Toon posts:

Van alles wat je eet blijft er wat in je

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alles wat je eet bestaat uit atomen. Een glas water bijv. bestaat uit ongeveer 1025 atomen. Niet al dit water wordt opgenomen in je darmen, maar een gedeelte wel, laten we zeggen 10%. Dan komen er dus van dat water 1024 atomen in je bloed. Hiervan zweet je wat uit en je plast er wat van uit, maar het zijn zoveel atomen dat er altijd wel een aantal in je lichaam zullen blijven.

Mijn stelling is: "Van alles wat je ooit hebt gegeten en dat verteerbaar is, zijn er nog atomen in je lichaam."

Met eten bedoel ik hier ook drinken. En met alles bedoel ik ook dingen als snoepjes en ook melk die je als baby gekregen hebt.

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

beetje vergezocht, maar wel waar> Ik dnek dat dit geen discussie word...

Samen staan we sterk!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Om te beginnen: Waar dacht je dat alles wat er bij gegroeid is sinds je geboorte in je lichaam terecht was gekomen?
Ten tweede: Het zou best kunnen kloppen, hoewel het ook best mogelijk is dat van een glas water na 80 jaar niet veel (of niets) meer over is. Het is meer en kwestie van kansrekening lijkt me...
Iemand gegevens over het aantal atomen in een volwassen menselijk lichaam?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 16:18 schreef Dido het volgende:
Om te beginnen: Waar dacht je dat alles wat er bij gegroeid is sinds je geboorte in je lichaam terecht was gekomen?
Natuurlijk weet ik wel dat, dat van je eten komt, maar de vraag is juist of er van alles wat ik ooit heb gegeten nog iets over is. Of er misschien ook een grens is. Bijv. een kauwgom die je gegeten hebt toen je 3 was, daar is misschien niks meer van over. Maar van die melk die je als baby kreeg zit misschien nog steeds calcium in je botten.

Verwijderd

Ik denk ook dat het een kwestie van kansrekening is. En ik ben het min of meer met de stelling eens, de kans dat van een redelijke hoeveelheid voedsel werkelijk alle atomen weer je lichaam uit zijn, lijkt me bijzonder klein.

Aan de andere kant: al je lichaamscellen worden gedurende 7 jaar (geloof ik) vervangen. Je lichaam is dus totaal verschillend t.o.v. 7 jaar eerder (uiteraard is het vervangen van die cellen ook een statistisch proces, maar ok). Bij het aanmaken van nieuwe cellen worden vast ook wel stoffen (en dus atomen uit je voeding) uit bestaande cellen gehaald, en niet alleen uit 'nieuw voedsel', maar toch gaat er wel een hele hoop uit op den duur.

Wat je je ook moet afvragen: wanneer is iets nog voeding. Er is niet zoiets als een "aardappel atoom" of "brood molekuul", en in je lichaam wordt de voeding natuurlijk wel afgebroken tot ver na het niveau waarop het nog aardappel of brood kan worden genoemd. Maar okee, desalniettemin, het lijkt me waarschijnlijk dat er geen enkele dag in je leven is geweest waarvan het voedsel dat je die dag hebt gegeten werkelijk geen enkel atoom achter is gebleven in je lichaam.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50
jij hebt gisteren zeker Phenomenon gezien? :+

Verwijderd

Der mensch ist wass er isst. zeggen de duitsers

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 16:57 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
jij hebt gisteren zeker Phenomenon gezien? :+
Ja, maar die had ik al eens eerder gezien. Ik had gisteren ook tentamen "Thermische verschijnselen". Misschien dat deze combinatie me op het idee bracht.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 13:26

spacy

+++

je lichaam filtert toch hoofdzakelijk de voedende en minerale gedeeltes uit je voeding?

en loost de rest samen met afval van wat in je lichaam verbrand was van de vorige voedingen weer?

maar waar wil je pcies heen met je discussie ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk ook dat het niet echt een discussie wordt. Misschien als er nog mensen komen die er echt anders over denken of iemand die heel bedreven is met statistiek.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 20:53
Doet me denken aan de stelling 'Elke keer dat je ademt krijg je een paar moleculen binnen die ook door Leonardo da Vinci zijn ingeademd'.

Verwijderd

Sterker nog, uiteindelijk zijn wij allemaal gemaakt van wat populair 'sterrenstof' wordt genoemd. Vrijwel alle atomen op aarde komen van onze eigen zon, omdat planeten uit de ster ontstaan waar ze om bewegen. Vrijwel alle atomen dus, vanwege uitzonderingen zoals kometen en meteorieten (maar die komen uiteindelijk weer van andere sterren). Alle planten, dieren en dingen op aarde zijn op hun beurt van atomen op aarde gemaakt. Wij dus ook en dus is de materie waaruit wij bestaan uiteindelijk van de zon afkomstig.

Veel zinnigs kun je er verder niet over zeggen. Echt een discussie wordt dit dus niet idd.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Je zou er een wiskundesom/topic van kunnen maken. Hoeveel atomen een mens in z'n leven inademt en wat voor dichtheid per m^3 dat globaal zou opleveren. Lijkt mij best interessant om te weten :)

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Ik wil er wel eens aan gaan rekenen - de mens als chemostaat :)

Maar niet nu, eerst een verslag + een tentamen + nog een verslag afmaken... zucht

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Op woensdag 03 juli 2002 16:09 schreef IkBenAlles het volgende:
beetje vergezocht, maar wel waar> Ik dnek dat dit geen discussie word...
Fout gedacht my friend

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Gemiddelde straal aarde 6378077 meter
Dikte troposfeer: 11000 meter

Liter lucht: 30,000,000,000,000,000,000,000 moleculen bron
Hoeveelheid lucht per minuut: 7,5 liter bron
Levensduur mens: 70 jaar (gok)

70 jaar = 70 * 365,25 * 24 * 60 = 37 * 10^6 minuten
Mens ademt dus 37 * 10^6 * 7,5 = 2,8 * 10^8 liter lucht

(2,8 * 10^8) * (30 * 10^21) = 8,4 * 10^30 moleculen die iemand inademt in een leven

Inhoud bol = 4/3pi*r^3

Inhoud aarde : 1068 * 10^17 m^3
Inhoud aarde+troposfeer : 10925 * 10^17 m^3
Inhoud troposfeer : 9857 * 10^17 m^3

8,4 * 10^30
-------------- = 8,5 * 10^9
9857 * 10^17

Dus dan zou in iedere m^3 lucht op aarde, na 70 jaar, maximale verspreiding, niets dat de hogere atmosfeerlagen in gaat, geen dubbel ingeademde moleculen, etc. 8,5 miljard door jou ingeademde moleculen zitten :o.

Een m^3 is 1000 liter, dus iedereen die 1 liter inademt, waar dan ook in de troposfeer (na 70 jaar etc. etc.) heeft dan 8,5 miljoen moleculen in z'n longen die ook ooit door jou zijn ingeademd :o.

<hr>

Disclaimer, misschien staan er grondige fouten in met het tellen van nullen e.d. - het is laat - maar zelfs als ik er een factor miljoen naast zit ademen we nog steeds allemaal moleculen "van" Leonardo DaVinci in :+.

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Sterker nog .. sommige atomen in jou op dit moment zullen zelfs atomen van Leo himself geweest zijn. Puur op statistische basis is dat wel te onderbouwen.
Pagina: 1