[EL] Transistor koelplaat berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 18:12

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Ik heb eigenlijk een beetje online hulp nodig betreffend het koelen van een transistor (een powertor). Het betreft een TIP145; ik kom er niet uit hoe ik uit moet rekenen wat voor koelplaat ik hier voor nodig heb. Ik loop een beetje vast op het begrip dissipatie (dissipation) en het rekenen met de koelplaat. Kan iemand mij een beetje in de goede richting schoppen?

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40

kimjansen

Nu ff niks...

Op woensdag 03 juli 2002 17:56 schreef Ectholian het volgende:
Ik heb eigenlijk een beetje online hulp nodig betreffend het koelen van een transistor (een powertor). Het betreft een TIP145; ik kom er niet uit hoe ik uit moet rekenen wat voor koelplaat ik hier voor nodig heb. Ik loop een beetje vast op het begrip dissipatie (dissipation) en het rekenen met de koelplaat. Kan iemand mij een beetje in de goede richting schoppen?
Gebruikt wordt hiervoor de thermische wet van Ohm.

de waarden Rj-c Rc-a kun je zien als weerstanden. Als je een aantal Watt hierdoor duwt zal dus de temperatuur toenemen...

Stel afgestane vermogen
Paf=10W
En de thermische weerstand junction naar ambient
Rth j-a=10K/W
En de ambient temperatuur
Tamb=25C

Dan:
Paf*Rth=deltaT

10W*10K/W=100K

Ambient temp is 25C dus 25C+100K=125C, dit is dan de temp in de transistor en die mag NIET hoger zijn dat Tj-max

Althans zoiets was het

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
De thermische weerstand van de transistor is 1.1 K/W (berekend). Rthj-a staat niet in de datasheet :( De transistor levert max. 125Watt en de junction mag max. 150 (zoals bij de meeste torren) graden celcius worden.

Maar hoe kom ik nu tot de thermische weerstand die de koelplaat moet hebben ?

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Op woensdag 03 juli 2002 18:09 schreef Ectholian het volgende:
De thermische weerstand van de transistor is 1.1 K/W (berekend). Rthj-a staat niet in de datasheet :( De transistor levert max. 125Watt en de junction mag max. 150 (zoals bij de meeste torren) graden celcius worden.

Maar hoe kom ik nu tot de thermische weerstand die de koelplaat moet hebben ?
ik zal ff de datasheet nazien wat ik eruit kan halen. ff geduld

edit:

Rthj-case=1K/W dus Rth totaal 1K/W+iets+0,5K/W(van de koelprut) dus 150-25= 125K mag de maximale toename in temperatuur zijn dus dan hang het er van af hoeveel watt jij dat ding wil laten dissiperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Schema

Zoals ik het lees gaat hij max. 112,5 Watt dissiperen (als ik de betekenis van dissiperen goed heb; aantal vermogen dat hij gaat leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Op woensdag 03 juli 2002 18:20 schreef Ectholian het volgende:
Schema

Zoals ik het lees gaat hij max. 112,5 Watt dissiperen (als ik de betekenis van dissiperen goed heb; aantal vermogen dat hij gaat leveren)
lijkt mij idd ook dus bij maximale sturing moet er 112,5 watt verwerkt worden... zal moeilijk worden maar is te doen

125=112,5*(1+0,5+iets)

1,111=1+0,5+iets

probleempje: 1+0,5 is al meer dan 1,1 dus moet je OF minder vermogen gaan eisen of een betere koelmethode vinden om die 0,5 naar beneden te krijgen... die 112,5W dissipatie is worst-case dus moet het wel op te lossen zijn (de tor kan het wel ff aan) ik zoek ff in m'n versterker boekje hoeveel dat je ongeveer kan verwachten aan vermogen

edit:

Vaudjes

Klopt dus allemaal wel je mag aannemen Vce-sat=3V (datasheet) dan door elke tor 5A/2torren=2,5A/tor dus Ptor is 2,5A/tor*Vce-sat=7,5W/tor maar dit lijkt me weer heel erg weinig... ik verdiep me nog ff want ik vrees dat het nu allemaal een beetje voor m'n ogen gaat draaien 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
112,5 Watt haal je trouwens niet helemaal, want een versterker kan je toch niet voluit zetten (dan gaat hij clippen en dan vinden je boxen (vooral je tweeters) niet leuk).

[edit]
Die laatste berekening van jou doet mij al in een draaimolen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Op woensdag 03 juli 2002 18:37 schreef Ectholian het volgende:
112,5 Watt haal je trouwens niet helemaal, want een versterker kan je toch niet voluit zetten (dan gaat hij clippen en dan vinden je boxen (vooral je tweeters) niet leuk).
zie m'n edit hij neemt geen 112,5W op... de spanning over elke tor is namelijk niet 45V bij maximale uitsturing (2,5A) maar 3V

edit:

vaag gelul ja kim is weer eens zo kaag als een vanarie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:25
Ik heb heb me hier ook een keer in verdiept, zie : [topic=452051/1/25]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Hm. Ik zou zeggen, als je zin hebt, neem de tijd :)
Als je dan de totale berekening met kleine uitleg kan posten, help je me echt heel erg. Loop hier nl. al een week me te kloten :(

Evt. mag MSN ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 18:48 schreef Xplosive het volgende:
Ah, dat kon ik niet vinden met de search |:(

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Op woensdag 03 juli 2002 18:48 schreef Xplosive het volgende:
dat is wel handig maar hier hebben we er niks aan gegeven is de schakeling op:

http://www.ripkip.8m.com/260wamp.htm

Ook is gegeven dat hij maximaal een vermogen van 260W RMS afgeeft... Hij neemt op 45V maal 5A is 225W (kan dus al niet) je zou nu denken dat elke tor (2 het positieve en 2 het negatieve) 225/2=112,5W zou dissiperen maar dat is FOUT... er loopt dan namelijk maar een stroom van 2,5A door elke tor (en dat kan die alleen bij maximale uitsturing), je weet dan ook dat de tor verzadicht moet zijn dus gelt Uce=Uce-sat... Het opgenomen vermogen is dan Uce-sat * I = 3 * 2,5 =7,5W per transistor

edit:

ff nog melden dat ik zei dat we er niets aan hadden is niet juist natuurlijk, we waren er al uit hoe je dat thermische gebeuren moet berekenen (neem ik aan) en dat stond wel uitstekend uitgelegd in de faq, voor het bepalen van de stroom zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Klopt het dat ik dan een koelplaat nodig heb met een thermische weerstand van 6K/W ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Vergeet niet dat wanneer je een transistor voor de helft openstuurt er veel meer vermogen verloren gaat in de transistor als wanneer deze constant verzadigd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Op woensdag 03 juli 2002 22:49 schreef Ectholian het volgende:
Klopt het dat ik dan een koelplaat nodig heb met een thermische weerstand van 6K/W ?
Als opgenomen vermogen 7,5W/tor is en DeltaT 125K.
En je kan aannemen dat koelpaste 0,5K/W is (is wel lager).
En je uit de datasheet haalt dat Rthj-c=1K/W dan is dus:

Rthj-a=Rthj-c+Rthc-hs+Rthhs-amb
Rthj-a=1K/W+0,5K/W+Rthhs-amb

125K=7,5W*(Rthj-a)
16,67K/W=Rthj-a
16,67K/W=1K/W+0,5K/W+Rthhs-amb
Rthhs-amb=16,67K/W-1K/W-0,5K/W
Rthhs-amb=15,17K/W (MAXIMALE waarde heatsink)

Als je een heatsink van 10K/W neemt moet het dus wel goed kunnen, als je het precies uit wilt rekenen moet je de data-sheet helemaal meenemen in je berekening (belastingslijnen en dat soort crap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Aah, nu is het weer een beetje begrijpelijk :)

Maar klopt het dat een koelplaat met een thermische weerstand van 6 hier beter koelt dan eentje van 10 ? Of blaat ik nu onzin :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Dat is juist.

Een koelplaat van 10K/W zal 10 graden warmer worden als je er één watt continu inpompt...

Een koelplaat van 6K/W zal 6 graden warmer worden per watt...

Die van 6 koelt dus beter. :)

0 K/W is het beste om te nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pagina: 1