<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>
Op 12 oktober 2000 12:12 schreef Captain Proton het volgende:
hele klonen kweken om voor organen te zorgen is misschien ook niet de handigste techniek. Aan de andere kant, een orgaan opkweken uit een lichaamscel vind ik niet echt erg... en dat is wel dezelfde technologie.[/quote]Uiteindelijk wel ja. Gewoon even een nieuwe nier maken. Je zal dan wel moeten zorgen voor de juiste expressie zodat er geen lever uit komt ofzo. En je moet een goede kweekreactor hebben.
Maar op dit moment is het natuurlijk wel veel simpeler om een hele kloon te maken. Dat kunnen we nu al. En de kweekreactoren hebben we ook al. Die dingen heten baarmoeder en zitten in vrouwen.
Ze kunnen zelf voor hun energie (voedsel) zorgen en na 9 maanden komt er een kloontje uit. De meeste willen dit vast niet. Maar als er maar voldoende geld geboden wordt zijn er vast wel een paar te vinden die over morele bezwaren of instincten

heen stappen.
Dat is in mijn ogen het ultieme horror scenario. Hier in het rijke westen kan je vast wel een half of een heel miljard besteden aan de techniek om nieren, harten of levers te kweken. Daar zullen weinig mensen bezwaar tegen hebben.
Maar het is eigenlijk simpel en (relatief) goedkoop om hele klonen te kweken in broedreactors op twee benen in Verweggistan. Bovendien kan je daar als je bv alleen een nier van nodig hebt ook wel andere dingen gebruiken hoor: hoornvlies, huid etc...
Dus dat maakt het nog goedkoper. We kunnen hier dan heel fraaie morele regels hebben, maar ik geloof niet zozeer in het uiteindelijk 'goede' van mensen. Mensen hebben de neiging om dingen niet te willen weten als het ze niet zo goed uitkomt.
Zullen alle nier patienten echt gaan kijken waar hun nier vandaan komt als er een 'perfecte' match gevonden wordt? Of zal er gezegd worden: GRAAG transplanteer maar.
In Nederland zal dat vast netjes worden geregeld. En kan het duus voorlopig niet. Maar iemand met geld kan dan bv in India zo een nieuw nier krijgen...Dat gebeurd dus NU al. Zei het dat een of andere arme sloeber een paar 1000 gulden krijgt om een nier af te staan. Zou het niet nog mooier zijn als er een perfecte match was?