Toon posts:

[Linux] root-password op mail ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik net met wat serveronderhoud bezig, o.a. het lezen van de rootmail, kwam ik een mailtje tegen met een regeltje tekst als:
configure HOST bladie
Waar HOST de machinenaam is en bladie het root-wachtwoord!
Deze mail was van owner-HOST en ging naar BCC-ontvangers, ik kon dus niet zien aan wie het allemaal verstuurd was.

1.) root-password veranderd

2.) Oude maillogs opgehaald en daaruit vis ik de volgende regel:
code:
1
Jun 12 16:44:00 HOST sendmail[2424]: g5CEi0U02424: from=owner-DOMEIN@HOST.DOMEIN.nl, size=86, class=0, nrcpts=1, msgid=<200206121444.g5CEi0U02424@HOST.DOMEIN.nl>, relay=mdom@localhost

Daarin staat dus wel dat er maar 1 recipient is, ben ik dat dan alleen? En heeft mdom@localhost als relayer nog iets te betekenen?

Heb ook een onbekende user 'perforce' verwijderd uit /etc/passwd maar SuSE heeft altijd erg veel gebruikers waarvan ik niet precies weet of ze wel of niet erbij horen. Klinkt allemaal niet erg fris bij elkaar, kan hier sprake zijn van een beveiligingslek of weet iemand wat er anders aan de hand kan zijn?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

_nethack

We're all MAD here

rootkit op je systeem staan????
is dacht ik een programma voor om dat te checken (chkrootkit ofzo)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist de nieuwste chkrootkit opgehaald en geïnstalleerd maar die kan niets vinden.
Systeem lijkt schoon te zijn.

[EDIT:]
code:
1
'mdom@localhost'

Zou erop moeten wijzen dat het om een user 'mdom' gaat die het mailtje heeft aangemaakt. Klopt dit?

Heeft dit iets te maken met majordomo?

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 14:54 schreef wijnolst het volgende:
Heb zojuist de nieuwste rootkit opgehaald en geïnstalleerd maar die kan niets vinden.
Systeem lijkt schoon te zijn.

[EDIT:]
code:
1
'mdom@localhost'

Zou erop moeten wijzen dat het om een user 'mdom' gaat die het mailtje heeft aangemaakt. Klopt dit? Kan die user echter niet vinden...
De vraag is : wil ik een rootkit op mijn systeem ?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 14:57 schreef leonardo1504 het volgende:

[..]

De vraag is : wil ik een rootkit op mijn systeem ?
Eeuheueh... ik bedoel natuurlijk chkrootkit :+ - sorry!

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
mdom@localhost

User 'mdom' bestaat idd, dat is de Majordomo Mailing List Agent. Is dit een 'feature' in majordomo? Hoort dit of ben ik idd geïnfecteerd met iets?

Klinkt allemaal een beetje paniekerig maar de mail was van 12/6 en in die tijd kan een hoop gebeurd zijn natuurlijk.

Verwijderd

Allereerst: lage streek.

Ik zou dit doen als ik jou was:

1) chkrootkit of een soortgelijk programma installeren.
2) direct daarna koppel je je box van het internet af.
3) check je logs en gebruik chkrootkit.
4) ik zou iig een fresh reinstall doen als ik jou was.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: SORRY voor het bestoken van GoT met onzinnige topics.

Dit was er aan de hand: er was in majordomo een maillinglist gemaakt via webmin en iemand heeft als password voor het onderhoud van de lijst het rootpassword ingevuld, wat krijg je dan: een mail van user 'mdom' met daarin dat password.
Was dus gewoon een config mailtje van majordomo! |:(

Sorry to bother you en hopelijk heeft iemand hier nog iets aan als hij/zij zich ooit rot mocht schrikken in dezelfde situatie.

Verwijderd

Woehahaha LMAO :D
mdom. Verrek ja :)

Uhm. Wil je diegene die het rootwachtwoord voor majordomo heeft gebruikt een ontzettende schop onder z'n hol geven? Verdiend-ie nl. zeker wel >:)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Een majorDOMBO >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1