[PHP] Cookies met Sessions vraagje.

Pagina: 1
Acties:

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 16:22
Als een gebruiker nu de cookies heeft uitstaan
code:
1
2
3
4
dat kun je makkelijk checken door een cookie te setten op de eerste pagina, 
en op de volgende pagina weer proberen uit te lezen. 
Als het cookie dan niet bestaat dan heeft de browser cookies uitstaan, 
en als hij em wel vindt staan de cookies aan.

en het inlogsysteem maakt dan als 2e keuze gebruik van sessions. Maakt deze dan ook gebruik van cookies als mijn hostingserver DIT aangeeft? (gekeken met phpinfo(); )

Directive . . . . . . . . . Local Value . . Master Value
session.use_cookies . . . . . On . . . . . . . . On

Het lijkt vanzelfsprekend dat de sessies nu cookies gebruiken, maar is dat ook zo?

Zo ja:
Dus als de gebruiker dan cookies heeft uitstaan dan kan het inlogsysteem ook geen gebruik maken van cookies?

Zo nee:
Maken mijn sessions dan helemaal geen gebruik van cookies (en dat hoop ik dan)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In principe wel, tenzij cookies uitstaan, dan worden er GET-vars achter de url's geplakt.

Maar wat is het probleem?
Gebruikers die cookies uit hebben staan kunnen tegenwoordig toch al bijna niks meer op het inet :/

• Cheater
en dat vind ik jammer, want ik heb nu een systeem gemaakt waardoor ik honderden clansites kan hosten, maar om nou individueel elk login probleem te verhelpen wordt ik ziek van. Ik wil een loginsysteem waarop je op 2 manieren kunt inloggen. Op de cookie manier (zo is het nu) en op een sessionsmanier. want dat was de bedoeling dat het zonder cookies liep. maar door die [censored]-instelling kan dat dus niet.

• Cheater
maarem... de GET vars. ik ben PHPfreaks aan het bekijken
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=60&page=&print=
en daar kom ik niets over die GET's tegen.

kijk anders even op:
http://www.cheater.nl/phpinfo.php
en kijk of ik iets kan zonder cookies. van mijn part sessions in mysql.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 21:42 schreef Cheater het volgende:
maarem... de GET vars. ik ben PHPfreaks aan het bekijken
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=60&page=&print=
en daar kom ik niets over die GET's tegen.
Dat artikel is ook wel extreem summier.. (betreffende uitleg sessie's)

Verwijderd

je kan toch ook gewoon handmatig de sessionid meesturen? gewoon achter de url, dan hoef je geen cookies te gebruiken iig...

• Cheater
ho ... stop... ho

kan ik dus toch sessies gebruiken als de gebruiker cookies uit heeft staan? (lees voor je reageert m'n bovenste post).

En zo ja, geef eens een voorbeeldje van die Sessies-id's meesturen in URL. op zich voel ik daar wel wat voor, als dat de enige manier is.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 10 juli 2002 20:32 schreef Cheater het volgende:
ho ... stop... ho

kan ik dus toch sessies gebruiken als de gebruiker cookies uit heeft staan? (lees voor je reageert m'n bovenste post).

En zo ja, geef eens een voorbeeldje van die Sessies-id's meesturen in URL. op zich voel ik daar wel wat voor, als dat de enige manier is.
Bekijk de manual page van www.php.net eens over cookies etc.

'&' . session_name() . '=' . session_id()

achter je url's plakken als je het zelf wilt, automatisch kan ook, moet je de php-config es voor bekijken etc.

• Cheater
weet je hoe dit voelt in my brains?
zo:

25 x 38xx52 : 3xx1 = 2xx6,12

Ik wil graag experimenteren met dit, maar ik ben nog niet zo bekend kwa sessions. En de informatie die je gaf, begrijp ik wel, maar snap ik niet. Ik moet dus eerst een HEEELEBOEL proberen voordat ik goede heb gevonden net zoals in de rekensom hierboven. En uiteraard een loopje op de bovenstaande rekensom is mogelijk, maar niet op mijn raadsels kwa sessions.

Bovendien heb ik eigenlijk nog geen direct antwoord gekregen of het mogelijk is om sessions te gebruiken waarbij cookies HELEMAAL niet te pas komen --> IN MIJN GEVAL <--

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja, dit is mogelijk.

Je moet proberen goed onderscheid te maken tussen de twee lagen van het sessie-systeem (niet alleen die van php, dit geldt voor elk sessie-systeem):
  • Aan de kant van de client (lekkere vertaling van een bepaalde Engelse uitdrukking :P) moet op de één of andere manier 'onthouden' worden wat het ID is van de sessie. Dit kan d.m.v. een cookie of door post/get variabelen te propageren.
  • Aan de kant van de server moeten de gegevens die bij een sessie horen opgeslagen worden. Dit kan - onder meer - in tijdelijke bestanden :r (standaard instelling van php) of in je database *D.
Als ik jou was zou ik gewoon altijd php sessies te gebruiken. Php kijkt dan zelf of de client cookies ondersteunt. Zo ja, dan worden cookies gebruikt; zo nee, dan wordt het sessie id met url's meegegeven.

Voor meer informatie:
php.net over sessies

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Pagina: 1