[ASP] Kan database niet wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Als ik volgende webpagina wil runnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<html>
<body>

<% set cnn = server.CreateObject("ADODB.Connection")
cnn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\inetpub\wwwroot\adressen.mdb"
strSQL = "Update adressen set naam = 'flupke' where naam = 'jantje'"
cnn.execute(strSQL)
cnn.Close
set cnn = Nothing
%>

</body>
</html>

Dan krijg ik steeds volgende foutmelding:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
De bewerking moet worden uitgevoerd op een query die kan worden bijgewerkt.
En een verwijzing naar deze regel: cnn.execute(strSQL)

Ik heb de search gebruikt en daaruit blijkt dat je schrijfpermissie moet hebben. Ik heb bij IIS (ik heb WinXP Pro) de permissie voor c:\inetpub\wwwroot als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://home.planetinternet.be/~pin00669/images/iis.jpg

En ik heb, om het eenvoudig te maken, de database bij in deze map geplaatst. Ik had dit eerst niet gedaan, en toen kreeg ik exact dezelfde foutmelding.

Weet er iemand hoe ik wel toestemming kan krijgen (is mijn eigen PC, dus kan alles instellen) om de database in deze map te wijzigen.

Ik heb ook al met google zitten zoeken, en daar vond ik uitleg voor win2k. Je kan daar blijkbaar door met de rechtermuisknop op een map te klikken, de permissies wijzigen. Ik heb dit in WinXP ook al geprobeerd, maar zonder succes.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Welk account heb je gebruikt om toegang te geven tot de schrijfrechten van de directory? En heb je ook de rechten op alle childs gereset? Mogen ze de rechten van de parent 'overnemen'?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• WimB
Op woensdag 03 juli 2002 21:32 schreef gorgi_19 het volgende:
Welk account heb je gebruikt om toegang te geven tot de schrijfrechten van de directory? En heb je ook de rechten op alle childs gereset? Mogen ze de rechten van de parent 'overnemen'?
Ik werkt onder een beheerder-account, bedoel je dit:

Afbeeldingslocatie: http://home.planetinternet.be/~pin00669/images/account.jpg

En ja, de rechten van alle submappen (dat zijn toch de childs) in IIS staan ook op schrijfrecht.

• gorgi_19

gorgi_19

Doelde erop dat het IUSR-account de schrijfrechten tot de directory moet hebben. Ik weet niet of deze standaard in je userschermpje staat, maar het is een windows account; hij bestaat al (anders kan je IIS niet gebruiken namelijk)

(Begint bedtijd te worden voor Gorgi als hij zo onduidelijke antwoorden blijft geven...) ;)

• WimB
Op woensdag 03 juli 2002 21:49 schreef gorgi_19 het volgende:
Doelde erop dat het IUSR-account de schrijfrechten tot de directory moet hebben. Ik weet niet of deze standaard in je userschermpje staat, maar het is een windows account; hij bestaat al (anders kan je IIS niet gebruiken namelijk)

(Begint bedtijd te worden voor Gorgi als hij zo onduidelijke antwoorden blijft geven...) ;)
Een IUSR-account heb ik niet. Maar ik heb wel volgende account: aspnet_wp account
Is die goed, of moet ik IIS opnieuw installeren in de hoop een IUSR-account te verkrijgen?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:42

Pogostokje

* twiet *

Da's toch een account voor ASP.net?

Je webserver (IIS) draait onder een username. Zoek uit welke username dat is en geef die user schrijfrechten op je database (of die directory waar de database staat). Dat is nu kennelijk niet zo.

Ohja, enneh, database wel weghalen uit je wwwroot directory he als je echt gaat beginnen, anders kan iedereen hem downloaden en dat lijkt me niet de bedoeling.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• WimB
Op woensdag 03 juli 2002 21:59 schreef Pogostokje het volgende:
Da's toch een account voor ASP.net?
Ik heb inderdaad Visual Studio.net, maar nu ben ik niet met ASP.net maar gewoon met standaard ASP bezig.
Je webserver (IIS) draait onder een username. Zoek uit welke username dat is en geef die user schrijfrechten op je database (of die directory waar de database staat). Dat is nu kennelijk niet zo.
Die usernaam kan ik wel vinden, maar ik weet echt niet hoe ik die user schrijfrechten moet geven, dat is nu net mijn probleem
Ohja, enneh, database wel weghalen uit je wwwroot directory he als je echt gaat beginnen, anders kan iedereen hem downloaden en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ja, dat is inderdaad de bedoeling, maar ik wilde het probleem zo eenvoudig mogelijk maken in de hoop sneller tot een oplossing te komen.

• gorgi_19

gorgi_19

Een IUSR-account heb ik niet. Maar ik heb wel volgende account: aspnet_wp account
Is die goed, of moet ik IIS opnieuw installeren in de hoop een IUSR-account te verkrijgen?
* Gorgi is net terug van tandjes poetsen *

Nope, is niet de goede; dit is voor de toegang met ASP.Net (zoals mijn bovenbuurman zei). Je hebt een IUSR-account; het kan zijn dat deze niet zichtbaar is. Zo te zien heb je de veilige 'rechtenopties' aanstaan (of hoe het dan ook mag heten); in Win2k heb je een tabblad security voor iedere map.

In WinXP heb je deze ook, alleen staat deze standaard uit. Geen idee meer waar deze zit (maar daar heb ik vele collegaforumbezoekers (leuk woord voor galgje) voor die je hopenlijk willen helpen als je er niet uit kunt komen. Daar moet het account in ieder geval tussen staan.

Je hebt je antwoord zo te zien al gevonden in:
[topic=531164/1/25] :)

• WimB
Gevonden, met dank aan gorgi_19, ik moest inderdaad de optie "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken" bij mapopties uitvinken en dan kan je per gebruiker instellen wat deze mag en wat niet.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:42

Pogostokje

* twiet *

Gevonden, met dank aan gorgi_19, ik moest inderdaad de optie "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken" bij mapopties uitvinken en dan kan je per gebruiker instellen wat deze mag en wat niet.
Zit die optie dan nog niet in je 'dingen-die-ik-moet-doen-na-een-XP-installatie'? :)
Ik heb een heel ritueel ontwikkeld van opties die om moeten om XP werkbaar te maken. Standaard komt hij nogal afgeschermd...

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1