[c/asm]Drives detecteren

Pagina: 1
Acties:

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik ben bezig met mijn eigen OS, en nu wil ik detecteren welke drives er allemaal bestaan in de computer waarop mijn OS draait.
Ik wil dus weten: bestaat er een drive A:\, bestaat er een drive B:\ et cetera, gewoon van elke drive die bestaat wil ik dat weten.
Ik ben hier al een tijdje mee bezig, maar het wil me niet lukken
Ik heb dit al geprobeerd met een BIOS interrupt, maar dat gaf een Fatal Error. Helaas ben ik die code kwijtgeraakt.
Misschien weten jullie hoe dit moet? (Geen bezwaar tegen het gebruik van interrupts, maar je kunt niet de DOS interrupt 21h gebruiken; die zit niet in mijn OS).

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik weet niks van ASM af ofzo hoor.. maar dat A: en B: is toch iets van DOS, dat heeft toch niks met de hardware te maken? In jouw OS mag je ze ook &*FlOpPy noemen enzo...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• ThaDaNo
Dat klopt, ik ben niet duidelijk genoeg geweest.
Ik bedoelde: alle floppydrives detecteren, alle cdromdrives detecteren, alle harddrives dectecteren etc.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 21:11
bios zelf uitlezen?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• ThaDaNo
Hoe, zoals ik het nu doe (sorry, ben de code kwijt, foutje gemaakt, en ik weet echt niet meer wat het was. Iets met het BIOS, dat weet ik nog wel :D ) krijg ik een fatal error.

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

Al eens in nieuwsgroepen gezocht :)
Op www.deja.com kun je veel voorbeelden vinden:

Hier!

• ThaDaNo
Nee niet in de nieuwsgroepen maar wel op bijna alle asm/c fora op het internet. Sorry, maar bedankt voor de link!! Dit is weer iets waar ik wat mee kan.

edit: Dit is pascal code...maar ik zal het wel ff porten. Toch bedankt.

edit 2: Dit maakt gebruik van Dos's 21h interrupt, die niet in mijn OS zit, dus hier heb ik niks aan :(

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Misschien heb je wat aan deze tabel: http://www.xs4all.nl/~matrix/bda.html

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Alle bussen in het systeem (PCI, ISA, onboard )checken voor devices, als device een diskcontroller is checken wat voor disks er aan hangen op controller-specifieke manier.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• ThaDaNo
met die tabel kunnen we wat.
bedankt!!
Pagina: 1