• SqueakyClean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 21:37

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Topicstarter
Hey mensen,

Ik heb een meningsverschil met m'n pa over de grootste lens voor digitale fotografie...

Ik zei dat ik bij Formule 1 een keer een fotograaf met een "telecanon" (zo'n fototoestel met een lens van een halve meter) en een digitale camera bezig zag (met een voorbeeld fotoafdruk op de achterkant van de camera op een display...)

Kan dit?

M'n pa, die een goede amateur fotograaf is, zegt dat in zijn tijdsschriften staat dat het maximale 250 mm is...

Wie kan mij doorverwijzen???

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02
av>gt

• Sukke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2023

Sukke

...ziet het niet meer zitten..

Als het een professionele SLR digitale camera is (zoals bv de Canon EOS-1D), dan kan je elke willekeurige lens met dat type vatting er op aansluiten.
Het nadeel van een digitale camera is echter dat de CCD in de camera een vergrotende factor van vaak 1,6x heeft. Hierdoor wordt een 250 mm lens al gauw een 400 mm lens in gebruik.
Een telecanon van 600 mm waar jij het over hebt maakt daarvan dus een 960 mm lens. Dat is al gauw te veel voor langs de baan...

Fokke & Sukke

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De Canon IS90Pro heeft al meer dan 300 mm standaard. Zelfs de Minolta Dimage 7 heeft al 280 mm, dus je pa zit er behoorlijk naast.

Natuurlijk is het mogelijk om je lenzen uitte breiden, vooral als je een digitale SLR hebt. Omdat een CCD kleiner is dan een 35 mm filmpje zal er nog eens een extra vergroting optreden. Als je bijvoorbeeld een 300 mm lens hebt zal die op een Digitale SLR met een factor van 1.5 gelijk zijn aan een lens van 450 mm.

Of check deze gast dan:

Afbeeldingslocatie: http://dc.netadmin.be/uploaded/Wim/351960.IMG_3770_small.jpg

Edit: die kerel op die foto heeft 610 mm lens en heet Wim

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Op www.geengeld.nl (doorklikken naar Canon > Objectieven) staat een 1200 mm lens. Hij kost alleen onwaarschijnlijk veel geld: 111.900 euro :)
En bij www.belgiumdigital.com heb ik eens een gast gezien die 1600 mm op een Canon D60 had, maar dat was met een combinatrie van lenzen en een sigma-converter.

Verwijderd

Mijn Olympus C-2100UZ is vergelijkbaar met 380mm op 10x zoom. Volgens Olympus kan je er maximaal 17x zoom van maken (anders gaat er vervorming en andere rare dingen optreden). Dat zou dan 38x17=646mm zijn.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Over het algemeen gebruiken de fotografen bij een Grand Prix een digitale camera (Nikon D1, Canon 1D) met een dikke lens erop, 250mm is dan zeker op een circuit te weinig.

Ik ga zelf vaak naar Zandvoort of andere races maar een beetje zoom in geen overbodige luxe.
Tuurlijk mogen de echte fotografen dichter bij de baan en kunnen ze kleinere lenzen gebruiken, maar er zijn genoeg foto's te bedenken waarbij je gewoon meer dan 250mm nodig hebt.

Op deze site zijn staan bij de foto's ook de camera info, geen F1 maar dat maakt weinig uit ;)

http://www.speedcenter.com/Gallery/gallery96/index.html

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:49 schreef Johnny64 het volgende:
Of check deze gast dan:

[afbeelding]

Edit: die kerel op die foto heeft 610 mm lens en heet Wim
Die gast gebruikt zijn invulflitsertje in combinatie met zo'n lens :?

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 03 juli 2002 17:29 schreef oral-B het volgende:

[..]

Die gast gebruikt zijn invulflitsertje in combinatie met zo'n lens :?
Tja. op zo'n afstand (ik schat dat ie zo'n 50meter verder kan kijken) is geen enkele flitser meer sterk genoeg. Dat flitsertje is alleen maar show :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SqueakyClean
  • Laatst online: 04-03 21:37

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Topicstarter
OK, misschien heb ik de vraag niet helemaal goed gesteld...

M'n pa heeft een aantal zeer goede lenzen voor zijn toestel... zo heeft ie voor zijn huidige toestel (normaal toestel met filmrolletjes) lenzen tot 400mm... Voor zijn oude Pentax SF7 had ie zelfs een russische 500mm lens (erg mooie lens en zeer goede kwaliteit... zelfs geen (schouder)statief nodig...)...
M'n pa heeft abonnementen op tijdschriften als Foto e.d. en hij zegt dat daar in staat dat een (afneembare) lens voor een digitaal fototoestel (dus met memory-stick (ofzo) en geen rolletje) 250mm is...

Nou ben ik dus een vervent aanhanger van de formule 1 en nou meen ik gezien te hebben bij de pers....:

een telecanon, ofwel een lens van een halve meter op een digitaal fototoestel. Dit ding zag er dus uit als een gewoon telecanon zoals m'n pa heeft (dus met normale rolletjes), maar met op de achterkant van het toestel zag ik op een schermpje een afbeelding van de laatst geschoten foto... zoals dat kan bij digitale fototoestellen...

Kan nou iemand bevestigen dat zo'n toestel bestaat, of heb ik het verkeerd gezien......? en heeft iemand een foto van zo'n toestel met een foto op het schermpje...

Even voor de duidelijkheid, bedoel ik dus niet van die digitale toestellen met maar één vaste lens... het gaat dus waarschijnlijk om profesioneel spul........

• Oefening
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 20:43 schreef Jobbie het volgende:
Kan nou iemand bevestigen dat zo'n toestel bestaat, of heb ik het verkeerd gezien......?
Het toestel boeit niet zozeer, aangezien je (net als voor een 'gewone' spiegelreflex) voor een digitale spiegelreflex (dat gebruiken de pro's) elke lens kan zetten die je maar wil. Het gaat er dus om of er zo'n grote lens bestaat, en het antwoord is dus ja (zie de genoemde lenzen hierboven). Dus als je slim bent sluit je nog snel ff een weddenschap af met je pa ;)
en heeft iemand een foto van zo'n toestel met een foto op het schermpje...
Die kan je denk ik wel vinden op de forums van de betere digicamssites

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 04 juli 2002 20:43 schreef Jobbie het volgende:
OK, misschien heb ik de vraag niet helemaal goed gesteld...

M'n pa heeft een aantal zeer goede lenzen voor zijn toestel... zo heeft ie voor zijn huidige toestel (normaal toestel met filmrolletjes) lenzen tot 400mm... Voor zijn oude Pentax SF7 had ie zelfs een russische 500mm lens (erg mooie lens en zeer goede kwaliteit... zelfs geen (schouder)statief nodig...)...
M'n pa heeft abonnementen op tijdschriften als Foto e.d. en hij zegt dat daar in staat dat een (afneembare) lens voor een digitaal fototoestel (dus met memory-stick (ofzo) en geen rolletje) 250mm is...

Nou ben ik dus een vervent aanhanger van de formule 1 en nou meen ik gezien te hebben bij de pers....:

een telecanon, ofwel een lens van een halve meter op een digitaal fototoestel. Dit ding zag er dus uit als een gewoon telecanon zoals m'n pa heeft (dus met normale rolletjes), maar met op de achterkant van het toestel zag ik op een schermpje een afbeelding van de laatst geschoten foto... zoals dat kan bij digitale fototoestellen...

Kan nou iemand bevestigen dat zo'n toestel bestaat, of heb ik het verkeerd gezien......? en heeft iemand een foto van zo'n toestel met een foto op het schermpje...

Even voor de duidelijkheid, bedoel ik dus niet van die digitale toestellen met maar één vaste lens... het gaat dus waarschijnlijk om profesioneel spul........
Er bestaan ook SLR digitale camera's. Die werken dus ook met "normale" SLR camera's. Doe hier maar eens een compare naar SLR-camera's en kijk of die camera die je zag erbij zit.

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Sukke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2023

Sukke

...ziet het niet meer zitten..

ow, zoiets bedoel je maar dan met een teletoeter...

Kodak DCS760

(soory maar van dpreviewmag ik niet hotlinken)

dat wordt geld innen bij je pa.... :P

Fokke & Sukke

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb het al gezegd: Een Digitale SLR is net als een gewone SLR (maar dan 10x zo duur) Je kan er iedere lens opzetten die je maar wil. Dus OOK zo'n toeter die je op TV hebt gezien.

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/images4/many_cameras_slr8.jpg

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Alleen heeft de Olympus E-10 / E-20 uit jouw plaatje geen verwisselbare lens :) .

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.usa.canon.com/eflenses/images/matching/d30-300f4.jpg

Groot genoeg???

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 04 juli 2002 23:49 schreef oral-B het volgende:
[afbeelding]

Groot genoeg???
Deze lijkt me veel groter. Nee. niet die meid op voorgrond, die vent op achtergrond :P

http://www.pbase.com/image/2545359

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

sick die gast hoor
die heeft waaarschijn echt geen leven...
beetje op het strand lopen en pics schieten van kontjes

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 23:56 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Deze lijkt me veel groter. Nee. niet die meid op voorgrond, die vent op achtergrond :P

http://www.pbase.com/image/2545359
Hoe kom je daaaaaar terecht!? Trouwens geen d-SLR.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 00:26 schreef oral-B het volgende:

[..]

Volgens mij zie ik een LCD-schermpje achterop die SLR-camera zitten... zou betekenen dat-ie digitaal is :)

Verwijderd

Tsjonge wat een gekissebis digitaal of analoog. Dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met wat voor lens je erop kan zetten. Met een beetje adapter kun je iedere digicam aan een BAGGERVETTE telescoop hangen, focal lengthje van een meter of 10 (zonder gein) en dan Vette foto's maken van de ringen van Saturnus etc. Kortom: ik zie niet waarom er in het geval van digitale fotografie een theoretische maximum focal length zou gelden, zeker omdat iedereen het er over eens lijkt te zijn dat het bij analoge fotografie wel allemaal kan. I.e.: Wat heeft de opslagtechniek met de brandpuntsafstand te maken? Da's net zoiets als zeggen: Op een grijze cam kunnen maximaal 250 mm lenzen, maar op een zwarte kunnen ook 600 mm. Tsja of ik moet iets over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 05 juli 2002 00:26 schreef oral-B het volgende:

[..]

Ben lid van drakenbootteam en dus weleens geinteresseerd in drakenbootwedstrijden internationaal. En nu begrijp ik waarom ze daar meer leden hebben dan hier :P

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 05 juli 2002 02:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsjonge wat een gekissebis digitaal of analoog. Dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met wat voor lens je erop kan zetten. Met een beetje adapter kun je iedere digicam aan een BAGGERVETTE telescoop hangen, focal lengthje van een meter of 10 (zonder gein) en dan Vette foto's maken van de ringen van Saturnus etc. Kortom: ik zie niet waarom er in het geval van digitale fotografie een theoretische maximum focal length zou gelden, zeker omdat iedereen het er over eens lijkt te zijn dat het bij analoge fotografie wel allemaal kan. I.e.: Wat heeft de opslagtechniek met de brandpuntsafstand te maken? Da's net zoiets als zeggen: Op een grijze cam kunnen maximaal 250 mm lenzen, maar op een zwarte kunnen ook 600 mm. Tsja of ik moet iets over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag.
Het begon met iemand die niet wist of je normale lenzen op een digicam kon plaatsen (en of deze lenzen betere resultaten konden geven dan bij analoog, omdat CCD een kleiner oppervlak hebben dan film) maar uiteindelijk uitgegroeid tot zoek de grootste langste heftigste lenzen-digicamcombo :D

En ik vind het best wel leuk om een lens van 50 meter op een digicam te zien :P

Zoiets bv :) http://www.pbase.com/image/1496134

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 01:21 schreef zteph het volgende:

[..]

Volgens mij zie ik een LCD-schermpje achterop die SLR-camera zitten... zou betekenen dat-ie digitaal is :)
Is geen LCD schermpje maar een houdertje voor het kartonnetje van het fotorolletje (als ISO/ASA geheugensteun).

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 00:10 schreef Firecow het volgende:
sick die gast hoor
die heeft waaarschijn echt geen leven...
beetje op het strand lopen en pics schieten van kontjes
LOL!
Maar volgens mij fotografeert hij dat meisje in het tijgervelletje... of doet alsof natuurlijk.
Lijkt me wel vreselijk om de hele tijd met zo'n toeter rond te lopen. In dat opzicht geen leven nee.
Pagina: 1