Toon posts:

[XP] Help! Encryted Files & XP Start Niet Meer.

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Shitzooi.. me probleem is het volgende. Om één of andere vage reden wil XP niet meer booten. Het betreft de Pro versie en is standalone (geen multi-boot). Ik kreeg eerst duidelijke boodschappen over hal.dll, ntoskrnl.exe, en nog wat andere files uit system32/config.. Dat kon ik nog wel oplossen. Hierna kreeg ik waarrempel het opstartscherm met het logo in beeld.. en dacht ik halleluja! .. maar nee.. hierna krijg ik telkens in een flits een blauw scherm met linksbovenin wat tekst, die ik dus onmogelijk kan lezen, want een fractie van een seconde later reboot ie gewoon. Damn. Nou, zou je zeggen, installeer die shit opnieuw. Had ik ook al aan gedacht, maar godzijdank heb ik dat nog nie gedaan. Ik heb namelijk een NTFS drive met daarop encrypted files.. hele belangrijke files.. en mocht de configuratie/installatie van XP veranderen (her-install bv.) is het verder, naar wat ik op het Internet heb kunnen vinden, onmogelijk deze files ooit nog te kunnen decrypten.. de sleutel is dan permanent verloren.

Ik heb een stappenplan gevonden om de sleutel te exporteren, maar die gaat uit dat je XP nog in kan komen. Kan ik dus niet. Het verste wat ik kan komen, is de Recovery Console. Kan ik vanuit hier ook die sleutel te pakken krijgen? Anders is het zaak XP weer werkend te krijgen, om direct die encryption op te heffen of om de sleutel te exporteren met dat stappenplan.. en daarna de hele handel opnieuw te installeren. Een optie hiervoor is weer via de setup van XP niet de eerste keer voor Recovery Console te kiezen, maar door te gaan met setup en daarna voor de optie Repair current Windows install.. ofzo.. MAAR als ik me current install repair daarmee.. blijft dan ook die sleutel nog geldig/bewaard? Ik wil me files niet kwijt raken! Zijn er nog andere opties om me XP weer aan de praat te krijgen?

Aub.. helpt mij! Ik zit vast en ben bang iets verkeerds en onherstelbaars te doen! Thnx alvast in ieder geval.

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 23:00

Nowhereman

Ygenweis

Ok, ik heb dus meegemaakt waar jij nu mee zit alleen was mijn installatie al zo ver heen dat er geen redden meer aan was. Ik ben dus HEEL VEEL files kwijt.
Dus gaan ik je proberen te helpen om te doen wat ik niet meer kon. (dramatische film muziek start...)

Als je in de recovery console bent ingelogd, dan log je in met het admin account, aangezien je computer stand-alone is en je nog geen certificaten ge-exporteerd hebt ben je als admin de default recovery agent voor encrypted files. Deze files kun je dus lezen/schrijven etc.
Zorg dat je een partitie/schijf hebt die FAT(32) geformateeerd is en copieer daar je files naar toe. De encryptie word dan opgeheven! JA echt waar. De encryptie is namelijk een attribuut van de file en komt te vervallen op een FAT partitie.
Als je dat hebt gedaan Check dan (natuurlijk DUH!) eerst of die files goed zijn aangekomen op die FAT partitie. Zo ja, dan zijn je files gered en kun je rustig gaan formatteren.

-Pwn the day-

Verwijderd

Topicstarter
Nowhereman, heel erg bedankt voor je tip, maar ik loop tegen het volgende probleem aan.. ik kan me NTFS schijf idd gewoon benaderen vanuit de Recovery Console (wist ik niet).. maar wanneer ik in een directory, die encrypted is, het commando DIR geef, krijg ik de boodschap.. "An error occurred during directory enumeration" .. en de opdracht COPY accepteerd enkel één exacte bestandsnaam per keer.. ik kan geen directories in één keer naar me FAT32 plaatsen.

Zijn er nog meer mogelijkheden voor mij? Of is het mogelijk de sleutel nog ergens uit te kunnen vissen vanuit de Recovery Console? Al me pogingen Windows XP weer aan de praat te krijgen, zijn jammerlijk mislukt. Damn!

Is het nu zo, dat wanneer ik in de XP setup de eerste vraag tot Repair (met Recovery Console) oversla, en de volgende vraag beantwoord om de huidige installetie te repareren (geen idee of dat zou werken hoor), dat dan ook me sleutel intact blijft? Dat ik dan alsnog de encryptie op kan heffen? Ik zie er tegenop het bovenstaande te doen, maar begin het wel een beetje als me laatste hoop te zien.. en dat ik toch afscheid moet nemen van me documenten etc.. die toch al tot vijf jaar terug gaan :(..

Bedankt voor alle strohalmen die jullie me nog zouden kunnen aanreiken.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Op maandag 08 juli 2002 15:55 schreef inzeen het volgende:
Bedankt voor alle strohalmen die jullie me nog zouden kunnen aanreiken.
[topic=539393] << look closer :), 5 sec. GoT search gebruikt :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Okay.. wel bedankt voor je hulp.. maar die microsoft pagina's had ik al gezien. Daar gaan ze er dus vanuit dat je Windows XP in kunt komen. Dan is het idd een peuleschil. Maar ik kan dat niet. Me XP is corrupt en start helemaal niet meer op! Spontane reboot.. met in een flits een blauw scherm.. geen idee wat er staat.

Het repairen via de setup-cd van XP.. behoudt je dan je sleutel.. of is ie dan ook al weg? Mocht het werken dan trouwens..

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

boesOne

meuh

Misschien oliedom van me.. maar: Xcopy foldername X:

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 08:19

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

[HIER_HEB_JE_OP_HET_MOMENT_WEINIG_AAN_MODUS]

Waarom er in de normale thuis situatie gebruik gemaakt wordt van EFS is voor mij een raadsel. Zeker wanneer je niet weet waar je mee bezig ben.

Als je jezelf een beetje verdiep in de PKI materie, dan valt al snel op dat alles VALT en staat met je sleutel paren.
Als deze in je OS [zoals bij XP] zijn geintegreerd, dan is dat in een stand-alone omgeving vragen om moeilijkheden.
In een enteprise omgeving is dit al vreselijk complexe materie, maar daar is (als het goed is) een backup faciliteit, die in tijd van hoge nood uitkomst kan bieden.

Voor stand alone gewoon PGP o.i.d. gebruiken.
Oke, men zou je encrypted files kunnen verwijderen, maar lezen kan men het niet (en dat is toch het uitgangspunt van het hele encryptie verhaal)

Zelf gebruik ik DriveCrypt (256 Bits RijnDael encrypty op basis van een 4-voudige wachtwoord combinatie). Tis 30 dagen trail en ondersteund ook complete partities. Typisch een pakket wat zijn geld meer dan waard is.

Ik draai drivecrypt op een 128MB CompaqtFlash card (heb ik altijd bij me). Hierop staan al mijn wachtwoorden etc.. Een backup ligt er thuis. Er moet wel een ramp gebeuren, wil ik alles kwijt zijn.

B.t.w. drivecrypt is een executable met een .sys file en is te installeren op removable media, dus altijd alles bij je.

[/HIER_HEB_JE_OP_HET_MOMENT_WEINIG_AAN_MODUS]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. ik ben idd dom geweest door zomaar te encrypten zonder me te verdiepen in de materie en zonder een sleutel veilig te stellen. In XP is een ingewikkelde en ingrijpende encryptie gewoon veel te makkelijk gemaakt. Gewoon iets aanvinken en klaar! .. als ze dan eens direct met de boodschap zouden komen, dat het wel erg handig zou zijn direct de sleutel te exporteren, zou wel prettig en vooral gebruiksvriendelijk zijn. Maargoed.. eigen schuld dikke bult idd.

xcopy werkt niet in de Recovery Console.. er zijn maar een beperkt aantal hele simpele commando's mogelijk. En de basis-commando's kennen ook nog eens minder switches enzo. Wildcards zijn ook minder mogelijk.

Maar die repairfunctie in de setup.. zou dat zoden aan dijk zetten?

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op maandag 08 juli 2002 17:15 schreef inzeen het volgende:
Ja.. ik ben idd dom geweest door zomaar te encrypten zonder me te verdiepen in de materie en zonder een sleutel veilig te stellen. In XP is een ingewikkelde en ingrijpende encryptie gewoon veel te makkelijk gemaakt. Gewoon iets aanvinken en klaar! .. als ze dan eens direct met de boodschap zouden komen, dat het wel erg handig zou zijn direct de sleutel te exporteren, zou wel prettig en vooral gebruiksvriendelijk zijn. Maargoed.. eigen schuld dikke bult idd.

xcopy werkt niet in de Recovery Console.. er zijn maar een beperkt aantal hele simpele commando's mogelijk. En de basis-commando's kennen ook nog eens minder switches enzo. Wildcards zijn ook minder mogelijk.

Repairfunctie van XP is redelijk goed [tov vorige MS os'en]. Tis het proberen meer dan waart. Een repair functie doet niets met je UID / accounts etc. [welke nodig zijn bij EFS] Alleen 'corrupte' OS-files etc worden vervangen. Evt. zouden een aantal applicaties van derden niet meer op kunnen starten.

Verwijderd

Topicstarter
Shit.. repair heeft niet echt zn werk goed gedaan. Ik kom wel weer wat verder, maar niet verder dan een totaal zwart scherm.. MET een muiscursor erin die ik kan bewegen. Verder geen reacties op klikken of het toetsenbord. Dus niet echt functioneel. Ik heb trouwens alle mogelijk opstart-modi uitgeprobeerd.. van safe naar vga naar normal. Niets krijgt mij verder dan dat zwarte scherm met cursor. Erg vaag.

Het enige waar ik nu op ben aangewezen is de Recovery Console.. alwaar ik wanneer ik binnen een encrypted directory de DIR opdracht geef, de boodschap "An error occurred during directory enumeration" krijg.

Iemand nog een laatste strohalm?

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Check je inzeen mail....
Als dat niet helpt.... dan weet ik het ook niet meer.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb nu hetzelfde probleem.. :( Ik kan bij het opstarten maar niet om een blauw scherm heenkomen. Kan ik dan door een install te doen OVER de huidige installatie weer in Windows komen?

Of is dat nou juist iets dat niet werkte? Recovery Console is brak, hebbik niets aan.. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het klote om je mede te delen, maar ik ben dus gewoon alles kwijt geraakt. Alleen wat die documenten betreft natuurlijk.. gelukkig. Er blijven belangrijkere dingen in het leven.

Maar goed.. het was wel gewoon zwaar klote en je bent eigenlijk alleen veilig als je je encryptie sleutels geexporteerd hebt vanuit Windows zelf. Andere mogelijkheden heb ik niet kunnen vinden. De Recovery Console is idd super brak. Sjonge jonge.. wat een handige tool maar-niet-heus. Repair-functie binnen de setup werkt ook voor geen meter. En alle andere acties, dus ook Windows over je oude heen installeren e.d., laten je je sleutel kwijt raken.. :(

Mijn tip.. backup VEEL en VERGEET NIET je sleutel direct veilig te stellen!

Verwijderd

BlaTieBla schreef op 08 juli 2002 @ 17:02:
[HIER_HEB_JE_OP_HET_MOMENT_WEINIG_AAN_MODUS]

Waarom er in de normale thuis situatie gebruik gemaakt wordt van EFS is voor mij een raadsel. Zeker wanneer je niet weet waar je mee bezig ben.

Als je jezelf een beetje verdiep in de PKI materie, dan valt al snel op dat alles VALT en staat met je sleutel paren.
als je je werkelijk een beetje verdiept had, had je ook kunnen weten dat je je sleutels op flop oid kan bewaren... dan kan je zonder problemen je efs na een herinstallatie weer decrypten... dus dit is prima thuis te gebruiken, maar idd je moet wel weten waar je mee bezig bent

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2002 @ 17:15:

copy werkt toch wel?

Verwijderd

hoi, :( (Pissed)

nu ik dit dus zo lees heb ik dus een heel groot probleem. k wist niet dat je encryptie sleutels geexporteerd moest worden als je dat codeerd. hadden ze inderdaad wel er bij mogen melden. ik heb dus een complete administratie van ong. 10 jaar voor goed kwijt.
ik vindt ik echt shit. dit vindt ik pas een groot min punt van xp. al werkt het helemaal te waus hier.

maarja, kan er nix aan doen.

k heb trouwens wel een back-up gemaakt van cd C: schijf en ik heb alle instellingen en bestanden op geslagen.

nu heb ik alleen bestanden en instellingen terug gezet maar het werkt dus nog steeds niet.

zou het kunnen helpen als ik die back-up terug zet. zelf denk ik dat het niet werk, dat ie dan complicaties krijgt met bestanden die er nu op staan.

C: is masterschijf xp
D: is werkschijf programma's en beveiligde bestanden en documenten

hoop hier nog reactie op terug te krijgen

m.v.g.

omaster

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Je certificaat voor encryptie van het EFS staat (beveiligd) opgeslagen in de registry. Je zou die eens terug kunnen zetten (kans is groot dat je dan andere problemen krijg) als je die nog heb.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Omaster: deze gelezen :? http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q308993

searchkeywords op encryption XP

En dit topic: Encypty van Files in xp

Daarnaast welkom op GoT, maar lees deze FAQ's ook eens:

En lees deze ook even:
- http://gathering.tweakers...aq/forumgedrag#topicstart
- faq "forumgedrag" #pre-topic
- faq "forumgedrag" #pre-got

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zie Riemer Reinalda, dit is een zoekvraagje ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.