 'ie snel, maar tegen de tijd dat je helemaal klaar bent met alles wat er op stond er weer bij op zetten slibt 'ie dicht. Ik bedoel dan alle rommel als MSN, ICQ, tooltjes, enzovoort.

Zet 'm op dieet. Hou alles wat niet *strikt* noodzakelijk is eraf. Kijk dan hoe het gaat. Volgens mij een stuk beter.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Je swapfile/virtueel geheugen staat op een vaste waarde? Regelmatig gedefragmenteerd?

• Brakius
Netwerkserver instellen ipv PC bij systeen,prestaties, bestandensysteem.

Maar dit is eigenlijk niet de oorzaak van de traagheid. Omschrijf eens wat feitelijk trager gaat. Wordt word trager opgestart of heb je minder frames bij een spel?

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:09 schreef Burne het volgende:

[..]

Je zet te veel rotzooi op dat ding. Schoon, en met weinig software erop is 'ie snel, maar tegen de tijd dat je helemaal klaar bent met alles wat er op stond er weer bij op zetten slibt 'ie dicht. Ik bedoel dan alle rommel als MSN, ICQ, tooltjes, enzovoort.

Zet 'm op dieet. Hou alles wat niet *strikt* noodzakelijk is eraf. Kijk dan hoe het gaat. Volgens mij een stuk beter.
Er staat echt heel weinig op.
Inweze alleen stuurprogramma's voor de kaarten + de software ervoor. Verder zowat niets extra's.
Op woensdag 03 juli 2002 22:11 schreef Rafe het volgende:
Je swapfile/virtueel geheugen staat op een vaste waarde? Regelmatig gedefragmenteerd?
Swapfile regelt windows zelf, en me pa defragmenteerd iets van om de 2-3 weken wel.

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:15 schreef Brakius het volgende:
Netwerkserver instellen ipv PC bij systeen,prestaties, bestandensysteem.

Maar dit is eigenlijk niet de oorzaak van de traagheid. Omschrijf eens wat feitelijk trager gaat. Wordt word trager opgestart of heb je minder frames bij een spel?
Nou het begint al als je op 'Ok' klikt om aan te melden bij het netwerk. Dan blijft zijn pc echt 1 sec wachten (staat ie echt na te denken van: wat bedoel je daarmee?) en dan start windows pas op. En ook programma's starten na een paar dagen langzamer op. Duurt soms gewoon 2x zo lang :Z

En me pa speelt geen spellen, dus minder fps zou ik niet weten

iStockphoto

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hoe heette dat ookalweer...

Owja, MS Windows...
Die schijnt ver vaker problemen te hebben met vervuiling...

maar ff serieus, je zult waarschiijnlijk weten dat windows er snel in is alles in de soep te laten lopen...

Maar als dat echt sneller dan anders is moet er een oorzaak voor zijn... Wat doet je pa er zoal 8er? ik bedoel dus wat ie installeerd etc?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Brakius
Ok, theoretisch zou het kunnen dat ultra dma bij deze pc uitstaat en omdat de defragmentatie erger en erger wordt dit vele male erger kunt merken.

Dus: staat ultra dma aan?

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:20 schreef Scatman_II het volgende:
Hoe heette dat ookalweer...

Owja, MS Windows...
Die schijnt ver vaker problemen te hebben met vervuiling...

maar ff serieus, je zult waarschiijnlijk weten dat windows er snel in is alles in de soep te laten lopen...

Maar als dat echt sneller dan anders is moet er een oorzaak voor zijn... Wat doet je pa er zoal 8er? ik bedoel dus wat ie installeerd etc?
Hij internet, emailt, heeft girotel, kijkt tv met z'n tv-kaart, beetje word en excel, kazaa lite. Dat was het wel zo'n beetje. Niks speciaals eigenlijk.

En nou weet ik wel dat als je windows 98se bv 24 uur aan laat staan, ie vanzelf langzaam wordt. Maar na een restart is dat weer weg. Maar mijn pa's pc blijft gewoon langzaam :?

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:21 schreef Brakius het volgende:
Ok, theoretisch zou het kunnen dat ultra dma bij deze pc uitstaat en omdat de defragmentatie erger en erger wordt dit vele male erger kunt merken.

Dus: staat ultra dma aan?
In windows of in me bios?

iStockphoto

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:23

bonfie

Ook gehad, probeer adaware. Dit proggie maakt indien hij wat vind, de pc vele malen sneller.

• Brakius
In windows. Bij Systeem, apparaatbeheer, schijfstations, eigenschappen hd.

• oRc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Heb hier laatst ook een p4 gehad met hetzelfde soort kuren, werd steeds traag nadat ik steeds ee nieuwe install van windows erop had gezet. Heeft uiteindelijk de hdd de geest gegeven. Misschien moet je het eens een paar dagen proberen met een andere harde schijf.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 22:25 schreef Brakius het volgende:
In windows. Bij Systeem, apparaatbeheer, schijfstations, eigenschappen hd.
Tegenwoordig zit dat bij de IDE-kanalen. Voor primair en secundair kan je apart instellen dat ze 'DMA indien beschikbaar' moeten draaien..

• BlizzarD
  • Niet online
:X Dat mobo heeft een via chipset en ik heb geen via 4-in-1 drivers geinstallerd :X

Net dus ff gedaan, en hij lijkt nou weer goed

* BlizzarD voelt zich een n00b en kruipt onopgemerkt in een donker hoekje :X

iStockphoto

• Brakius
Op woensdag 03 juli 2002 22:29 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Tegenwoordig zit dat bij de IDE-kanalen. Voor primair en secundair kan je apart instellen dat ze 'DMA indien beschikbaar' moeten draaien..
Bij welke windows? Hij heeft het over Windows 98!

• Brakius
Op woensdag 03 juli 2002 22:35 schreef BlizzarD het volgende:
:X Dat mobo heeft een via chipset en ik heb geen via 4-in-1 drivers geinstallerd :X

* BlizzarD voelt zich een n00b en kruipt onopgemerkt in een donker hoekje :X
Dit verklaart niet dat de vorige computer ook trager werd.... Moet wel zeggen: het is zo stom dat wij hier niet opkwamen!!!!!!!

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:36 schreef Brakius het volgende:

[..]

Dit verklaart niet dat de vorige computer ook trager werd.... Moet wel zeggen: het is zo stom dat wij hier niet opkwamen!!!!!!!
Idd da's wel raar, maar die had geen via chipset

iStockphoto

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Op woensdag 03 juli 2002 22:29 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Das in XP en volgens mij in 2000 alleen zo. In 98 moest je het bij je harde schijven instellen dacht ik.

• Brakius
Op woensdag 03 juli 2002 22:38 schreef BlizzarD het volgende:

[..]

Idd da's wel raar, maar die had geen via chipset
Kijk toch effe of jouw dma van de hd aanstaat (voor de zekerheid). Windows98 wil dit in regelmaat gewoon uit zetten bij een installatie.

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:43 schreef Brakius het volgende:

[..]

Kijk toch effe of jouw dma van de hd aanstaat (voor de zekerheid). Windows98 wil dit in regelmaat gewoon uit zetten bij een installatie.
Staat nu aan. Net de virusscanner er weer voor gezet en nog steeds goed. Beter blijft ie zo want ik wordt niet goed van dat ding

iStockphoto

Verwijderd

Gooi alles van Norton 2002 er ook eens af en
installeer alleen de virusscanner en evt.de firewall
Bij het updaten alleen virus definities ophalen
maar geen programma update's.
Norton bemoeid zich namelijk ook overal mee als je dat
niet in de hand blijft houden en die maakt hem ook steeds trager

Verwijderd

Wat het defragmentatieprobleem (mooi scrabblewoord) betreft: als je de folders Temporary Internet Files en History (of de Nederlandstalige varianten daarvan) op een aparte, kleine, partitie zet dan raakt de C-drive niet zo snel gedefragmenteerd. Het eerste doe je met Move Folder in Tools -> Internet Options -> Settings (voor Temporary Internet Files) -> Move Folder. Die andere folder kun je geloof ik zo verplaatsen, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker. Misschien moet je de locatie nog aanpassen in je registry. C:\windows\temp zou je ook nog kunnen verplaatsen, maar sommige programma's blijven gewoon hardnekkig die folder gebruiken, wat je ook probeert.

Na het opschonen van deze directories moet je direct de boel defragmenteren, dan hoef je dat daarna een stuk minder vaak te doen. Nog beter is om ook alle programma's in een aparte partitie te installeren, dus bijvoorbeeld d:\Program Files i.p.v. c:\Program Files. Voordeel is dat daarmee de files van het operating system niet gefragmenteerd raken als je programma's verwijdert of een nieuwe versie installeert.

Dit was eigenlijk een WOS stukje, maar toch wel handig, lijkt me. :)

Verwijderd

Gooi er anders eens een ander os op. Win2k of WinXP. Ik had ook altijd het probleem dat win98 steeds langzamer werd naarmate er meer op stond. Nu met Win2k heb ik daar helemaal geen last meer van. :) Hij blijft even snel als dat je hem net geinstalleerd hebt.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 22:35 schreef BlizzarD het volgende:

wat houdt dat precies in, 4 in 1 drivers?

Verwijderd

Dit valt me tegen van jullie allemaal:

Windows 98 heeft een slechte geheugenmanager!

XP en 2000 houden het geheugen veel netter/schoner, win9X hangt zichzelf langszaam aan op!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Op donderdag 04 juli 2002 02:47 schreef Copeland het volgende:

[..]

wat houdt dat precies in, 4 in 1 drivers?
Hmmz ik heb ook geen via drivers geinstalled, ik neem aan dat dat wel is gedaan toen ik hem kocht of is het geen flash en moet je dat telkens als je je os erop gooit er opnieuw opzetten? :?

btw: mijn pc is ook iets slomer geworden, maar ik heb hem dan al ongeveer 1 1/2 jaar staan, iets aan te doen... :?

Verwijderd

gve:

XP en 2000 houden het geheugen veel netter/schoner, win9X hangt zichzelf langszaam aan op!
Tja. Dàt was dus ook al gezegd door de topicstarter... Alleen blijft zijn PC (nouja, die van zijn pa dus) langzaam na een reboot:
BlizzarD:
En nou weet ik wel dat als je windows 98se bv 24 uur aan laat staan, ie vanzelf langzaam wordt. Maar na een restart is dat weer weg. Maar mijn pa's pc blijft gewoon langzaam :?
BlizzarD's probleem heeft dus niets met dat brakke geheugenbeheer te maken, maar eerder met het brakke beheer van de Windows 98 systeemfiles en het bestandssysteem.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voorzover ik me herinneer wordt er met KaZaA ook allerlei zut mee-geïnstalleerd, wat het boeltje kan vertragen (100% CPU usage). Ik weet niet precies meer wat het is, maar check in de taakbeheer eens welke processen veel CPU tijd opvreten. Ook kunnen 3rd party toetsenbord- en muissoftware het een en ander vertragen. Hierbij denk ik aan bijvoorbeeld Logitech Mouseware en Touch Manager :)

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op donderdag 04 juli 2002 02:57 schreef gve het volgende:

Dat is wel zo. Maar daar zijn genoeg freeware-tooltjes voor ;) . Bovendien is het geheugen weer schoon na een reset.

WinXP? die draait standaard al sloom.... :r

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op woensdag 03 juli 2002 23:18 schreef MORA het volgende:
Wat het defragmentatieprobleem (mooi scrabblewoord) betreft: als je de folders Temporary Internet Files en History (of de Nederlandstalige varianten daarvan) op een aparte, kleine, partitie zet dan raakt de C-drive niet zo snel gedefragmenteerd.
Nog beter is om ook alle programma's in een aparte partitie te installeren, dus bijvoorbeeld d:\Program Files i.p.v. c:\Program Files. Voordeel is dat daarmee de files van het operating system niet gefragmenteerd raken als je programma's verwijdert of een nieuwe versie installeert.

Dit was eigenlijk een WOS stukje, maar toch wel handig, lijkt me. :)
Da's zeker een goed idee. Dat doe ik nu dus met een dual-boot Win98/XP. Alle programma's op D:\Systeem\program files 2x geinstallleert, de ene keer vanuit 98, de andere vanuit XP. Zo bespaar ik een hoop ruimte ;)

Ook mijn mail/history en Internet cache staan op D: , net zoals mijn vaste swap-file.

topic-starte: als je gedragmenteert hebt, maak gelijk een vaste swapfile aan van +/- 128 MB. Heb je die gelijk aaneengesloten. Met Norton speeddisk kan je dan die partitie defragmenteren zonder dat je swapfile verplaatst word. Defrag van windows doet dit nml. wel ...

Moet je wel Norton hebben uiteraard ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BlizzarD
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 08:01 schreef Madrox het volgende:

[..]

Da's zeker een goed idee. Dat doe ik nu dus met een dual-boot Win98/XP. Alle programma's op D:\Systeem\program files 2x geinstallleert, de ene keer vanuit 98, de andere vanuit XP. Zo bespaar ik een hoop ruimte ;)

Ook mijn mail/history en Internet cache staan op D: , net zoals mijn vaste swap-file.

topic-starte: als je gedragmenteert hebt, maak gelijk een vaste swapfile aan van +/- 128 MB. Heb je die gelijk aaneengesloten. Met Norton speeddisk kan je dan die partitie defragmenteren zonder dat je swapfile verplaatst word. Defrag van windows doet dit nml. wel ...

Moet je wel Norton hebben uiteraard ;)
Ja die download koop ik dan maar :)

iStockphoto

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 21:47 schreef BlizzarD het volgende:
Mijn pa's pc heeft een probleem. Nadat je alles hebt geinstalleerd, draait het systeem snel. Maar na een paar dagen wordt het systeem trager (echt merkbaar trager).

Zijn specs:

Amd xp1800+
Msi kt3 ultra non-raid
256mb ddr pc2700
Diamond monster fusion 16mb agp
Soundblaster live 5.1
Pinnacle tv-kaart (tv + radio stereo)
10gb 7200rpm maxtor hdd
floppydrive :)
Dvd speler
Philips 4x4x32 brander

Wat kan hier aan de hand zijn?
Ik heb hetzelfde gehad telkens op nieuw de twee systemen op nieuw geinstalleerd bleek later dat de hdd maxtor 30GB na een half uurtje steeds trager werd tijdelijk met een oude schijf gedraaid en dagen lang geen problemen nieuwe schijf gekocht en geen problemen meer.

Ik ben er eigenlijk goed achter gekomen omdat ik mijn schijf na hem opnieuw te hebben gepartioneerd ging formateren direct nadat de schijf nog koud was ging de eerste partitie 5GB als een tiereleer de tweede partitie van ook 5GB ging al langzamer, met de derde partitie presteerde de schijf om er 45 minuten over te doen over 5GB.

Na formateren PC uit gezet en 30 min gewacht toen weer 5GB geformatteerd en dit ging toen weer snel. Voor die tijd alllerlei testprogrammaŽs met de schijf gedraaid deze gaven nooit een foutmelding altijd was allles goed.

Ter info als ik de schijf onder dos snel formateerde met format C:/q/u ging het altijd snel dus zodoende ben ik ook altijd op het verkeerde been gezet geweest.

Misschien heb je hier wat aan.

Succes >:)

• GoGoHaRrY
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Get is misschien gewoon de temperatuur in de kast.
Ik heb al veel rare dingen zien gebeuren in computers die net iets te heet werden. (Ik heb het dan niet alleen over de CPU)

Probeer het systeem eens extra te koelen, desnoods met een open kast en een grote tafel ventilator.

Murphy was an optimist

Verwijderd

XP Pro Installeren?

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 22:36 schreef Brakius het volgende:

[..]

Dat komt omdat de 4in1 drivers van via altijd het eerste is wat geinstalleerd wordt nadat Windows gwinstalleerd is.

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42
Op donderdag 04 juli 2002 07:55 schreef Madrox het volgende:

[..]

WinXP? die draait standaard al sloom.... :r
Dat valt opzich wel mee als je maar genoeg geheugen hebt is het best de doen.

Verwijderd

Ik ben een noob so :D

maar bij mij in xp draaide kazaa enzo en dat nam best veel virtueel geheugen inbeslag ik heb nog 64mb sdram binnenkort snel 128 erbij maar dan liept dat ding al zonder iets erbij te draaien.

120 tot 130 mb wisselbestand en ik heb er toen een hoop van die zooi afgegooid oa kazaa die draait zonder dat je er wat mee doet en nu draait ie 95mb op wisselbestand en alles gaat net weer een tikkie sneller.

• Brakius
Op vrijdag 05 juli 2002 00:53 schreef ureal het volgende:

[..]

Dat komt omdat de 4in1 drivers van via altijd het eerste is wat geinstalleerd wordt nadat Windows gwinstalleerd is.
Zomaar een domme opmerking hoor... dat verklaart niet dat zijn de vorige computer ook traag werd. Deze computer had toch geen via-chipset?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
4 in 1 drivers heeft weinig zin als je geen via chipset hebt

ik denk zelf dat het geheugenbeheer is, of je hd (een 10gb7200 is al wat ouder ata33/66.

het kan de flessenhals wezen van je systeem
Pagina: 1