Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

temp op 7sigment display

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
/me en Placer zijn samen bezig met een casemod

nou hebben we hier een 7sigmenten display met 3 cijfers

nou leek het ons leuk om daar onze proc temp op weer te geven kunnen we hem een beetje in de gaten houden.

isser ergens een programma waarmee we dit ding op de lpt of seriele poort kunnen aansturen??

graag hier ook een schema bij

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15
Picz is usevol

Verwijderd

Topicstarter
lastig als je geen digicam hebt ff proberen scanner aan te sluiten en dan ding in te scannen

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Op woensdag 03 juli 2002 20:35 schreef Verdicampo het volgende:
Picz is usevol
Een 7-segments display ziet er zo uit:
code:
1
2
3
 __
|__|  
|__|

Btw. lijkt me wel interessant omdat ik zelf ook zo'n temp ding veel bouwen op een 7-segments display.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15
Op woensdag 03 juli 2002 20:39 schreef AxzZzel het volgende:
Een 7-segments display ziet er zo uit:
goh. zitten ze op een print, wat voor aanluitingen/punten zitten er waar e.d.

Aan een LPT heb je nie zoveel volgens mij, omdat je daar maar 8 leds o.i.d. mee aan kunt sturen. Serieel moet 255 kunnen. neus eens rond op www.circuitsonline.net

Verwijderd

moet je de 4511N(3X) gebruiken, en zelf een programma er bij schrijven.

edit:
sorry, ben ff aan :z bij dit idee ben je namelijk 12Bit nodig. als je nu eens de 4511N(latch/decoder) en een 4510N(counter) er op zet ben je maar 4bit nodig om hem aan te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik als nOOb een programma schrijven

bestaan die niet al of kan iemand die hier niet schrijven want het is voor iedereen makkelijk

welke tweaker wil nou niet voorop zijn pc zijn CPU temp zien???

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 20:45 schreef gappie het volgende:
ja ik als nOOb een programma schrijven

bestaan die niet al of kan iemand die hier niet schrijven want het is voor iedereen makkelijk

welke tweaker wil nou niet voorop zijn pc zijn CPU temp zien???
ik kan alles wel maken. probleem is ik ken alleen VB en ik weet niet hoe ik de lpt aan spreek via VB, ja het kan wel met API calls maar die heb ik niet.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 20:48 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

ik kan alles(van dit project ;)) wel maken. probleem is ik ken alleen VB en ik weet niet hoe ik de lpt aan spreek via VB, ja het kan wel met API calls maar die heb ik niet.

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-11 19:56
zo iets wil ik eigenlijk ook omdat m'n baybus een beetje doorzichtig is maar je er geen lcd door ziet maar misschien wel zo'n led display :)

Verwijderd

ik weet alweer hoe ik de lpt aan stuur. ik ga ff wat experimenten doen :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:33
[topic=539574/1/100]

Hier staat ook nog wat info over simpele LPT aansturing

Strava

Verwijderd

Topicstarter
hier de pics van het 7 sigmenten display ding

de voorkant
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/voorkant7sigment.jpg

de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/achterkant7sigment.jpg

die jumpers en die print hoeven denk ik niet persee als we de ledjes in het display gelijk aansturen

(dit is placr samen met gappie :+)

Verwijderd

De jumpers laten zien welke getallen/streepjes er weergegeven worden, en dat zit in de IC ingebakken, dus er valt weinig te veranderen...

Verwijderd

ja, maar waarvoor maakje druk om die paar segment displays ik heb hier nog zoveel van die dingen liggen en die sloop je zo van het printje af hoor

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp is da printje overbodig (we moeten dus de displays eraf slopen)

en dan gewoon los aansturen???

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 21:17 schreef gappie het volgende:
dus als ik het goed begrijp is da printje overbodig (we moeten dus de displays eraf slopen)

en dan gewoon los aansturen???
tja ik wete niet hoe snel je alles wilt doen maar, als ik een printje schema + programma moet maken ben ik niet in 1 dag klaar :D

Verwijderd

Topicstarter
we zijn eerst nog bezig met een raam in de zijkant (geen standaard vierkant mar een mooie @)

dus houdt dit topic een beetje levend

zou je er dan ook een schema bij kunnen maken???

anders kunnen we maybe verderpraten via mail of msn

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 21:37 schreef gappie het volgende:
we zijn eerst nog bezig met een raam in de zijkant (geen standaard vierkant mar een mooie @)

dus houdt dit topic een beetje levend

zou je er dan ook een schema bij kunnen maken???

anders kunnen we maybe verderpraten via mail of msn
ja, is goed hoor voeg me maar toe (msn)

Verwijderd

weet iemand al iets meer

vanavond wouden we er verder aan werken

offtopic:
gappie je scannerplaat ligt vol met stof zullen we vanavond is schoonmaken

Verwijderd

Topicstarter
stof STOF

grapjas nee hoor jij bent stoffig hahahaha mare is goed :)

Verwijderd

*removed*

Verwijderd

ej, ik ben ff hard aan werk geweest hier het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://213.51.87.235/upload/images/73.jpg

(brakke server)

software ben ik mee bezig.... complete source kan je krijgen kan je dus alles wat niet meer als 4 cijfers nodig is aan sturen :)

hier is een onderdelen lijstje en nog wat opmerkingen:

4X HD-E100
2X 4518N
4X 4543N
1X Centronics 36-pins haakseprintmontage female
28X 270E

opmerkingen:

stroom opname bij allemaal 8ten ongeveer 1,3 ampere
weerstanden worden warm!

Verwijderd

wat als je nou zonder tussenkomst van de computer een temp readout wilt hebben op je 7 segmentendisplay? (2 stuks dan)

als ehh, noodoptie, zoveel parallele poorten heb ik namelijk niet meer vrij :P (geen ;))
serieel zou toch ook moeten kunnen?

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 00:33 schreef Aryante het volgende:
wat als je nou zonder tussenkomst van de computer een temp readout wilt hebben op je 7 segmentendisplay? (2 stuks dan)

als ehh, noodoptie, zoveel parallele poorten heb ik namelijk niet meer vrij :P (geen ;))
serieel zou toch ook moeten kunnen?
hmm tja dan word het een heel ander verhaal he :), kan wel wat ontwerpen moet je me ff toevoegen op msn

Verwijderd

Zo'n display ombouwen is veel te veel werk. En de stuurIC's zijn prijzig.
Voor zo'n 12 euro koop je al een kant-en-klaar LED display. Daar moet je dan nog een sensorschakeling voor zetten.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/106/G1/106941G1.JPG

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 20:29 schreef augustus het volgende:
Voor zo'n 12 euro koop je al een kant-en-klaar LED display. Daar moet je dan nog een sensorschakeling voor zetten.

[afbeelding]
heel goed gezien :D, alleen zoon led-display kost echt niet meer als 12 euro hoor :D en nog ene probleem zoon sensor schakeling appart er bij maken is prijzig ja

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 20:29 schreef augustus het volgende:

[afbeelding]
en het is nog lang niet zo gaaf als zo'n 7segmenten led slopen uit een oude rammelbak, en dat dan ombouwen tot een 1337 element van je stoere nieuwe casemod

Verwijderd

(sorry voor de kick) Met een PIC processortje moet best wel wat leuks te verzinnen zijn. Ik liep een tijdje terug ook met dit idee in mijn hoofd, maar dan dus buiten de pc om (via een sensor). De vraag is alleen, waar monteer je zo'n sensor? Niet op de processor, dan zit hij in de weg (lijkt me). Ideeen?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Op maandag 22 juli 2002 22:52 schreef Airbag het volgende:
(sorry voor de kick) Met een PIC processortje moet best wel wat leuks te verzinnen zijn. Ik liep een tijdje terug ook met dit idee in mijn hoofd, maar dan dus buiten de pc om (via een sensor). De vraag is alleen, waar monteer je zo'n sensor? Niet op de processor, dan zit hij in de weg (lijkt me). Ideeen?
Met een Pic !?!?

gewoon een paneel meter ictje tsc7106 voor lcd ... en die zijn er ook voor led displays

Repareren doe je zo.

Verwijderd

De eerder getoonde kant-en-klare LED-module kost [url="http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SEARCHSWS]=op&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=106941&TK_PAR[USER_ID]=0201074741027388178&TK_PAR[TOPLEVEL]=1"]hier[/url] 11,32 euro.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:59

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 03 juli 2002 20:40 schreef Verdicampo het volgende:

[..]

goh. zitten ze op een print, wat voor aanluitingen/punten zitten er waar e.d.

Aan een LPT heb je nie zoveel volgens mij, omdat je daar maar 8 leds o.i.d. mee aan kunt sturen. Serieel moet 255 kunnen. neus eens rond op [url="http://www.circuitsonline.net"]www.circuitsonline.net[/url]
ff kijken acht leds... hmm... 8 keer aan en uit... we gaan tellen!

00000000 = 0
00000001 = 1
00000010 = 2
00000011 = 3
00000100 = 4
00000101 = 5
00000110 = 6
00000111 = 7

he.. dat is gek... 8 combinaties, en maar drie "leds" gebruikt! :P

8 combinaties van aan/uit is 256 mogelijkheden (0-255) (2 tot de macht 8). Dus ook met de LPT poort kan je dat ding prima aansturen!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 23:20 schreef Sine het volgende:

[..]

Met een Pic !?!?

gewoon een paneel meter ictje tsc7106 voor lcd ... en die zijn er ook voor led displays
Als totaaloplossing natuurlijk, niet alleen om de display aan te sturen maar ook voor het registreren van de temperatuur.

Het is best mogelijk zonder microcontroller, als je een chip hebt die van het signaal van de sensor een digitaal signaal maakt (a/d convertor?), en die vervolgens omzet in BCD code (of iets anders om die segment displays aan te sturen). Is natuurlijk mooier, maar wel lastiger.

Verwijderd

Ik heb ook nog een overbodige 2-segment mhz-aanduider op mijn kast zitten, dus vandaar mijn interesse.

Maar kan niemand mijn vraag beantwoorden over waar je die sensor plaatst?

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 18:07
Op donderdag 04 juli 2002 21:54 schreef The Vaporizer het volgende:
ej, ik ben ff hard aan werk geweest hier het resultaat :

opmerkingen:

stroom opname bij allemaal 8ten ongeveer 1,3 ampere
weerstanden worden warm!
Hoe kom je daar aan dan? :? Een rode LED heeft ongeveer 2.3V spanningsval als hij brand (Vf). Als je uit 5V voedt heb je dus 2.7V over je 270 Ohm weerstandjes staan. Er loopt dus 10mA per segment (Klopt aardig met de LED specs). Bij alle segmenten aan is dat 10 * 28 = 280 mA.

Als jij 1.3A meet heb je het spul op 12V staan, of er zit ergens iets fout. Zeker weten dat alleen de LED's licht geven?? >:)

Overigens zou je als je slim programmeert de elementen kunnen scannen, dan heb je veel minder onderdelen nodig.

Als je helemaal 'los' gaat pak je een PIC of AVR chippie, dan kan je gewoon RS-232 gebruiken...

To terminate or not to terminate, that's the question...

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 20:56 schreef The Vaporizer het volgende:

[..]

heel goed gezien :D, alleen zoon led-display kost echt niet meer als 12 euro hoor :D en nog ene probleem zoon sensor schakeling appart er bij maken is prijzig ja
Ik kan je schema niet zien (kruisje) maar als je weerstanden warm worden denk ik dat je schema niet helemaal effecient is opgebouwd.
Pagina: 1