Toon posts:

[delphi] LookupCombobox Database probje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag produkten aan een order toevoegen via een LookUpCombobox.
In het te kiezen comboboxje wil ik graag de produktnaam zien maar ook het type produkt en dan gesorteerd op type en daarna op produkt.
In Access is dit op een gemakkelijke manier te realiseren, alleen in Delphi weet ik even niet hoe ik dit aan moet pakken, daarom ook de vraag of iemand me hiermee kan helpen
Andere suggesties zijn ook welkom?

p.s. Search leverde weinig nuttigs op dus voordat jullie beginnen :P

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:11

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik weet even niet uit mijn hoofd welke property je moet hebben, maar volgens mij is het FieldName. De veldnamen moet je achter elkaar invullen en scheiden met puntkomma's. Geen spaties gebruiken. Dus:

'Voornaam;Achternaam;Leeftijd'

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dat werkt iig, bedankt daarvoor.
Maar dan ben ik er nog niet....
Ik wil in de eerste kolom het type produkt hebben en ook daar op sorteren in de 2e kolom wil ik de produktnaam en daar als tweede op sorteren na het type produkt.
Bovendien moet dan in het comboboxje de produktnaam verschijnen en niet het type produkt.

Verder moet ik de waarde door kunnen geven. Dit kan toch via de keyvalue, klopt dit?

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:34

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Op woensdag 03 juli 2002 22:31 schreef mrjooper het volgende:
Klopt dat werkt iig, bedankt daarvoor.
Maar dan ben ik er nog niet....
Ik wil in de eerste kolom het type produkt hebben en ook daar op sorteren in de 2e kolom wil ik de produktnaam en daar als tweede op sorteren na het type produkt.
Bovendien moet dan in het comboboxje de produktnaam verschijnen en niet het type produkt.
Ik zie ff niet voor me hoe je dit wilt doen in je form. Wil je 1 combo met daarin type product en productnaam als kolommen? Dat kan idd gemakkelijk in Access, en eigenlijk niet in Delphi. Laat staan dat ze ook nog sorteerbaar zijn.
Verder moet ik de waarde door kunnen geven. Dit kan toch via de keyvalue, klopt dit?
Ja, dat klopt als een bus. De KeyValue bevat de waarde van het veld waarop je matcht tussen dataset en lookupdataset.
Let erop, dat de TDBLookupComboBox de nare eigenschap heeft reeds een item te tonen alsof deze geselecteerd is, zonder dat de gebruiker iets heeft gedaan. Dat kan voor jou als programmeur, maar vooral voor je gebruiker, erg onhandig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt me niet zo veel uit hoe hij ze sorteert als ik in mijn dropdownlijstje maar alles gegroepeerd heb op producttype, zodat ik niet teveel hoef te zoeken naar produkten, het zijn er namelijk nogal wat....

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:11

Tomatoman

Fulltime prutser

Op donderdag 04 juli 2002 00:06 schreef Delphi32 het volgende:

[..]
Ik zie ff niet voor me hoe je dit wilt doen in je form. Wil je 1 combo met daarin type product en productnaam als kolommen? Dat kan idd gemakkelijk in Access, en eigenlijk niet in Delphi. Laat staan dat ze ook nog sorteerbaar zijn.
Dat kan wel degelijk in Delphi. Sinds Delphi 2 is het mogelijk om meer dan 1 kolom weer te geven in een lookup combo op de manier die ik in een posting hierboven al noemde.

En sorteren kun je eenvoudigweg via de query doen waaruit de lookup zijn waarden haalt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:34

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Op donderdag 04 juli 2002 00:39 schreef tomatoman het volgende:

[..]

Dat kan wel degelijk in Delphi. Sinds Delphi 2 is het mogelijk om meer dan 1 kolom weer te geven in een lookup combo op de manier die ik in een posting hierboven al noemde.
Ach! Nu zie ik wat je bedoelde. Je hebt helemaal gelijk. Wat is de toetsencombi voor een shame-smiley |:(
Pagina: 1