Toon posts:

Hoe de weerstanden van deze oscilator te berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende schema en wil graag de oscilator zo maken dat deze 0,2 sec aan is en dan weer 0,3 seconden uit. Maar hoe kan ik de weerstanden en de condensator berekenen hiervoor?
[img]http://www.vundelaar.nl\jw\oscilator.jpg[/img]

Wie weet de formule en kan mij deze geven?

Verwijderd

Dat kreng is een monostabiele multivibrator. Precies die 0.2 en 0.3 zal wel lastig worden, maar een oscillatie freq van 2 Hz zal wel lukken.

1/f = T = 2*R1*C1*ln*(1+ 2*R3/R2)

Denk overigens niet dat het werkt als je zomaar wat waarden neemt voor de R's en C. De Schmitt-triger in de schakeling moet fatsoendelijk zijn ingesteld. Anders werkt het voor geen meter. Het makkelijkste is het om de schakeling effe te simuleren in Pspice.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 17:58 schreef f_beckers het volgende:
Dat kreng is een monostabiele multivibrator. Precies die 0.2 en 0.3 zal wel lastig worden, maar een oscillatie freq van 2 Hz zal wel lukken.

1/f = T = 2*R1*C1*ln*(1+ 2*R3/R2)

Denk overigens niet dat het werkt als je zomaar wat waarden neemt voor de R's en C. De Schmitt-triger in de schakeling moet fatsoendelijk zijn ingesteld. Anders werkt het voor geen meter. Het makkelijkste is het om de schakeling effe te simuleren in Pspice.
Wat bedoel je met ln? en hoe kom ik aan pspice is dat een freeware proggie?

Verwijderd

"ln" is de "e log" of natuurlijke logaritme. Ik begrijp dat je niet veel verstand van wiskunde hebt dus hou het er maar op dat het een knopje op het rekenapparaat is.
Een licentie Pspice kost iets van 7000 euro, maar een demo(waar je voldoende aan hebt) kan je hier downloaden:

http://www.cadencepcb.com/products/downloads/PSpicestudent/default.asp

Ik zou wel schematics installeren in plaats van capture. Schematics vindt ik toch net iets makkelijker.

Verwijderd

Er zijn kant en klare IC's te koop die hetzelfde doen. Z.g.n. 555-timer IC's. Zoek eens bij google op 555 timer IC tutorial en je vind genoeg. Zelf programmatjes die voor jou de weerstanden uitrekenen.

Verwijderd

Topicstarter
JA ik wist dat hier ic's voor waren maar ik vind het leuk om het zelf te maken, een beetje hobbyen kan nooit kwaad, maar wel bedankt voor de tip, ik kom er nu denk ik wel verder mee. Zo niet dan reply ik wel weer.

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Als je nou achter deze monostabiele een tweede opamp zet, met de ene ingang op de condensator, en de andere op een instelbare spanningsdeler (potmetertje) dan kan je de verhouding aan-uit precies naar wens instellen. Over de condensator staat een laad-ontlaad spanning te yoyo-en, de tweede opamp werkt als comparator.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeert om dit te simuleren in pspice, maar dan klopt die formule die er staat niet volgens mij. Ik heb voor de weerstanden 1M genomen dan komt er voor de condensator ongeveer 455uF uit of maak ik nu een rekenfout?

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Die waarden kunnen best eens kloppen, alleen zal je zien dat de praktijk dan heel anders uitwerkt. Een elco van 455uF (470uF als standaard reekswaarde) is allesbehalve een ideale condensator. De interne lekweerstand kon wel eens aardig roet in het eten gooien. Volgens mij kan je beter eens wat experimenteren.

Overigens even een opmerking over het schema, dit werkt alleen als je een symmetrische voeding (+ en - 12V of zo) gebruikt. Bij een enkele voeding moet je R3 niet aan aarde leggen, maar aan een laagohmige spanningsdeler. Anders gaat het spul niet oscilleren...

To terminate or not to terminate, that's the question...

Pagina: 1