3weg Filter bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
goedesmiddags tweakende medemens. Ik ben in eht bezit van enkele zelfbouw speakertjes die nu toch echt weg gaan ivm met aankomende zelfbouw zuiltjes :)

het setje bestaat uit: 1x sub, 2x mid 2x tweeter

nu wilde ik een bijpassend filterkastje maken, want ik vind het zonde om ze weg te doen.

natuurlijk wil ik t graag zelf solderen aangezine dat niet erg lastig is, maar ik kwam wel bij een probleempje, misschien heel n00b maar ik wist iig niet hoe ik t moet oplossen.

er komt namelijk een linker en een rechter kanaal binnen, en vanuit die kanalen moet ik 1 basskanaal hebben, dat bass krijgt uit beide kanalen. Hoe speel ik dat klaar zonder dat ik kortsluiting veroorzaak/een versterker mol ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

een woofer met een dubbele spreekspoel gebruiken.

anders actief filteren en dan 5 versterkers (laag, 2x mid, 2x hoog)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
is het niet mogelijk om wat met filters te rommelen ? want een andere woofer of 5 versterkers is een te dure oplossing voor deze speakers :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nog nooit een oplossing daarvoor gezien bij home hi-fi. Auto versterkers zijn over het algemeen wel in staat om in trimode te werken. Dan wordt er gewoon stereo signaal uitgestuurd aan links en rechts, terwijl de woofer (of midspeaker) gewoon over deze 2 kanalen gebrugd wordt met een geigend eigen passief filter en derhalve de versterker gewoon 2 Ohm per kanaal ziet (wat ie dan ook aan moet kunnen). 2 Ohm lading aankunnen (of 4 Ohm bij 8Ohm speakers) is echter niet hetzelfde als trimode aankunnen.

Overigens kan je het op zich best eens proberen. Wel een extra versterkerzekering bij de hand houden en op je display letten. Als die weg gaat vallen, kappen, want dan is je voeding aan het instorten.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
eigelijk raar, want je zit in principe toch met + en - spanningen die kortsluiting veroorzaken, ondanks dat meen ik dat diodes niks uitmaken, kan iemand me uitleggen waarom niet ?

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Volgens mij moet dat gewoon kunnen...

Je filtert het bas signaal (tot aan zoveel Hz) van Li + Re, daarvan doe je de Li+ en Re+ (en de minnen) "kortsluiten".
Dat leidt je naar je woofer, en je hebt een perfect mono-signaal (evt faseverschillen daargelaten; valt wellicht ook te filteren?).
Het restsignaal (alles boven zoveel Hz) blijft gewoon Li en Re apart, en zal ook niet kortsluiten...

Immers: de frequenties boven de grens worden niet doorgelaten door het laag-filter; deze zullen dus niet kortsluiten, en gaan verder naar het nette Li/Re gescheiden filter.
Alles wat eronder zit, wordt wel doorgelaten en Li & Re zullen door het filter samengevoegd worden tot 1 monosignaal.

Het mid/hoog signaal leidt je naar een 2wegfilter, vanwaar je een mid/hoog scheiding krijgt, daarop sluit je de tweeters en mids aan...

Dit alles onder het voorbehoud dat mijn natuurkundelessen vrij lang geleden waren... ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wat trek je dan bij elkaar nadat je links en rechts gefilterd hebt ?

L+ en R- --> bass +
R+ en L- --> bass -

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 03 juli 2002 17:45 schreef Atgast het volgende:
wat trek je dan bij elkaar nadat je links en rechts gefilterd hebt ?

L+ en R- --> bass +
R+ en L- --> bass -
Nee, gewoon:

L+ en R+ --> bass +
L- en R- --> bass -

(oh, enneuh, ik heb mijn bericht boven nog wat verduidelijkt..)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
kheb t aangesloten, en tgeeft geen probs, nog niet iig :P

moet ik nu nog fatsoendelijke filters gaan maken, waar kan ik de onderdelen het beste/goedkoopste uithalen ?

kmoet dus 2x 120/3000 filters maken

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
* Arjan wil graag nog wat advies mbt het volgende, en ik bequoot mezelf:
Op woensdag 03 juli 2002 17:58 schreef Atgast het volgende:
moet ik nu nog fatsoendelijke filters gaan maken, waar kan ik de onderdelen het beste/goedkoopste uithalen ?

kmoet dus 2x 120/3000 filters maken
de dichtsbijzijnde audio winkel is weer een aardig stukje rijden, daarom zou ik graag jullie advies hebbben zodat ik maar 1x hoef te rijden voor m'n onderdelen

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 07:08 schreef Atgast het volgende:
de dichtsbijzijnde audio winkel is weer een aardig stukje rijden, daarom zou ik graag jullie advies hebbben zodat ik maar 1x hoef te rijden voor m'n onderdelen
schopje :)

ik wil van de vakantie nog es naar oss rijden, maar dat doe ik liever niet geheel onvoorbereid, daarom deze rotschop

Pagina: 1