ultra trage maxtor DX740x 6L060J3

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

• clotug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2014
Mensen,

Ik heb onlangs een die dx740x 60 gig. aangeschaft. Ik denk 7.200 rpm, lekker snel weetjewel. Niet dus. Ten eerste kraakt het ding op 2 verschillende manieren, de manier waarop ik dat van dat ding verwacht en een ander zeer irritant ratelachtig gekraak. Dat tweede geluid maakt ie denk ik als ie aan het schrijven is. Ik heb net ff clibench laten testen:

Drive E
Read max 26806 kB/sec
Read average 7483 kB/sec
Read min 3214 kB/sec
Write max 2839 kB/sec
Write average 787 kB/sec |:(
Write min 488 kB/sec
CPU usage 0 percent

Drive F
Read max 14628 kB/sec
Read average 14261 kB/sec
Read min 13128 kB/sec
Write max 16463 kB/sec
Write average 16100 kB/sec
Write min 15950 kB/sec
CPU usage 1 percent

E is dus de nieuwe en F is mijn oude diamond max 6800 13 gig!! Hoe is dit te verklaren?

- Ik heb de nieuwe schijf verdeeld in 3 partities van 20, 20 en 17 gig.
- Ik heb een k7m mobo udma 66.
- Winxp geeft aan dat beide schijven op udma mode draaien of multi-word dma, maar wat dat is??..
- ik heb de kabel gebruikt die er bij zat

Alle commentaar is welkom!

Clotug

Visit my site: www.wxphotography.nl - specs

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Check of de kabel goed zit aangesloten en/of probeer een andere. Baat dit allemaal niet, terug met die handel.

Systeem

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
ff testen met maxter powerdiagnose of de schijf wel goed is.
Dit moet je wel doen in DOS.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-03 15:57
Ik heb hier een maxtor schijf liggen die ik nog moet terugsturen. 15 GB ding ofzo. Hij komt door alle SMART tests heen, alles ok enzow, maar hij is zo traag als bagger. In verschillende pc's enzow. En die SMART tests duren ook enorm lang.
Dus, ik heb gewoon RMA aangevraagd, maar ik moet hem alleen nog ff opsturen :+

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 14:06
Ik heb ook pas een nieuwe Maxtor 40Gig dx740. Deze is ook te traag. Is gewoon een fabrieksfout denk ik want ik heb nu een andere en die is veel sneller. Ik heb er 2 in een raid. En met die oude rotte drive haalde ik 35000 punten in sisoftware sandra en nu met een vervangende haal ik 47000 punten. Dus dat scheelt nogal.

System Specs - Homepage

• Libido
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lijkt me dat je gewoon een slecht exemplaar tepakken hebt. Ik heb er hier 3 in mijn kast hangen en ben er erg tevreden over. Oke, ze zijn niet de aller snelste, maar functioneren toch naar behoren.

Gewoon terug sturen/brengen

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 20:35
Hmm dan ga ik dat ook nog maar ff testen.

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

• clotug
Op woensdag 03 juli 2002 23:29 schreef Libido het volgende:
Lijkt me dat je gewoon een slecht exemplaar tepakken hebt. Ik heb er hier 3 in mijn kast hangen en ben er erg tevreden over. Oke, ze zijn niet de aller snelste, maar functioneren toch naar behoren.

Gewoon terug sturen/brengen
het vreemde is dat voordat ik dat ding als mijn systeemdisk maakte en er als slave in hing, hij nog wel lekker snel was en dat dat tweede irritante gekraak er nog niet was. Nero gaf leessnelheden van 42 mb/sec. is het dan de kabel?

• clotug
Op woensdag 03 juli 2002 23:01 schreef pietvs het volgende:
Ik heb ook pas een nieuwe Maxtor 40Gig dx740. Deze is ook te traag. Is gewoon een fabrieksfout denk ik want ik heb nu een andere en die is veel sneller. Ik heb er 2 in een raid. En met die oude rotte drive haalde ik 35000 punten in sisoftware sandra en nu met een vervangende haal ik 47000 punten. Dus dat scheelt nogal.
Ik heb net ff sisoft sandra gedraaid en die schijf kwam uit op 7498..om te huilen gewoon..

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 22:32

flexje

got-father

omg, ik dus ook met hetzelfde probleem hiero , ook een maxtor 40 gig dx740 , ook rete traag....
weird

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• clotug
Kabels verwisselen haalt nix uit..ik heb er gewoon een ata 66 kabel aanhangen, ik neem aan dat dat correct is?

Powerdiagnose geeft geen fouten.

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:14
ik heb hier ook een nieuwe 80GB Maxtor. Ook super traag :(

Ben blijkbaar niet de enige :+

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 19:44
Ik had ook een Maxtor 60 GB.. kapte er zomaar mee.

Misschien een slechte "batch" ?

• clotug
Op donderdag 04 juli 2002 17:01 schreef Fr3aKER het volgende:
ik heb hier ook een nieuwe 80GB Maxtor. Ook super traag :(

Ben blijkbaar niet de enige :+
Het gebeurt dus vrij vaak dat die maxtor dingen traag zijn. Wat hebben jullie er mee gedaan of wat doen jullie er nu mee? Gewoon geaccepteerd? Mijn systeem loopt voor geen meter.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:02

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Heb een D740X 80 gig op m'n ATA66 controller en die gaat in WinME zeer goed, zo'n 28mb/s maar in Win2K is ie traag, namelijk maar 10mb/s.. ook lekker vaag dus..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde disk.

Ik haal echter met precies dezelfde bench tool dit:

Drive D
Read max 36571 kB/sec
Read average 34996 kB/sec
Read min 31801 kB/sec
Write max 36571 kB/sec
Write average 34571 kB/sec
Write min 33907 kB/sec
CPU usage 4 percent

Moet jij dus ook kunnen halen neem ik aan?

• clotug
Op donderdag 04 juli 2002 22:59 schreef Bossel het volgende:
Ik heb precies dezelfde disk.

Ik haal echter met precies dezelfde bench tool dit:

Drive D
Read max 36571 kB/sec
Read average 34996 kB/sec
Read min 31801 kB/sec
Write max 36571 kB/sec
Write average 34571 kB/sec
Write min 33907 kB/sec
CPU usage 4 percent

Moet jij dus ook kunnen halen neem ik aan?
Zou ik jouw config en OS mogen weten?? BVD!
Voordat ik dat ding master maakte was ie volgens mij ook ong. zo snel..ah the good old days...sniff

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 23:10 schreef clotug het volgende:

Zou ik jouw config en OS mogen weten?? BVD!
Voordat ik dat ding master maakte was ie volgens mij ook ong. zo snel..ah the good old days...sniff
Master IDE1 zonder slave. Op een a7v133 mobo.

Verwijderd

Wel een beetje erg laag voor jouw type harddisk.
Ter vergelijking mijn alweer wat oudere 40GB Maxtor terwijl ik druk bezig ben:

Read max 32000 kB/sec
Read average 25728 kB/sec
Read min 23272 kB/sec
Write max 46545 kB/sec
Write average 36312 kB/sec
Write min 23272 kB/sec

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/hdtach/maxtor_5t040h4_40gb_7200rpm_euss.gif
Maxtor 5T040H4 - 40GB @ 7200rpm / connected to Promise Ultra 100 controller as master channel 0
http://www.tcdlabs.com/htach261.exe

Performance verlies van je harddisk oplossen:
• Chipset drivers indien non-Intel mobo
• DMA in je OS aanvinken
• 80 polige ATA(66/100/133) kabel
• Geluidsmodus instelling in je harddisk -> Dos-tooltje
• RPM instelling in je harddisk -> Dos-tooltje
• Write-verify uitschakelen -> OS/Dostooltje
• S.M.A.R.T. vertraagt de boel -> S.M.A.R.T. uitschakelen
• Cache inschakelen in firmware/OS
• Harddisk defragmenteren
• Inefficiente indeling -> Partitie/Clustersizes
• Slechte drive -> RMA/Testprogramma

De helpfile van CliBench zegt dit erover:
Depends on the type of hard disk, its interface, the computers mass storage interface, the drivers your operating system uses, the file system on the disk, the size of the partition, and so on. If the maximum and the minimum values differ extremely, your hard disk is probably quite full or fragmented. If you get high CPU usage values your CPU has to do all I/O and theres no busmastering (What a shame a some $100 chip and all it has to do is writing bytes on a disk!).

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 22:32

flexje

got-father

humm, dat cache inschakelen? waar doe je dat dan? bij mij zie ik geen optie ervoor [winxp]

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• clotug
Op vrijdag 05 juli 2002 11:05 schreef LoW.R1D3R het volgende:
humm, dat cache inschakelen? waar doe je dat dan? bij mij zie ik geen optie ervoor [winxp]
hmm die staat bij mij gewoon aan. Je moet kijken bij aparaatbeheer -> schijfstations -> eigenschappen schijf -> tabblad beleidsinstellingen

Weet iemand hoe ik die write verify uit kan schakelen in XP?

• clotug
Check mijn HDtach test run:

Afbeeldingslocatie: http://www.stress-fighters.com/michel/readtest.gif

is toch te gek voor woorden?

Heb de test gedaan in veilige modus en met SMART uit, maar dat mocht ook niet baten

• clotug
hier nog een keer dat gifje, maar dan wel zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~rob9/wyu/readtest.gif

wat is er met mijn HD aan de hand??

Verwijderd

ik heb deze ook....is ook traag als een slak..denk dat ik de ibm er maar ga ingooien ....

deze maxtor kwam trouwens ook slecht uit de test van computer totaal deze maand

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Hier is idd wat mis, heb je deze test gedaan terwijl er programma's aan stonden?

en Dma 5 aanzetten als je dit nog niet had gedaan.

Zo'n op en neer grafiek wil meestal zeggen dat ie dan ergens meee bezig was ofzow dus check het lampje van je hdd eens, en de geluiden die van de HD komen als ie abnormaal zijn is ie gewoon niet goed.

En nog iets specs aub.

• clotug
Op zondag 07 juli 2002 14:21 schreef DarkEye het volgende:
Hier is idd wat mis, heb je deze test gedaan terwijl er programma's aan stonden?

en Dma 5 aanzetten als je dit nog niet had gedaan.

Zo'n op en neer grafiek wil meestal zeggen dat ie dan ergens meee bezig was ofzow dus check het lampje van je hdd eens, en de geluiden die van de HD komen als ie abnormaal zijn is ie gewoon niet goed.

En nog iets specs aub.
Ik heb net geteste in veilige modus en daarbij kwam dat ding niet boven de 3,7mb/sec uit!! XP geeft aan dat ie in UDMA mode 2 draait.

specs:
athlon 500
k7m mobo ata 66
448mb ram
60 gig maxtor prim. master + ricoh mp7060a fikker prim. slave
13 gig maxtor sec. master + aopen 48x cd-rom sec. slave
allemaal op ata 66 kabels

Ik heb 3 dimmetjes met allemaal verschillende snelheden. Kan dat een probleem zijn?

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 14:06
Op donderdag 04 juli 2002 22:34 schreef clotug het volgende:

[..]

Het gebeurt dus vrij vaak dat die maxtor dingen traag zijn. Wat hebben jullie er mee gedaan of wat doen jullie er nu mee? Gewoon geaccepteerd? Mijn systeem loopt voor geen meter.
Ik heb twee andere disks gehad van mijn leverancier. Want ik had dus 2 rotte disken. Bleek dat die andere dus een soort cirkelzaag geluid af en toe maakt. Net of de platters aanlopen ofzo. Heb nu al een nieuwe erin en de andere komt deze week want ze hadden ze niet meer op voorraad.

System Specs - Homepage

Verwijderd

Zo te zien aan je results:
  • CPU utilisation is laag, dus DMA staat aan en de drive wordt in ATA66 of hoger aangestuurd.
  • Echter - Je hebt last van "regenwolken" in je grafiek en hij komt niet al te hoog, wat neerkomt op defragmentatie of leesproblemen van drive (bijv. door slechte koppen/platters - hij moet het 2e rondje herlezen).
  • Groot verschil tussen minimum en maximum - hij moet echt 2x opnieuw lezen. Het zou ook kunnen dat de temperatuur te hoog is - even testen met een kamerventilator erop en je kast open.
  • Het probleem doet zich zowel voor bij lezen als schrijven (zie CliBench results) - dus een vermoedelijk koppen/platter probleem.
Ik zou hem RMA'en...

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Het lijkt er ook op dat je schijf op DMA/33 draait, aangezien de read burst speed max 29 Mb/s is.

Verwijderd

HD en writer op dezelfde ide kabel??? haalt die writer de snelheid van je hd niet naar beneden. Probeer het eens met alleen je hd op de kabel en kijk eens watvoor snelheden je dan haalt. Ik heb slechte ervaringen met kabels delen met niet hds. Ik heb 20 gb maxtor 7200 + 40gb maxtor 7200 op een kabel en geen problemen mb is max ata66 en die 40 is ata100 maar kan ik toch niet gebruiken. Tweede ide kanaal bevat writer en dvd. Werkt als een trein niets geen problemen.....

Verwijderd

Het lijkt er ook op dat je schijf op DMA/33 draait, aangezien de read burst speed max 29 Mb/s is.
Jij bent zeker in de marketingtruuk gevallen dat ATA66 ook daadwerkelijk 66MB/s is ?

In werkelijkheid is dat alleen de snelheid vanaf de HDD-cache naar de controller - in normale omstandigheden moet je rekenen op 20% minder indien de schijf zelf niet de belemmerende factor is...

(ATA33:26MBs/ATA66:52MBs/ATA100:80MBs/ATA133:106MBs)

29MBs zou te snel voor ATA33 zijn, dus wordt de drive minimaal op ATA66 aangestuurd en zijn er andere belemmerende factoren (zoals de "regenbui" ook aangeeft)...

Is de FSB overgeclockt ?
Overigens kun je ook met IBM tool een hoop van je Maxtor instellen - ook als hij aan een ATA-Controller hangt zoals de Promise Ultra/FastTrack...

• clotug
Op maandag 08 juli 2002 08:44 schreef euss het volgende:
Zo te zien aan je results:
  • CPU utilisation is laag, dus DMA staat aan en de drive wordt in ATA66 of hoger aangestuurd.
  • Echter - Je hebt last van "regenwolken" in je grafiek en hij komt niet al te hoog, wat neerkomt op defragmentatie of leesproblemen van drive (bijv. door slechte koppen/platters - hij moet het 2e rondje herlezen).
  • Groot verschil tussen minimum en maximum - hij moet echt 2x opnieuw lezen. Het zou ook kunnen dat de temperatuur te hoog is - even testen met een kamerventilator erop en je kast open.
  • Het probleem doet zich zowel voor bij lezen als schrijven (zie CliBench results) - dus een vermoedelijk koppen/platter probleem.
Ik zou hem RMA'en...
de schijf is pas een paar maanden oud en XP gaf aan dat defragmentatie niet nodig was, waar ik ook van uit ging. Ik heb nu een enorme ventilator op de open kast staan; het blijkt voor HDtach geen moer uit te maken. Me FSB is overigens niet overgeklokt. Krijg een blauw scherm zodra ik de FSB maar iets hoger zet..brutaal osje dat XP.

Ik heb bijna alles geprobeerd. acoustic man. = uit, write verify = uit, powermax geeft nix, veilige modus = geen verschil, schijf als enige op de bus = geen verschil, ander kabel = geen verschil, ventilator = geen verschil, SMARt uit = geen verschil etc...pffff |:(

Maareh ja dat RMA, is dat gewoon een mooie term voor terug naar de winkel is dat een opzichzelf staande procedure bij maxtor? Als het goed is heb ik nog garantie van de leverancier.

Dat tweede geluid van mij lijkt idd ook een beetje op een cirkelzaag...

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 14:31

WhiteDog

met zwarte hond

heb een Maxtor 60 Gb 133 en een Maxtor 40 Gb 100 op een promise ata133 controller (zelfde kabel)

de 60 Gb 133 haalt 9000 en de 40 GB 100 haalt 15700 ????

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

Haal je oude 5400rpm schijf er eens uit en laat je 7200rpm schijf dus es lekker alleen draaien! Scheelt enorm!

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat een topic van juli niet meer zo actueel is, denk je ook niet?

Wil je voortaan even naar de datum kijken? dank je :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
hmz actueel of niet, ik heb dit zelfde probleem.. heb al een nieuwe schijf gekregen (geen verschil.

iemand al een oplossing?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:z
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.