[Excel] Simpel vraagstukje

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:27

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb een tabel met kental, naam en prijs van een product. Nu wil ik in een andere tabel in kolom A de plaats, B het benodigde aantal (het gaat om displaysystemen), en in C een pop-up menu dat een productnaam uit de eerste tabel haalt. Vervolgens moet dan in D de prijs van het gekozen product verschijnen en in E het totaal bedrag (kolom B * D).

Het probleem is natuurlijk kolom C en D. Ik kan in C wel een pop-up menu maken met daarin de keuzes uit de eerste tabel, maar hoe link ik het zo dat in kolom D dan de bijbehorende prijs komt?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
HLOOKUP

(sorry, kort maar krachtig, dit zou het moeten doen)

edit:

en ik kan niet goed uitleggen hoe het werkt, ik gebruik meestal Access voor dit soort dingen.... maar het kan wel...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Hier kom ik niet echt ver mee... LOOKUP is wel de functie die je moet gebruiken, maar het werkt niet echt, dus ik doe wat fout.

Verwijderd

Bedoel je met een PopUp een zoeklijst met een uitklaplijstje?

Enne wat die prijs betreft, daaraan moet een een VERWEIS functie hangen denk ik (sorry, maar werk ivm stage momenteel met de Duitse Excel) Geef je produkten nummers, en laat aan de hand van de nummers de juiste prijs bij de juiste produkt zoeken.

Of is dit helemaal niet wat je bedoeld,
Dan SORRY ;-)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53

Dido

heforshe

Zoiets:
VLOOKUP(C10, $A$1..$B$100, 1)
Waarbij C10 dus de gekozen naam is, en A1-B100 de tabel met je produktgegevens.
Let op dat in de linker kolom van die range je NAAM staat en niet je kental of wat dan ook. Als in de kolom daar meteen rechts van je prijs staat klopt de laatste 1, anders moet je daar 2 of 3 van maken.
Op woensdag 03 juli 2002 11:53 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
HLOOKUP
VLOOKUP dus. Van Vertical->Verticaal, zoals door een kolom, van boven naar beneden zoeken, en niet horizontaal door een rij.

Nog iets duidelijker:[Google: VLOOKUP Excel]:link_2

Wat betekent mijn avatar?

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op woensdag 03 juli 2002 14:14 schreef Dido het volgende:
Zoiets:
VLOOKUP(C10, $A$1..$B$100, 1)
Waarbij C10 dus de gekozen naam is, en A1-B100 de tabel met je produktgegevens.
Let op dat in de linker kolom van die range je NAAM staat en niet je kental of wat dan ook. Als in de kolom daar meteen rechts van je prijs staat klopt de laatste 1, anders moet je daar 2 of 3 van maken.
[..]

VLOOKUP dus. Van Vertical->Verticaal, zoals door een kolom, van boven naar beneden zoeken, en niet horizontaal door een rij.

Nog iets duidelijker:[Google: VLOOKUP Excel]:link_2
VLookup dan... zal wel kloppen... en de duitse "verweis" dat is "lookup"....... Dus gewoon ff spelen....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
VLOOKUP werkt, maar alleen wanneer de loopup value een cel is. Wanneer het een combobox is (popup menu) werkt het niet. Misschien refereer ik verkeerd in de formule aan de combobox, hoe moet je dit doen?

• Dido

Dido

heforshe

Op woensdag 03 juli 2002 16:31 schreef s_roubos het volgende:
VLOOKUP werkt, maar alleen wanneer de loopup value een cel is. Wanneer het een combobox is (popup menu) werkt het niet. Misschien refereer ik verkeerd in de formule aan de combobox, hoe moet je dit doen?
mmm, sh*t. Daar had ik ff niet bij stilgestaan. Ik heb hier geen Excel bij de hand, maar ik zal vanavond ff kijken of ik het kan vinden.

Verwijderd

Ipv de combobox in VBA (want dat heb je gedaan volgens mij) kun je ook een combobox maken in excel zelf. Klik de cel aan die de combobox moet bevatten. Ga daarvoor naar Data - Geldigheid, en kies hier voor lijst. Selecteer een bereik waarin de gegevens staan die je in de lijst wilt hebben. LET OP deze gegevens dienen in hetzelfde werkblad te staan. Je kunt ze als je dat wilt ook verbergen als niemand ze mag zien, of als het aan de lay-out stoort.

Nu is je combobox klaar en kun je waardes of namen etc uit je box kiezen. Excel herkent deze dan als gewoon ingevoerde tekst...

(Weet niet de preciese NL namen van de functies zoals je weet)

Is dit wat je zoekt?

• Dido

Dido

heforshe

Op woensdag 03 juli 2002 18:18 schreef klots het volgende:
Ipv de combobox in VBA (want dat heb je gedaan volgens mij) kun je ook een combobox maken in excel zelf.

Is dit wat je zoekt?
Stom van me! Ik was er al vanuitgegaan dat de combobox in de sheet stond, daarom was ik al verbaasd dat het niet werkte... |(:

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Hij werkt!!! Heel erg bedankt allemaal!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Op donderdag 04 juli 2002 12:22 schreef s_roubos het volgende:
Hij werkt!!! Heel erg bedankt allemaal!
Als ik vragen mag... Wat heb je nou gedaan :? Was het de suggestie over het gebruiken van comboboxen op forms? Of heb je wat anders in elkaar geknutseld :?
Pagina: 1