Hoe het beste je monitor af te stellen?

Pagina: 1
Acties:

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
Ik ben een beetje aan het zoeken geweest zonet maar kon geen goede guide vinden over het afstellen van je monitor wat qua kleur (gain, cutoff etc), moire en dergelijke. Heeft er iemand tips, guides of tooltjes hiervoor?

misschien ook wat voor de V&B FAQ?

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Dat is eigenlijk persoonlijk, maar zorg dat je hem wel boven
de 75Hz heb ivm trilling.

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Nokia Monitor Test is ook zo proggie...
die gebruik ik ook om mijn LG 915+ af te stellen:

ftp://ftp.fluidlight.com/pub/nospin_files/Nokia.zip :)

• P5ycho
Op woensdag 03 juli 2002 04:26 schreef PietjePentium het volgende:
Dat is eigenlijk persoonlijk, maar zorg dat je hem wel boven
de 75Hz heb ivm trilling.
resolutie en verversingsfrequentie wil ik er liever buiten laten, het gaat me puur om de afstelling van de buis zelf.

• P5ycho
toch jammer dat er helemaal niemand is die hier weleens mee gekloot heeft...

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 23:23 schreef P5ycho het volgende:
toch jammer dat er helemaal niemand is die hier weleens mee gekloot heeft...
hmmm, nou vooruit..

Bij voorbaat zeg ik je afstellen = eigen voorkeur, behalve als het werk op de monitor "match" moet zijn aan de uitvoer van printer/offset etc. (=gebruik van 'color proofing')

Echter dan worden de monitoren gecallibeerd met een soort van spectrofotometer welke op het scherm wordt geplaatst, waarna een callibratie-scherm op de monitor wordt getoond.

Voor de iets serieuzere thuisgebruiker kan je wel 't volgende doen, mits je adobe photoshop op je comp. hebt geinstalleerd:

1. Stel een 'kleurprofiel' toegespitst op je monitor in als standaard. Als je 't passende kleurprofiel van je monitor niet tussen de bijgeleverde profielen kan vinden, zal de fabrikant van je monitor die wel als download hebben. -> Heeft overigens niet erg veel invloed op non-ICM programma's maar is wel belangrijk voor de volgende stap.

2. Bij adobe photoshop is een progje bijgeleverd (wordt ook standaard geinstalleerd) dat je helpt bij 't instellen van je monitor.

Zet je monitor voordat je begint op standaard fabrieksinstellingen.

In het config. scherm/control panel staat een icoon: adobe gamma -> dubbelklikken -> aanwijzingen volgen (kies overigens bij gamma-instellingen oid voor het apart instellen van de RGB-gamma's)

Ga anders eens bij een DTP-bedrijfje kijken, vinden 't vast niet erg.(=koffiepauze ;) )

• P5ycho
de vriend van me ma heeft zon meetding voor zijn lacie scherm, ik weet alleen niet of dit ook voor mijn eizo te gebruiken is. Even uitzoeken morgen...

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Eerst zorgen dat de monitor goed opgewarmt is, dan kan je alles instellen qua kleur enzo.
Gewoon zo instellen zoals jij het beste vind :)

heb net dat nokia tooltje gebruikt maar het had weinig zin, alles was gewoon goed ingesteld....

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:56
Op vrijdag 05 juli 2002 01:45 schreef Rody het volgende:
Eerst zorgen dat de monitor goed opgewarmt is, dan kan je alles instellen qua kleur enzo.
Gewoon zo instellen zoals jij het beste vind :)
instellingen zie ik na 5 minuten toch niet meer (kleur eg)
Ik zie het nu wel door 2 schermen naast elkaar.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Da's heel persoonlijk zou ik denken... Let er wel op dat als je twee verschillende monitoren hebt je beide monitoren hetzelfde (dus niet die v.d. eigen monitor) kleurprofiel geeft als je b.v. gaat Photoshoppen, anders verkleurt de foto als je hem over beide schermen heen trekt of van de ene naar de ander verschuift.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Over het algemeen je contrast maximaal. NEem een zwarte achtergrond en stel je brightness zo af dat de randen van het beeldvlak niet meer te zien zijn. Dit laatste hangt nogal af van de belichting echter.

De overige opties zijn voor het vierkant maken en maximalisereen van je beeldoppervlak, dat dus proberen te maximaliseren :)

Moire hoef je in principe niet aan te komen, das alleen als je beeld met de standaard instellingen wazig is. Maar meestal helpt afstellen van Moire dan ook niet en is gewoon je monitor gaar. Iiyama's en andere monitoren met Mitsubishi beeldbuizen hebben daar wel een houtje van.

Verder een resolutie waarop je minimaal 85 Hz kan draaien. dat is de wettelijk voorgeschreven norm en eerlijk gezegd heb ik met minder binnen een uur een barstende koppijn :)
Pagina: 1