Toon posts:

Vraagje over aanschaf van nieuwe pc . !

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of je het mag vragen hier... maar ik wil eigenlijk over een tijdje (2 maanden +/-) een nieuwe pc gaan aanschaffen. en dat systeem moet goed werken. dus stabiel. (het os krijg ik wel stabiel maar de hardware moet het ook zijn)

Ik heb op dit moment niet veel problemen met mijn PIII 600 op asus p2b mobo. Maar toch werken sommige dingen niet lekker zoals mijn 8 speed brander die niet op 8 speed wil werken. Nero zegt wel dat hij kan branden op 8 speed maar een cd bakken duurt +/- 30 minuten. en dan heb ik het over van Hdd naar Cd. Mijn hdd is een 5400Tpm maar dat kan het probleem niet zijn.

Maar ik wil dus een nieuw systeem gaan aanschaffen en nu heb ik 3 systemen bedacht. Ik wil even zeggen dat ik geen overclock beest ben dus overclocken doe ik niet, moet stabiel zijn. En moet goed presteren onder Photosoep, videobewerking maar ook games. Nou hier zijn de 3 mogelijkheden.

Processor: P4 2.2 Ghz
Intern: Rimm 512 PC800
Mobo: Intel D850EMV2L
Hdd: Ibm 61,4 7200 Rpm

Processor: Athlon Xp 2200
Intern:Kingston 1024Pc333
Mobo: Asus A7V333
Hdd: Dual Ibm 61,4 7200 Rpm

De hdd komt in raid 0 te staan, het mobo ondersteund dat dacht ik. Hiermee wil ik dus de traagheid van een normale hdd proberen te omzeilen. Als ik het goed heb is raid 0 toch dat de hdd de schrijf en lees snelheid kan verdubbelen omdat hij de data over 2 schijven verdeeld. Maar als nadeel heeft dat je in dit geval dus 61.4 Gb aan opslag capaciteit verliest.

of

Processor: DualAthlon Xp 2000
Intern: Kingston 512Pc333
Mobo: Asus A7M266-D

Voor de rest maken alle systemen gebruik van de onderstaande hardware
Vid: Geforce MX-420
Kast: Chieftec TX-10WD
Cd-Rom: A-open DVD1640
Brander: Philips CRW 3210

Dus welk van de 3 mogelijkheden van proc, mobo, intern en hdd zal ik nemen ??? of zeggen jullie dat ik een bepaald mobo zeker niet moet nemen. Maar heb ik ook wel de goede keus gemaakt op het gebied van Videokaart, Case, cd-rom en brander ???

Alle systemen komen +/- op de zelfde prijs uit.

Nou hebben jullie een keuze of op en aamerkingen laat het me dan weten. Zelf zou ik liever intel hebben, maar ik wil best wel van processor switchen. Laat het topic leven maak er dus geen intel vs. amd ruzie van.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
[topic=218256/1/999] ;)

intel = goed voor photoshop, amd wat minder
dual = niet geschikt voor games :)

dus lijkt me duidelijk wat er overblijft :)

Verwijderd

Topicstarter
Moment moet nog iets aanpassen... ik zie dat het mobo dat ik gebruikt heb voor de dual opstelling van de athlon alleen dual kan werken met de MP, en met de Xp alleen maar single.

Als ik me niet vergis kan ik de XP toch wel in dual config opstellen of niet ?? zo ja op welk mobo. ??

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 20:01 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:
Ik weet niet of je het mag vragen hier... maar ik wil eigenlijk over een tijdje (2 maanden +/-) een nieuwe pc gaan aanschaffen. en dat systeem moet goed werken. dus stabiel. (het os krijg ik wel stabiel maar de hardware moet het ook zijn)
Je vraagt het zo netjes, dan kun je er haast geen probleem meer van maken.
Intern: Rimm 512 PC800

Processor: Athlon Xp 2200
Intern:Kingston 1024Pc333
Mobo: Asus A7V333
Hdd: Dual Ibm 61,4 7200 Rpm

Processor: DualAthlon Xp 2000
Afgezien van de specifieke onderdelen (en merken), zijn de sets zeer interessant, echter het volgende is mijn probleem.
Wat wil je precies met je systeem.

Een dual set-up is in games zelden sneller, Raid (IDE) is maar beperkt interessant, sommige dingen schieten wel op (grote bestanden), maar zoek tijden ed. niet.

Als je het beste systeem wil, kun je het best (imho) dat P4 systeem pakken, ander mobo eronder (met raid) en raid erop gooien. (en eventueel je fsb naar 133mhz gooien :P )

Als je een beetje een goed merk bord uitzoekt krijg je tools voor overclocken bij, en die performance is echt de moeite waard, zeker bij een P4.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Op woensdag 03 juli 2002 20:01 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:

De hdd komt in raid 0 te staan, het mobo ondersteund dat dacht ik. Hiermee wil ik dus de traagheid van een normale hdd proberen te omzeilen. Als ik het goed heb is raid 0 toch dat de hdd de schrijf en lees snelheid kan verdubbelen omdat hij de data over 2 schijven verdeeld. Maar als nadeel heeft dat je in dit geval dus 61.4 Gb aan opslag capaciteit verliest.
Das niet waar, in RAID 0 verdeelt ie wel de data over 2 schijven, maar dat kost geen capaciteit, zie ook FAQ. Wel is de kans dat 1 van beide hdds er mee ophoudt groter, en dan ben je AL je data kwijt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had dit eigenlijk niet hier neer moeten zetten, maar ik wist het eff niet meer.

Want ik wil eigenlijk meerdere vragen beantwoord hebben, ik wil ook weten of ik beter kan kiezen voor een dual Processor, of 2 hd's in raid 0 en meer intern of ik beter kan kiezen voor sneller intern (bedoel het rdram)

• TheGhostInc
  • Niet online
Is je videokaart niet een beetje sloom in verhouding met de rest? Of zit ik nu scheef te kijken?
GF4 Ti 4200 is dan meer op z'n plaats imho.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Op woensdag 03 juli 2002 20:13 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:
Ja ik had dit eigenlijk niet hier neer moeten zetten, maar ik wist het eff niet meer.

Want ik wil eigenlijk meerdere vragen beantwoord hebben, ik wil ook weten of ik beter kan kiezen voor een dual Processor, of 2 hd's in raid 0 en meer intern of ik beter kan kiezen voor sneller intern (bedoel het rdram)
Hangt puur en alleen af van wat je ermee wilt. Zelf ben ik niet echt een fan van dual, prijs/prestatie is gewoon een stuk minder aantrekkelijk. RAID heeft ook z'n beperkingen en is vooral afhankelijk van wat je met je hds wilt doen. 512meg is in principe ruim voldoende bij normaal gebruik, maar als je flink wilt gaan photoshoppen kan 1024 wel prettig zijn...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Op woensdag 03 juli 2002 20:16 schreef TheGhostInc het volgende:
Is je videokaart niet een beetje sloom in verhouding met de rest? Of zit ik nu scheef te kijken?
GF4 Ti 4200 is dan meer op z'n plaats imho.
ja dat lijkt mij ook een goed idee die mx is echt brak hoor. en die ti4200 kun je zonder moeite tot 275/550 overklokken dan is ut een ti4400

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik hep zelf een amd xp 2100+ op een asus mobo (a7v333 zonder raid) en het ding is stabiel als een rots, mijn mem is dane-elec pc2700 512mb. Kep er een goeie koeler op (zalman 5100) en dus ook geen last van de warmte enzow. Ik ben er zelf er tevreden over.

Maar als je toch kiest voor een p4 dan zou ik pc1033 kope ipv 800.

edit:

Ik lees dat veel mensen het over oc-en hebben maar hij vraagt om een stabiel systeem en dan zou ik dus echt niet oc-en.[quote]
Ik wil even zeggen dat ik geen overclock beest ben dus overclocken doe ik niet, moet stabiel zijn.
[/quote]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op woensdag 03 juli 2002 20:10 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:
Moment moet nog iets aanpassen... ik zie dat het mobo dat ik gebruikt heb voor de dual opstelling van de athlon alleen dual kan werken met de MP, en met de Xp alleen maar single.

Als ik me niet vergis kan ik de XP toch wel in dual config opstellen of niet ?? zo ja op welk mobo. ??
Een van de bruggetjes op de XP is de XP-MP identifier... Moet je geloof ik verbinden om een XP als MP te laten detecteren (en dat werkt goed). Ik ben alleen ff kwijt welk bruggetje het is... Maar dat weet de search of Google wel denk ik :)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
[b]Op woensdag 03 juli 2002 20:12 schreef
Afgezien van de specifieke onderdelen (en merken), zijn de sets zeer interessant, echter het volgende is mijn probleem.
Wat wil je precies met je systeem.
Nou ik heb meer een combo gepakt en wil gewoon weten wat sneller zal zijn in videobewerking foto bewerking, maar ook games.

Een dual setup is dacht ik sneller in het bewerken van foto's en video, daarom heb ik gekozen voor de dual Xp op een iets lagere snelheid dan de andere systemen maar wel dual uitgevoerd.

Een single intel is ten opzichte van een single amd (wel uitgaande van de bovengekozen snelheden) sneller in videobewerking, maar ik weet dus niet of een single intel op 2.2 sneller is als een dual XP 2000+ in vid bewerking.

En ik weet dat bij vid bewerking een groot intern van belang is maar ook de snelheid van de hdd daarom ook raid 0.

het is allemaal een beetje lastig... maar ik wilde het gewoon even weten. En ik heb er wel even over nagedacht, elk van de 3 systemen heeft wel zijn voor en tegens.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 20:20 schreef Aetje het volgende:

[..]

Een van de bruggetjes op de XP is de XP-MP identifier... Moet je geloof ik verbinden om een XP als MP te laten detecteren (en dat werkt goed). Ik ben alleen ff kwijt welk bruggetje het is... Maar dat weet de search of Google wel denk ik :)
O dank U dan laat ik het mobo wat ik bij de dual setup heb staan gewoon staan. of er moet iemand zijn die mij een ander mobo wil aanraden.

• TheGhostInc
  • Niet online
Als je een beetje wil overclocken, zou ik een P4 pakken, en die naar 133 fsb zetten, met goed geheugen moet dat geen problemen opleveren.

Dual == leuk, maar is ook soms een tikje meer spelen, voordeel is dat je minder last hebt van irritante programma's (100% belasting door 1 process wordt lastig, meestal is het dan gewoon 50%)

De single Athlon valt in dit plaatje een beetje weg, die raid config is wel leuk, maar goed, als je een mobo koopt met raid (voor de P4) kun je er altijd nog een HD naast prikken.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Mja het zal wel sneller zijn maar persoonlijk denk ik dat je tijdens het werken er weinig van zal merken, misschien als je een xp en een p4 naast elkaar zet. Dus ik zou gaan voor of een amd of de p4 met pc1033 mem.

Ik had ergens gelezen dat raid nogal veel processor tijd inneemt, dus misschien niet handig om te doen. Waarom zou je ook?

Zoals ik al eerder zei ik heb een asus a7v333 (zonder raid) met een xp 2100+ en dies erg stabiel, nog geen crashes gehad.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• TheGhostInc
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 20:18 schreef nhimf het volgende:
Ik lees dat veel mensen het over oc-en hebben maar hij vraagt om een stabiel systeem en dan zou ik dus echt niet oc-en.
NOFI, maar als je een stabiel systeem wil, dan zul je denk ik voor een supermicro met serverworks chipset oid. moeten gaan.
Via, sis of Intel chipset maakt ook nog wat uit.

Maar goed, om geen flame te beginnen:
Als je een systeem wil bouwen, kijk dan naar de tweakers buy guide ofzo, wil je een systeem dat ook echt meekan, en waarbij mensen op dit forum advies kunnen geven, overweeg overclocken.
Geld uitgeven kan iedereen, en als alles op standaard snelheid loopt, dan maakt stabiliteit weer amper uit.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm oke... aan jullie reacties te zijn kan ik dus het beste kiezen uit P4 of de Dual Xp.

Nu verander ik de specs een heel klein beetje ( kosten zijn niet veel hoger)

Intern: Rimm 512 PC1066

Processor: DualAthlon Xp 2200

Processor: DualAthlon MP 2000

Ik heb nu het volgende veranderd, het P4 syteempje krijgt i.p.v Pc800 PC 1066 rdram. De dualathlon XP heeft een rating van 2200+ i.p.v 2000, en er is een nieuw systeem bijgekomen. De Dual Athlon MP hij is wel lager geklokt dan de XP, en volgens mij zit er niet veel verschil tussen de XP en de MP versie. Maar welke zal nu sneller zijn. Als je een goed allround systeem wilt. Die goed kan presteren in zowel games als vid en photobewerking.

Na deze vraag heb ik weer een volgende, ik stel ze niet allemaal in 1* want ik wil gewoon een geod beeld krijgen van wat een goed systeem is.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 03 juli 2002 20:06 schreef veldmuis het volgende:
[topic=218256/1/999] ;)

intel = goed voor photoshop, amd wat minder
dual = niet geschikt voor games :)

dus lijkt me duidelijk wat er overblijft :)
En gebruik de Search even :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.