Toon posts:

Windows xp naast linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag eens wat kennis maken met linux, maar bij het partitioneren gaat het al mis. Nu heb ik 2 partities, te weten c en d. Op c staat windows xp en op d wat andere zooi (mp3z enzo). Nu moet ik voor linux een swap, boot en een / partitie aanmaken, Maar wat ik ook doe (ook al haal ik even in disk druid de bestaande partitie's weg) als ik de 3e partitie aanmaak blijft ie zeggen partitie unallocated ofzoiets.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand waar ik hier meer over kan vinden? Owja ik gebruik red hat 7.2

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook "gewoon" je partities in DOS of Windows of Partition Magic maken, als je dat vertrouwder vindt.

Een swap partitie is trouwens niet echt nodig (maar kan wel handig zijn als je weinig geheugen hebt).
Een /boot is ook niet echt nodig.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat/redhat-installation-install-6.png

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 18:00 schreef AlterEgo het volgende:
...
Maar hoe boot ie dan? (ja ik ben een nieuwbie)

Thecore, dat heb ik ook al geprobeerd maar dat werkt niet

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op woensdag 03 juli 2002 18:04 schreef boriz het volgende:
Maar hoe boot ie dan? (ja ik ben een nieuwbie)
Gewoon vanaf je root-partitie, waarin je directory /boot staat :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
why multi-boot when there is VMWARE :-)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op woensdag 03 juli 2002 18:06 schreef leonardo1504 het volgende:
why multi-boot when there is VMWARE :-)
• VMWare is langzaam
• VMWare heeft brakke hardwareondersteuning
• VMWare kost pecunia (=Geld)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Gewoon even een stukkie "unallocated space" maken, m.a.w., gewoon je D: partitie verwijderen.

RH cd erin en als het goed is moet ie het dan helemaal zelf doen.

Wat betreft booten:

RH vraagt of je een bootloader wilt installeren, ik geloof dat ie standaard voor Grub kiest.
Die moet je dus gewoon in de MBR installeren zodat je voortaan bij het opstarten kunt kiezen tussen XP of Linux.

En vergeet niet om de bootflop te maken als ie er om vraagt, die kan soms heel erg handig zijn.

( draait je XP op NTFS nu ofzo ??, dat RH niet wil installen )

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
als je kennis wilt maken met linux kun je misschien DemoLinux of zo'n live eval CD van Suse testen, dan hoef je niet te partitioneren.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 14:25
Ik had hier ook altijd probleempjes mee maar na lang dingen proberen is het me toch gelukt, meerdere keren zelfs :)
Eigenlijk weet ik nu niet meer wat ik precies had gedaan, ik had al zoveel geprobeert :P

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Op woensdag 03 juli 2002 18:00 schreef AlterEgo het volgende:
Je kunt ook "gewoon" je partities in DOS of Windows of Partition Magic maken, als je dat vertrouwder vindt.

Een swap partitie is trouwens niet echt nodig (maar kan wel handig zijn als je weinig geheugen hebt).
Een swap partitie is WEL nodig (of een swapfile).

De Linux 2.4 VM draait niet goed zonder een swapfile (hoewel het inderdaad *kan*, maar her en der wordt gezegd dat je het niet moet doen).

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx iedereen! Het is gelukt. Ik heb de /boot partitie gewoon weg gelaten, 256 MB swap en 2GB "/" gedaan. Maar nu moet ik (ja voor het vergeten root password ja) in "lilo" zijn, maar hoe kom ik daar? Ik heb het geprobeerd met de cd en dan linux single etc maar dat werkt niet, en tijdens het booten op shift en tab drukken wil ook niet erg helpen.

Verwijderd

Hallo allemaal...
Hier even een vraagje van een newbie-tje :)

Op mijn Laptop zou ik graag naast Windows XP ook een Linux distrie willen installeren en ook graag kunnen kiezen met welke ik opstart.
Nu is mijn vraag. Moet ik eerst XP installeren? of de Linux Distrie?

Moet ik meerdere partities aanmaken? voor XP en Linux?
En hoe zit het met het Dual-booten? krijg ik dan een venstertje waar ik uit kan kiezen met welk OS ik zou willen opstarten?

LeppieSpecs.
P4-2Ghz
256DDR
Ati 32Mb

voor de kenners, je raad het al.. de welbekende Aldi Laptop.

Mijn dank is groot voor jullie hulp! _/-\o_

Groeten! Gianni

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

De MS-bootloader ondersteunt geen linuxpartities (dacht ik toch), dus best eerst XP, en dan Linux (met bootloader uiteraard).

Misschien achteraf wel aan te passen ofzo, maar deze volgorde lijkt mij het beste

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

Verwijderd

Tanx voor je Reactie!
Maar hoe krijg ik die Bootloader? moet ik dat binnen linux aangeven tijdens de installatie?

Achteraf aanpassen weet ik niet of ik daar wel helemaal uitkom :'(
En hoe zit het met de partities aangeven?

Verwijderd

Gaat automatisch tijdens installatie.

Verwijderd

Bedankt voor jullie hulp tot zover!
Het is me gelukt om Slackware naast Xp te hebben.
maar nu nog iets!

Het is voor mij onmogelijk om een muis werkend te krijgen in Slackware.
Wel als ik alleen in Text modus blijf, dan werkt de muis wel.
Zodra ik in X-window ga [startx] dan zie ik een muispijltje, dus je zou denken dat het werkt, maar zodra ik de muis ook maar iets beweeg dan verdwijnt de pijl!
En zo kan ik dus verder niet veel doen.
Met mouseconfig heb ik veeeel mogelijkheden geprobeerd op verschillende poorten. Serieel, en Ps-2.

het is mij een raadsel.. 8)7 Wie o wie weet meer?
Gegroet!
Gianni

Nog even om toe te voegen:
Heb het geprobeerd op een Oud systeem en op een nieuw systeem.
P 166[alleen Slackware] en P4 2Gig.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2002 11:38 . Reden: Toevoegingen ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:36:
Zodra ik in X-window ga [startx] dan zie ik een muispijltje, dus je zou denken dat het werkt, maar zodra ik de muis ook maar iets beweeg dan verdwijnt de pijl!

Dan staat het protocol niet goed ingesteld. Wat voor protocol heb je ingesteld, en wat voor muis heb je?

Verwijderd

Ik heb het geprobeerd met een Seriele muis die normaal [onder linux 7.2 en 7.3 wel normaal werkt...]
zou moeten werken als een "Generic 2 button serial mouse" op com1 en com2 en een Logitech Ps/2 muis. Maar nog geen suc6.
Je had het over Protocol.. maar ik weet niet waar ik Dàt zou kunnen vinden.
Weet alleen de opties met "Mouseconfig" :?

Gianni

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Mjaa, mouseconfig vraagt waarschijnlijk een type muis (zoals "generic 2 button serial mouse"), en koppelt daar een protocol aan.
Wat voor een muis is het?

Oja, "linux 7.2" bestaat niet en groeten onder je posts is niet nodig (zoals in de FAQ staat ;) ).

Verwijderd

ok, mijn fout, zal niet meer groetjes doen :)

Het is een redelijk oude muis, met 3 knoppen, alledrie aan de bovenkant.
waarvan er maar 2 doen waarschijnlijk.. net als bij Linux 7.2, wat niet bestaat.
[Wat is het dan als het geen 7.2 is? :? ]
Hij moet serieel aangesloten worden en wordt normaal gesproken herkent als een Generic muis.
Wat er voor de rest op de muis staat is:

Daxis
Model: MUS2S
FCCID: JKGMUS2S01

en dat was het

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 16:11
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 22:01:
net als bij Linux 7.2, wat niet bestaat.
[Wat is het dan als het geen 7.2 is? :? ]
Linux is de verzamelnaam en dat versienummer hoort bij redhat dus het is redhat 7.2

Leeg

Verwijderd

..Maar nog geen oplossing voor mn muis probleem :'(
Pagina: 1