Toon posts:

Webdesign-bureau's: heeft het nog zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds het internet opkwam is er erg veel veranderd. De internet-hype heeft er voor gezorgd dat er binnen no-time honderden, zelfs duizenden webdesign-bureautjes als paddestoelen uit de grond schoten.

Een hoop mensen op dit forum hebben een eigen bedrijfje, of werken bij een webdesign-bureau... Dus heeft het nog wel zin een nieuw bedrijf op te starten? Is de markt niet overvol aan het raken met (semi)-webdesigners..?

Ben benieuwd naar jullie meningen hierover..

Verwijderd

Dit is toch gewoon het 'eenvoudige' probleem van marktverzadiging.. 100% economisch en toepasbaar.. --> zie uw persoonlijke economie boeken/pagina's

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

TheDane

1.618

Op woensdag 03 juli 2002 00:53 schreef Aidezz het volgende:
Dit is toch gewoon het 'eenvoudige' probleem van marktverzadiging.. 100% economisch en toepasbaar.. --> zie uw persoonlijke economie boeken/pagina's
inderdaad. in 't begin zijn er een paar lui met een goed idee. anderen zien dat 't aanslaat, proberen een graantje mee te pikken met 'gestolen' of 'aangepaste' concepten.

90% van die concepten werkt niet echt, waardoor de vraag naar en het vertrouwen in de aanbieders daalt -> markt opgeblazen.

zo gaat't gewoon overal mee .. met als sprekende voorbeeld imo de muziekindustrie :r

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Yep; waar eerst een gat in de markt zit, komen steeds meer toetreders. Daardoor hoger aanbod, bij zelfde vraag > lagere prijzen > minder aanbod totdat de vraaglijn de aanbodlijn kruist.

Daarnaast: webdesign is 1, maar ik zie het als een beperkt gedeelte. Het bieden van integrale oplossingen, waarbij het webdesign maar een klein gedeelte is, biedt meer mogelijkheden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Juistem... het gaat 'r om je product te differentieeren tov mede-aanbieders..ben anders! Een product hoeft natuurlijk niet alleen een tastbaar product te zijn. Het is juist zo dat wanneer je er diensten bij gaat leveren een product meerwaarde krijg tov je conculega's.

Keyword: concurrentieel voordeel (en dan het liefst duurzaam, zodat een conculega niet 1,2,3 hetzelfde kan gaan doen --> goede vb-en van duurzaamheid zijn: kennis (niet altijd), vestigingsplaats, octrooien en auteursrechten, merknamen, etc.)

Zo dat was mijn les economie aan jullie voor deze nacht... mijn tip: ben anders

Verwijderd

een website is geen aardappelmesje...

webdesign is niet te vergelijken met een simpel product waar je zo'n makkelijk economisch model van marktverzadiging op los kan laten...

webdesign begeeft zich op het gebied van reclame en daar is het toch ook niet zo dat iedereen nu wel een logo en een slogan heeft?

Als het om image gaat zal dit constant moeten blijven vernieuwen en zal er altijd werk zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de nieuwste technologische ontwikkelingen die net zo snel weer achterhaald zijn.

Webdesign zal niet verdwijnen, wel word het hopenlijk steeds meer een afdeling van een reclame-bureau dat een totaal-pakket kan aanbieden. En misschien word een webdesigner dan eerder een interaction desginer die bijvoorbeeld ook i-tv ontwerpt..

maar nu drijf ik door...

Verwijderd

Webdesign is behalve goede programeer kenis voornamelijk afhankelijk van goede marketing. Al hebj alleen kennis van html en weet je wel wat javascripts te vinden als je het goed brengt vrage mensen je wel om een website te bouwen.
Als je ASP, PHP en/of Flash goed beheerst kun je nog steeds rijk worden als je het maar goed brengt

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

bedrijven zullen steeds meer de pro opzoeken ipv "de buurjongen van een collega" hoewel ik nu ook zo'n jongen ben, sta ik te trappelen om de kneepjes van 't vak te leren :)

de kleine eigen bedrijfjes zullen verdwijnen denk ik...

een webdesign bureau opstarten met professionals heeft uiteraard nog wel zin, ook zal de manier van aanpak een steeds grotere rol gaan spelen.

tot zover de verwachtingen.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

En dan nu de cijfers...

afgelopen jaar zijn er in Nederland 7000 bedrijven failliet gegaan, voornamelijk start-ups. Nou zijn dit natuurlijk niet alleen i-net gerelateerde bedrijven geweest, maar om een indruk te krijgen, in de eerste helft van dit jaar zijn er 1200 "webdesign" bedrijven alleen al in de randstad over de kop gegaan.

Je zou dus kunnen zeggen dat er inmiddels weer werk genoeg moet zijn :)

Flickr

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

het zit allemaal in het idee :)

als je een idee hebt wat aanslaat (dus reclame) dan heb je de goudmijn. zo niet (99% kans) ben je binnen een jaar failliet.

maarja :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 03 juli 2002 09:09 schreef disjfa het volgende:
het zit allemaal in het idee :)

als je een idee hebt wat aanslaat (dus reclame) dan heb je de goudmijn. zo niet (99% kans) ben je binnen een jaar failliet.

maarja :)
Een idee? Wat is een idee? Met ideeen haal je vooralsnog geen klanten binnen hoor :P

Verwijderd

Inderdaad, als jij innovatieve ideëen hebt, moet je ze ten eerste kunnen over brengen en daarnaast de technische kennis in huis hebben om je ideëen uit te werken.

Ik denk wel dat de markt zich steeds meer zal concentreren in grotere (lees: professionele) bedrijven, je kan niet zomaar als hobbyist een kvk-nummer aanvragen en binnenlopen (uitzonderingen daargelaten).

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 03 juli 2002 10:22 schreef El.Greco het volgende:
Inderdaad, als jij innovatieve ideëen hebt, moet je ze ten eerste kunnen over brengen en daarnaast de technische kennis in huis hebben om je ideëen uit te werken.

Ik denk wel dat de markt zich steeds meer zal concentreren in grotere (lees: professionele) bedrijven, je kan niet zomaar als hobbyist een kvk-nummer aanvragen en binnenlopen (uitzonderingen daargelaten).
Ook daar ben ik het niet mee eens. Grote bedrijven zijn er voor grote klanten. Kleine klanten zijn simpelweg niet rendabel genoeg voor een groote bedrijf.

Kleine klanten zijn er dus voor de kleine bedrijven of eenmanszaken :)

Je moet alleen aan je klanten zien te komen en deze stroom ook constant houden (productie op 100%+). En je ambities niet je doelgroep laten ontlopen, want daar gaan veel bedrijven de soep in imho.

• disjfa

disjfa

be

Op woensdag 03 juli 2002 10:17 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Een idee? Wat is een idee? Met ideeen haal je vooralsnog geen klanten binnen hoor :P
wat ik al zei... als je idee aanslaat betekend dat klanten :)

want de rest bestaat al :)

disjfa.nl

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 03 juli 2002 10:29 schreef disjfa het volgende:

[..]

wat ik al zei... als je idee aanslaat betekend dat klanten :)

heheh...hoor ik nu de woorden naief en onbezonnen klinken? ;) want zo simpel ligt het natuurlijk niet. kun je wel een bedrijf hebben met 100 willy wortels die de mooiste dingen bedenken ( sterker nog, het MIT komt aardig in de buurt, hoewel dat natuurlijk geen bedrijf is ) maar je moet aan het einde van de maand toch nog je rekeningen betalen.

En klanten betalen je heus niet alleen voor je ideeen...helaas maar waar.

"You're only as good, as what you did last week."

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 03 juli 2002 10:29 schreef disjfa het volgende:
[..]
Dat is toch geen beperkende factor voor succes?

Maar goed ook anders hadden we nu allemaal in een Ford gereden...

Flickr

• disjfa

disjfa

be

Op woensdag 03 juli 2002 11:05 schreef oh,when? het volgende:

[..]

wat ik dus ook al zei..... 99% kans dat t mislukt :)

maar jullie lezen niet he :+

disjfa.nl

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:05 schreef oh,when? het volgende:
heheh...hoor ik nu de woorden naief en onbezonnen klinken? ;) want zo simpel ligt het natuurlijk niet. kun je wel een bedrijf hebben met 100 willy wortels die de mooiste dingen bedenken ( sterker nog, het MIT komt aardig in de buurt, hoewel dat natuurlijk geen bedrijf is ) maar je moet aan het einde van de maand toch nog je rekeningen betalen.

Je woorden druisen tegen alle economische theorieen betreffende innovatie in, maar in de praktijk is het idd wel zo.
Maar de meeste bedrijven die zich bezig houden met innovatie's en het later commercieel exploiteren hiervan hebben een behoorlijke subsidie hoor..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13
In de Randstad zijn in het eerste kwartaal van dit jaar al zowieso 120 Web-bedrijven failliet gegaan zegt het CBS. Dat kan meerdere oorzaken hebben, en ik denk dat één van de oorzaken is dat geen van die bedrijven zich wist te onderscheiden van andere bedrijven en op één van de -hetzij(marketing) technische- vlakken simpelweg de expertise mist.

Daarnaast denken heel wat lui dat ze inderdaad een geniaal idee hebben waarmee ze miljoenair kunnen worden, maar de realiteit wijst 999 van de 1000 keer uit dat het wiel al eens is uitgevonden. Een fout die veel bedrijfjes maken is dat ze denken er wel te komen, en daarom als voorloper van het succes dure auto's, luxe kantoorpanden en snelle laptops aan te schaffen. Tja, dan loop je snel tegen de lamp als er blijkt dat er helemaal geen vraag is naar je product.

Klantenkring. Dat is ook nog een leuke. Heb je er geen, ben je vaak de lul. Dit is namelijk zo'n essentieel onderdeel van je onderneming, helemaal in de internetbusiness. De grap is, het enige wat in een web onderneming waarde heeft in de klantenkring. Alleen met een voortdurende stroom van (onderhouds)werk uit zowel bestaande als niet bestaande klanten kun je jezelf uit de put trekken.

just my $0,02 :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 03 juli 2002 11:59 schreef willem169 het volgende:
In de Randstad zijn in het eerste kwartaal van dit jaar al zowieso 120 Web-bedrijven failliet gegaan zegt het CBS.
nulletje teveel oeps :D

Flickr

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:44 schreef Tizzwat het volgende:

[..]
Maar de meeste bedrijven die zich bezig houden met innovatie's en het later commercieel exploiteren hiervan hebben een behoorlijke subsidie hoor..
zoals? zeker die Twinning-bedrijfjes? get real!

Verwijderd

Tuurlijk heeft het nog zin om een webdesign agency op te starten, als je goed bent natuurlijk. Neem het van me aan, als je goede sites kan bouwen zul je regelmatig wel nieuwe klanten krijgen. Tis maar waar je je op richt. Internet wordt de toekomst en is al onmisbaar.
Semi webdesigner
In dat geval moet je geen agency opstarten, alleen opstarten als je Pro bent of goed genoeg bent, anders raakt Nederland overal door amateurs die denken makkelijk geld te willen verdienen. No offence hoor, iedereen mag proberen.

Maar rendabel is het wel, de webdesign business.

• Willem
Cool_Duck:
Tuurlijk heeft het nog zin om een webdesign agency op te starten, als je goed bent natuurlijk.
Wat ik dus een beetje mis is het 'klanten-verhaal'. In 9 van de 10 zaken die opgestart worden is het zo dat er geen klantenkring is. Om een klantenkring te krijgen die dus rendabel is voor je onderneming als je bij 0 begint is fragiel.

Maar goed, nog aardig linkje gevonden:
http://www.webwereld.nl/nieuws/9625.phtml

Verwijderd

Het hangt af van hoe jij je positioneert in de markt. Als je weet waar andere bureaus te kort schieten en waar de klanten behoefte aan hebben kom je heel ver. Wanneer je dat weet kun je kijken of jij op een rendabele manier invulling kunt geven aan die behoeften.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Veel mensen hebben hier nog de ilusie dat ze met een "innovatief" idee achter hun bureau kunnen gaan zitten en dat de klanten dan vanzelf binnen komen wandelen ofzo.

Klanten moeten vergaard worden, daar moet je voor op pad, daar moet je connecties voor hebben, maken en onderhouden. Daar moet je gewoon een goeie babbel voor hebben en niet een "innovatief" idee.

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Het heeft volgens mij écht nog wel zin om een eigen bedrijfje te starten alleen moet je gewoon goede connecties hebben.

Je moet van tevoren gewoon goed invetariseren of het je lukt om een x aantal klanten te kunnen krijgen/regelen.

Verwijderd

Ik denk dat het nog best kan. Het ligt eraan wat je voor ogen hebt. Ik heb zelf niet eens een bedrijf en doe ook niet aan marketing, maar door mond-op-mond reclame ben ik nu al aan mijn 6de site bezig. Heb o.a. het Ministerie van V&W als opdrachtgever gehad! :D
Ik zou niet op grote bedrijven gokken. Die hebben totaaloplossingen nodig met superlogo's en databases. Gok op kleine bedrijven en ga lekker hobbyen. Dan gaat het vanzelf.

/Heb je btw een portfolio ofzo? Ik ben wel benieuwd.

Verwijderd

zorg voor een goed netwerk!
wordt lid van een club bijvoorbeeld IPAN.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 02:33 schreef PyroDaan het volgende:

webdesign is niet te vergelijken met een simpel product waar je zo'n makkelijk economisch model van marktverzadiging op los kan laten...

webdesign begeeft zich op het gebied van reclame en daar is het toch ook niet zo dat iedereen nu wel een logo en een slogan heeft?

Als het om image gaat zal dit constant moeten blijven vernieuwen en zal er altijd werk zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de nieuwste technologische ontwikkelingen die net zo snel weer achterhaald zijn.

Webdesign zal niet verdwijnen, wel word het hopenlijk steeds meer een afdeling van een reclame-bureau dat een totaal-pakket kan aanbieden. En misschien word een webdesigner dan eerder een interaction desginer die bijvoorbeeld ook i-tv ontwerpt..

maar nu drijf ik door...
Wat is dit voor bullshit tuurlijk is in beginsel het aanbieden van een internet-oplossing (zoals dat zo trendy gezegd wordt) wel hetzelfde als een aardappelmesje!! Deze theorie is en blijft dus ook hierop toepasbaar... Waarom zou deze dienst of dit product ineens boven de economie staan (argumenten graag)? En wat bedoel je met je marketing verhaal over een logo en slogan?! want dat was ook niet echt duidelijk..

graag uitleg!

Verwijderd

/me start in de toekomst ook nog is voor zichzelf, de ervaring en de adviserende kennis is aanwezig, nu het netwerken nog, zonder netwerk geen zuurkool op tafel (en ook geen cupasoup automaat)

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 13:15 schreef Aidezz het volgende:

[..]

Wat is dit voor bullshit tuurlijk is in beginsel het aanbieden van een internet-oplossing (zoals dat zo trendy gezegd wordt) wel hetzelfde als een aardappelmesje!! Deze theorie is en blijft dus ook hierop toepasbaar... Waarom zou deze dienst of dit product ineens boven de economie staan (argumenten graag)? En wat bedoel je met je marketing verhaal over een logo en slogan?! want dat was ook niet echt duidelijk..

graag uitleg!
Wat ik in de eerste 4 alinea's van m'n post wil zeggen is:

een website is een product dat zo snel verouderd dat er altijd werk zal zijn... de trends en ook de technieken ontwikkelen zich zo snel dat je gloednieuwe volledig database-ondersteunde site binnen no-time alweer achterhaald is...

maarja, jij bent de econoom.. (?)

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 13:29 schreef PyroDaan het volgende:
..
Dit hangt nu natuurlijk sterk van de website af. Niet elke site is geschikt voor snel wisselende content.

Procentueel gezien is het aantal sites met snelwisselende content ook niet zo groot, dus een hoog percentage aan omzet zal er voor de meeste studio's niet uit te halen zijn.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 13:29 schreef PyroDaan het volgende:

[..]

een website is een product dat zo snel verouderd dat er altijd werk zal zijn... de trends en ook de technieken ontwikkelen zich zo snel dat je gloednieuwe volledig database-ondersteunde site binnen no-time alweer achterhaald is...

maarja, jij bent de econoom.. (?)
Ja, dat klopt allemaal wat je zegt, maar daardoor komt het nog steeds niet boven het economische model te staan. Dit is ook het geval met veel producten buiten de it (bv: mode (iets minder snel maar goed)).

ps: 'k ben geen econoom, tenminste niet precies :+

Verwijderd

over welk model hebben we het eigenlijk? ik bedoelde gewoon te zeggen dat het allemaal wat ingewikkelder ligt en er veel meer factoren een rol spelen...

• gorgi_19

gorgi_19

Hoewel niet aan mij gericht, toch een reactie...:)
Het zal klanten een worst zijn of je de meest geavanceerde techniek gebruikt of niet. Of je ASP of PHP gebruikt, of misschien zelfs .NET of gewoon HTML pagina's. Een klant heeft bepaalde eisen aan een website en hier moet aan voldaan worden, het nieuwste is niet altijd het beste.
Het moet dus aan de verwachtingen van de klant voldoen (klant heeft natuurlijk wel eisen aan onderhoud, kosten, etc.)

Eerder al gezegd: 100 Willy wortels in een bedrijf gaat falen. Inderdaad; je moet verschillende mensen hebben. Een bouwer van een website moet je lekker laten bouwen en niet vervelen met allerlei marketingachtige dingen; in de meeste gevallen kan hij dit niet en kan hij het beter overlaten aan iemand die het marketing leuk vindt, maar minder zin heeft in bouwen.

Ook nog gezegd dat de economische theorieen niet zouden werken... Volgens mij werken deze zeer goed. Enerzijds de markt van volledige mededingen (hoewel te twijfelen van over de heterogeniteit, maar deze gaat naar mijn idee wel op voor een segment (b.v. middenbedrijf en kleinbedrijf)). Hierin zul je zien dat de prijsverschillen alleen op kunnen treden wegens een kleine intransparantie van de markt.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

webdesign is niet moeilijk.. iedereen kan het.. maar webdesign is slechts een onderdeel... een webdesign buraeu zou alleen maar opdrachten uitvoeren. Reclame en dat soort dingen is een heel ander verhaal..
ik denk dat je 3 tiepes hebt van buraeus :
-reclame
-automatisering
-personal

het zijn alle 3 aparte dingen die waarschijnlijk niet door een dezelfde bedrijfje word uitevoer, of in kleine maten.ik denk dat je eerst moet weten welke richting..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 14:42 schreef gitaarwerk het volgende:
webdesign is niet moeilijk.. iedereen kan het..
Functioneel en kwalitatief webdesign is wel moeilijk.. en niet iedereen kan het..

Er zijn zelfs afgestudeerde grafica welke er geen zak van kunnen, en echt goede webdesigners zijn schaars.

Sterker nog ik kan niet goed webdesignen ondanks dat ik al heel lang in het vak zit, dat weet ik van mezelf. Ik ben teveel met techniek bezig om een onafhankelijk (van de techniek) design op te leveren.

GUI Interfaces is een ander verhaal. Dat is zo ondertussen een specialisatie aan het worden.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 12:04 schreef zkywalker het volgende:
zoals? zeker die Twinning-bedrijfjes? get real!
Bedrijven die ik bedoel die bezig zijn met innovatie's hebben niet echt van doen met webdesign. Denk meer aan nanotechnologie, biotechnologie en ook wel communicatietechnologie (Maar Twinning is dan wel een lichte speler hierin).

Op woensdag 03 juli 2002 02:33 schreef PyroDaan het volgende:

Ooh zeker wel hoor, de groeicyclus heeft alleen een ander verloop :)

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 16:37 schreef Tizzwat het volgende:

[..]
Denk meer aan nanotechnologie, biotechnologie en ook wel communicatietechnologie.
okee,.. nog niet aan gedacht.

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Strategie, onbakbare lucht en waterdichte concepten willen nog wel eens verschil maken. Bij ons iig wel. Verder is het belangrijk om je eigen strategieën, visie en markttechnieken niet uit het oog te verliezen en alleen maar met oogkleppen op dingen in elkaar rammen voor de Shoarmaboer aan de overkant.

Zoek commerciële (het liefst meetbare) kansen op en duik daar in. Klinkt als profectisch geitenwollensokkenribbroekengewauwel, maar is wel zo.

En een gezonde klantenkring natuurlijk.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

Een klantenkring groeit bijna vanzelf
We zijn begonnen met 1 klant die je toevallig ergens tegenkomt.
de overige kwamen allemaal via mond op mond reclame bij ons terecht...
Dit kwam alleen maar omdat de desbetreffende klant weer wat over ons heeft gezegd tegen andere bedrijven...

hierbij laten ze de website meestal ook zien

hieruit kan je concluderen dat de website zelf eigenlijk het beste promotiemiddel is voor je bedrijf...

ook is het jammer dat je bij een planning je niet volledig kunt richten op het hopen van klanten krijgen via via...
toch gebeurt dat toch het meest...

• Willem
Hugo:
Dit kwam alleen maar omdat de desbetreffende klant weer wat over ons heeft gezegd tegen andere bedrijven...

hieruit kan je concluderen dat de website zelf eigenlijk het beste promotiemiddel is voor je bedrijf...
Nee nee nee nee hier kan me ècht niet bij aansluiten gewoon. Om eerst maar even op de groei van de klantenkring terug te komen, dat gaat niet vanzelf. Kan niet. Op de één of andere manier moet er promotie zijn náást je website, met je website alleen kom je er niet. 't Lijkt me toch met meest sterk dat je klanten zomaar komen aanwaaien via het woord-zegt-het-voort van andere klanten, en belangrijker nog: dat je bedrijf daar z'n continuïteit uit haalt.

Maar goed, dit even als gal op de hoge onwaarschijnlijkheidsfactor wat dit verhaal mij doet vermoeden, maar het kan dus wel; blijkt, alleen ben ik van mening dat je bedrijf niet kan voortbestaan op zo'n manier.

Maar goed, da's een andere discussie... :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 03 juli 2002 14:45 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Functioneel en kwalitatief webdesign is wel moeilijk.. en niet iedereen kan het..

Er zijn zelfs afgestudeerde grafica welke er geen zak van kunnen, en echt goede webdesigners zijn schaars.

Sterker nog ik kan niet goed webdesignen ondanks dat ik al heel lang in het vak zit, dat weet ik van mezelf. Ik ben teveel met techniek bezig om een onafhankelijk (van de techniek) design op te leveren.

GUI Interfaces is een ander verhaal. Dat is zo ondertussen een specialisatie aan het worden.
Ja... maar... maar..
Webdesign is een breed begrip,.. en iedereen heeft wat waar die goed in is.. en webdesign is kaal 'slechts' het maken van een website met grafische inhoud. :Y)
en wie kan er geen geocities pagina maken :P
ok, dan hebben we hetnog niet over kwaliteit.

Waar je wel gelijk in hebt is GUI, ik was daar altijd baggerslecht in, sinds de laatste tijd is dat meer een specialteit aan het worden.. > ik lees te veellectuur denk ik :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 08:50 schreef willem169 het volgende:

[..]

Nee nee nee nee hier kan me ècht niet bij aansluiten gewoon. Om eerst maar even op de groei van de klantenkring terug te komen, dat gaat niet vanzelf. Kan niet. Op de één of andere manier moet er promotie zijn náást je website, met je website alleen kom je er niet. 't Lijkt me toch met meest sterk dat je klanten zomaar komen aanwaaien via het woord-zegt-het-voort van andere klanten, en belangrijker nog: dat je bedrijf daar z'n continuïteit uit haalt.

Maar goed, dit even als gal op de hoge onwaarschijnlijkheidsfactor wat dit verhaal mij doet vermoeden, maar het kan dus wel; blijkt, alleen ben ik van mening dat je bedrijf niet kan voortbestaan op zo'n manier.

Maar goed, da's een andere discussie... :)
Natuurlijk kan je er niet van uit gaan dat de klanten zo binnenkomen als je een bedrijf begint, je zult er toch echt zelf wat aan moeten doen...

ik zei alleen dat het toch heel vaak voorkomt dat mond-op-mond reclame toch het beste werkt, mits je natuurlijk goed werk bij de klant hebt afgeleverd...

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 14:05 schreef PyroDaan het volgende:
over welk model hebben we het eigenlijk? ik bedoelde gewoon te zeggen dat het allemaal wat ingewikkelder ligt en er veel meer factoren een rol spelen...
Model van vraag en aanbod en marktverzadigingstheorie-tjes... en alles wat daar weer verband mee heeft.. (de halve economie ;) ). Het is niet ingewikkelder bij webdesign bij de weg...noem maar eens dingen die ingewikkelder zijn dan bij een product/dienst buiten de webdesign wereld. Allemaal vergelijkbaar.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 00:49 schreef Hugo het volgende:

ook is het jammer dat je bij een planning je niet volledig kunt richten op het hopen van klanten krijgen via via...
toch gebeurt dat toch het meest...
na de slager, de bakkker en de groenteboer heb je het winkelstraatje om de hoek wel gehad en zal je toch echt actief klanten moeten zoeken ;)

Verwijderd

Topicstarter
na de slager, de bakkker en de groenteboer heb je het winkelstraatje om de hoek wel gehad en zal je toch echt actief klanten moeten zoeken ;)
Dat denk ik dus ook. Veel bedrijfjes denken dat de klanten wel aan komen lopen als je alleen een goede website hebt.. Denk dat je meer succes hebt met actieve aquisitie...

Nog even wat anders.. Zijn de bedrijven van tegenwoordig al wel klaar voor het internet? Hoevaak gebeurt het niet dat de klant echt bijzonder rare dingen wil, ook al raad je het als webdesigner af..?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op donderdag 04 juli 2002 14:10 schreef pbirkoff het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook. Veel bedrijfjes denken dat de klanten wel aan komen lopen als je alleen een goede website hebt.. Denk dat je meer succes hebt met actieve aquisitie...

Nog even wat anders.. Zijn de bedrijven van tegenwoordig al wel klaar voor het internet? Hoevaak gebeurt het niet dat de klant echt bijzonder rare dingen wil, ook al raad je het als webdesigner af..?
Dat stopten wij onder het kopje "klantopvoeding" en is eigenlijk enigszins offtopic. Maar dus eerst afbreken wat de klant wil, want hij heb er namelijk geen verstand van. Dan met als basis zijn werkelijke doel een ontwerp opzetten.

• gorgi_19

gorgi_19

Met de gevallen die ik heb meegemaakt; werd er veel gewerkt met een moodboard en werd het design ter controle voorgelegd aan een testgroep, bestaande uit (hoe verassend) de doelgroep. De methode vond ik erg effectief.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:33

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 04 juli 2002 14:10 schreef pbirkoff het volgende:
Hoevaak gebeurt het niet dat de klant echt bijzonder rare dingen wil, ook al raad je het als webdesigner af..?
Wat maakt dat uit, dat een klant rare dingen wil? Als je het goed doet, geef je de klant advies met betrekking tot zijn eisen en wensen. Een klant stelt het meer op prijs dat jij zegt dat een idee kut is en niet gaat werken, dan wanneer je je mond houd, het bouwt en de klant daarna constateert dat het niet werkt.
In eerste instantie lijkt het of je jezelf daarmee in de vingers snijdt, door jezelf werk en dus inkomsten te ontzeggen, maar dat verdient zichzelf volledig terug. De klant gaat bij zichzelf te rade, neemt -als het goed is- je adviezen ter harte en komt daarna bij je terug om samen een nieuw idee of concept te verzinnen.
Klant tevreden, want er wordt met 'm meegedacht en dat spaart hem geld uit, jij tevreden want je gaat iets bouwen waarvan je zelf aan de basis stond, en in gelooft, en leuk vind, en ook nog geld voor krijgt.

Beetje geforceerd gezegd misschien, het werkt niet altijd zo, maar neem maar van mij aan dat een goede klantrelatie meer waard is dan een enkele opdracht waarvan je weet dat het een flop wordt. Klant krabt zich namelijk nog wel eens even achter z'n oren voordat hij iets nieuws begint, en neemt naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens een nieuw bureau in de armen die hem wel advies geven.

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Semi-webdesigner meldt zich ;)
Ik heb altijd al gezegd van Stylite: het is een bijbaan van me, en zolang ik nog klanten krijg, bedien ik ze graag. Ik heb tarieven, maar wil eigenlijk voor iedereen wel werken, echt strakke paketten van particulier en zakelijk zijn er niet.
En wanneer ik geen klanten meer krijg, of wanneer ik niet meer kan maken wat up-to-date is voor de markt, mijn inspiratie op is of ik boven het max. belastingvrij-verdienen bedrag kom (dat zal nooit zijn) dan kap ik ermee, tenminste, met actief nog nieuwe sites maken.

Ik kan met mn kleine bedrijfje zoveel willen, maar grote bedrijven winnen het toch wel van je, met alle beroemde merknamen en grote bedrijven. So what, denk ik dan. Ik kom heus nog wel bij een bedrijf te werken dat ik voor een merknaam mag designen, in welke zin dan ook. Bezemwagens voor de kleine bedrijfjes enzo moeten er ook zijn, nou, daar ben ik voor.

Ik denk dat andere semi-webdesigners die vol goede moed zijn begonnen er niet meteen zo over denken, ik heb het idee dat jonge designertjes echt nog wel gaan vechten voor hun bedrijf. Maar waar vecht je tegen? Tegen de grote bedrijven die toch al een dikke portfolio hebben, een veel geziene naam zijn en die elke dag weer grote klanten binnenslepen? No way. Laat die het grote werk maar doen, als ik daaraan mee wil werken, dan ga ik wel in dienst van ze werken, ik ben hier niet om nou webdesign-gigant Stylite te worden :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 14:25 schreef Dark Blue het volgende:
En wanneer ik geen klanten meer krijg, of wanneer ik niet meer kan maken wat up-to-date is voor de markt, mijn inspiratie op is of ik boven het max. belastingvrij-verdienen bedrag kom (dat zal nooit zijn) dan kap ik ermee, tenminste, met actief nog nieuwe sites maken.
En wat ga je dan doen? Volg je een opleiding voor wat anders..?
Ik kan met mn kleine bedrijfje zoveel willen, maar grote bedrijven winnen het toch wel van je, met alle beroemde merknamen en grote bedrijven.
Ik weet niet of grote bedrijven meteen winnen.. Het ding met grote bedrijven is (vernomen van iemand van LostBoys) dat ze weinig risico kunnen nemen. Kleine bedrijfjes kunnen dat wel...

Veel succes trouwens met je bedrijf :P Ik hoop er binnenkort ook eentje te binnen.. Voel me wel positief na deze topic :)

Verwijderd

Natuurlijk het goed recht van een ieder om zo'n instelling te hebben maar vergeet niet dat die "grote"bedrijven ook klein zijn geweest.
En gelukkig dat "jonge designers"willen "vechten"om hun bedrijfje op te bouwen.Ook zij willen groot worden. Normaal.
En waarom ook niet? Het lukt er toch velen hoor. Als iedere webdesigner niet de instelling heeft dat hij het gaat maken dan kwam er nooit meer een florerend groot bedrijf, he?
Uberhaupt zullen er dan niet veel bedrijven overblijven.
't zijn degenen die een lakse negatieve houding hebben die het niet halen.
Ik heb bewondering als een pas beginnende webdesigner heel veel moeite en tijd erin steekt om iets van zijn bedrijf te maken.Zulke mensen moeten er altijd zijn.Zo hoort het. In iedere branche trouwens moet je er helemaal voor gaan!
En natuurlijk kan het mislukken,maar je bent er toch voor gegaan en dat is al heel wat. Volgende keer beter.Positief blijven.
Op donderdag 04 juli 2002 14:25 schreef Dark Blue het volgende:
Semi-webdesigner meldt zich ;)
.................................
Ik denk dat andere semi-webdesigners die vol goede moed zijn begonnen er niet meteen zo over denken, ik heb het idee dat jonge designertjes echt nog wel gaan vechten voor hun bedrijf. Maar waar vecht je tegen? Tegen de grote bedrijven die toch al een dikke portfolio hebben, een veel geziene naam zijn en die elke dag weer grote klanten binnenslepen? No way. Laat die het grote werk maar doen, als ik daaraan mee wil werken, dan ga ik wel in dienst van ze werken, ik ben hier niet om nou webdesign-gigant Stylite te worden :P

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 13:48 schreef PyroDaan het volgende:

[..]

die slager bakker en groentenboer hebben ook een kring met relaties...
nu was het bij ons een woningstichting en een financieel adviesgroep, die hebben dan wel iets meer relaties dan de slager.... misschien hebben we daarbij geluk gehad...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zaterdag 06 juli 2002 09:38 schreef ellen het volgende:
Natuurlijk het goed recht van een ieder om zo'n instelling te hebben maar vergeet niet dat die "grote"bedrijven ook klein zijn geweest.
Nou dat is eigenlijk niet altijd zo. Legio van de erg grote (en meestal tegenwoordig weer redelijk normale) webdesign bedrijven zijn begonnen omdat ze een gladde babbel hadden en de directieleden, een rijke vader, of een financiele dienstverlener zover kregen er bakken geld in te pompen. Die waren dus meteen groot, zijn niet gezond gegroeid naarmate er meer werk binnen kwam. De mensen zaten er gewoon, werk of geen werk.

Op een gegeven moment is dat geld ook op en dan moet het mes gezet worden in het personeelsbestand. Of gaan ze gewoon failliet. Je kunt erg goede mensen wegkopen van andere bedrijven, ze leuke dingen beloven, maar wanneer er 300 man aan twee opdrachten zit te werken gaat er iets ernstig mis.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

een bepaald verloren bedrijf in gedachten? ;)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Magic Minds is kapot gegaan omdat ze net zoals veel bedrijven qua geld op de zakenvooruit liepen. De meeste bedrijven die nu (in moeilijke tijden) nog succesvol zijn en rondkomen zijn bedrijven die nieuw zijn of al heel lang (lees sinds 96) bestaan en nooit in de valkuil van venture capital zijn gevallen. Goh ik wil wel 10 miljoen om een mega bedrijf op te zetten met meerdere vestigingen.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 11:48 schreef Yellow het volgende:
Magic Minds is kapot gegaan omdat ze net zoals veel bedrijven qua geld op de zakenvooruit liepen. De meeste bedrijven die nu (in moeilijke tijden) nog succesvol zijn en rondkomen zijn bedrijven die nieuw zijn of al heel lang (lees sinds 96) bestaan en nooit in de valkuil van venture capital zijn gevallen. Goh ik wil wel 10 miljoen om een mega bedrijf op te zetten met meerdere vestigingen.
Dit is inderdaad waar veel bedrijven de mist in zijn gegaan. Door de hele hype werden bedrijven 10 keer meer waard, terwijl ze nauwelijks werk hadden.. Wat dat betreft kun je inderdaad beter klein beginnen, 2, 3 werknemers, en als het druk wordt huur je een freelancer in ofzo, en als je het zo wat jaartjes volhoudt, dan kun je verder uitbreiden, zij het langzaam..

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Je hoeft niet perse langzaam te groeien, maar je moet met je omzet meegroeien inplaats van met je "verwachte" winst en waarde meegroeien.

|{ brrr }] |

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ach investeerders zijn niet altijd het probleem. Soms hebbie gewoon pech of even een slechte klantenperiode die je de das om kan doen.

Of je hebt allemaal mooie 'ideeen', maar in de praktijk blijkt dat bedrijven helemaal geen mooie ideen willen, maar gewoon goeie websites.

En dan blijkt nog dat de budgetten van die klanten compleet verdwijnen of gehalveerd worden, waardoor je al je mooie opdrachten en toezeggingen weinig of niets terecht komt.

En dan kun je nog zo'n bloeiende toekomst tegemoet zien, als je op dat moment je personeel niet kan betalen, of een paar slechte maanden doormaakt en de bank je krediet intrekt is het gewoon in 1 klap afgelopen.

• gorgi_19

gorgi_19

Op zaterdag 06 juli 2002 12:57 schreef Yellow het volgende:
Je hoeft niet perse langzaam te groeien, maar je moet met je omzet meegroeien inplaats van met je "verwachte" winst en waarde meegroeien.
Of je met je omzet ook mee moet groeien, weet ik niet. Met winst heb ik een nog duidelijkere mening: voor de bedrijfsvoering is winst een volstrekt 'nutteloos' begrip (extreem uitgedrukt). Met de waarde bedoel je denk ik de externe waarde (waardering door externe partijen)

Beter is om te kijken naar de waarde van de toekomstige kasstromen (simpel uitgedrukt dan) minus de verplichtingen van een bedrijf.

Kleine bedrijfjes hebben volgens mij als nadeel dat ze te weinig kennis hebben van financiering om snel knelpunten te vinden in hun financiele huishouding en hier eventueel adequate oplossingen voor te vinden.

En natuurlijk geldt de economische situatie ook voor kleine bedrijfjes. Zoals nu, een verslechtert economisch klimaat (welke nog wel iets slechter wordt, het dipje kan nog erger), levert denk ik de komende tijd nog wel meer failissementen op van designbureaus.
Ik kan met mn kleine bedrijfje zoveel willen, maar grote bedrijven winnen het toch wel van je, met alle beroemde merknamen en grote bedrijven.
Darkblue: Bovenstaande geldt niet helemaal; je moet je doelgroep kennen. Extreem voorbeeld: Als je mee wilt dingen om de website van een grote Nederlands bank wilt redesignen, dan geef ik je bij voorbaat weinig kans. Bij een kleine instantie (b.v. een 'normale' middelbare school), heb je veel meer kans; je onderscheidt je op positieve manier van de grote bureaus door:
* lagere prijzen
* persoonlijker contact
* meer enthousiasme (over het algemeen genomen)
* imago (bij grote bedrijven betaal je ook een stuk voor het imago, bij kleine bedrijven niet)

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op zaterdag 06 juli 2002 14:01 schreef gorgi_19 het volgende:
je onderscheidt je op positieve manier van de grote bureaus door:
* lagere prijzen
klopt, maar je maakt dan ook veel minder kosten dan de grotere bureau's
* persoonlijker contact
grotere klanten zien juist graag dat je op een professionele manier omgaat met de account (en professionaliteit betekend niet meteen onpersoonlijk)
* meer enthousiasme (over het algemeen genomen)
niet mee eens.
* imago (bij grote bedrijven betaal je ook een stuk voor het imago, bij kleine bedrijven niet)
Je betaalt vooral voor de grotere overhead die deze bedrijven hebben.
Bijv. een kantoor en niet direct facturabele uren (secretariaat, personeelzaken, enz.) moeten ook betaald worden.

Today's subliminal thought is:

Verwijderd

Naar mijn mening is er zeker kans op groei voor kleine bureau`s. Belangrijk is vlgns mij dat je je als klein bureau profileert met een duidelijke "sterke kant".
daar bedoel ik mee: laat je klanten voor een heel specifiek/bepaalde knowledge/skill naar jouw bureau toekomen.

Toegegeven grote bureau`s doen dit ook, maar als
klein bureau hou je het overzichtelijk voor jezelf, waar je goed in bent uitbouwen en niet gekke sprongen gaan maken omdat je het eigenlijk niet in je straatje vind passen/niet kunt.

• gorgi_19

gorgi_19

klopt, maar je maakt dan ook veel minder kosten dan de grotere bureau's
Absoluut gezien, relatief gezien betwijfel ik dat... Specialisatie kan immers moeilijker optreden in een klein bedrijf.
grotere klanten zien juist graag dat je op een professionele manier omgaat met de account (en professionaliteit betekend niet meteen onpersoonlijk)
Ik heb nooit beweerd dat een grote klant niet persoonlijk behandeld kan worden. Ik beweer alleen dat het voor een kleine onderneming prettig kan zijn dat hij niet met een (te) grote partij om de tafel gaat zitten; is ook voor de grote partij minder interessant en zal minder aandacht aan een kleine klant besteden.
niet mee eens.
Lastig discussieren zo. Ik doel hierbij op het volgende verschijnsel: Een klein bedrijf (lees eigenaar van b.v. een eenmanszaak) zal zich over het algemeen fanatieker inzetten dan een werknemer bij een grote multinational.
Je betaalt vooral voor de grotere overhead die deze bedrijven hebben.
Bijv. een kantoor en niet direct facturabele uren (secretariaat, personeelzaken, enz.) moeten ook betaald worden.
Je betaalt voor de <b>relatief</b> grotere overhead van een grote onderneming. Een kleine ondernemer zal al deze zaken ook moeten uitvoeren (b.v. secretariaat, aannemen van telefoon, etc.). In deze uren kan hij dus niet zelf zijn 'eigenlijke' werk doen. Weliswaar worden deze uren niet doorbelast naar de klant, maar door middel van een 'onzichtbare' overhead zijn ze er wel. REken maar na: Ondernemer werk 60 uur per week; 40 uur aan webdesign. Toch een overhead van 50%

Aanvulling op skywalker: Zeker ook de flexibiliteit van een klein bureau is belangrijk, naar mijn idee.

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Je moet inderdaad oppassen met "grote vruchtbare initiatieven". Daar zijn zoveel bedrijven de mist mee ingegaan. Ergens een heilig idee opdoen, dat samen met een x aantal investeerders volpompen met geld en vervolgens verzadigd van risico dat initiatief zien mislukken. Ik heb dat van dichtbij mee mogen maken. Dat is geen prettig gezicht.

Wij plaatsen ons heel bewust in een bepaald gedeelte van de markt en zullen niet snel overgaan tot risicovolle projecten, waarin we zelf participeren. We willen inderdaad liever naam maken met sterke concepten en (het liefst meetbare) resultaten voor de klant. Dan komt een kantenkring niet vanzelf, maar het helpt je wel.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Pagina: 1