Toon posts:

Kleurstof door je koel vloeistof

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
he guys,

vraagje. nu ga ik over een maand mn waterkoeling inbouwen. maar aangezien ik een leuke blacklight TL buis in mn pc heb liggen leek het me wel lache om door de koelvloeistof een witte kleurstof te pleuren. Dan lichten de slangen dus op. lijkt mij er vet uit zien.
nu heb ik 2 zalman 6000cu koelers [dual AMD AHTLON 1200]
het leuke van die dingen is dat ze stil zijn, maar ZE KOELEN VOOR GEEN METER.

idle: 48
stressed: 58

en dat zint me niet echt. maar hier ff een pic van die coolers met wit papier erop. ziet er vet uit met die blacklight...
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.jenny1/kast2.jpg

maar iemand een idee of witte kleurstof schade gaat aanrichten of dat het geen reet uitmaakt?

grtz milka

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:16

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

het zou aanslag kunnen gaan geven in je buizen.
en je mag niet groeten >:)

[specs]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

denk dat kleurstoffen inderdaad je buizen en andere onderdelen op den duur gaan aantasten. De primaire functie blijft toch het coolen, dus dan maar ietsie minder flashy maar wel werkend :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

dan moet je wel een reservoir maken anders zie je er wel heel weinig van...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44
CME modus:
Niet elke witte vloeistof zal oplichten hoor.
Je moet gewoon een goede stof uitzoeken en die erin kieperen.

DOC modus:
nee, het zou wel eens kunnen dat het slechter gaat koelen, maar veel zal het niet uitmaken. Water koelt namelijk voor geen meter, dus zal een beetje andere stof weinig uitmaken.
Denk verder wel aan evt chemische reactie's.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 21:12 schreef milka het volgende:
he guys,

vraagje. nu ga ik over een maand mn waterkoeling inbouwen. maar aangezien ik een leuke blacklight TL buis in mn pc heb liggen leek het me wel lache om door de koelvloeistof een witte kleurstof te pleuren. Dan lichten de slangen dus op. lijkt mij er vet uit zien.
nu heb ik 2 zalman 6000cu koelers [dual AMD AHTLON 1200]
het leuke van die dingen is dat ze stil zijn, maar ZE KOELEN VOOR GEEN METER.

idle: 48
stressed: 58

en dat zint me niet echt. maar hier ff een pic van die coolers met wit papier erop. ziet er vet uit met die blacklight...
[afbeelding]

maar iemand een idee of witte kleurstof schade gaat aanrichten of dat het geen reet uitmaakt?

grtz milka
Even een misverstand wegwerken: witte stoffen lichten niet per definitie altijd op in ultraviolet licht (blacklight). De reden dat bijvoorbeeld een wit t-shirt oplicht komt door fluorescerende deeltjes uit waspoeder die in je kleren blijven zitten. Dat zijn die blauwe korreltjes die je vaak in waspoeder ziet. De fabrikant doet dit zodat je witte kleding er nog witter dan wit uit lijkt te zien (in praktijk is het super lichtblauw maar wij ervaren dat niet zo).

Je moet dus niet op zoek gaan naar een witte stof maar naar een fluorescerende stof. Een tip: test eerst uit of een stof fluoresceert onder een blacklight lamp. Als je een stof gevonden hebt, kijk dan of het spul goed oplost in water en of de stof inert is (dwz of het niet reageert met kunststoffen, metaal enz). Dan moet het wel lukken, lijkt me. Trouwens, vaak heb je letterlijk maar een paar druppels nodig in een liter water om al een goed effect te hebben.

[edit]
Welke kleur wil je trouwens hebben? Het genoemde t-shirt hierboven licht wit op onder uv, maar als je bijv geel mooier vindt dan is dat ook mogelijk. Leg bijvoorbeeld een eurobriefje onder een uv-lamp en je ziet verschillende kleuren (rood, blauw ...) verschijnen.

[edit2]
Omdat je maar heel weinig fluorescerende stof nodig hebt, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk zoniet onmogelijk dat je apparatuur verstopt raakt. Ik heb een link gevonden (http://www.graylab.ac.uk/groups/advtec/confocaltut/fluoresce.html) waarin vermeldt wordt dat tonic (die limonade dus) fluoresceert onder uv vanwege de kinine erin. Ik zou zeggen, test het uit. Tonic is niet schadelijk of zo (wel even zorgen dat de prik eruit is voordat je het in een gesloten systeem gebruikt). Ik hoor wel of het lukt ;).

[edit3]
Na wat zoekwerk ontdekte ik dat 'doodgewoon' zinkoxide (ZnO) ook prima fluoresceert onder uv. Het licht dan groen op. Het betreft hier wel een vaste stof (poeder) dat overigens in de benodigde zeer lage concentratie prima in water oplost. Ik heb geen idee waar je het als consument kan krijgen. Eventueel kan ik er wel voor zorgen, als het echt moet.

Verwijderd

Topicstarter
ik laat het wel horen hoe het gegaan is.

txn anyway

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op woensdag 03 juli 2002 21:46 schreef Bredend het volgende:
DOC modus:
nee, het zou wel eens kunnen dat het slechter gaat koelen, maar veel zal het niet uitmaken. Water koelt namelijk voor geen meter, dus zal een beetje andere stof weinig uitmaken.
Noem eens een aantal vloeistoffen die beter koelen dan water? (lees: hogere thermische capaciteit).

Vooralsnog kan ik alleen bloedplasma en kwik noemen. (bij kamertemperatuur)

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00
vloeibaar stikstof

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op donderdag 04 juli 2002 14:39 schreef DTC_marijn het volgende:
vloeibaar stikstof
|:(
nuttig jah

geef gewoon antwoord op zn vraag

ontopic:
kijk uit wat je gebruikt, het kan namelijk ook aanslaan in je blok + slangen, en dat zal je zeker niet willen (denk ik).

er zijn vloeistoffen verkrijgbaar die geen problemen op leveren

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 14:39 schreef DTC_marijn het volgende:
vloeibaar stikstof
Vloeibare stikstof koelt alleen maar veel beter vanwege het grote temperatuurverschil. Maar dat verschil is wel extreem groot. Bovendien laat ik een koelsysteem met vloeibare stikstof liever over aan gekke Japanners :).

Water is zeer geschikt als koelvloeistof. Waarom denk je bijvoorbeeld dat de duurdere brommers waterkoeling hebben?

Verwijderd

als waspoeder die mooie violete kleur geeft flikker dat er dan in >:) dan blijft heel je systeem ook meteen schoon >:)

Verwijderd

Heel slim :P

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Op woensdag 03 juli 2002 21:46 schreef Bredend het volgende:
CME modus:
Niet elke witte vloeistof zal oplichten hoor.
Je moet gewoon een goede stof uitzoeken en die erin kieperen.

DOC modus:
Water is DE koelende vloeistof, mist goed behandeld.

http://twitter.com/randalpeelen

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 11:27
Pagina: 1