Toon posts:

K7T266 Pro2-RU: Extra IDE-kanalen/RAID controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een MSI K7T266 Pro2-RU moederbord, en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Het enige wat mij een beetje "tegenvalt" is het feit dat ik niet genoeg IDE-kanalen heb om ook mijn Iomega ZIP-drive te gebruiken; op dit moment heb ik twee HD's, een DVD-ROM en CD-RW aangesloten, en zit het dus vol. Hiervoor had ik een ASUS A7V moederbord, en daar kon ik wel 8 IDE-apparaten op aansluiten (omdat er twee normale en twee UDMA/ATA100 controllers op het bord zitten). Nu is het probleem echter dat ik die ZIP-drive echt weer moet kunnen gaan gebruiken, en vraag ik mij dus af of het niet mogelijk is om de RAID controller op dit moederbord te gebruiken als extra IDE-controller.

Toen ik dit moederbord kocht, werd mij verteld dat alhoewel het hier om een RAID Lite controller gaat, het desondanks mogelijk was om deze als UDMA/ATA100 controller te laten fungeren door de schijven een voor een te installeren en configureren. Ik had mijn bedenkingen, maar gezien het feit dat er op dat moment niet veel keuze was, heb ik toch maar dit moederbord gekocht. Ik dacht toen het gelijk te proberen, en als het niet zou lukken kon ik 'm altijd nog terugbrengen. Helaas is daar tot op heden niets van gekomen, dus nu nog reclameren is geen mogelijkheid.

Nu heb ik vorige week geprobeerd een enkele schijf op de RAID controller aan te sluiten, maar na het aanmaken van een array (de schijf werd wel goed herkend), wilde het systeem niet opstarten van deze schijf. (Ik had in het BIOS al de nodige aanpassingen gemaakt m.b.t. het opstarten van deze schijf, dus ik weet dat het daar niet aan ligt.) Daar ik verder geen idee heb wat ik nog anders had kunnen doen, vraag ik het maar hier in de hoop dat andere K7T266 Pro2-RU gebruikers mij kunnen helpen. Andere oplossingen zouden natuurlijk zijn het kopen van een IDE controller (vind ik op zich niet zo erg, maar dan zitten al mijn PCI sloten vol), en ik heb ook gelezen dat het mogelijk is het BIOS van de RAID controller te "upgraden" zodat-ie ook als IDE-controller gebruikt kan worden... maar dat laatste was in een thread van vier maanden geleden, dus daar werd ik ook niet veel wijzer van.

In ieder geval... iemand enig idee of het daadwerkelijk mogelijk is om de RAID controller te gebruiken als "ouderwetse" IDE controller, zodat ik mijn twee (ATA100) HD's kan verplaatsen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je moet de RAID controller zeker als een extra 'gewone' IDE controller kunnen gebruiken, alleen weet ik niet hoe je dat precies moet doen. Ergo: de vraag staat hier een beetje verkeerd geplaatst; twee forumpjes verderop zitten meer mensen die hier verstand van hebben: Opslagmedia & I/O Controllers :)

je hoeft geen nieuwe topic te posten, ik heb de move al in SM aangevraagd

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 15:58

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Ten eerste, je kunt alleen Harde schijven op de RAID controller kwijt.
Als je al geen raid wil moet je de schijven een voor een aansluiten en instellen als een raid 1 in de raid bios.
Dus eerst 1 schijf aansluiten en instellen in de raid bios en dan pas de 2de schijf.

In de RAID bios moet je ook instellen dat je wil booten van die array.

Dus je moet apart in de RAID bios instellen dat die raid array bootable moet zijn.
Dan weet de controller waar je vanaf wil booten.

En in je gewone bios moet je instellen (dacht dat het dan scsi was) dat je daarvandaan wil booten.

Zo moet het werken :)

[edit]
even stukje ge[b]ed. Denk dat je dat niet gedaan hebt.

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Op woensdag 03 juli 2002 14:31 schreef aa_koch het volgende:
Ik heb al een tijdje een MSI K7T266 Pro2-RU moederbord, en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Het enige wat mij een beetje "tegenvalt" is het feit dat ik niet genoeg IDE-kanalen heb om ook mijn Iomega ZIP-drive te gebruiken; op dit moment heb ik twee HD's, een DVD-ROM en CD-RW aangesloten, en zit het dus vol. Hiervoor had ik een ASUS A7V moederbord, en daar kon ik wel 8 IDE-apparaten op aansluiten (omdat er twee normale en twee UDMA/ATA100 controllers op het bord zitten). Nu is het probleem echter dat ik die ZIP-drive echt weer moet kunnen gaan gebruiken, en vraag ik mij dus af of het niet mogelijk is om de RAID controller op dit moederbord te gebruiken als extra IDE-controller.

Toen ik dit moederbord kocht, werd mij verteld dat alhoewel het hier om een RAID Lite controller gaat, het desondanks mogelijk was om deze als UDMA/ATA100 controller te laten fungeren door de schijven een voor een te installeren en configureren. Ik had mijn bedenkingen, maar gezien het feit dat er op dat moment niet veel keuze was, heb ik toch maar dit moederbord gekocht. Ik dacht toen het gelijk te proberen, en als het niet zou lukken kon ik 'm altijd nog terugbrengen. Helaas is daar tot op heden niets van gekomen, dus nu nog reclameren is geen mogelijkheid.

Nu heb ik vorige week geprobeerd een enkele schijf op de RAID controller aan te sluiten, maar na het aanmaken van een array (de schijf werd wel goed herkend), wilde het systeem niet opstarten van deze schijf. (Ik had in het BIOS al de nodige aanpassingen gemaakt m.b.t. het opstarten van deze schijf, dus ik weet dat het daar niet aan ligt.) Daar ik verder geen idee heb wat ik nog anders had kunnen doen, vraag ik het maar hier in de hoop dat andere K7T266 Pro2-RU gebruikers mij kunnen helpen. Andere oplossingen zouden natuurlijk zijn het kopen van een IDE controller (vind ik op zich niet zo erg, maar dan zitten al mijn PCI sloten vol), en ik heb ook gelezen dat het mogelijk is het BIOS van de RAID controller te "upgraden" zodat-ie ook als IDE-controller gebruikt kan worden... maar dat laatste was in een thread van vier maanden geleden, dus daar werd ik ook niet veel wijzer van.

In ieder geval... iemand enig idee of het daadwerkelijk mogelijk is om de RAID controller te gebruiken als "ouderwetse" IDE controller, zodat ik mijn twee (ATA100) HD's kan verplaatsen?
Je moet even op kunibert.50megs.com kijken. Daar staat een aangepaste BIOS met Full-RAID mogelijkheid. Draai zelf ook deze BIOS en het werkt prima! (Vergeet niet eerst de drivers te updaten)
Het is bij mijn weten niet mogelijk om een CD/CDRW/DVD/ZIPdrive aan te sluiten op de RAID-controller, maar twee aparte HDDs moet wel lukken.

Eerst maar een backup maken :)

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aanwijzingen van Vae Victis opgevolgd, en alhoewel het lijkt te werken (ik kan in ieder geval booten vanaf de harde schijf), krijg ik direct na het kiezen van het OS vanuit het dual-boot menu de volgende foutmelding:

-----

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

(Standaard tekst.)

Technical information:

*** STOP: 0x0000007B (0xF9E49640, 0x00000034, 0x00000000, 0x00000000)

-----

Het zag er goed uit, maar helaas... Kan dit te maken hebben met het BIOS van mijn moederbord of Promise controller? Ik heb deze namelijk nog niet ge-upgrade sinds ik dit moederbord heb gekocht. En mag ik mijn tweede harde schijf als slave aansluiten op hetzelfde RAID-kanaal, of kan ik beter beide schijven als master op hun eigen RAID-controller aansluiten?

Wat betreft die BIOS-files van kunibert.50megs.com, zal ik die gozer maar een mailtje sturen want de BIOS-files die waar hij momenteel naar linkt zijn enkel voor de "normale" K7T266 Pro2 (zonder RAID en USB2.0). Ik post wel weer als ik verder ben gekomen, al had ik gehoopt het zonder upgrade te kunnen doen. (Ik houd niet zo van die gemodificeerde bestanden... :))

Enne, bedankt trouwens. Met deze info moet het uiteindelijk te doen zijn.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 15:58

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Je kunt de schijven het beste beide apart als master zetten, is sneller.

Wat de foutmelding betreft, het zou kunnen dat je een nieuwe bios moet flashen.
Kan herinneren dat ik dat toen ook gedaan heb.
Maar volgens mij was dat gewoon de nieuwste die je bij de website van msi kon downloaden.

Verwijderd

Koop gewoon een normale IDE controller
De Promise Ultra 100 ofzo

Simpel PCI kaartje met 2 extra IDE aansluitingen, goed voor 4 apparaten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

*** STOP: 0x0000007B (0xF9E49640, 0x00000034, 0x00000000, 0x00000000)
Dat is een hele gewone foutmelding als je de schijf, waarop Windows is geïnstalleerd, naar een ander locatie verplaatst. Je moet Windows dus opnieuw installeren (overheen installeren mag) :)

Check Q271965 op Microsoft Knowledge Base.

Overigens, gaat het om win2k of winxp :?

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-04 13:27
Probeer eerst es een keer de drivers van de promise controller te installeren voordat je de schijven op de raid controller zet (ik neem aan dat je een winnt kernel hebt). Dit is namelijk typisch zo'n gevalletje van, ik zie de harde schijf, ik wil er van gaan lezen, ik snap er niks van, ik zie hem niet meer. Dit komt dus omdat er geen goede raid drivers geinstalleerd zijn. Er staat ook in je boekje van je raid controller dat dit zo moet.
Ik heb zelf deze foutmelding ook wel eens moeten verhelpen bij mensen, maar dan kwam dat omdat ze de computer altijd 'hard' uit hadden gezet. Opstarten vanaf cd, recovery mode, en dan chkdsk lostte het probleem op.

Suc6

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Pagina: 1