Toon posts:

[Slackware] Sound card Access Denied

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SlackWare met KDE3 draaien.
Als ik als root inlog krijg ik normaal geluid.
Maar als ik inlog via een andere gebruiker krijg ik tijdens het starten Access Denied met de regel naar me geluidskaart in /dev

Hoe los ik dit op ?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
code:
1
2
chmod o+rwx /dev/dsp
chmod o+rwx /dev/mixer

lijkt me sterk dat je dit niet zelf kan verzinne ???

Verwijderd

Topicstarter
Had het al geprobeert maar wat denk ik de r vergeten,
Waren namelijk nog meer problemen met de x-server :(

Verwijderd

Dat is een Kromme oplossing!!
Gebruik groepen.. is stukken veiliger..!!

Verwijderd

Topicstarter
dat vond ik zelf ook een beetje,
gewoon op groep users zetten dan maar?
Op woensdag 03 juli 2002 21:55 schreef Elkan het volgende:

Verwijderd

Als ik het goed heb, is de group 'system' daarvoor bedoeld. Meen zoiets ergens gelezen te hebben. En in het andere geval -maak- je een groep? Die user administrator tool zit niet voor niets in KDE, tenslotte :D

Even groupje 'soundusers' aanmaken, je usertjes in die group mikken, en even het volgende uitvoeren:
code:
1
2
3
4
5
6
chown root.soundusers /dev/dsp*
chown root.soundusers /dev/mix*
chmod ug+rwx /dev/dsp*
chmod o-rwx /dev/dsp*
chmod ug+rwx /dev/mix*
chmod o-rwx /dev/mix*

Et voila

Verwijderd

juistem..

Er zijn dus meer mensen die vinden dat niet iedereen uit andermans soundblaster hoeft te knallen!!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Op woensdag 03 juli 2002 21:55 schreef Elkan het volgende:
Ja, stel je toch voor dat iemand je systeem hackt en een mp3-tje aanzet :+

Seriously though, het is inderdaad netter om dat via de groepen te doen, zoals beschreven (hoe voeg je trouwens 'op de commandline' users toe aan een 'extra' groep enzo?).

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 22:35 schreef Wilke het volgende:

[..]
(hoe voeg je trouwens 'op de commandline' users toe aan een 'extra' groep enzo?).
usermod -G extra_groep, nog_een_groep user
:)

Of zoals 'man usermod' het zo mooi uitlegt:
-G group,[...]
A list of supplementary groups which the user is
also a member of. Each group is separated from the
next by a comma, with no intervening whitespace.
The groups are subject to the same restrictions as
the group given with the -g option. If the user is
currently a member of a group which is not listed,
the user will be removed from the group

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 03 juli 2002 23:03 schreef phreggle het volgende:
usermod -G extra_groep, nog_een_groep user
Of, als je adduser hebt, 'adduser user group'. Het voornaamste verschil is dat je met adduser iemand toevoegt aan een group, en met usermod stel je de groups in waar iemand in zit (dus na usermod -G audio user' zit user *alleen* nog maar in de group audio).

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 23:40 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Of, als je adduser hebt, 'adduser user group'. Het voornaamste verschil is dat je met adduser iemand toevoegt aan een group, en met usermod stel je de groups in waar iemand in zit (dus na usermod -G audio user' zit user *alleen* nog maar in de group audio).
Mja das waar, (stond dus ook uitgelegd in het stukje man quote). Ik zei m'n commando verkeerd; de bedoeling was dus: usermod -G <alle groepen waar de user al in zit> extra_groep nog_een_extra_groep user. :)

Maar okey adduser kan ook. vigr kan ook; vi /etc/group (zonder locking dus) kan ook.. of zullen we het daar maar niet over hebben. :+

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
standard heeft slack toch al een groep audio ??
add je user daar aan toe

chown + chmod een beetje en klaar

maar wat is er onveilig aan om geen groep te gebruiken,
en iedereen op je geluids kaart kan }:O

Verwijderd

Ik heb een hele tijd lang geen Slackware meer gebruikt. Wie kan hier vertellen of Slakcware nou met Devfs werkt of niet? Want indien wel, dan zal het configureren anders gaan dan via een simpele chown. Kijk trouwens even of er niet al een groep genaamd "audio" bestaat. Misschien is indien dat het geval is het toevoegen van je user aan deze groep het enige wat je hoeft te doen.

Wie kan hier meer over vertellen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 04 juli 2002 01:55 schreef motown het volgende:
Ik heb een hele tijd lang geen Slackware meer gebruikt. Wie kan hier vertellen of Slakcware nou met Devfs werkt of niet? Want indien wel, dan zal het configureren anders gaan dan via een simpele chown.
In devfsd's standard config (in Debian Unstable iig) zijn /dev/sound/* al van de group audio, met read/write rechten voor group.

En anders werkt chownen/chmodden nog steeds, alleen niet meer na een reboot :)

Maar volgensmij zijn er maar weinig distro's die devfs standaard gebruiken.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 02:06 schreef deadinspace het volgende:

[..]

In devfsd's standard config (in Debian Unstable iig) zijn /dev/sound/* al van de group audio, met read/write rechten voor group.
Bij Gentoo ook :P
En anders werkt chownen/chmodden nog steeds, alleen niet meer na een reboot :)
Niet echt een praktische oplossing, nee. ;)
Maar volgensmij zijn er maar weinig distro's die devfs standaard gebruiken.
Valt mee, hoor. Zoals jij zei Debian dus, en zover ik heb ervaren ook Mandrake en Gentoo. :)

Mijn vraag was echter: kan iemand misschien vertellen of Slackware inmiddels ook met Devfs werkt? :?

Verwijderd

Slackware kan met devfs werken, de tools zitten er bij. Maar out of the box werkt slackware niet met devfs.

Voor audio moet je lid zijn van de groep sys. Een group audio is een mooiere oplossing.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 04 juli 2002 02:20 schreef motown het volgende:
Valt mee, hoor. Zoals jij zei Debian dus, en zover ik heb ervaren ook Mandrake en Gentoo. :)
Debian doet standaard geen devfs (maar installatie van devfsd en kerneltje met devfs support later dus wel).

Verwijderd

Inderdaad werkt Slack niet standaard met devfs. Als je dat wel gaat gebruiken, moet je wel het een en ander aanzetten in de config file ervan, of je moet zorgen dat ie de staat bewaart (/dev-state). Ik moet zeggen dat ik niet zo heel erg goed weg ben met devfs..

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een cloon van eSound ?
eSound werkt niet lekker met mijn XMMS :(
En ik wil gewoon net als met windows gewoon overal normaal geluid horen als ik XMMS aan heb staan.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 10:03 schreef StephanPHP het volgende:
Is er ook een cloon van eSound ?
eSound werkt niet lekker met mijn XMMS :(
En ik wil gewoon net als met windows gewoon overal normaal geluid horen als ik XMMS aan heb staan.
Ehrmmmm.. Cloon? Nee, niet direct. Het is een op zich staande sound daemon, zoals aRTS dat ook is. Er zijn wel aRTS plugins voor XMMS voor zover ik weet, dus die zou je kunnen proberen. Overigens is aRTS wel heel erg KDE gericht...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, of je gaat ALSA (de opvolger van het huidige OSS) proberen. ALSA heeft onder andere als voordeel dat het mixing in software kan doen. Dus je kunt gewoon met meerdere programma's je geluidskaart gebruiken, en de kernel mixt dat dan in software of in hardware indien mogelijk (zoals bij de sblive).

Verwijderd

Topicstarter
TNX!! ik ga direct ALSA opzoeken als ik hem kan vinden :-)
Op donderdag 04 juli 2002 14:57 schreef deadinspace het volgende:
Mja, of je gaat ALSA (de opvolger van het huidige OSS) proberen. ALSA heeft onder andere als voordeel dat het mixing in software kan doen. Dus je kunt gewoon met meerdere programma's je geluidskaart gebruiken, en de kernel mixt dat dan in software of in hardware indien mogelijk (zoals bij de sblive).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Merk wel op dat ALSA nog beta is, en dat nog niet alle sound drivers zijn geport (dacht ik). Sowieso is ALSA iets ingewikkelder qua opzet (kweet niet precies hoe, kmoet er zelf ook nog eens mee spelen).

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 14:57 schreef deadinspace het volgende:
Bij de SBLive, ja. Ik kwam er dus recentelijk tot mijn grote teleurstelling achter dat dit bij de Terratec XFire 1024 (cs46xx volgens ALSA) dus (nog?) niet ondersteund wordt. :(

/dev/dsp kan dus nu dus zelfs met ALSA maar door een applicatie tegelijkertijd worden gebruikt, en esound en arts zijn geen mooie workarounds, want die hebben een veel te hoge latency :'(.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Ik ben ook ff aan 't prutsen met het geluid in KDE (Slackware)... Inmiddels heb ik /dev/dsp* en /dev/mix* in de soundusersgroep gegooid en ben ik zelf lid van soundusers. Helaas zegt de KDE bij het starten nog steeds Permission Denied bij het benaderen van /dev/dsp.

Nu lees ik verderop in deze draad dat ik gewoon lid van sys moet zijn. 2 vraagjes!

1) Was de oude groep van /dev/dsp* en /dev/mix* 'root' ??

2) Hoe wijs ik de output opnieuw naar /dev/dsp om te kijken of het wel lukt met nieuwe instellingen? Nu sluit ik steeds KDE af en start het opnieuw. Moet ik hem ergens aan mounten oid? Voor zover ik nu had begrepen wordt een apparaat gemount aan /dev/null ipv /dev/dsp. Is dat soms /dev/audio?

[edit]
/dev/dsp* en /dev/mix* heb ik inmiddels op root.root en root.sys geprobeerd maar ik houd een Permission denied-melding :'(

Ik heb trouwens een dsp-, dsp1-, mixer- en mixer1-directory, misschien heeft dat er iets mee te maken...? (misschien ook wel een search-vraag, ff zoeken :))

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

:|

Als ik lid ben van other in die beide directories doet ie het wel :? Maar ik ben gewoon lid van sys! En de directories ook!

[edit]
Rara... Nouja, ik kan iig lekker shoutcasten ;)
Later vannacht als k weer thuis ben maar ff verderprutsen... Tips zijn welkom hoor :) tia!

Verwijderd

/dev/mixer en /dev/dsp hebben de volgende attributes standaard (het zijn files, geen dirs)
code:
1
2
crw-rw----    1 root     sys       14,   3 Oct  5 00:23 /dev/dsp
crw-rw----    1 root     sys       14,   0 Oct  5 00:23 /dev/mixer

Hier werkt het gewoon als ik in de sys-groep zit.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Tja... Daar heb ik het nu ook ff op gezet.
code:
1
2
3
bash-2.05a$ ls -alF /dev/dsp /dev/mixer
crw-rw----    1 root     sys       14,   3 Jul 18  1994 /dev/dsp
crw-rw----    1 root     sys       14,   0 Jul 18  1994 /dev/mixer

Ubervaag... Volgens de user manager ben ik lid van sys en volgens /etc/group ber ik ook lid van sys... Toch krijg ik met bovenste status meteen een permission denied fout!! Als ik read en write rechten toevoeg aan other (chmod o+rw /dev/dsp* /dev/mix*) werkt het goed!! Ik word gek :/

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Doe eens 'id' in een terminal. Zegt die ook dat je lid bent van sys?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik zal deze thread nog ff afsluiten met de oplossing... Misschien wel handig voor als iemand deze thread tegenkomt bij het zoeken naar een oplossing voor hetzelfde probleem :)

Je moet in /etc/rc.d/rc.modules ff de geluidskaart uncommenten, dan werkt de handel meteen. (Wel ff jezelf in een audio-groep gooien en /dev/dsp chownen naar die groep uiteraard maar dat wisten we al :P)
Pagina: 1