Van de week de siemens c55 gekocht. Mijn vorige foon (c35) had wat permanente hersenbeschadiging opgelopen, en was dringend aan vervanging toe.
Voor mensen die zo'n ding overwegen wat info:..
Uiterlijk:
Is een kwestie van smaak, ik vind het een mooi model: klein, afgeronde hoeken, geen uitsteeksels. De standaardkleur (blauw) is nogal lelijk, maar dat is nix wat een ander frontje niet op kan lossen.
-als die tenminste ooit te koop gaan zijn, nu (09/11/02) zijn ze nergens te vinden-
Fysiek:
Lekker licht, klein genoeg voor elke broek/jas/borst zak, maar groot genoeg om te zien liggen en vast te houden. De toetsen zijn prima te bedienen, en leveren goede feedback tijdens het typen (veel beter dan de c35!). Het scherm is duidelijk, goede layout en goed leesbaar.
Functies:
De c55 is een redelijk complete telefoon zonder al te veel toeters en bellen. Alles wat je kan verwachten van een nieuwe telefoon zit er op:
Picture+sound sms, ringtones, logo's, screensavers, spelletjes, allemaal ook te updaten/downloaden via WAP/GPRS. En je kan er ook mee bellen trouwens.
Verder natuurlijk een agenda, calculator, wekker, voicedialing en uitgebreide groepenfuncties.
Wat ontbreekt zijn een IR-poort en een kleurenscherm.
Siemens kan (helaas imho) niet achterblijven bij de andere fabrikanten en levert dus de meest achterlijke polyfone beltonen erbij. Gelukkig ook nog wat 'normale' geluiden voor de hetero's onder ons. En ja, de geestelijk achtergestelden kunnen ook zelf geluidjes opnemen en als beltoon gebruiken. Joepie.
Verder zijn er wat tril-profielen beschikbaar: combinaties van trillen, geluid en licht die ervoor moeten zorgen dat je zelfs in tijdens het luidruchtigste concert geen telefoontje meer mist.
Tot zover de redelijk standaard dingen, hierin verschilt de c55 niet erg van alle andere telefoons (voor zover ik dat kan beoordelen dan).
Pluspunten:
Duidelijk verbeterd tov de c35 zijn de sms-functies en de groepenfuncties. Beeld/geluid/telefoonnummers/standaardtext/URL invoegen in een smsje is een fluitje van een cent, smsje sturen aan een groep ook.
Ook handig is de mogelijkheid om zelf een commando te koppelen aan de menu-toets. Zo is je favoriete functie (nieuwe sms, internet, agenda, telefoonnummer, noem maar op) voortaan met 1 toets bereikbaar.
Ook handig: lijstjes met de laatste 10 gemiste/beantwoorde/gemaakte telefoontjes.
Minpunten:
-Trilfuncie staat aan of uit. Ondanks het feit dat je kunt kiezen voor verschillende profielen is het jammer dat je telefoon 1 minuut ligt te bibberen als je een smsje krijgt.
-Het uitgaan van de schermverlichting is ook niet instelbaar en staat imo te snel.
-Spelletjes starten erg langzaam.
-Zo'n beetje alles aan beeld en geluid is in te stellen, dan wel aan/uit te zetten, behalve de opstart/afsluit animatie ("beeldstijl"). Standaard kun je kiezen uit de schitterende stijlen 'vissen' en 'panda', die qua lulligheid absoluut niet voor elkaar onderdoen. Jammer, maar gelukkig zie je dat niet al te vaak.
Ondanks deze minpuntjes is de c55 een lekker toestel, en ik ben er erg blij mee :-)
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.